Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

No nyt lopetan villasukkien kutomisen,

Vierailija
26.02.2025 |

Ihan läheisimmillä on riittävästi ja lahjoittanutkin olen. Mut kirpparilla kun koitin myydä niin edes lankarahoja ei saa, turhaa touhua.

Kommentit (139)

Vierailija
61/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoli seitsemän ohjelma järjesti sukkakilpailun, sukkia tuli parissa viikossa lähes tuhat, toinen toistaan kauniimpia.

Ne lahjoitettiin Helsingin asunnottomille.

Joten kaupungeissakaan kaikki eivät asu lämpimissä kodeissa.

Harmi kun niitä sukkia ei ole kuvattu yksitellen tai edes isompina erinä. Olisin halunnut nähdä.

Vierailija
62/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämme vuotta 2025 ja kodeissa on lämmintä eikä kukaan käytä isompien sisarusten liian suuria saappaita. Niille rumille villasukille ei ole mitään käyttöä!

Ulkonahan niitä käytetään eikä sisällä 😄. Talvi tulee joka vuosi. Eikä värillä ole mitään väliä kun oikeasti palelee.

Moni asuu myös vanhassa vetoisessa talossa.

Siis niitä pidetään nimenomaan sisällä, koska ihmiset palelevat järkyttävän kylmissä asunnoissa.

Riippuu asunnosta, omassani tarkenen paljain jaloin ympäri vuoden, sisälämpö aina alle 21.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villasukkia tarvitsee sen 10 kuukautta vuodesta. Sisällä. Kyllä niitä saa olla. Ehkä alan itse kutomaan kun ei missään enää myydä.

Vierailija
64/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan fiksu ratkaisu. En itsekään neulo villasukkia, koska niille ei ole tarvetta kenellekään.

Mulla on joka päivä lokakuusta huhtikuuhun villasukat jalassa. Tekisipä joku uusia, kun en itse osaa.

Perusvillasukat on helppo neuloa. 

Miksi niistä sitten pitäisi paljon mitään maksaakaan, jos niin helppoja ovat? :D 

Koska tekemiseen menee pari työpäivää. Tekisitkö itse kaksi päivää työtä ilmaiseksi?

Neulojien omista kertomuksista päätellen useimmat neulovat sukkia samalla kun katsovat televisiosta hömppäviihdettä. Ei siis ole kyse mistään kovasta työnteosta. 

Vierailija
65/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Neuleet eivät mene kaupaksi suomalaisille. Itselläkin on ollut lasten lapasia ja pipoja myynnissä. Naapuripöydässä näkyi olevan sukkia, eivätkä nekään liikkuneet. Laitoin langat myyntiin halvalla ja ne kyllä ostettiin. Enää en kudo. Lahjoitan valmiit työni eteen päin. Suomessa ei arvosteta kotimaista käsityötä. Ulkomailta kyllä sitten ostavat kreikkalaista ja turkkilaista työtä. Teen myös koruja ym. niitä menee, mutta välillä motkottavat, että on kallista, kun alennan hintoja motkottavat, myyn liian halvalla..

Aina unohtuu käsitöistä myös niiden laatu: langan ja kädentaidon. Se, että joku neuloo jotakin ei vielä merkitse osaamista. Suurin osa myynnissä olevista neuletöistä ovat paksuhkolla, huonolaatuisella langalla neulottu ja samanlaisia kuin muillakin. Värit ovat usein tylsiä tai huonolla maulla yhdistelty, vaikka makuasioista ei saisikaan riidellä, mutta su

Minä en osta villasukkia, koska usein myynnissä on pitkiä kirjoneulesukkia hintaan 50 euroa pari. Tarvitsen vain käyttö sukkia. Joten opettelun itse kutomaan yksiväriset nilkkasukat. Näitä harvoin myydään. 

Lapasia en osta, koska lapsilla käytän rukkasia. Omasta lapsuudesta on muistissa, kun ulkona leikki ja lapaset oli märät ja täynnä lumipaakkuja ja sormia paleli

Vierailija
66/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan kirppuksiltä ja myyjäisistä villasukkia. Ongelma on se, että naisille on nättejä sukkia koossa n 37-40 ja miehille sukkia koossa n 44-46. Mutta mun koko on 42 ja haluaisin nätit sukat. Noissa miesten sukissa on liikaa ekstraa ja ne jää lörpsöttämään, naisten sukat ei mahdu. Kun joskus osuu koko 42  ja kivalla kuviolla niin ostan heti.

Vierailija
67/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan fiksu ratkaisu. En itsekään neulo villasukkia, koska niille ei ole tarvetta kenellekään.

Mulla on joka päivä lokakuusta huhtikuuhun villasukat jalassa. Tekisipä joku uusia, kun en itse osaa.

Perusvillasukat on helppo neuloa. Vain kantapää on hieman vaikeampi kohta. Kokeile aloittaa. Netistä löytyy ohjeita ja videoita esim. Youtubesta. 

Olen kokeillut. Miehille ei ollut aikoinaan tekstiilitöitä koulussa, niin perustaidot ovat täysin nollissa ja olisin jo eläkeukko siinä vaiheessa kun oppisin tekemään hyvää jälkeä. Onneksi joku aina välillä laittaa joulupakettiin sukat.

Meillä kyllä oli, mutta en vain ymmärrä yhtään niistä lenkeistä ja kiemuroista ja aina menee vinoon vaikka mitä tekisin. Villasukat ovatkin aina joulun toivelahja anopilta ja aina ne ilahduttavat yhtä paljon. Hän tekee tosi mukavia ja hyviä sukkia. Olen joskus kirppukseltäkin ostanut ja kunnon langasta tehdyistä hienoista sukista olen kyllä valmis maksamaankin sillä ne viihtyvät vapaalla jaloissani käytännössä aina muutamaa kesäkuukautta lukuunottamatta eikä tässä iässä halua käyttää mitään kiinalaisia puolimuovisukkia.

Vierailija
68/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastusten kuuluukin maksaa. Ei kai kukaan villasukkia rahan vuoksi neulo? 

Vierailija
69/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät tosiaankaan maksa käsityöstä mielellään paljoakaan. Esim. villasukkien neulomiseen kuluu helposti vaikkapa 10 -15  tuntia. Tuo aikamäärä vain ihan heitto, voi mennä paljon kauemminkin. 

Jos ajateltaisiin tuntipalkaksi aivan minimi, jotain 10 euroa, niin sukille tulisi hintaa esim. 100-150 e. 

Toisaalta jos kyse on harrastuksesta, niin kaikki lankojen yli saatava on plussaa. Mun harrastuksista ei kukaan ole koskaan maksanut penniäkään, päinvastoin, ne on aina omasta pussista pois. Joskus on toki tullut palkinto, mutta jos palkintojen arvo on vuosien ajalta korkeintaan satasia, niin välineisiin ja muihin kuluihin on mennyt tuhansia, todennäköisesti jopa kymmeniä tuhansia euroja.

Ja siihenhän tuo käsitöiden huono arvostus perustuukin. Miksi maksaa, kun joku kuitenkin tekee harrastuspohjalta puoli-ilmaiseksi.

Vierailija
70/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusvillasukat on helppo neuloa. Vain kantapää on hieman vaikeampi kohta. Kokeile aloittaa. Netistä löytyy ohjeita ja videoita esim. Youtubesta. 

Itse haluaisinkin erikoisvillasukkia. Vähän ohuempia ja fiinimpiä, hienolla kuviolla, paremmasta langasta. Kulutuspinnoilta (varpaista, päkiältä, kantapäästä) vahvistettuja. Haluaisin myös uusia teriä vanhoihin hyviin varsiin.

Ei vaan ei ole viitseliäisyyttä ja aikaa opetella kutomaan villasukkia, ja on motoriikassakin pientä vikaa, mutta kyllä minä voisin maksaa hyvälle tekijällä. Varastossa toki on vielä muutama pari perinteisiä, niin ei sen tyyppisille ole tarvetta juuri nyt. Muutaman vuoden päästä varmasti on.

Kannattaisi perustaa joku sukankutojien osuuskunta, johon ottaisitte mukaan taitavia kutojia, tai mahdollisesti mennä tuottaa myyniin joihinkin Taito Shop -myymälöihin tai vastaaviin. En toki tiedä, millä perusteella Taito Shop toimii, Oy se ainakin on.

Tuntipalkkaa pitää ottaa ainakin 50e, jotta homma on kannattavaa, mutta pitää niitä sukkiakin syntyä aika rivakkaan tahtiin.

Vierailija
71/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villasukat neulotaan,  matot ja kankaat kudotaan.

Vierailija
72/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukkia valmistuu kokoajan ihan myytäväksi asti. Ostaisipa joku niitä, kun sormet syyhyää aina aloittamaan uusien teon.

Vierailija
73/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusvillasukat on helppo neuloa. 

Miksi niistä sitten pitäisi paljon mitään maksaakaan, jos niin helppoja ovat? :D 

Koska tekemiseen menee pari työpäivää. Tekisitkö itse kaksi päivää työtä ilmaiseksi?

Neulojien omista kertomuksista päätellen useimmat neulovat sukkia samalla kun katsovat televisiosta hömppäviihdettä. Ei siis ole kyse mistään kovasta työnteosta. 

Kyllä siinä kädet tekee koko ajan töitä ja silmätkin enimmäkseen käsityössä kiinni. Korvat kuuntelee televisiota.

Vierailija
74/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä neulon langalla ja neulalla. Sukkapukoilla kudon.

Vierailija
75/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä neulon langalla ja neulalla. Sukkapukoilla kudon.

Mitä sitten ompelet?

Vierailija
76/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin minäkin, mutta termit riippuu murrealueesta.

Vierailija
77/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämeessä villasukat kudotaan, ja on aina kudottu. 

Vierailija
78/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä ostan villasukkia useammatkin, jos lankojen hinnalla myyt.

Etkö oikeasti arvosta toisen työtä yhtään?

Arvostan. Eikö tuossa ollut ongelmana, ettei saa myymällä edes lankojen hintaa.

Siis "arvostat" muttet maksaisi siitä mitään. Monelle työttömälle/pienituloiselle sukista saatu 5-10e(+langat) on iso raha. Varsinkin kirpparilla myydessä, kun myyjä joutuu vielä maksamaan pöytävuokraakin, niin jotain voittoa täytyisi saada.

Ohiksena sanon, että en minäkään ymmärrä, että mikä tässä on ongelma. Jos haluaa varta vasten kutoa ja tekee paljon sukkia niin sitten päättää, että antaako niitä lankojen hinnalla vai pitääkö saada tekopalkkaa. Esimerkiksi jos itse haluan leipoa uusia juttuja, annan niitä usein muille, koska ei itse jaksa kaikkia syödä. En silloin tietenkään oleta, että niistä joku maksaisi mitään tai jos maksaa tekopalkan niin fine. Harrastushan se on. Jos taas joku tilaa minulta erikseen niin sitten tietenkin siitä otetaan aineet plus tekopalkka. Tässä menee nyt nämä sekaisin.

Itse saan ilmaiseksi sukkia, tekopalkalla sukkia ja sitten, jos haluan varta vasten tietynlaiset niin tilaan ja maksan. Yleensä 25-45 euroa tutulta, riippuen sukista. Ja jos haluan tietynlaiset niin niitä harvemmin löytyy kirppareilta. 

Vierailija
79/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on itselläni aina villasukat jalassa kotona, vaikka ihan kaupungissa asutaan, meillä on tosi kylmät lattiat.

Mulle lankahyllyt on kuin karkkikauppa, ihania värejä sommiteltavaksi. 

Telkkaria katsellessa en osaa istua kädet sylissä vaan on tarve tehdä samalla jotain. Lisäksi tuo neulominen vähentää tätä puhelimella roikkumista joten on mun mindfulnessia.

En koskaan kudo myyntiin, mutta lahjaksi olen antanut niitä toivoville. Ja niitä erikseen toivovia kyllä omasta tuttavapiiristäni löytyy. 

En näe asiassa ongelmaa. Ei tätä bisneksen vuoksi kannata harrastaa.

Kun oikein palelin, laitoin kengänpohjalliset villasukkien sisään.

Vierailija
80/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostan kirppuksiltä ja myyjäisistä villasukkia. Ongelma on se, että naisille on nättejä sukkia koossa n 37-40 ja miehille sukkia koossa n 44-46. Mutta mun koko on 42 ja haluaisin nätit sukat. Noissa miesten sukissa on liikaa ekstraa ja ne jää lörpsöttämään, naisten sukat ei mahdu. Kun joskus osuu koko 42  ja kivalla kuviolla niin ostan heti.

Määrittele nätit sukat kivalla kuviolla? Itse olen tehnyt raitaisia perusvillasukkia sinun koossa ja myyn netissä, mutta myyntiajat pitkiä, jopa vuosia.