Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummohan se taas tietysti paremmin tietää, paljonko pitää lapsella olla päällä!

Vierailija
28.02.2025 |

Ajatelkaa, kun lapsi sentään on jo kohta 9 v, mutta minähän en tietenkään osaa valita sopivia vaatteita. En tietenkään. Tilanne se, että lapsi oli menossa isovanhempien kanssa ulkoilemaan, me puettiin valmiiksi ja hakivat lapsen pihalta mukaansa. Mittarissa oli jo +5 astetta ja ihan tyyni keli. Ajattelin, että kyllä siellä tarkenee vähemmälläkin, liikkuvat kuitenkin koko ajan, ja kun on juuri hankittu softshellpuku, niin voisi laittaa nyt sen. Joten puettiin softshelltakki- ja housut, niiden päälle ohuet kurahousut, villasukat, kumpparit, trikoopipo, kauluri, villatumput ja kurahanskat. Mummo valitti hysteerisenä, että kyllä olisi pitänyt olla vielä toppavaatteet, koska luntakin vielä on maassa! Ja paksumpi pipo ja toppahanskat blaa blaa blaa. Ja minä kysyin myöhemmin lapselta, että paleliko, niin sanoi, että ei yhtään!

Kai mun pitää antaa tuo huostaan, koska en vaan osaa. Oliko tämä nyt oikeasti jäätävän liian vähän vaatetta ja tuleeko kohta keuhkokuume?

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä mummo haki 9v tytön kävelylle ja asuksi riitti ihan hyvin farkut, collegepusero ja kevyttoppatakki, tietty käsineet, pipo, alusvaatteet ja sukat myös. Ei käynyt edes mielessä, että pitäisi olla jotkut kuravaatteet tuossa iässä.

Mitä teillä tehdään, kun mennään kävelylle? Remutaan jossain lumikasoissa ja hypitään lätäköissä?"

Jotain tällaista siellä tekee kyllä.

"Eikö lapsella ole lainkaan kavereita, kun tarvitaan mummoa turvaksi ulkoiluun? Meillä 9v osaa hoitaa ulkoilunsa itse ja niin osaa mummokin."

On kavereitakin, mutta kavereilla ei ole autoa!

"Meidän 9-vuotias on tokalla ja aloittajan lapsihan oli vasta 8-vuotias, eli tokalla ilmeisesti myös. Meidän on keskipituinen ja hyvin löytyi koko sekä housuista että hanskoista (laitoin edellä prisman linkin). Mielestäni tuo on nyt makuasia, kumpia käyttää, kannattaako siitä kiistellä, gorea vai tavallisia kuravaatteita. Itse koen, että on kivempi tulla sisälle, kun kurahousut ja hanskat voi riisua jo oven ulkopuolella ja huuhtoa siellä."

Kyllä tokaluokkalainen, täyttää pian 9. Sama systeemi, autolla kulkiessa riisutaan kuravaatteet ennen autoon palaamista.

"Mä vaihtaisin paksummat housut kurahousujen alle. Tarkistaisin myös, että tumput on kunnolliset paksut eikä ohkaiset alustumput, koska kurarukkanen itsessään ei eristä yhtään lämpöä."

Meillä oli pitkikset housujen alla, mutta toppahousut olisi varmasti olleet hyvät myös. Tumput on kapean malliset, mutta tiivisti neulottua villaa. Mielestäni on lämmin ja kapea malli toimii paremmin kurahanskojen alla.

"Ap:ta varmaan juuri se kiukuttaakin, kun itsekin tajusi, että se softpuku ei ollut niin lämmin. Pahinta on, kun joku toinen sanoo siitä, että on ollut väärässä."

Ei kiukuta, ainakaan enää. Enkä ollut väärässä! 😉

Vierailija
82/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olit osittain väärässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä oli äsken kylmää tihkusadetta ja pari +astetta, 8-vuotiaalla oli toppavaatteet ja kurahousut, ei ohuemmat riittäisi, on niin kalsean tuntuistakin.

Vierailija
84/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttua. En tiedä miten nuo vanhukset ei ymmärrä, että me vanhemmat ollaan ihan kelpo vanhempia ja tuon ikäinen on itsekin niin iso, että osaa arvioida mitä laittaa päälle. Tai ainakin meillä osaa, kun on kannustettu siihen aina. Noista vaatteista valittamista enemmän itseäni ärsyttää se, että koululaista pidetään ihan vauvana eikä yhtään luoteta, että osaisi arvioida itse tai oppia siihen.

Meillä isompi on nyt 11-vuotias ja ollaan koko vuosi käyty keskustelua ulkohousuista. Ei haluaisi enää laittaa. En lähtenyt taistelemaan vaan annoin pari kertaa alkutalvesta mennä ilman, vaikka oli kunnolla pakkasta (meillä on lyhyt koulumatka). Kuulemma tuli niin kylmä välkällä, että laittaa ihan itse ne ulkohousut pakkasella. Toisella kerralla liukastui märällä kelillä ja housut kastui koko päiväksi. No, märälläkin kelillä on mennyt ne toppahousut jalkaan. 

Parhaiten toimii, jos saa lapsen itse tajuamaan, mikä on järkevää. Toiminee paremmin vähän isommilla tosin.

Vierailija
85/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallelujaa! Ja voimia. 😄

Hiihtolomalla kävin äitini 55v kanssa jotain vastaavaa. Lähdin iltaseiskalta viemään muksuja 6 ja 8 v mummolaan.

Laukut konttiin ja lämpimään autoon. Puolen tunnin matka ja perillä.

Esikoisella päällä alusvaatteet, sukkahousut, farkut, pitkähihainen neule. Pitkä paksu villatakki, villasukat feikkiuggit, semmonen villapanta... Valitti matkalla kuumaa, että säädin autoa viileemmäksi.

6 vuotias alusvaatteet, sukkahousut, sukat, mekko, "uggit", soft shell haalari, sitten päässä semmonen villakruunu. Prinsessa ajat menossa.

Kaikki ulkovaatteet ikeakassissa. Oli toppavaatteet, paremmat ulkoilukengät, parit pipot/päähineet, sukkia, lapasia, välipukua.. vaatetta oli runsaasti, kun vaihtelevaa säätä oli luvannut. Lisäksi lasten serkuilta oli odotettavissa vaatekasseja.. asuvat siinä mummolan vieressä.

Äiti sai jonkun paska

Miksi sulla on noin huono olo? Vai ootko säkin vaihdevuosien kourissa, kuten tarinan isoäiti? Siitähän tuo kertoi.

Rennosti ja huumorilla tässä otettiin isoäidin purkaus.

Itsehän en kuuntelis yhtään huutoa ja sättimistä. Ei ole huolenpitoa, vaan aliarvostamista ja nöyryyttämistä. "eihän se likka osaa." - tyyppistä vähättelyä.

Ohis aidosti hämmästelee näinkin k-päistä vastausta.

Vierailija
86/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pian 9 v pukee itse vaatteet päällensä. Ei niitä äiti enää valitse. 

Vierailija
87/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pian 9 v pukee itse vaatteet päällensä. Ei niitä äiti enää valitse. 

Oikeesti? Ainako menee nappiin ja sään mukaisesti?

Vierailija
88/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Autossa ei pidäkään matkustaa toppavaatteissa. Lasta ei saisi laittaa turvaistuimiin toppavaatteisiin. Vyöt jää liian löysälle."

Kuinkas moni nuodattaa tätä päivittäisillä lyhyillä automatkoilla....?

hetkinen, mikä logiikka tässä on? miten ne vyöt jää löysälle, jos on toppapuku välissä, eikö ne päinvastoin tule kireämmälle silloin?

Vierailija
89/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi on vauvasta asti ollut kuumaverinen, eli kun muut lapset on puettu lämpimästi, meidän lapsi olisi hikoillut samoissa vaatteissa. Tätä joidenkin on ollut vaikea ymmärtää. Ja milloinkaan ei ole lapsi palellut.

Vierailija
90/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ööö siis eiköhän kurahousukin osaltaan lämmitä vaikka ohut onkin, joten softshell + kurahousu lienee sopivasti ??

Vierailija
91/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Autossa ei pidäkään matkustaa toppavaatteissa. Lasta ei saisi laittaa turvaistuimiin toppavaatteisiin. Vyöt jää liian löysälle."

Kuinkas moni nuodattaa tätä päivittäisillä lyhyillä automatkoilla....?

hetkinen, mikä logiikka tässä on? miten ne vyöt jää löysälle, jos on toppapuku välissä, eikö ne päinvastoin tule kireämmälle silloin?

Ei niitä saa kiristettyä ihan niin tiukkaan. Lapsesta tulee sellainen lötköpötkö jonka saa helpommin sujautettua vöiden välistä pois, kun se pehmeä materiaali antaa periksi. Ohuilla vaatteilla vyöt saa kiristettyä suoraan kehoa vasten. Itse olen kyllä ajatellut että tämä koskee lähinnä vauvoja, mutta varmasti totta isommillakin, en vaan tiedä mikä käytännön merkitys asialla enää on.

Vierailija
92/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mä vaihtaisin paksummat housut kurahousujen alle. Tarkistaisin myös, että tumput on kunnolliset paksut eikä ohkaiset alustumput, koska kurarukkanen itsessään ei eristä yhtään lämpöä."

Meillä oli pitkikset housujen alla, mutta toppahousut olisi varmasti olleet hyvät myös. Tumput on kapean malliset, mutta tiivisti neulottua villaa. Mielestäni on lämmin ja kapea malli toimii paremmin kurahanskojen alla.

Ymmärrän kyllä kurahousujen käytön, mutta onko kurahanskoista oikeasti niin paljon hyötyä vai olisiko isommalle kivemmat ja näppärämmät sormikasmalliset välikausihanskat? Kurahanskat on vähän hankala pukea, koska on erikseen lapaset ja kuraosa, ja tarttuminenkin kömpelömpää kuin sormikkailla.

Vierailija
93/125 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä kurahousujen käytön, mutta onko kurahanskoista oikeasti niin paljon hyötyä vai olisiko isommalle kivemmat ja näppärämmät sormikasmalliset välikausihanskat? Kurahanskat on vähän hankala pukea, koska on erikseen lapaset ja kuraosa, ja tarttuminenkin kömpelömpää kuin sormikkailla.

ei sormikkaat yleensä pidä kunnolla vettä. Saumaa on niin paljon, että jostain taatusti vuotaa. Simppeli rukkanen on tiiviimpi.

Vierailija
94/125 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9-vuotiaalle kurahousut??? Kas kun ei villapukua ja haalaria.

Mummo on oikesssa. Jäinen maa hönkää kylmää, pelkkä softshell ei riitä, siinä ei ole edes vuoria.

Toi meidän lapsonen kävin aikoinaan ns. metsäeskarin, jossa opittiin selkäytimeen se, että metsässä ulkoillessa puetaan aina (paitsi helteillä ja pakkasilla) kumisaappaat, kurahousut ja kurarukkaset (ja sateella vielä sadetakki ja -hattu). Samaa käytäntöä ollaan jatkettu perheen metsässä ulkoillessa sen jälkeenkin ja edelleen nyt kun on 9 v. Se on lapselle tavallaan lupa olla vapaasti ja vanhemmille vähän vähemmän pyykkäämistä ja autokin pysyy vähän puhtaampana. Onko tästä jotain haittaa? Lapsi itse ei ole valittanut, koska tämän on eskariaikana oppinut ja tottunut.

Vierailija
95/125 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nollakelin loskassa sormikkaat on vielä liian kylmät! Vasta loppukeväällä tarkenee sormikkailla.

Vierailija
96/125 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

9-vuotiaalle kurahousut??? Kas kun ei villapukua ja haalaria.

Mummo on oikesssa. Jäinen maa hönkää kylmää, pelkkä softshell ei riitä, siinä ei ole edes vuoria.

Toi meidän lapsonen kävin aikoinaan ns. metsäeskarin, jossa opittiin selkäytimeen se, että metsässä ulkoillessa puetaan aina (paitsi helteillä ja pakkasilla) kumisaappaat, kurahousut ja kurarukkaset (ja sateella vielä sadetakki ja -hattu). Samaa käytäntöä ollaan jatkettu perheen metsässä ulkoillessa sen jälkeenkin ja edelleen nyt kun on 9 v. Se on lapselle tavallaan lupa olla vapaasti ja vanhemmille vähän vähemmän pyykkäämistä ja autokin pysyy vähän puhtaampana. Onko tästä jotain haittaa? Lapsi itse ei ole valittanut, koska tämän on eskariaikana oppinut ja tottunut.

Mulle tulee lähinnä mieleen, että saattaa hiostaa, mutta tätähän voi estää sopivalla aluspukeutumisella. Toisekseen, lapsesta saattaa jossain vaiheessa tuntua, että hän on liian vanha pukemaan kuriksia, mutta uskon, että hän siitä sanoo sitten tai huomaat itsekin, jos pukeminen alkaa olla hankalampaa kuin ennen. Muuten ei mielestäni mitään haittaa.

Vierailija
97/125 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon perusteella luulin omaksi aloitukseksi. Tasan sama tilanne meillä eilen, lapsen ikäkin täsmää 😁.

Tsemppiä! Meillä tässä on taustalla ties mitä mummon suunnalta. Mm. kova kontrollin tarve muiden ihmisten suhteen. Ja minä en ole kontrolloitavaksi taipunut, joten on hankala suhde.

Vierailija
98/125 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otsikon perusteella luulin omaksi aloitukseksi. Tasan sama tilanne meillä eilen, lapsen ikäkin täsmää 😁.

Tsemppiä! Meillä tässä on taustalla ties mitä mummon suunnalta. Mm. kova kontrollin tarve muiden ihmisten suhteen. Ja minä en ole kontrolloitavaksi taipunut, joten on hankala suhde.

Et vaan muista, koska kirjoitit aloituksen kiihtyneessä mielentilassa !!

Vierailija
99/125 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuu välillä, tai usein, kinaamaan siitä, kun ei mummeli vaan usko sitä, että lapsen vaatteet kestää veden ja niillä voi mennä ulos joka säässä, eikä haittaa jos likaantuu. Ei mene jakeluun, aina sama valitus, kun lapsi jää sinne hoitoon, että onko kuravaatteet mukana, miksi ei ole. Jos ei ole mukana, kaivaa omasta varastostostaan ikivanhoja kankeita kuravaatteita ulkoiluihin. Uskomatonta.

Vierailija
100/125 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuu välillä, tai usein, kinaamaan siitä, kun ei mummeli vaan usko sitä, että lapsen vaatteet kestää veden ja niillä voi mennä ulos joka säässä, eikä haittaa jos likaantuu. Ei mene jakeluun, aina sama valitus, kun lapsi jää sinne hoitoon, että onko kuravaatteet mukana, miksi ei ole. Jos ei ole mukana, kaivaa omasta varastostostaan ikivanhoja kankeita kuravaatteita ulkoiluihin. Uskomatonta.

Tota noin... 🤦 Eihän kyse ole siitä, pitääkö vaatteet vettä vai ei, vaan siitä, että mummo ei halua kuraisia vaatteita sisälle kotiinsa! Kannattaa hoitajan toiveita kunnioittaa, jos haluaa hoidatattaa lapsiaan jatkossakin siellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme