Mummohan se taas tietysti paremmin tietää, paljonko pitää lapsella olla päällä!
Ajatelkaa, kun lapsi sentään on jo kohta 9 v, mutta minähän en tietenkään osaa valita sopivia vaatteita. En tietenkään. Tilanne se, että lapsi oli menossa isovanhempien kanssa ulkoilemaan, me puettiin valmiiksi ja hakivat lapsen pihalta mukaansa. Mittarissa oli jo +5 astetta ja ihan tyyni keli. Ajattelin, että kyllä siellä tarkenee vähemmälläkin, liikkuvat kuitenkin koko ajan, ja kun on juuri hankittu softshellpuku, niin voisi laittaa nyt sen. Joten puettiin softshelltakki- ja housut, niiden päälle ohuet kurahousut, villasukat, kumpparit, trikoopipo, kauluri, villatumput ja kurahanskat. Mummo valitti hysteerisenä, että kyllä olisi pitänyt olla vielä toppavaatteet, koska luntakin vielä on maassa! Ja paksumpi pipo ja toppahanskat blaa blaa blaa. Ja minä kysyin myöhemmin lapselta, että paleliko, niin sanoi, että ei yhtään!
Kai mun pitää antaa tuo huostaan, koska en vaan osaa. Oliko tämä nyt oikeasti jäätävän liian vähän vaatetta ja tuleeko kohta keuhkokuume?
Kommentit (125)
Mummo tietää. Nuo kuravaatteet on liikaa. Itse olisin laittanut lapselle kosteutta imevän villa-alusvaatteen ja sen päälle vettä pitävän toppavaatteen. Kurahousut kosteuttaa vaatteet ja lapsi sairastuu. Ilmavuus ja vedenkestävyys on oikea ratkaisu. Kurahousut ovat kesällä kaatosateessa käytettävä asuste
Vierailija kirjoitti:
Mummo tietää. Nuo kuravaatteet on liikaa. Itse olisin laittanut lapselle kosteutta imevän villa-alusvaatteen ja sen päälle vettä pitävän toppavaatteen. Kurahousut kosteuttaa vaatteet ja lapsi sairastuu. Ilmavuus ja vedenkestävyys on oikea ratkaisu. Kurahousut ovat kesällä kaatosateessa käytettävä asuste. Ihminen haihduttaa lämpöä päästä ja jaloista. Ilman lämpötilaan sopiva pipo tai lakki ja vettäpitävät lämpimät saappaat. Hanskat on oikeasti ok. Mieti miten itse pukeutuisit. Lapsi tuskin liikkuu enempää kuin sinä, paitsi jos puhelin leikkikentällä on tärkeämpi kuin lapsi
Meillä on myös 9V ja olisin arponut kahden välillä tuossa ja olisin tarkemmin katsonut, miten märkä maa siellä on. Jos ei ole kovin märkää, olisi laitettu toppavaatteet sellaisenaan ja topparukkaset ja kuomat tai talvikumisaappaat. Jos olisi kunnolla märkä maa, sitten samat kuin teillä eli välikausivaatteet ja kurahousut, mahdollisesti välikerrosta, mutta kurahousujen kanssa laittaisin ennemmin jotain muuta kuin paksut toppavaatteet. Talvikumisaappaat, kurarukkaset myös ja lämpimät lapaset. Pipoksi en vielä trikoopipoa, talvipipo olisi parempi, ulkoilussa me käytetään yleensä kaulurin sijaan aluskypäräpipoa.
Vierailija kirjoitti:
Mummo tietää. Nuo kuravaatteet on liikaa. Itse olisin laittanut lapselle kosteutta imevän villa-alusvaatteen ja sen päälle vettä pitävän toppavaatteen. Kurahousut kosteuttaa vaatteet ja lapsi sairastuu. Ilmavuus ja vedenkestävyys on oikea ratkaisu. Kurahousut ovat kesällä kaatosateessa käytettävä asuste
Ei ne ole liikaa, jos menee esim. loskakelissä pulkkamäkeen tai märkään leikkipuistoon tms.
Vierailija kirjoitti:
Äidillä meni nyt kuuppa jumiin.
vähemmästäkin menisi
Aivan hyvä noin! Rauhallinen kävelykin jo tuottaa lämpöä. Oleellisempaa on tuulen ja veden kestävä päällinen, mitkä teillä oli kunnossa. Ei kannata collegehousuissa ja neulesormikkaissa vielä mennä, joista menee tuuli ja vesi heti läpi.
Tuttua. En tiedä miten nuo vanhukset ei ymmärrä, että me vanhemmat ollaan ihan kelpo vanhempia ja tuon ikäinen on itsekin niin iso, että osaa arvioida mitä laittaa päälle. Tai ainakin meillä osaa, kun on kannustettu siihen aina. Noista vaatteista valittamista enemmän itseäni ärsyttää se, että koululaista pidetään ihan vauvana eikä yhtään luoteta, että osaisi arvioida itse tai oppia siihen.
