Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä paikalla ex-uskovia?

Vierailija
27.02.2025 |

Toivon asiallista keskustelua. En tiedä kuinka yleistä tämä on tähän suuntaan verrattuna  uskoon tulemiseen , tai kuinka tabu tämä aihe on, mutta jos jollain on kokemuksia?

sinä joka olet luopunut uskosta , sinusta on tullut ateisti tai agnostikko, mikä sai sinut päättämään näin? Millaiseksi koet elämäsi ennen tätä päätöstä ja sen jälkeen?

Kommentit (172)

Vierailija
41/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus sanoi että ihmiset asettaa uskoville taakkoja, jotka ei heille kuulu.

Vierailija
42/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys uskosta luopuneille; Luitteko ja opiskelitteko Raamattua jokapäivä itsenäisesti?

Kyllä.

27

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Minusta elämä kristittynä on rauhallista ja ihanaa. Mitä helluntailaiset opettavat? Miksi heidän tyyli on raskasta?"

Eri, mutta entinen helluntailainen minäkin. Ensin kun löysin helluntailaiset, niin tuntui että tämä on ihana vapautus. Jumala ja Jeesus rakastaa sinua, juuri sellaisena kuin olet, ja haluaa antaa synnit anteeksi, ja ottaa lapsekseen, hyvän paimenen laumaan, ja lopulta saa iankaikkisen elämän. Kuulostihan se aivan ihanalta ja alkuun tuntuikin, että olin tosiaan vapautunut raskaista taakoista, erityisesti huonouden ja syyllisyyden, sekä merkityksettömyyden tunteista.

Mutta sitten kun siellä oli sisällä, kävi ilmi ettei se ollutkaan semmoista lämmintä rakkautta ja armoa se oppi pelkästään. Ensinnäkin usko oli koko ajan uhattuna, ja oli kaikenlaisia asioita joita piti tehdä, ettei usko mene, harhaoppeja vaanimassa, sielunvihollinen houkuttelemassa, ja koko aj

Amen,t.ex-hellari

Vierailija
44/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oiskohan tämän kristillisen hihhuliporukankin kannattanut hyvissä ajoin ryhtyä ex-uskovaisiksi, niin eivät olisi kiven sisällä ja 8-vuotias tyttökin vielä hengissä.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011062171.html

Hyi helvetti kun pistää vihaksi!

Miksi hihhulit on aina niin sekaisin päästään?

Joskus todella toivoisi, että helvetti ei olisi pelkkä kuvitteellinen hihhulien kehittelemä satupaikka vaan oikeasti olemassa, niin olisi näilläkin lapsensa murhaajilla loppusijoituspaikka tiedossa.

Vierailija
45/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu. Olin vahvassa uskossa helluntailaisittain, ja tuo usko vei minut lopulta suljetulle osastolle. Nykyisin keskityn maanpäälliseen elämään. En tiedä, joudunko kuolemani jälkeen helvettiin. Ehkä joudun. En pysty elämään uskovaisen elämää. En jaksa, en halua.

Minusta elämä kristittynä on rauhallista ja ihanaa. Mitä helluntailaiset opettavat? Miksi heidän tyyli on raskasta?

Syitä sille, etten pystynyt:

- Ajatus iankaikkisesta helvetistä on helvetin ahdistava (ei tokikaan vain helluntailaisten yksityisomaisuutta).

- Jatkuva ristiriita armon ja pyhityksen kesken, eli koskaan ei voi tällainen peruspaska olla ihan varma, riittääkö armo vai ei.

- Vaikka itse sattuisikin luiskahtamaan taivaaseen, suurin osa ihmisistä kärsii ikuisessa tulessa.

- Seksuaalivähemmistöjen osa.

Joillekin usko tuo rauhaa, minulta se vei mielenterveyden. Paranin todella nopeasti, kun päästin irti uskostani.

27

Vierailija
46/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oiskohan tämän kristillisen hihhuliporukankin kannattanut hyvissä ajoin ryhtyä ex-uskovaisiksi, niin eivät olisi kiven sisällä ja 8-vuotias tyttökin vielä hengissä.

Tuollaiset kyllä pistää v..amaan!

Jotakin mätää kyllä on siinä että kun sitä uskoaan oikein viimeisen päälle ryhtyy toteuttamaan niin kauheuksia on hyvällä todennäköisyydellä tiedossa 

Vierailija
47/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala ei koskaan sairastuta mieltä, Ihmisten vaatimukset sairastuttaa.

Vierailija
48/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme,että aloitus saa olla täällä. Omat vastaavat aloitukseni ja keskusteluketjut on poistettu kaikki. Itse olen nuorena tullut uskoon ja "täyttynyt pyhällä hengellä,saanut kielet käynyt upotuskasteella jne karismaattisissa ja äärikarismaattisissa/menestysteologisissa piireissä. Lapsuudesta luterilaisuus oli tuttua,ns.lapsenusko. Vasta nyt, yli 40-vuotiaana,kuten joku muukin täällä,tajunnut hyvin vaikeiden elämänkokemusten kautta, että raamattu on hölynpölyä suurimmalta osin, joitain Jeesuksen opetuksia, yleismaailmallisesti paikkansapitäviä opetuksia lukuunottamatta. Uskoni alkoi horjua kun 5 vuotta kestäneessä äärimmäisen väkivaltaisessa liitossa olin paitsi minä,myös lapseni lähellä kuolemaa/vammautumista. Se ei kuitenkaan vielä riittänyt,tarvittiin hyvin paljon muutakin,mikä lopulta mursi kaiken sen aivopesun tuotoksen mielestäni, joka sai minut jäämään hengenvaaraan vuosiksi. 5-vuotta ja muutama tapon yritys myöhemmin, uskalsin huutaa J

Hei. Valitettavasti monille on kristityille on annettu virheellistä tietoa kristinuskosta ja avioerosta. Tähän on monia syitä, muun muassa se, että varsinkin Vanhan Testamentin ajan juutalainen kulttuuri (ja avioliittoon liittyvät tavat) olivat hyvin erilaisia, kuin esim. Suomen lainsäädäntö, mutta myös kääntämiseen liittyvät virheet (avioero ja hylkääminen, jotka ovat aivan kaksi eria asiaa, on sekoitettu keskenään).

https://godskingdom.org/studies/books/the-bible-says-divorce-and-remarr…

Vierailija
49/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäs sinä sen tiedät?

Sanovathan nuo helluntaissakin,kuinka "tutkimattomat ovat Jumalan tiet". Joku täällä kertoikin jo,kuinka usko vei hänet suljetulle ja itse tunnen samanlaisia tapauksia paljon-olen itsekkin yksi mielisairaalajaksot heittäneistä. Tiedätkö,miten aikoinaan selittelin ja harrastin aivojoogaa sen suhteen,miksi uskova sairastuu psyykkisesti? No eihän sille muuta selitystä tietenkään voinut olla,kuin se, että Jumala halusi opettaa jotain erittäin tärkeää tuon sekoamisen kautta ja ennenkaikkea:uskova,joka joutuu (eli siis hihhuleiden kielelle käännettynä "pääsee") mielisairaalan suljetulle kerta toisensa jälkeen, on todellisuudessa Jumalan sinne lähettämä,jotta hän voisi kertoa Jeesuksen iiihanasta pelastussanomasta siellä oleville itsetuhoisille raukoille ja etsiville Totuuden. Oli kuule hel..in silmiä avavaa päästä sinne seinien sisäpuolelle näkemään, missä kunnossa monet "hurskaat uskovat" todellisuudessa ovat. Itse en siis ollut pakkohoidossa,vaan vapaaehtoisesti menin,mutta tunnen erittäin läheisesti ihmisiä jotka ovat käyneet läpi paljon raskaamman tien sillä saralla. Osa päätyi itsemurhaan,toiset ovat nappizombeja,jotkut ovat kierteessä sisään ja ulos laitoksesta. Että mitähän Jumalaa sinä nyt tarkoitit? 

Vierailija
50/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Valitettavasti monille on kristityille on annettu virheellistä tietoa kristinuskosta ja avioerosta. Tähän on monia syitä, muun muassa se, että varsinkin Vanhan Testamentin ajan juutalainen kulttuuri (ja avioliittoon liittyvät tavat) olivat hyvin erilaisia, kuin esim. Suomen lainsäädäntö, mutta myös kääntämiseen liittyvät virheet (avioero ja hylkääminen, jotka ovat aivan kaksi eria asiaa, on sekoitettu keskenään).

https://godskingdom.org/studies/books/the-bible-says-divorce-and-remarr

Varsin mielenkiintoisen oloinen linkki,jota käyn tutkimassa vielä tarkemmin. Olen kuitenkin tullut lopputulokseen,että raamattu kokonaisuutena on täynnä patriarkaalista naisten alistamista ja monien eri ihmisryhmien syrjintää. Sellaisenaan se ei voi olla "Jumalan erehtymätöntä sanaa" ja tuollekin väitteelle on oma historiansa. En siis enää voi ottaa elämäni ohjenuoraksi kirjakokoelmaa,joka ei todellakaan vastaa mitään nykypäivänä ymmärrettävää moraalia tai etiikkaa. Tästä seuraa se, että en voi olla uskovainen enkä Jeesuksen seuraaja siinä mielessä,miten uusi testamentti asian ilmaisee. Olen nähnyt ja kokenut aivan liikaa, myös väkivaltaisen avioliittoni lisäksi. Olen tällä hetkellä agnostikko, sillä tiede ei voi aukottomasti todistaa Jumalan olemassaolosta puoleen tai toiseen,mutta raamatun suhteen sanoisin olevani ateisti. Kiitos kuitenkin hyödyllisestä tiedosta.

Vierailija
51/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, koskeeko tämä ketju minua, koska minä uskon vieläkin: paljon vahvemmin jopa. Mutta eri tavalla. Laajemmin. Minun mielestäni uskoni on ihan samaa, mutta av:lta olen oppinut, että olen harhateillä.

Oletko universalisti tai vastaava, agnostikko? 

En ole agnostikko. En tiedä, mitä universalistilla tarkoitetaan, mutta ehkä sitä.

Olen kasvat fundamentalistiuskovaisessa perheessä, jossa paavikin oli itse saatana. Minä taas uskon, että on yksi Jumala, mutta eri kulttuurit tulkitsevat sitä eri tavalla. 

Sano vaan että olet uskovainen. Ryöstetään se termi noilta (kristityiltä). Minä en ainakaan suostu mihinkään universalisti-määritelmiin. Jumala on yksi ja siihen uskova on uskossa. Kristityt kohottaa aivan turh

Itse ajattelenkin olevani uskovainen, mutta av:lta olen oppinut, että se on paha sana. Jos kertoo olevansa uskovainen, niin toinen ajattelee sinun olevan tuomitseva, ahdasmielinen dogmaattinen raamatulla päähänhakkaava. En ole sellainen.

En tiedä, miksi minun pitäisi itseäni kutsua. En ole new agelainen, en usko kristalleihin, en maahisiin enkä oikeastaan enkeleihinkään kauheasti tms.  Uskon, että Jumala on rakkaus, ja rakkaus ei hakkaa ketään päähän, ei edes raamatulla.

kerroin olevani mystikko-ketjun ap. Ymmärrän hyvin, miksi av:n kristitty mystikko kutsui itseään kristityksi mystikoksi: se on jotain puhdasta, alku-uskoon liittyvää, vailla kulttuurisia sidonnaisuuksia ja ahdasmielisyyttä. Jos joku tuli ketjuun myöhemmin, niin siellä puhuttiin tuumiista irtautumisesta tms, ja se menee minulle liian paksuksi. 

ja btw: te jotka mystikko-ketjua luitte: minä pääsin perille. 

Vierailija
52/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yel

Vierailija
53/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Yule

Valon juhla. Ravinto. 

Ei uskonto ole muuta kuin pelottelua jja rahankeräystä. 

Vierailija
54/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ex-uskova. Sillä ennen uskoin vilpittömästi Sattuma-jumalaan ja evoluutioon. Jopa luulien että kyllä Tiede on oikeassa selittäessään että tätsin tyhjästä Äiti-maa synnytti elottomasta aineesta elämää. Kunnes otin itse selvää asioista ja tajusin miten asiat oikeasti on 

Aivan, se olikin näkymätön olio joka loi kaiken tyhjästä taikomalla. Paljon uskottavampaa se.

Vierailija
55/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uskosta voi luopua. Usko voi lakata tai vaihtaa kohdetta, mutta ei siitä aktiivisesti voi luopua niin, että päättää lakata uskomasta. 

Vierailija
56/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistäs sinä sen tiedät?

Sanovathan nuo helluntaissakin,kuinka "tutkimattomat ovat Jumalan tiet". Joku täällä kertoikin jo,kuinka usko vei hänet suljetulle ja itse tunnen samanlaisia tapauksia paljon-olen itsekkin yksi mielisairaalajaksot heittäneistä. Tiedätkö,miten aikoinaan selittelin ja harrastin aivojoogaa sen suhteen,miksi uskova sairastuu psyykkisesti? No eihän sille muuta selitystä tietenkään voinut olla,kuin se, että Jumala halusi opettaa jotain erittäin tärkeää tuon sekoamisen kautta ja ennenkaikkea:uskova,joka joutuu (eli siis hihhuleiden kielelle käännettynä "pääsee") mielisairaalan suljetulle kerta toisensa jälkeen, on todellisuudessa Jumalan sinne lähettämä,jotta hän voisi kertoa Jeesuksen iiihanasta pelastussanomasta siellä oleville itsetuhoisille raukoille ja etsiville Totuuden. O....

Mikä sitten (seurakunnan toiminnassa?) sairastutti psyykkisesti?

Vierailija
57/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta, ei mielikuvitusolento voi sairastuttaa mitään. Ihmisten keksimät uskonnot voivat.

Vierailija
58/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset kyllä pistää v..amaan!

Jotakin mätää kyllä on siinä että kun sitä uskoaan oikein viimeisen päälle ryhtyy toteuttamaan niin kauheuksia on hyvällä todennäköisyydellä tiedossa 

Onko vikaa niissä ihmisissä? Itse en lopeta lääkitystä,ei Raamattu sellaista opeta.

Vierailija
59/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
60/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä sitten (seurakunnan toiminnassa?) sairastutti psyykkisesti?"

Jos olet joku muu,kuin se,jonka kommenttiin vastasin,ole yst ja laita tekstisi perään "eri". Jos olet henkilö,jolle vastasin ja joka väitti,ettei Jumala sairastuta ketään psyykkisesti, niin mukavastipa väistelet,vaikka kyse on omasta argumentistasi. Mitä itse kysymykseen tulee, se on niin laaja-alainen aihe, että ei täällä riitä tila näiden asioiden käsittelyyn(mikä toki on surullista).

Tiivistetysti voisi kai sanoa, että syitä on niin monia,kuin on opetuksia ja ihmisiäkin-mutta jos Jumala ei halua sairastuttaa ketään,millä uskova selittää psyykkiset sairaudet ja niiden ilmenemismuodot,jotka voivat olla hyvin rajujakin-ja usein hoito on pahempi kuin tauti? Itse todella jouduin selittelemän asiaa itselleni aivan uskomattoman älyvapailla tavoilla. No milläpä muulla,kuin demonisaatiolla tai synnillä uskovat sepittävät mielisairaudet (mikään muu perustelu ei nimittäin edes ole raamatullista,jos siis olet tuon kirjakokoelman läpi kahlannut edes kerran). Eli syy ja vika on aina joko henkimaailmassa tai ihmisessä itsessään. Epäterve on aivan liian laimea ilmaisu sille,mitä tuo toimintamalli ja oppi aikaansaa-sääliksi käy fundamentalistien lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan