No nyt lopetan villasukkien kutomisen,
Ihan läheisimmillä on riittävästi ja lahjoittanutkin olen. Mut kirpparilla kun koitin myydä niin edes lankarahoja ei saa, turhaa touhua.
Kommentit (139)
Jos tykkäät neuloa ja annat niitä lahjaksi niin älä tee sukkia kuin halvoista langoista. Kestää minkä kestää ja voit lahjoittaa tälle ihmiselle joka vuosi uudet sukat. Näin saat myös toteuttaa itseäsi niin ettei rahapussi kärsi. Keräyksiin myös sukat halvoista langoista. Eikukaan osta kalliista langoista tehtyjä kalliita sukkia. Ihmiset ostavat nämä sitten kaupasta kun sellaisia tarvitsevat. Tämä on kulutusyhteiskunta jossa artisania ei enää kunnioiteta.
Elämme vuotta 2025 ja kodeissa on lämmintä eikä kukaan käytä isompien sisarusten liian suuria saappaita. Niille rumille villasukille ei ole mitään käyttöä!
Itse olen heittänyt kylmästi vaan saamani villasukat roskiin. Meillä ei kukaan käytä. Olemme sisällä paljain jaloin ympäri vuoden ja ulkona tennareilla.
- kaupunkilainen
Vierailija kirjoitti:
Ei kai niitä kenenkään ole pakko kutoa.
Itse kudon sukkia, lapasia, kynsikkäitä, pipoja, kaulureita, neuletakkeja ja -puseroita ym. Joskus kyllästyn ja pidän taukoa. Silloin saatan virkata erilaisia juttuja. Mutta mihinkään näihin ei ole kukaan minua pakottanut. Koskaan en ole myynyt tuotteitani. Niiden tekeminen on harrastus. Ei pakko. Ihmettelenkin, miksi ap:n piti oikein aloitus tehdä lopettamisestaan. Ei kai se mikään maansuru ole, jos yksi mamma heittää kutimet syrjään.
Aloittajalle varmasti on suru, kun kukaan ei niitä osta. Tänä päivänä monen on pakko yrittää edes neulomalla saada lisätuloja kun Kelan korvauksia on leikattu. Minäkin maksoin juuri kaksi laskua neuletöilläni. Muuten olisi jäänyt maksamatta kun ei töihin just nyt kykene.
Vierailija kirjoitti:
Elämme vuotta 2025 ja kodeissa on lämmintä eikä kukaan käytä isompien sisarusten liian suuria saappaita. Niille rumille villasukille ei ole mitään käyttöä!
Ulkonahan niitä käytetään eikä sisällä 😄. Talvi tulee joka vuosi. Eikä värillä ole mitään väliä kun oikeasti palelee.
Moni asuu myös vanhassa vetoisessa talossa.
Vierailija kirjoitti:
Neulottujen villasukkien liikatuotanto vähentää myös haluttavuutta, ettei koeta pitämisen arvoiseksi, saappaaseen kun on tarjolla helpommin pestäviä kuin perinteinen villasukka.
Suurin osa neuloo konepestävästä langasta. Miten se on hankalaa?
Aloittelijat voisivat neuloa pieniä sukkia eläinklinikoille. Siellä otetaan mielellään vastaan niitä lämmittämään leikkauksesta toipuvina potilaina oleviin eläimiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos tykkäät neuloa ja annat niitä lahjaksi niin älä tee sukkia kuin halvoista langoista. Kestää minkä kestää ja voit lahjoittaa tälle ihmiselle joka vuosi uudet sukat. Näin saat myös toteuttaa itseäsi niin ettei rahapussi kärsi. Keräyksiin myös sukat halvoista langoista. Eikukaan osta kalliista langoista tehtyjä kalliita sukkia. Ihmiset ostavat nämä sitten kaupasta kun sellaisia tarvitsevat. Tämä on kulutusyhteiskunta jossa artisania ei enää kunnioiteta.
Kunhan eivät ole kutinaa aiheuttavia lankoja. Itselläni joistain langoista tulee viheliäistä kutinaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmetellen katsellut millä tahdilla jotkut tehtailevat sukkia. Osa tietysti antaa keräyksiin mutta osalla kaapit täynnä sukkia ja lisää tehdään. Sekin tietynlaista ylikulutusta. Sama lankojen ostossa. Kaapit täynnä lankaa ja silti vaan pitää lisää ostaa.
Kyllä on viatonta ylikulutusta, kun se on neulomista. Neuleille löytyy aina käyttäjä ja lankakerät kotona ovat kauneuden ja inspiraation lähde, nupulla olevia sukkia, lapasia, puseroita, pipoja, mekkoja, takkeja, housuja jne.
Hyväntekeväisyyteen voi tehdä, jos tykkäät kovasti kutomisesta. Esim venäjän brutaalin hyökkäyksen kohteena olevaan Ukrainaan voi kutoa. Siellä palellaan, kun r.y.ssät tuhoaa systemaattisesti energiantuotantolaitoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkonahan niitä käytetään eikä sisällä 😄. Talvi tulee joka vuosi. Eikä värillä ole mitään väliä kun oikeasti palelee.
Moni asuu myös vanhassa vetoisessa talossa.
Minä nukun villasukat jalassa. Ja pidän villasukkia päivälläkin sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan fiksu ratkaisu. En itsekään neulo villasukkia, koska niille ei ole tarvetta kenellekään.
Mulla on joka päivä lokakuusta huhtikuuhun villasukat jalassa. Tekisipä joku uusia, kun en itse osaa.
Perusvillasukat on helppo neuloa.
Miksi niistä sitten pitäisi paljon mitään maksaakaan, jos niin helppoja ovat? :D
Vierailija kirjoitti:
Itse olen heittänyt kylmästi vaan saamani villasukat roskiin. Meillä ei kukaan käytä. Olemme sisällä paljain jaloin ympäri vuoden ja ulkona tennareilla.
- kaupunkilainen
😱Voi luoja. Oikeastiko? Ihan oikeesti olidi tarvetta monellakin. Itselläni niin palelevat jalat, etten öitä pärjää ilman villasukkia. Ja tosi lämpimässä kerrostaloasunnossa asun. Hoivakodeissa ym on vanhuksia, joilla olisi tarvetta... Aina voi lahjoittaa eteenpäin, jos ei itse tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Aloittelijat voisivat neuloa pieniä sukkia eläinklinikoille. Siellä otetaan mielellään vastaan niitä lämmittämään leikkauksesta toipuvina potilaina oleviin eläimiin.
Tämäpä hauska idea. 🐶😸
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan fiksu ratkaisu. En itsekään neulo villasukkia, koska niille ei ole tarvetta kenellekään.
Mulla on joka päivä lokakuusta huhtikuuhun villasukat jalassa. Tekisipä joku uusia, kun en itse osaa.
Perusvillasukat on helppo neuloa.
Miksi niistä sitten pitäisi paljon mitään maksaakaan, jos niin helppoja ovat? :D
Koska tekemiseen menee pari työpäivää. Tekisitkö itse kaksi päivää työtä ilmaiseksi?
Totta. Neuleet eivät mene kaupaksi suomalaisille. Itselläkin on ollut lasten lapasia ja pipoja myynnissä. Naapuripöydässä näkyi olevan sukkia, eivätkä nekään liikkuneet. Laitoin langat myyntiin halvalla ja ne kyllä ostettiin. Enää en kudo. Lahjoitan valmiit työni eteen päin. Suomessa ei arvosteta kotimaista käsityötä. Ulkomailta kyllä sitten ostavat kreikkalaista ja turkkilaista työtä. Teen myös koruja ym. niitä menee, mutta välillä motkottavat, että on kallista, kun alennan hintoja motkottavat, myyn liian halvalla..
Vierailija kirjoitti:
- kaupunkilainen
Miten nämä kaupunkilaiset aina rientää ensimmäisenä julistamaan tyhmyyttään? Oikein ylpeilee tyhmyydellään 😂.
Jo on aikoihin eletty, jos heittää saamansa villasukat roskiin! Kuten kaupunkilainen kirjoitti.
Olisit lahjoittanut sellaiselle, joka tarvitsee. Niitä varmasti löytyy!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan eivät ole kutinaa aiheuttavia lankoja. Itselläni joistain langoista tulee viheliäistä kutinaa.
Puuvillasukka alle niin ei kutita.
Lankojen ostaminen on ihan erillinen harrastus. Luova ihminen näkee mielessään valmiin työn lankahyllyjä katsellessaan. Eri asia sitten tuleeko tehneeksi sellaisen vaikka langat ostaakin. Niitä ostetaan varastoon, etenkin kun halvalla saa. Jos joku pyytää tekemään itselleen sukat, on helppo aloittaa kun lankaa on jemmassa. Kyllä ketuttaisi ostaa vitosella kerä tai pari jos sukista sitten saisin vain 10-15€. Ja jos asuu tuppukylässä kuten minä niin verkkokaupasta joudun tilaamaan ja postikuluista tulee helposti 5€ lisähintaa.