Meillä isompi on nyt 11-vuotias ja ollaan koko vuosi käyty keskustelua ulkohousuista. Ei haluaisi enää laittaa. En lähtenyt taistelemaan vaan annoin pari kertaa alkutalvesta mennä ilman, vaikka oli kunnolla pakkasta (meillä on lyhyt koulumatka). Kuulemma tuli niin kylmä välkällä, että laittaa ihan itse ne ulkohousut pakkasella. Toisella kerralla liukastui märällä kelillä ja housut kastui koko päiväksi. No, märälläkin kelillä on mennyt ne toppahousut jalkaan.
Vierailija kirjoitti:
Eiks trikoo pipo ole enemmän kesä tai loppukevään pipo ?
Riippuu miten herkästi hikoileva lapsi on. Me ollaan käytetty ihan ympäri vuoden sellaista lapsella pienestä asti, koska hikoilee helposti, jos liikkuu paljon. Fiksumpi se on kuin ottaa kuumissaan paksu pipo kokonaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ikiaikainen ilmiö. Mitä vanhemmaksi ihminen tulee, sitä vähemmän se liikkuu ja sitä hitaammin veri kiertää, eli tulee helposti kylmä. Ja sitä enemmän pitäisi olla liikkuvilla lapsilla vaatetta päällä! Lapsi tarvitsee yhden lämpimän kerroksen vaatetta lisää sitä mukaa, kun mummolle tulee viisi vuotta ikää lisää. Ääh!
Ja se on jännä, kun vanhukset ei pysty ajattelemaan, että lapsi voi olla erilainen kuin he itse. Minä ainakin opin pukemaan lapsen sen mukaan, että tällä on sopivasti vaatetta, vaikka lapsi oli kuumakalle ja minä ihan älytön palelemaan. Mutta ilmeisesti tällainen oman navan ulkopuolelle näkeminen myös vähenee, mitä vanhemmaksi tulee.
Olisit kiitollinen, että mummo haluaa olla lapsesi elämässä mukana, vaateasiat on pikkujuttu, jonka voi ohittaa enempiä pulttia ottamatta.
Totuus saattaa olla sellainenkin, että ap on kilahtanut puolen sivulauseen hyväntahtoisesta kommentista, että onkohan Maijalla riittävästi päällä, johon olisi voinut asiallisesti vastata, että kyllä, tämä Softshell-materiaali on sopivan lämmintä ja toppahanskoja ei tarvita, koska kurahanskoissa on villahanskat alla. Piste.
Mitäs sitten sanot kun itse tulet mummoksi ?
Vierailija kirjoitti:
Totuus saattaa olla sellainenkin, että ap on kilahtanut puolen sivulauseen hyväntahtoisesta kommentista, että onkohan Maijalla riittävästi päällä, johon olisi voinut asiallisesti vastata, että kyllä, tämä Softshell-materiaali on sopivan lämmintä ja toppahanskoja ei tarvita, koska kurahanskoissa on villahanskat alla. Piste.
Miksi niiden isovanhempien pitää aina kommentoida, että onko riittävästi päällä/syönyt tarpeeksi ennen lähtöä/ käynyt vessassa / you name it? Itseäni ainakin ärsyttää, kun käytännössä se on piikki minulle, että olisin joku lapsi joka ei osaa huolehtia omasta lapsestani. Eikä kuitenkaan ikinä ole ollut sellaista tilannetta, että ei olisi ollut riittävästi päällä tai lapsi olisi lähtenyt nälkäisenä ja vessahätäisenä jonnekin. Jos lapsen kaveri tulee mukaamme jonnekin, en minä huolehdi, että hänellä on riittävästi päällä ja kaikki mukana, koska se on hänen vanhempiensa asia eikä minulla ole mitään syytä epäillä, etteivätkö he osaisi tällaisista huolehtia.
Hallelujaa! Ja voimia. 😄
Hiihtolomalla kävin äitini 55v kanssa jotain vastaavaa. Lähdin iltaseiskalta viemään muksuja 6 ja 8 v mummolaan.
Laukut konttiin ja lämpimään autoon. Puolen tunnin matka ja perillä.
Esikoisella päällä alusvaatteet, sukkahousut, farkut, pitkähihainen neule. Pitkä paksu villatakki, villasukat feikkiuggit, semmonen villapanta... Valitti matkalla kuumaa, että säädin autoa viileemmäksi.
6 vuotias alusvaatteet, sukkahousut, sukat, mekko, "uggit", soft shell haalari, sitten päässä semmonen villakruunu. Prinsessa ajat menossa.
Kaikki ulkovaatteet ikeakassissa. Oli toppavaatteet, paremmat ulkoilukengät, parit pipot/päähineet, sukkia, lapasia, välipukua.. vaatetta oli runsaasti, kun vaihtelevaa säätä oli luvannut. Lisäksi lasten serkuilta oli odotettavissa vaatekasseja.. asuvat siinä mummolan vieressä.
Äiti sai jonkun paska halvauksen, kun niin vähissä vaatteissa kulkevat! Herranen aika, että ovat vilustuneet nyt varmasti! Menee koko viikko pilalle, kun kipeiden lasten kanssa joutuu olemaan. Tätä ränttiä kuunneltiin puolisen tuntia.. isä (58) kävi jarruttelemassa muorin juttuja.
Esikoinen meni takas autoon istumaan, ettei hän tänne jää, kun huuto alko jo... Isä kävi supattelemassa jotain ja niin ne kaikki kolme hävis piharakennukseen.
Keitin siinä sitten kahvit ja pyysin äitiä jutuille. Vienhän mä noi pois, jos nyt ei sovikaan. Ei voi olla pelkistä vaatteista olla kyse. Ovat kyllä sen ikäsiä, että osaavat itsekin sanoa kylmää, märkää, kuuma...
Muori sitten sano, että jätä lapset, he käyvät ostamassa uusia vaatteita.
Allsprite. Nähdään neljän päivän päästä.
Siellä olivat koko porukka tyytyväisenä-terveinä, kun kävin hakee. Yhtä hymyä vaan.
En mä aina tajua noita äidin purkauksia. Sisään ulos. Isä tasapainottaa.
Tsemppiä kaikille hullunkuristen vanhempien omistajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niiden isovanhempien pitää aina kommentoida, että onko riittävästi päällä/syönyt tarpeeksi ennen lähtöä/ käynyt vessassa / you name it? Itseäni ainakin ärsyttää, kun käytännössä se on piikki minulle, että olisin joku lapsi joka ei osaa huolehtia omasta lapsestani. Eikä kuitenkaan ikinä ole ollut sellaista tilannetta, että ei olisi ollut riittävästi päällä tai lapsi olisi lähtenyt nälkäisenä ja vessahätäisenä jonnekin. Jos lapsen kaveri tulee mukaamme jonnekin, en minä huolehdi, että hänellä on riittävästi päällä ja kaikki m
Ihan normaalia huolenpitoa. Olet vain hemmoteltu kakara. Olisko parempi ettei isovanhempia kiinnostaisi lapsenlapset yhtään, niitäkin on paljon?
Vierailija kirjoitti:
Hallelujaa! Ja voimia. 😄
Hiihtolomalla kävin äitini 55v kanssa jotain vastaavaa. Lähdin iltaseiskalta viemään muksuja 6 ja 8 v mummolaan.
Esikoisella päällä alusvaatteet, sukkahousut, farkut, pitkähihainen neule. Pitkä paksu villatakki, villasukat feikkiuggit, semmonen villapanta... Valitti matkalla kuumaa, että säädin autoa viileemmäksi.
6 vuotias alusvaatteet, sukkahousut, sukat, mekko, "uggit", soft shell haalari, sitten päässä semmonen villakruunu. Prinsessa ajat menossa.
Kaikki ulkovaatteet ikeakassissa. Oli toppavaatteet, paremmat ulkoilukengät, parit pipot/päähineet, sukkia, lapasia, välipukua.. vaatetta oli runsaasti, kun vaihtelevaa säätä oli luvannut. Lisäksi lasten serkuilta oli odotettavissa vaatekasseja.. asuvat siinä mummolan vieressä.
Äiti sai jonkun paska halvauksen, kun niin vähissä vaatteissa kulkevat!
No onpa taas niin hirveetä!
En ihmettele että niin moni anoppikin kyllästyy pikkuprinsessaa leikkivään miniäänsä. Sustakin olis tietty parempi että vanhempasi olis että "älä tuo niitä hemmoteltuja kakaroita hoitoon meidän kiusaksi".
Plus vanhempasi on tosi nuoria vielä, etenkin tuon ikäisten isovamhemmiksi. Mutta sinä kiittämätön pikkupilllu vaan ruikutat.
Jos lasta ei palellut, niin kai se sitten riitti. Riippuu mitä softshellin alla oli. Itselleni ainakin joudun laittamaan sinne vielä villaa alle, että tarkenisin. Ja trikoopipo on minustakin vielä liian ohut. Itse pukisin vielä enemmän vaatetta.
Meilläkin, kun on kuljettu lämpimässä autossa ja autossa ei ole pipoa ja hanskoja,koska sinne paahtuisi,niin kun noustaan pois, päivitellään ettei ole pipoja, hanskoja...
Vierailija kirjoitti:
Hallelujaa! Ja voimia. 😄
Äiti sai jonkun paska halvauksen, kun niin vähissä vaatteissa kulkevat!
Autossa ei pidäkään matkustaa toppavaatteissa. Lasta ei saisi laittaa turvaistuimiin toppavaatteisiin. Vyöt jää liian löysälle.
Äidillä meni nyt kuuppa jumiin.