Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

No nyt lopetan villasukkien kutomisen,

Vierailija
26.02.2025 |

Ihan läheisimmillä on riittävästi ja lahjoittanutkin olen. Mut kirpparilla kun koitin myydä niin edes lankarahoja ei saa, turhaa touhua.

Kommentit (139)

Vierailija
121/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä ostan villasukkia useammatkin, jos lankojen hinnalla myyt.

Etkö oikeasti arvosta toisen työtä yhtään?

Niin onko se sinulle siis työ vai hauska harrastus, josta valitettavasti kertyy kotiin tarpeettomia villasukkia?

Monelle miehelle auton/moottoripyörän korjaus on harrastus. Kuinkahan moni heistä tekee sitä muille ilmaiseksi? Tosi läheiselle voi tehdä, mutta tuskin Torista löytyvälle "kaverille". Miksi naisten pitäisi kutoa ventovieraalle ilmaiseksi sukkia? Kyllä minäkin tutuille teen lahjaksi villasukkia, mutta en muille.

Vierailija
122/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin maaliskuussa aloittaa taas kutomisen. 🧶 Lankaakin on. Sukkapuikot pitää ostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän paljon villasukkia ja uskon, että kaltaisiani ostajia olisi:

Haluaisin tilata mieluisat villasukat. Valita itse värin/värit, ei niin, että sukat ovat sateenkaarenkirjavat. Olisin valmis maksamaan sukkien lisäksi myös lapasista ja pipoista, jos saisin itse valita värit.

Harva tekee tilauksesta, minä en juuri koskaan. Syystä että tilaaja katoaa maksun hetkellä viimeistään vaikka hinta ja postit on tiedossa ennen kuin aloitan neulomisen.

Minä olisin valmis maksamaan etukäteen, jos olisi 100 % varmaa, että toinen todella tekee toiveideni mukaiset sukat.

Vierailija
124/139 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostan kirppuksiltä ja myyjäisistä villasukkia. Ongelma on se, että naisille on nättejä sukkia koossa n 37-40 ja miehille sukkia koossa n 44-46. Mutta mun koko on 42 ja haluaisin nätit sukat. Noissa miesten sukissa on liikaa ekstraa ja ne jää lörpsöttämään, naisten sukat ei mahdu. Kun joskus osuu koko 42  ja kivalla kuviolla niin ostan heti.

Voi mä kyllä tekisin sulle sukat tilauksesta jos vain tietäisin kuka olet!

Vierailija
125/139 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala kutoa koirille villatöppösiä.

Vierailija
126/139 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä ostan villasukkia useammatkin, jos lankojen hinnalla myyt.

Etkö oikeasti arvosta toisen työtä yhtään?

Käsityötä ei arvosteta, koska teollisuustuotteita saa murto-osalla hinnasta. Se on vain sinunkin tajuttava, että käsityöharrastus on nykyään harrastus, ei elinkeino. Mä myyn pieniä virkattuja nalleja 25 eurolla. Niissä on kahden täyden työpäivän työ.

Jos myy langan hinnalla, saa tekemisen ilon ja se toinen lämpimät jalat. Eikä harrastus maksa sulle mitään. Mutta ihan fiksua olisi sukanostajan satsata sentään sen langan hinnan lisäksi toisten sukkien lankojen hinta. Siltikin sukat on edulliset ja ihanat.

Jos neuloo huvikseen eikä ole kelle lahjoittaa, seurakunnat ottavat vastaan sukkia. Niitä jaetaan vähävaraisille esim. ruokajakeluissa ja diakoniatyössä sekä viedään hoitokoteihin.

Vierailija
127/139 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Villasukat neulotaan,  matot ja kankaat kudotaan.

Miksi tästä aina jaksetaan vääntää eikä jotkut tajua, että tämä riippuu murteesta. Mä olen Etelä-Pohjanmaalta ja mä olen tottunut lapsesta asti käyttämään kutoa-sanaa kun kyse sukkien yms. tekemisestä. Mä kudon myös mattoja kangaspuilla. 

Vierailija
128/139 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kudon sukkia, pitkiä kirjoneule tai palmikkosukkia, simppeleitä sukkia ja vauvasukkia. Jotkut lähtevät sairaalaan vanhuksille tai vauvoille, osan lahjoitan, osa saa villasukkia joululahjaksi. Sukan kutominen on hauskaa puuhaa samalla kun katsoo televisiota. Tilauksesta en koskaan tee, mielummin opetan sukan teon.

Vierailija
129/139 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan fiksu ratkaisu. En itsekään neulo villasukkia, koska niille ei ole tarvetta kenellekään.

Mulla on joka päivä lokakuusta huhtikuuhun villasukat jalassa. Tekisipä joku uusia, kun en itse osaa.

Perusvillasukat on helppo neuloa. Vain kantapää on hieman vaikeampi kohta. Kokeile aloittaa. Netistä löytyy ohjeita ja videoita esim. Youtubesta. 

Olen kokeillut. Miehille ei ollut aikoinaan tekstiilitöitä koulussa, niin perustaidot ovat täysin nollissa ja olisin jo eläkeukko siinä vaiheessa kun oppisin tekemään hyvää jälkeä. Onneksi joku aina välillä laittaa joulupakettiin sukat.

Mun mies opetteli 44-vuotiaana kutomaan sukkia täysin nollasta. Teki jo toisen sukan kohdalla parempaa jälkeä kuin minä koskaan. Nyt on kutonut jo vaikka kuinka monet! Ei ollut vaikea opetella vaikka ei ollut käsitöissä koulussa ollutkaan. Minäkin opettelin parikymppisenä kutomaan sukkia nollasta, ja hyvin onnistui. Tuo ei ole oikeasti mitään rakettitiedettä!

Vierailija
130/139 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellen katsellut millä tahdilla jotkut tehtailevat sukkia. Osa tietysti antaa keräyksiin mutta osalla kaapit täynnä sukkia ja lisää tehdään. Sekin tietynlaista ylikulutusta. Sama lankojen ostossa. Kaapit täynnä lankaa ja silti vaan pitää lisää ostaa.

Tuosta syystä lopetin lankojen ostamisen ja sukkien neulomisen vuosia sitten. Olen sen sijaan paikkaillut sukkia tai tehnyt varteen uuden sukkaosan. Ostan sitten lankakerän kun nykyiset sukat ovat tiensä päässä eikä vanhoja saa enää korjattua.

Vierailija
131/139 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan fiksu ratkaisu. En itsekään neulo villasukkia, koska niille ei ole tarvetta kenellekään.

Mulla on joka päivä lokakuusta huhtikuuhun villasukat jalassa. Tekisipä joku uusia, kun en itse osaa.

Villasukat on todella helppo neuloa itse. Netti on täynnä ohjevideoita.

Vierailija
132/139 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kannattaisi neuloa enemminkin myssyjä kuin villasukkia?

Itse neulotut myssyt ovat aina kaikki kauheita 😬

Sanottava että hyvin harvoin löytää vuoritettuja pipoja, tein itse ei menny enää tuuli läpi pään...

Vierailija
133/139 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja saunassa käytetään vastaa eivätkä vihdan käyttäjät ole koskaan kunnolla saunoneetkaan. Kysymys on ihan vastaavasta murre-erosta.

Vierailija
134/139 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tästä aina jaksetaan vääntää eikä jotkut tajua, että tämä riippuu murteesta. Mä olen Etelä-Pohjanmaalta ja mä olen tottunut lapsesta asti käyttämään kutoa-sanaa kun kyse sukkien yms. tekemisestä. Mä kudon myös mattoja kangaspuilla. 

Samaa mieltä. Sitä paitsi neulomiseen käytetään neuloja 😉 että minkäänlaiset villasukat sillä mahtaa tulla? 

Vierailija
135/139 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lopeta, se on sinun tehtäväsi!

Vierailija
136/139 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Sitä paitsi neulomiseen käytetään neuloja 😉 että minkäänlaiset villasukat sillä mahtaa tulla? 

Ei vaan neulomiseen käytetään puikkoja esim. sukkapuikkoja. Neulalla ommellaan. 

T: Se jota lainasit

Vierailija
137/139 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neulottujen villasukkien liikatuotanto vähentää myös haluttavuutta, ettei koeta pitämisen arvoiseksi, saappaaseen kun on tarjolla helpommin pestäviä kuin perinteinen villasukka. 

Minä kyllä pesen villasukkani ihan muun pyykin seassa. Päätyvät vielä kuivausrumpuunkin. En ylipäätään pidä samoja villasukkia päiväkausia, vaan pesen niitä siinä, missä muitakin vaatteita. 

Lankoina on erilaiset pesuakestävät sukkalangat, kuten 7 veljestä, nalle ja eri merkkiset ohuet langat, joista tehdyt sukat ovat suosikkejani, koska mahtuvat kaikkiin kenkiin.

Vierailija
138/139 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neulottujen villasukkien liikatuotanto vähentää myös haluttavuutta, ettei koeta pitämisen arvoiseksi, saappaaseen kun on tarjolla helpommin pestäviä kuin perinteinen villasukka. 

Suurin osa neuloo konepestävästä langasta. Miten se on hankalaa?

Ei ne ole tarkoitettu jokapäivä pestäviksi kuten nykyään on tapana pesä alusvaatteita ja sukkia. Neulo alkkarit villalangasta niin huomaat ongelman. 

Höpö höpö

Olen pessyt villasukkiani vuosia, ja ei se pesu niitä pilaa. Päinvastoin, pitkään pesemättä olleet sukat ovat ällöttävät, pestyt taas ihanan pehmeät jalkaan

Vierailija
139/139 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen menossa käsityömessuille ensi viikonloppuna. Sieltä vois ehkä ostaa jotkut sukat jos on myynnissä.

Kyllä mä 20e ainakin voin maksaa. Siinä tulee voittoa 15 euroa jos lankakerä maksaa 5 euroa ja siitä yhdestä novitan kerästä on yleensä saanut sukkaparin tehtyä.

Niitä 7veljestä keriä on pienennetty, nyt joutuu ostamaan sukkapariin 2 kerää, ja lankaa jää hankala määrää yli. Käytännössä itse ostan siis 3 kerää samaa väriä, jolloin saan siitä määrästä tehtyä kaksi paria sukkia.