Lapsilla eri isät ja tuleva perintö
Eli lapsillani on eri isät, toisen isä varakas ja toisen ei. Tiedän, että toinen lapsista tulee siis saamaan joskus parikin asuntoa ja muuta varallisuutta jne ja toinen ei mitään. Olen pohtinut, että sijoittaisin tälle toiselle lapselle, joka mitään perintöjä ei tule saamaan, jotta saisi jotain hänkin. Onko se mielestänne väärin tätä toista lastani kohtaan? Toki en tiedä milloin perintöä sitten saa ja voihan sitä kaikkea sattua muutenkin, mutta mutta..
Kommentit (146)
Elämässä ei aina mene nallekarkit tasan, mutta äitinä sinun kuuluu kohdella lapsiasi tasavertaisesti.
Ja otitko huomioon, että se rikkaampi lapsesi saa mahdollisen perintöosuutensa vasta melko iäkkäänä, siis 50-60v ja se lapsi, jolle pelkästään sinä sijoitat, saa varat käyttöön täyttäessään 18 vuotta.
Ei siis ole reilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti on se pahin piru.
Miten se nyt äidin vika on, jos isä ei kohtele lapsensa sisarusta reilusti?
Toisaalta eikö äiti rakasta laikaan sitä varakkaamman isän lasta, kun ei ole valmis jättämään tälle perintöä? Outoa vihata lastaan noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei köyhän isän lapsi voi olla kateellinen toisen lapsen perinnöstä. Eihän se hänelle edes kuulu.
Sitäpaitsi isien varallisuudesta voi hyvinkin tulla täysikäännös vuosikymmenissä. Osat voivat muuttua.
Ei tarvita kuin konkurssi. Rulettipöydässä on ennenkin hävitty omaisuus sekunneissa.
On hävitty kartanot, maat ja mannut. Salonojalta tai Thermannilta voi kysellä lisää.
Älkää välittäkö, ette kuitenkaan saisi toisten rahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti on se pahin piru.
Kyllä! Äiti puuttuu nyt asioihin, jotka eivät ole hänen hallinnassa eivätkä kuulu hänelle yhtään. Miten ap edes tietää näiden isien omistuksista? Jospa sillä varakkaalla isällä onkin vaikka kolme lasta? Jospa se ns köyhä isä ei olekaan köyhä, vaan elää vaatimattomasti.
Tai köyhän isän vaatimattomasti elellyt äitimuori jättää miljoonaomaisuuden. Näitäkin on nähty
Ystävälläni on 3 lasta. Esikoisen isä on eri. Äiti on jutellut esikoisen kanssa asiasta ja esikoinen on sitä mieltä, että jokainen absaitsee saman määrän lahjoja. Kun saa isän puolelta paljon, ei muulta sitten saakaan.
Juttele, kun on ajankohtaista
Ap voisi nyt miettiä onko jo kasvattanut katkeruutta lasten välille suosimalla tätä lasta, jolla on köyhä isä. Lapset huomaa kaiken.
Vaikka olisi iseillä millainen varallisuusero niin äidin pitää kohdella lapsiaan samoin. Jos rikas isä antaa lapselleen käyttörahaa huvituksiin 1000e niin et ap voi antaa toiselle lapselle omista rahoista samaa summaa ellet anna toisellekin.
Vierailija kirjoitti:
Elämässä ei aina mene nallekarkit tasan, mutta äitinä sinun kuuluu kohdella lapsiasi tasavertaisesti.
Ja otitko huomioon, että se rikkaampi lapsesi saa mahdollisen perintöosuutensa vasta melko iäkkäänä, siis 50-60v ja se lapsi, jolle pelkästään sinä sijoitat, saa varat käyttöön täyttäessään 18 vuotta.
Ei siis ole reilua.
Voihan sitä saada ennakkoon ja sijoittaa itse. Esimerkiksi.
Rikkaampi tulee varmaan ihan hyvin toimeen joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti on se pahin piru.
Miten se nyt äidin vika on, jos isä ei kohtele lapsensa sisarusta reilusti?
Toisaalta eikö äiti rakasta laikaan sitä varakkaamman isän lasta, kun ei ole valmis jättämään tälle perintöä? Outoa vihata lastaan noin paljon.
Haista home.
Vierailija kirjoitti:
Ystävälläni on 3 lasta. Esikoisen isä on eri. Äiti on jutellut esikoisen kanssa asiasta ja esikoinen on sitä mieltä, että jokainen absaitsee saman määrän lahjoja. Kun saa isän puolelta paljon, ei muulta sitten saakaan.
Juttele, kun on ajankohtaista
Voi herranjumala, miten elämä pyörii pennosten ja lahjojen varassa. Kyllä on köyhien ajatusmaailmaa.
Mulla oli kerran poikakaveri, jonka isä hävisi korttipelissä perheen upean omakotitalon.
Viiden vuoden päästä köyhempi poika voittaa lotosta 5 miljoonaa euroa. Mites sitten?
Samana vuonna rikkaan isän lapsi tipahtaa hevosen selästä tai ajaa kolarin ja saa aivovaurion. Mitäs sitten?
Vielä ei ole kortteja edes jaettu. Vuosikymmenissä kaikki ehtii muuttumaan joka tapauksessa moneen kertaan.
On myös mahdollista, että lapsi kuoleekin ennen varakasta isäänsä vaikka syöpään ja jääkin kokonaan ilman perintöä.
Minulla sama tilanne. Toinen lapsista tulee perimään yli miljoonan, toinen huomattavasti vähemmän. En usko että sekään nyt mitään suurta sopua lasten välille rakentaa!
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama tilanne. Toinen lapsista tulee perimään yli miljoonan, toinen huomattavasti vähemmän. En usko että sekään nyt mitään suurta sopua lasten välille rakentaa!
Et sinä vielä sitä varmaksi tiedä. Ehkä perii ehkä ei.
Minun äitini meinasi tehdä AP:t. Siskopuolten isä käytännössä varaton. Omalla isälläni talosta puolet, kesämökki ja hieman säästöjä, eli ei mikään tavattoman vauras vaan tyypillinen suomalainen perintö.
Jätti vain sitten huomiotta, että kuitenkin tällä varattomalla isällä taas oli omat vanhemmat, joilta sitten tulikin siskopuolille talo, metsäpalstoja, rahastosalkku jne...
Voit tehdä testamentin ja uusia sen kun tilanteet muuttuu.
Todennäköisestl lahjoitan kaiken merkittävän varallisuuteni lapsille jo eläessäni. En voi tehdä sitä yhtaikaisestl jokaiselle, koska ovat eri elämänvaiheissa. Esim. lahjaveron suuruinen summa pitää myös lahjoittaa, jos lahjan saajalla ei ole sitä. Näin esim. asunnon lahjoittaminen on mietittävä tarkkaan. Tarkoitushan ei ole, että lapsi joutuu heti myymään asunnon maksaakseen veron.
Minä en aio jättää lainkaan perintöä pojalle, koska hänellä on varakas vaimo. Tytär saa kaiken, hänellä ei ole onnea miesten kanssa, nytkin on exä ja nyxä molemmat vankilassa.
Itse varmaan keskustelisin lasten kanssa tilanteesta sitten, kun ovat vähän vanhempia. Perintöjäkään ei voi pitää itsestään selvyytenä, koska huonolla tuurilla varakas isä voi tuhlata tai hukata ne, mutta voisin tehdä jonkinlaisen suunnitelman kyllä niin, että jos toinen perii omaisuutta ja toinen ei mitään, voisin jollain lailla turvata sen köyhän isän lapsen tulevaisuutta. Mutta en tekisi tätä lasten selän takana, vaan keskustelisin avoimesti molempien kanssa. Voi olla, että varakkaampi sisarus jopa hyväksyy asian - nimenomaan, jos siitä keskustellaan ja pelataan avoimin kortein.
Vierailija kirjoitti:
Minä en aio jättää lainkaan perintöä pojalle, koska hänellä on varakas vaimo. Tytär saa kaiken, hänellä ei ole onnea miesten kanssa, nytkin on exä ja nyxä molemmat vankilassa.
Varakkaan vaimon kanssa voi tulla ero loppuvuodesta. Älä elä pumpulissa.
On hävitty kartanot, maat ja mannut. Salonojalta tai Thermannilta voi kysellä lisää.