Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä paikalla ex-uskovia?

Vierailija
27.02.2025 |

Toivon asiallista keskustelua. En tiedä kuinka yleistä tämä on tähän suuntaan verrattuna  uskoon tulemiseen , tai kuinka tabu tämä aihe on, mutta jos jollain on kokemuksia?

sinä joka olet luopunut uskosta , sinusta on tullut ateisti tai agnostikko, mikä sai sinut päättämään näin? Millaiseksi koet elämäsi ennen tätä päätöstä ja sen jälkeen?

Kommentit (172)

Vierailija
61/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
62/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kasvoin uskovaisessa perheessä. Ei mitenkään fundamentaalisessa, vaan aika vapaassa mutta kuitenkin korostaen jatkuvasti uskonasioita. Jaksettiin puhua helvetistä ja taivaasta. Mulla on viime aikoina ollut enemmän vielä kriisiä tästä koko asiasta. Mulla on mennyt todella  huonosti monella elämän osa - alueella , on ollut vaikka minkälaista taakkaa ja terveyshuolta. Vanhojen oppimieni tapojeni mukaan olen rukoillut helpotusta , mutta yhtäkkiä olen alkanut ajattelemaan että hei, mitä yritän räpiköidä. Menevät rukoukset kuuroille korville. Kenellekään ei anneta enempää kuin jaksaa kantaa - fraasi on soinut päässä, ja olen todennut sen hevonpaskaksi. Olen pohtinut ja pohtinut näitä asioita ja ehkä jopa kauhukseni huomannut että olen irtaantumassa. Ihmisellä on tietty raja mihin asti se jaksaa mut mitäs sitten kun ei enää jaksa, ja kokeee ettei se Jumalakaan ole siellä sinua vastassa ja kannattelemassa kun koet että omat jalkasi eivät enää kanna? Ja mitäs nyt kun olet kasvanut siihen ajatukseen mitä sinulle on syötetty ; turvaudu Jeesukseen. Mutta oletkin omillasi ja kaiken lisäksi omillasi pohdintojesi kanssa. Kuin olisit tuplasti yksin. 

Ja sitten uskovaisten näkökulmasta ja tästä omasta näkökulmasta jossa olen elänyt , liittyen opetuksiin joita olen kuullut : mielessä on myös pyörinyt paljon se ajatus että kun puhutaan vapaasta tahdosta , että se on täysin oma valintasi uskotko vai etkö. Mutta miten se olisi oma valintasi kun kuitenkin toinen vaihtoehto mihin sinua on opetettu on helvettiin ja kadotukseen joutuminen jos et valitse elää uskossa. Miten se on silloin vapaa tahto? Eihån kukaan lähtökohtaisesti halua helvettiin joten eikö tuo ole silloin puoliksi pakottamista, verhoten valinnan muka vapaaehtoiseksi? Maustettuna jos et - uhalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luovuin uskosta olin yli 10-vuotta uushengellisyyden piirissä. Kristus pelasti minut toisen kerran muutama vuosi sitten. Nyt olen enemmän uskossa kuin koskaan.

Syitä uskosta luopumiseen olivat lähinnä toiset huonokäytösiset kristityt. Sekä uskonnon varjolla tehty hengellinen ahdistelu. Kun ymmärsin että kristitty ei ole sama asia kuin Kristus oli helppo palata Jumalan totuuteen ja Raamatun pariin.

Ainakin Raamatun mukaan kristitty on sama asia kuin Kristus.

Vierailija
64/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet henkilö,jolle vastasin ja joka väitti,ettei Jumala sairastuta ketään psyykkisesti, niin mukavastipa väistelet,vaikka kyse on omasta argumentistasi. Mitä itse kysymykseen tulee, se on niin laaja-alainen aihe, että ei täällä riitä tila näiden asioiden käsittelyyn(mikä toki on surullista).

En väistele mitään. Olen edelleen sitä mieltä että usko ei sairastuta,vaan parantaa.

Vierailija
65/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luovuin uskosta olin yli 10-vuotta uushengellisyyden piirissä. Kristus pelasti minut toisen kerran muutama vuosi sitten. Nyt olen enemmän uskossa kuin koskaan.

Syitä uskosta luopumiseen olivat lähinnä toiset huonokäytösiset kristityt. Sekä uskonnon varjolla tehty hengellinen ahdistelu. Kun ymmärsin että kristitty ei ole sama asia kuin Kristus oli helppo palata Jumalan totuuteen ja Raamatun pariin.

Täällä ei ihmiset ole Jeesuksia.

Vierailija
66/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet henkilö,jolle vastasin ja joka väitti,ettei Jumala sairastuta ketään psyykkisesti, niin mukavastipa väistelet,vaikka kyse on omasta argumentistasi. Mitä itse kysymykseen tulee, se on niin laaja-alainen aihe, että ei täällä riitä tila näiden asioiden käsittelyyn(mikä toki on surullista).

En väistele mitään. Olen edelleen sitä mieltä että usko ei sairastuta,vaan parantaa.

Usko parantaa, uskonto sairastuttaa. 

eri

Vierailija
67/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta ihmiset tulkitsevat väärinnsen, kuka on kristitty. Eri

Vierailija
68/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kasvoin uskovaisessa perheessä. Ei mitenkään fundamentaalisessa, vaan aika vapaassa mutta kuitenkin korostaen jatkuvasti uskonasioita. Jaksettiin puhua helvetistä ja taivaasta. Mulla on viime aikoina ollut enemmän vielä kriisiä tästä koko asiasta. Mulla on mennyt todella  huonosti monella elämän osa - alueella , on ollut vaikka minkälaista taakkaa ja terveyshuolta. Vanhojen oppimieni tapojeni mukaan olen rukoillut helpotusta , mutta yhtäkkiä olen alkanut ajattelemaan että hei, mitä yritän räpiköidä. Menevät rukoukset kuuroille korville. Kenellekään ei anneta enempää kuin jaksaa kantaa - fraasi on soinut päässä, ja olen todennut sen hevonpaskaksi. Olen pohtinut ja pohtinut näitä asioita ja ehkä jopa kauhukseni huomannut että olen irtaantumassa. Ihmisellä on tietty raja mihin asti se jaksaa mut mitäs sitten kun ei enää jaksa, ja kokeee ettei se Jumalakaan ole siellä sinua vastassa ja kannattelemassa kun koet että omat jalkasi eivät enä

Olen ollut tuossa tilanteessa ja suosittelen sinua tutustumaan vaikkapa you tube kanavaan Mind shift. Erittäin,erittäin hyvä kanava sellaiselle,joka kaipaa rationaalisia ja raamattuun perustuvia perusteita sille, miksi joku ei enää usko raamattuun tai on ollut uskossa vaikkapa lapsesta/nuoruudesta saakka ja omistanut elämänsä kristinuskolle täysisydämisesti,mutta on tullut tienhaaraan, jossa on valittava. Älyllinen,perusteleva,raamatun kirjoituksia läpikäyvä,historiaa,filosofiaa ym. Syvällinen ja todella tutustumisen arvoinen kanava. Kevyempää settiä ja vertaistukea löytyy mm. Timmy Gibson, Harmonic Atheist (sisältää kymmeniä ex-uskovien haastatteluita ja kokemuksia) kanavilta. Kaikki nämä siis ovat siitä lähtökohdasta käsin, joissa puhutaan uskossaan kriisissä olevien ja siitä luopumaan joutuneiden kokemuksista. Olisivat erittäin tervehdyttävää katseltavaa erityisesti seurakuntien pastoreille (jollainen mm. timmy gibsonkin oli ja erittäin syvästi uskossa noin 50 vuotta elämästään). Mielelläni laittaisin suomenkielisiä tai suomalaisia linkkejä,mutta täällä taidetaan tulla peräjunassa jopa näissä asioissa, huoh..

Vierailija
69/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä tällaiset ketjut muuttuvat aina lopulta luulevaisten keskinäiseksi kinasteluksi. Vaikka aloitus ei edes koskenut heitä.

Vierailija
70/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei ihmiset ole Jeesuksia.

Kaikki ihmiset ovat Jeesuksia. Kaikki eivät vain usko sitä.

Vierailija
71/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä tällaiset ketjut muuttuvat aina lopulta luulevaisten keskinäiseksi kinasteluksi. Vaikka aloitus ei edes koskenut heitä.

Totiasia on nyt että uskova on Kristuksen seuraaja eikä Kristus.

Jos tietämys on heikkoa, ei epäillystä että prakaa.

Vierailija
72/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilöksi,joka ei kykene vastaamaan edes yksinkertaiseen kysymykseen:"mitähän Jumalaa tarkoitat" on argumenttisi todella outo. Mutta usko mihin uskot, minä puhun kokemusperäisesti kristillisistä seurakunnista ja heidän väkivaltaisista,rikollisista ja mielisairautta tuottavista opeistaan sekä toimintatavoistaan yhteisöissä. Ehkä et ole vielä nähnyt elämää tarpeeksi,mutta toivon todella,että parannut ainakin niistä harhaluuloistasi mitä kristillisyyteen tulee.Ehkä tarvitset vain kunnon turpasaunan tai vakavan vammautumisen,pitkäkestoisen sairastumisen,juoruja,valheita,selkäänpuukottamista,ihmisoikeuksiesi loukkaamista,perheesi tuhoamista ja läheistesi tarpeetonta kuolemaa,jotta saat henkilökohtaisesti kokea,mitä on se "aito" ja "todellinen" Jumalan,Jeesuksen ja uskovien rakkaus on käytännön tasolla,puhumattakaan Raamatun "Jumalallisuudesta". Jos elämänkokemuksesi rajoittuu uskovien/hyvin toimeentulevan kansanosan piireihin tai sitä ei kovin kummoisesti ole muiltakaan elämänalueilta,ole hyvä ja pidä näkemyksesi Jumalasta,mikä se sinulle sitten onkaan,omana tietonasi. Sinulla ei todennäköisesti ole minunlaisilleni yhtään mitään annettavaa,kunhan vain tykkäät trolloilla. Kipitähän äkkiä nyt sen raamatun tms ääreen ja ala lukea-käytä aikasi muuhun kuin täällä väittelyyn,jotta sielusi varmasti eheytyy ja pelastuu,ok?

Vierailija
73/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 5 vakavaa pitkäaikaista sairautta papereissa ja muuta itsemurhatragediaa omaisissa.

Sitä mieltä kuitenkin että Jumala on rakastava ,hyvä isä jonka Poika tuli kertomaan että hän on lääkäri. 

Vierailija
74/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "kenelle ei anneta enemmän kun jaksaa kantaa" on ymmärretty väärin. Ei tarkoita sitä että uskova säästyy maailman ongelmista, sairauksista y.m vastoinkäymisistä.

Jeesus opetti itse että tämä maallinen elämä tulee olemaan kärsimyksiä täynnä. Tämä on langennut maailma.

Mutta kun kuljemme Jeesuksen kanssa, ja turvaudumme Häneen niin saamme kokea rauhaa ja toivoa kaiken keskellä. Hän kantaa !

Vierailija
75/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terve, mitä Kristus

Jos joku tulee minun luokseni mutta ei ole valmis luopumaan isästään ja äidistään, vaimostaan ja lapsistaan, veljistään ja sisaristaan, vieläpä omasta elämästään, hän ei voi olla minun opetuslapseni.

Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä  minä heissä, ja sinä minussa että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.

Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu, ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.

'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.

Sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.

Eihän kukaan muu voi olla Kristus, jos minä olen Kristus?

Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko. Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin. Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut. Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko. Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.

Vierailija
76/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys uskosta luopuneille; Luitteko ja opiskelitteko Raamattua jokapäivä itsenäisesti?

Missä porukoissa päivittäinen itsenäinen Raamatun lukeminen on niin tärkeää, että se täytyy nostaa esiin tuolla tavalla? Kertooko se oikean uskon puutteesta vai mistä, jos kristitty ei lue Raamattua itsenäisesti joka päivä?

Vierailija
77/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu. Olin vahvassa uskossa helluntailaisittain, ja tuo usko vei minut lopulta suljetulle osastolle. Nykyisin keskityn maanpäälliseen elämään. En tiedä, joudunko kuolemani jälkeen helvettiin. Ehkä joudun. En pysty elämään uskovaisen elämää. En jaksa, en halua.

Minusta elämä kristittynä on rauhallista ja ihanaa. Mitä helluntailaiset opettavat? Miksi heidän tyyli on raskasta?

Ohis, mutta helluntailaisuus ei ole mikään yhtenäinen liike vaan joissain helluntaiseurakunnissa on hyvin erilainen meininki kuin toisissa. Omassa kotikaupungissani on sellainenkin helluntaiseurakunta, joka tekee paljon läheistä yhteistyötä paikallisen ev.lut. seurakunnan kanssa yhteisiä jumalanpalveluksia myöten. Kyseinen helluntaiseurakunta otti aluksi ihmisiä jäsenikseen jopa ilman aikuiskastetta, mutta käytännöstä luovuttiin helluntaikirkon vaatimuksesta.

Vierailija
78/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määrittele sinä,kuka on kristitty. Ei raamattunsa tuntevalle pitäisi olla vaikeaa?

Vierailija
79/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totiasia on nyt että uskova on Kristuksen seuraaja eikä Kristus. Jos tietämys on heikkoa ei ihme että prakaa.

Mikä tietämys on heikkoa? Uskova on Jeesus nasaretilaisen seuraaja,kukaan ei häntä omana aikanaan kutsunut kristukseksi(voideltu,Jumalan valittu). Koska oma tietämyksesi on heikkoa,ei ihme että jokin prakaa. Kristukseksi itseään kutsuvat toivottavasti majailevat valtion laitoksissa tätä nykyä, enkä ole koskaan kuullut yhdenkään uskovan tai ateistin kutsuvan ketään ihmistä "kristukseksi". Hanki apua.

Vierailija
80/172 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo "kenelle ei anneta enemmän kun jaksaa kantaa" on ymmärretty väärin. Ei tarkoita sitä että uskova säästyy maailman ongelmista, sairauksista y.m vastoinkäymisistä.

Jeesus opetti itse että tämä maallinen elämä tulee olemaan kärsimyksiä täynnä. Tämä on langennut maailma.

Mutta kun kuljemme Jeesuksen kanssa, ja turvaudumme Häneen niin saamme kokea rauhaa ja toivoa kaiken keskellä. Hän kantaa !

Minä tässä joka kirjoitin tuon ei anneta  enempää kuin jaksaa kantaa . En tiedä viittasitko yleisellä tasolla ihmisiin vai myös minun tekstiin mutta anyway.. Varmasti moni ymmärtääkin tuon väärin mutta ainakin henkilökohtaisesti itse lisäsin tuon tekstiini sen vuoksi että itse koen ettei rukouksiin vain tule vastausta. Olen kantanut vastoinkäymisiä mukanani vuosia , erityisesti viime aikoina ovat vain lisääntyneet. En oleta että uskova säästyy ongelmilta , tiedän toki että asia ei näin ole . Itse en vain kykene ymmärtämään miksi minulle ei vastata tämän kaiken keskellä. Tiedän ettei Jumala ole joulupukki mutta mitäs silloin kun rukoilet aikasi ja tunnet että sinä et saa sitä kuuluisaa toivoa ja turvaa mitä uskovaiset jaksavat hokea?

Entä ne kaikki lauseet Raamatusta: huuda minua avuksi hädän päivänä , minä pelastan sinut ja sinä kunnioitat minua?

anokaa niin teille annetaan

ja niin edelleen. 

enpä ole saanut kokea tuota rauhaa enkä toivoa. Entä jos se ei vain ole tarkoitettu kaikille? Näin en haluaisi uskoa mutta mitä muutakaan voin enää?

joku hyvin sanoi tuolla aiemmin että kokee että rukouksensa  haihtuvat jonnekin tyhjään pimeyteen. Se on minunkin tunnetilani nyt. Kuin kävisi yksipuolista keskustelua. Lisäksi kun tähän lisää koko uskon kyseenalaistamisen, ei kovin rauhallinen ja toiveikas olo ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi