Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummohan se taas tietysti paremmin tietää, paljonko pitää lapsella olla päällä!

Vierailija
28.02.2025 |

Ajatelkaa, kun lapsi sentään on jo kohta 9 v, mutta minähän en tietenkään osaa valita sopivia vaatteita. En tietenkään. Tilanne se, että lapsi oli menossa isovanhempien kanssa ulkoilemaan, me puettiin valmiiksi ja hakivat lapsen pihalta mukaansa. Mittarissa oli jo +5 astetta ja ihan tyyni keli. Ajattelin, että kyllä siellä tarkenee vähemmälläkin, liikkuvat kuitenkin koko ajan, ja kun on juuri hankittu softshellpuku, niin voisi laittaa nyt sen. Joten puettiin softshelltakki- ja housut, niiden päälle ohuet kurahousut, villasukat, kumpparit, trikoopipo, kauluri, villatumput ja kurahanskat. Mummo valitti hysteerisenä, että kyllä olisi pitänyt olla vielä toppavaatteet, koska luntakin vielä on maassa! Ja paksumpi pipo ja toppahanskat blaa blaa blaa. Ja minä kysyin myöhemmin lapselta, että paleliko, niin sanoi, että ei yhtään!

Kai mun pitää antaa tuo huostaan, koska en vaan osaa. Oliko tämä nyt oikeasti jäätävän liian vähän vaatetta ja tuleeko kohta keuhkokuume?

Kommentit (125)

Vierailija
101/125 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soft shell on kauheaa polyesteripaskaa, siis siinä mielessä, että erityisesti siitä pehmeästä nurjasta puolesta irtoaa hitokseen mikromuovia. 

Sinänsä kunnon toppikset paremmat. Ja tosiaan, on vielä lunta, ja siellä lumessa möyriessä, vähän märkänä (plussa-asteet!) voi tulla kyllä kylmä ihan tosissaan. 

Vierailija
102/125 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista parasta on, että et tyrkkää mummoparalle kakaraas hoitoon. Tästä olen kertonut aiemminkin, että kun tarjotaan hoivaa ja peräänkatsojaa isovanhemmasta, niin isovanhempi saa kiitokseksi roskasankon päähänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/125 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai mitä jos ihan vaan hyväksyttäisiin se, että tämä vuodenaika on aina ja kaikille haasteellista pukemisissa? Aamulla pakkasta, iltapäivällä +10, onko märkää, eikö ole märkää, tuuleeko, eikö tuule. Ei kertakaikkiaan voi olla joka kerta täysin optimaaliset vaatteet. Aina voi jossitella, olisiko paksumpi housu ollut parempi vai ei jne, mutta kokonaisuudessaan tuossa kuvatussa vaatetuksessa ei ollut mitään vikaa. Yleisesti minulle jäi sellainen kuva, että sinä kyllä huolehdit, että on hyvät ja ulkoilmaan soveltuvat vaatteet, eikä tämä ole sitä, että lapsi saisi hyppiä puolialasti ulkona, eikä sinua kiinnosta.

Vierailija
104/125 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai mitä jos ihan vaan hyväksyttäisiin se, että tämä vuodenaika on aina ja kaikille haasteellista pukemisissa? Aamulla pakkasta, iltapäivällä +10, onko märkää, eikö ole märkää, tuuleeko, eikö tuule. Ei kertakaikkiaan voi olla joka kerta täysin optimaaliset vaatteet. Aina voi jossitella, olisiko paksumpi housu ollut parempi vai ei jne, mutta kokonaisuudessaan tuossa kuvatussa vaatetuksessa ei ollut mitään vikaa. Yleisesti minulle jäi sellainen kuva, että sinä kyllä huolehdit, että on hyvät ja ulkoilmaan soveltuvat vaatteet, eikä tämä ole sitä, että lapsi saisi hyppiä puolialasti ulkona, eikä sinua kiinnosta.

Eikä kannata ainakaan vieraiden lasten pukemisia kritisoida. Toiset tarkenee oikeasti vähemmällä kuin toiset.

Vierailija
105/125 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä lähellä on pulkkamäki, jossa on enää puoleen väliin lunta, loppuosa on mössöä ja nurmea ja hiekkaa. Halusivat silti lähteä laskemaan, 7- ja 9-vuotiaat, pulkkaraukka. Molemmilla oli toppavaatteet, pienemmällä haalari, isommalla takki ja housut, ja molemmilla myös kurahousut päällimmäisenä. Nämä perusjutut tietysti myös, siis saappaat, pipot, kurarukkaset, kauluri, isommalla tuubi.

Pienemmän osalta tämä vaikutti olleen just sopivasti, mutta isompi sanoi, että oli vähän kuuma. Hänelle olisi softshellin  tapainen ollut nyt parempi. Asteita +3.

Vierailija
106/125 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä lähellä on pulkkamäki, jossa on enää puoleen väliin lunta, loppuosa on mössöä ja nurmea ja hiekkaa. Halusivat silti lähteä laskemaan, 7- ja 9-vuotiaat, pulkkaraukka. Molemmilla oli toppavaatteet, pienemmällä haalari, isommalla takki ja housut, ja molemmilla myös kurahousut päällimmäisenä. Nämä perusjutut tietysti myös, siis saappaat, pipot, kurarukkaset, kauluri, isommalla tuubi.

Pienemmän osalta tämä vaikutti olleen just sopivasti, mutta isompi sanoi, että oli vähän kuuma. Hänelle olisi softshellin  tapainen ollut nyt parempi. Asteita +3.

Lumessa ja pulkassa istumiseen minä en ainakaan päästäisi ilman toppaa.

Vierailija
107/125 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisihan toimia niin, että ohuemmat vaatteet alle ja vuorilliset kurahousut päälle? Ei niin kuumat kuin toppavaatteet, mutta takapuolelle enemmän kylmän eristystä?

Vierailija
108/125 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummot aina huolissaan että lapsilla on nälkä ja kylmä. Älä ota itseesi.

Vierailija
109/125 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisihan toimia niin, että ohuemmat vaatteet alle ja vuorilliset kurahousut päälle? Ei niin kuumat kuin toppavaatteet, mutta takapuolelle enemmän kylmän eristystä?

Tai vuorillinen sadehaalari, tarpeen mukaan villaa väliin.

Vierailija
110/125 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit iloinen että lapsen isovanhemmat haluaa olla tämän elämässä mukana ja ovat huolehtivaisia eikä esim välinpitämättömiä juoppoja, ja lakkaa rutisemasta joutavista asioista. 

No en mä nyt ihan tosissaan tosissaan valita, mutta hassua silti koska a) ei ole todellista paleltumistavaaraa näin lämpimällä ja b) iso lapsi osaa sanoa itse, jos paleltaa.

Itse asiassa +5 ei vielä ole lämmintä, ainakaan, jos aurinko ei paista. Äkkiä tulee kylmä, jos hetkenkin seisoskelee. Eri asia, jos vaikka hiitää tai on pulkkamäessä, jossa liikkutaan reippaasti.

Mutta kurahousut  9 vuotiaalla? Luulin, että niitä pitää alla kouluikäiset. Vai oliko nämä sellaiset sadevaatte tyyppiset.

Varmaan tollanen valivalimummo olisi kilahtanut lopullisesti, jos olisi kuriksetkin puuttuneet!

Vierailija
111/125 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä muksut ovat pukeutuneet ihan itse yhdeksänvuotiaina.

Vierailija
112/125 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hekoheko, eiköhän tässä tarkoitettu vaatteiden valitsemista, ei varsinaista pukemistapahtumaa.

Vierailija
113/125 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin softshellin lämpötilaväliksi n. +5 - + 14. Vähän riippuu siitä, kuinka paljon lapsi (tai aikuinen) liikkuu, onko paksumpi vai ohuempi fleecevuori ja mitä softshellin alla on. Olen laittanut lapselleni (4 v., kiikkuu, kiipeilee, mutta myös istuu hiekkalaatikolla) esim. softshellhousut, joiden alla villahousut ja alushousut n. +6 asteessa. Softshellhousuissa on ohuehko fleecevuori. Yläosana vähän kevyempi toppatakki. Lapsi vaikutti ihan tyytyväiseltä eikä palellut.

Vierailija
114/125 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin softshellin lämpötilaväliksi n. +5 - + 14. Vähän riippuu siitä, kuinka paljon lapsi (tai aikuinen) liikkuu, onko paksumpi vai ohuempi fleecevuori ja mitä softshellin alla on. Olen laittanut lapselleni (4 v., kiikkuu, kiipeilee, mutta myös istuu hiekkalaatikolla) esim. softshellhousut, joiden alla villahousut ja alushousut n. +6 asteessa. Softshellhousuissa on ohuehko fleecevuori. Yläosana vähän kevyempi toppatakki. Lapsi vaikutti ihan tyytyväiseltä eikä palellut.

Kuinka hyvin softshell kestää tavanomaisen kevätkosteuden: hiekkalaatikon, keinun ja tämmöset? Mietin että tarvitseeko softshellien kanssa välttämättä kurahousuja vai pärjääkö useimmat kevätpäivät ilmankin? Olen hankkimassa 8-vuotiaalle pihakäyttöön uusia vaatteita. Olisko edelleen tavalliset välikausivaatteet, joiden kanssa kosteina päivinä kurahousut. Toinen vaihtoehto fleecevuorinen sadehaalari. Nyt kun sanoit, että softshellissä lämpötilaskaala on noinkin iso, ja ilmeisesti kestää kostettu Jonkin verran, olisiko softshell hyvä vaihtoehto?

Vierailija
115/125 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pue lapsille koskaan kuravaatteita softshellin päälle. Reiman ja Name it:in softshellit ovat mielestäni lähes täysin vedenpitäviä (vesipilari 8000 - 10 000), Lidlin softshellit ovat korkeintaan vähän vettähylkiviä. Meillä on kaikille lapsille (4, 6 ja 14 v) ja myös itselleni softshelliä välikausivaatteeksi. 

Vierailija
116/125 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pue lapsille koskaan kuravaatteita softshellin päälle. Reiman ja Name it:in softshellit ovat mielestäni lähes täysin vedenpitäviä (vesipilari 8000 - 10 000), Lidlin softshellit ovat korkeintaan vähän vettähylkiviä. Meillä on kaikille lapsille (4, 6 ja 14 v) ja myös itselleni softshelliä välikausivaatteeksi. 

Kiitti, hyvä tieto. Luulen, että kevään kuraisempi alkupuoli me käytetään silti kurahousuja, mutta loppukevääksi voisi olla softshellit sellaisenaan.

Vierailija
117/125 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähes täysin on eri asia kuin täysin. Mun korviini tuo kuulostaa siltä, että jos aikoo istua märkää maata tai pintaa vasten, tarvitaan kurahousut.

Vierailija
118/125 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wau ! Kyllä ovat eteviä.

Vierailija
119/125 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdeksänvuotias on kuitenkin sen verran iso, että eikö voi fiksusti keskustella ja sopia yhdessä mummo, lapsi ja äiti siitä, mikä on sopiva määrä vaatetta? Ei tarvitse jälkeenpäin itkeä siitä. Samoin kuravaatekäytännöstä on hyvä sopia yhdessä, koska muuten hoidossa ollessa lapsi voi helposti "unohtaa" mitä äidin kanssa on sovittu ja seuraavan kerran äidille sanotaan, että no kun ei siellä mummon luonakaan tarvinnut pukea.

Vierailija
120/125 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdeksänvuotias on kuitenkin sen verran iso, että eikö voi fiksusti keskustella ja sopia yhdessä mummo, lapsi ja äiti siitä, mikä on sopiva määrä vaatetta? Ei tarvitse jälkeenpäin itkeä siitä. Samoin kuravaatekäytännöstä on hyvä sopia yhdessä, koska muuten hoidossa ollessa lapsi voi helposti "unohtaa" mitä äidin kanssa on sovittu ja seuraavan kerran äidille sanotaan, että no kun ei siellä mummon luonakaan tarvinnut pukea.

👍

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi