Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

No nyt lopetan villasukkien kutomisen,

Vierailija
26.02.2025 |

Ihan läheisimmillä on riittävästi ja lahjoittanutkin olen. Mut kirpparilla kun koitin myydä niin edes lankarahoja ei saa, turhaa touhua.

Kommentit (139)

Vierailija
41/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neulottujen villasukkien liikatuotanto vähentää myös haluttavuutta, ettei koeta pitämisen arvoiseksi, saappaaseen kun on tarjolla helpommin pestäviä kuin perinteinen villasukka. 

Suurin osa neuloo konepestävästä langasta. Miten se on hankalaa?

Ei ne ole tarkoitettu jokapäivä pestäviksi kuten nykyään on tapana pesä alusvaatteita ja sukkia. Neulo alkkarit villalangasta niin huomaat ongelman. 

Vierailija
42/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä itketään arvostamisen perään? Jos villasukkien tekeminen olisi vaikeaa ja harva niitä osaisi tehdä, sitten niistä ehkä oltaisiin valmiita maksamaan. Nyt, kun kuka tahansa pystyy villasukat halutessaan väsäämään, ne eivät ole mitään arvokasta, harvinaista taidetta.

Kysynnän ja tarjonnan laki määrittelee hinnan, ei VAATIMUS käsityön arvostamisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on itselläni aina villasukat jalassa kotona, vaikka ihan kaupungissa asutaan, meillä on tosi kylmät lattiat.

Mulle lankahyllyt on kuin karkkikauppa, ihania värejä sommiteltavaksi. 

Telkkaria katsellessa en osaa istua kädet sylissä vaan on tarve tehdä samalla jotain. Lisäksi tuo neulominen vähentää tätä puhelimella roikkumista joten on mun mindfulnessia.

En koskaan kudo myyntiin, mutta lahjaksi olen antanut niitä toivoville. Ja niitä erikseen toivovia kyllä omasta tuttavapiiristäni löytyy. 

En näe asiassa ongelmaa. Ei tätä bisneksen vuoksi kannata harrastaa.

Vierailija
44/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostaisin mielelläni jotain muuta neulottua, kuin villasukkia. 

Vierailija
45/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Neuleet eivät mene kaupaksi suomalaisille. Itselläkin on ollut lasten lapasia ja pipoja myynnissä. Naapuripöydässä näkyi olevan sukkia, eivätkä nekään liikkuneet. Laitoin langat myyntiin halvalla ja ne kyllä ostettiin. Enää en kudo. Lahjoitan valmiit työni eteen päin. Suomessa ei arvosteta kotimaista käsityötä. Ulkomailta kyllä sitten ostavat kreikkalaista ja turkkilaista työtä. Teen myös koruja ym. niitä menee, mutta välillä motkottavat, että on kallista, kun alennan hintoja motkottavat, myyn liian halvalla..

Täytyy olla taito tehdä oikeista materiaaleista ja oikeilla väreillä ja riittävän laadukasta työtä ja vielä löytää oikea myyntikanava ja sopiva hinta, niin saattaa saada kaupaksi. Ei ole helppo yhtälö.

Käsityöryhmissä ja instassa kun paljon seuraan julkaisuja, niin totean usein että ostamatta jäisi. Samoin kun katson kuvia omista töistäni, totean usein että onneksi niille löytyi ostaja. Taidot karttuu ja värisilmä kehittyy. En vielä alkaisi neulepuseroita tekemään myyntiin, menisi langat ja aika hukkaan, ei niitä kukaan ostaisi. Siksi teen vain sukkia ja muita pienempiä töitä. Joitakin olen purkanut ja tehnyt uutta. Kriittinen kannattaa olla, omia töitään kohtaan.

Vierailija
46/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan fiksu ratkaisu. En itsekään neulo villasukkia, koska niille ei ole tarvetta kenellekään.

Mulla on joka päivä lokakuusta huhtikuuhun villasukat jalassa. Tekisipä joku uusia, kun en itse osaa.

Perusvillasukat on helppo neuloa. Vain kantapää on hieman vaikeampi kohta. Kokeile aloittaa. Netistä löytyy ohjeita ja videoita esim. Youtubesta. 

Olen kokeillut. Miehille ei ollut aikoinaan tekstiilitöitä koulussa, niin perustaidot ovat täysin nollissa ja olisin jo eläkeukko siinä vaiheessa kun oppisin tekemään hyvää jälkeä. Onneksi joku aina välillä laittaa joulupakettiin sukat.

De on oikeasti erittäin helppoa.

Vierailija
47/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Neuleet eivät mene kaupaksi suomalaisille. Itselläkin on ollut lasten lapasia ja pipoja myynnissä. Naapuripöydässä näkyi olevan sukkia, eivätkä nekään liikkuneet. Laitoin langat myyntiin halvalla ja ne kyllä ostettiin. Enää en kudo. Lahjoitan valmiit työni eteen päin. Suomessa ei arvosteta kotimaista käsityötä. Ulkomailta kyllä sitten ostavat kreikkalaista ja turkkilaista työtä. Teen myös koruja ym. niitä menee, mutta välillä motkottavat, että on kallista, kun alennan hintoja motkottavat, myyn liian halvalla..

Aina unohtuu käsitöistä myös niiden laatu: langan ja kädentaidon. Se, että joku neuloo jotakin ei vielä merkitse osaamista. Suurin osa myynnissä olevista neuletöistä ovat paksuhkolla, huonolaatuisella langalla neulottu ja samanlaisia kuin muillakin. Värit ovat usein tylsiä tai huonolla maulla yhdistelty, vaikka makuasioista ei saisikaan riidellä, mutta suomalaisten rakkaus haaleisiin pastellisävyihin ovat päävärit. Harva neuloja edes tietää mikä on saapassukka, joita näkee erittäin harvoin myynnissä.

Joku vastaaja sanoi yhteen villasukan neulomiseen menevän jopa 15 -20 tuntia, joka kertoo karua tarinaansa neulojan osaamattomuudesta . Jos kyse on polvisukista ja ohuesta langasta, ymmärrän, mutta tavalliset nilkkapituiset ja kotikäyttöön tarkoitetun villasukan neulomiseen ei voi saada millään kulumaan niin monta tuntia. Siksi työtuntien laskeminen on harrastepohjaisessa neulomisessa kohtuutonta ja olettaa, että työn korvaus  villasukasta olisi tuntityönä laskettavissa. Se ei vain mene niin, vaan lopputulos on ratkaisevin villasukan hinnoittelussa.

Käsityötä on hyvin helppo arvostaa, jos tekijä osaa ja tietää mitä tekee. Siihen tarvitaan omaa kokemusta, jopa koulutusta, ja miksi minä en yksinkertaisesti käsitä villasukkien myymistä sillä osaamisen tasolla kuin enemmistö villasukista on. Sitten kun villasukassa on tekijän taholta taitoa, suunnitelmallisuutta, selkeästi mietitty ja nähty vaivaa neuvottelen kyllä mielelläni hyvästäkin korvauksesta. 

Vierailija
48/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mies täälä: kutomonen on todella helppoa. Kantapääkään ei ole vaikea. Netistä ohje langan  valmistaja sivuilta. 

Vierailija
49/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli seitsemän ohjelma järjesti sukkakilpailun, sukkia tuli parissa viikossa lähes tuhat, toinen toistaan kauniimpia.

Ne lahjoitettiin Helsingin asunnottomille.

Joten kaupungeissakaan kaikki eivät asu lämpimissä kodeissa.

Vierailija
50/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina unohtuu käsitöistä myös niiden laatu: langan ja kädentaidon. Se, että joku neuloo jotakin ei vielä merkitse osaamista. Suurin osa myynnissä olevista neuletöistä ovat paksuhkolla, huonolaatuisella langalla neulottu ja samanlaisia kuin muillakin. Värit ovat usein tylsiä tai huonolla maulla yhdistelty, vaikka makuasioista ei saisikaan riidellä, mutta su

Juuri näin, sukkien mittasuhteetkin välillä niin perseestä, leveä lapa johon mahtuisi 2 jalkaa.

Vierailija
51/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan fiksu ratkaisu. En itsekään neulo villasukkia, koska niille ei ole tarvetta kenellekään.

Mulla on joka päivä lokakuusta huhtikuuhun villasukat jalassa. Tekisipä joku uusia, kun en itse osaa.

Perusvillasukat on helppo neuloa. Vain kantapää on hieman vaikeampi kohta. Kokeile aloittaa. Netistä löytyy ohjeita ja videoita esim. Youtubesta. 

Olen kokeillut. Miehille ei ollut aikoinaan tekstiilitöitä koulussa, niin perustaidot ovat täysin nollissa ja olisin jo eläkeukko siinä vaiheessa kun oppisin tekemään hyvää jälkeä. Onneksi joku aina välillä laittaa joulupakettiin sukat.

De on oikeasti erittäin helppoa.

Kyllä perustsitojen kehittämiseen menee aikaa. Jos et lapsena ole oppinut neulomaan, aikuisena voi olla aika työn takana, että ylipäätään opit neulomaan sujuvasti. Eli saat tasaista jälkeä aikaan kohtuullisella nopeudella.

Vierailija
52/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neulottujen villasukkien liikatuotanto vähentää myös haluttavuutta, ettei koeta pitämisen arvoiseksi, saappaaseen kun on tarjolla helpommin pestäviä kuin perinteinen villasukka. 

Käsittääkseni monet vierastavat villavaatteita, koska ne täytyy pestä pesukoneessa villaohjelmalla ja nille tarvitaan myös erityinen pesuaine.

Vierailija
53/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni monet vierastavat villavaatteita, koska ne täytyy pestä pesukoneessa villaohjelmalla ja nille tarvitaan myös erityinen pesuaine.

Niin, monet varmaan luulevat, että edelleen on näin. Suurin osa nykyvillasukista on kuitenkin tehty konepestävästä langasta, eli voi pestä tavallisessa pesussa muiden vaatteiden kanssa.

Vierailija
54/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämme vuotta 2025 ja kodeissa on lämmintä eikä kukaan käytä isompien sisarusten liian suuria saappaita. Niille rumille villasukille ei ole mitään käyttöä!

Helsinkiläiskodeissa ei todellakaan ole lämmintä.  Oli joskus muinoin eli 80-luvulla tai ennen sitä. Kerrostalojen asukkaat saivat itse säädellä asunnon lämpötilaa. Jos kotona paleli, väänsi patteria lämpimälle. Jos oli kuuma, väännettiin toiseen suuntaan. Se oli erinomainen systeemi. Nyt niin ei voi tehdä, koska lämpöpatteireissa on termostaatit, joita asukas ei pysty säätämään. Taloyhtiöt säätävät ne minimilämmölle ja asuakaparat palelevat noin 6 kk vuodessa. Se on epäinhimilistä.

Vierailija
55/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen heittänyt kylmästi vaan saamani villasukat roskiin. Meillä ei kukaan käytä. Olemme sisällä paljain jaloin ympäri vuoden ja ulkona tennareilla. 

- kaupunkilainen

Missä osoitteessa asut? Onko siellä vapaita asuntoja myynnissä? Nimimerkki Toiveikas.

Vierailija
56/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen menossa käsityömessuille ensi viikonloppuna. Sieltä vois ehkä ostaa jotkut sukat jos on myynnissä.

Kyllä mä 20e ainakin voin maksaa. Siinä tulee voittoa 15 euroa jos lankakerä maksaa 5 euroa ja siitä yhdestä novitan kerästä on yleensä saanut sukkaparin tehtyä.

Vierailija
57/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaupasta voi ostaa vaikkei ne niin hyviä olekaan kuin itsekudotut.

Vierailija
58/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämme vuotta 2025 ja kodeissa on lämmintä eikä kukaan käytä isompien sisarusten liian suuria saappaita. Niille rumille villasukille ei ole mitään käyttöä!

Ulkonahan niitä käytetään eikä sisällä 😄. Talvi tulee joka vuosi. Eikä värillä ole mitään väliä kun oikeasti palelee.

Moni asuu myös vanhassa vetoisessa talossa.

Siis niitä pidetään nimenomaan sisällä, koska ihmiset palelevat järkyttävän kylmissä asunnoissa.

Vierailija
59/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinkiläiskodeissa ei todellakaan ole lämmintä.  Oli joskus muinoin eli 80-luvulla tai ennen sitä. Kerrostalojen asukkaat saivat itse säädellä asunnon lämpötilaa. Jos kotona paleli, väänsi patteria lämpimälle. Jos oli kuuma, väännettiin toiseen suuntaan. Se oli erinomainen systeemi. Nyt niin ei voi tehdä, koska lämpöpatteireissa on termostaatit, joita asukas ei pysty säätämään. Taloyhtiöt säätävät ne minimilämmölle ja asuakaparat palelevat noin 6 kk vuodessa. Se on epäinhimilistä.

Tämä. Meilläkin on niin jäätävät lattiat, että aina pitää olla sukat jalassa. Mieluiten villaiset.

Toista tosiaan oli 80-luvulla!

Vierailija
60/139 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina unohtuu käsitöistä myös niiden laatu: langan ja kädentaidon. Se, että joku neuloo jotakin ei vielä merkitse osaamista. Suurin osa myynnissä olevista neuletöistä ovat paksuhkolla, huonolaatuisella langalla neulottu ja samanlaisia kuin muillakin. Värit ovat usein tylsiä tai huonolla maulla yhdistelty,

Just tämä! Miltä se valmis työ näyttää? Onko varren leveys ja pituus käytännöllinen, miten kantapää on tehty, miten kärkikavennus on tehty? Entä värit? Riiteleekö värit, miten kuviot on onnistuneet, onko raidoitus tasapainoinen? Onko jälki tasaista, onko karanneita tai kiertyneitä silmukoita, onko sukat neulottu samalla tiukkuudella (toinen tiukempi)? Moniin asioihin tulee kiinnitettyä huomiota. Lisäksi jos netissä myy, millainen kuva on otettu ja millä alustalla? Kerran näin petaamattomalla sängyllä, ryppyisten lakanoiden seassa kuvatut sukat, eikä kuvasta oltu rajattu pois likaisia vaatteita mytyssä. En ostaisi vaikka olisi maailman kauneimmat sukat myynnissä.