Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En haluaisi synnyttää Suomessa, sanoo tanskalaiskätilö

Vierailija
26.02.2025 |

En haluaisi synnyttää Suomessa, sanoo kotisynnytyksiä avustava tanskalaiskätilö

Tanskassa kotisynnytykset ovat osa julkista terveydenhuoltoa....

Ylen juttu

Minä en haluaisi synnyttää kotona mutta olen samaa mieltä siitä että Suomessa ihmistä ei sairaalassa kohdata.

-no, mitä itket

-kyllä se nyt on ulos saatava

-ota kädet pois

-sattuuhan se mutta nyt ei auta

Tätä oli kommentointi omassa synnytyksessäni. Jäi todella huonot muistot enkä ole menossa uudestaan. Eli toista lasta ei siis tule.

Kommentit (296)

Vierailija
281/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kätilöt vihaavat kaikenlaista kivunlievitystä. Siksi sairaalaan ei saa mennä ennen kuin kipulääkitystä on myöhäistä antaa, niin säästetään kuluissa. Jonkun eurooppalaisen tutkimuksen mukaan suomalainen nainen on ainoa, joka todennäköisesti synnyttää ilman mitään lääkitystä, koska meillä edelleen uskotaan, että kipu kuuluu synnytykseen ja sen poistaminen on vaarallista äiti-lapsi -suhteelle. Äidin tulee suomalaisen kätilön mielestä kokea tämä elämää suurempi asia ilman lääkitystä, vaikka sen vuoksi moni ei ikinä halua toista lasta. Toisin on Tanskassa, siellä äiti ei ole synnytyskone vaan osa koko tapahtumaan, Suomessa vain lapsi merkitsee mitään.

Totta. 

Itsekin olen synnyttänyt kaksi lasta ilman kivunlievitystä, mutta si

En ole kirjoittanut mistään vapaaehtoisesta.

Kivunlievitystä ei annettu.

Vierailija
282/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytin viikko sitten Oysissa ja oli aivan mahtavat lääkärit ja kätilöt!! 

Nauratti melkein kun joka välissä kysyivät:sopiiko että kosken. Nykyisin tehdään myös anestesia(?) suunnitelma, jos ehtii,eli mitä toiveita kivunlievitykseen. Myös Ipana-sivustoa lukevat ja toivovat että sinne laitettu toiveet etukäteen. 

Useampi synnytys mulla ja aina saanut arvostavaa ja hyvää kohtelua.

Onnea vauvasta., teillä on ihanat ajat edessä! OYSissa oli mukavaa synnyttää jo 2007. Etenkin anestesiologi oli herttainen, joku ulkomaalaistaustainen mies. Kun rupesin itkemään lapsen päästäessä ensimmäisen kerran äänen, hän astui salin sivusta kasvot kasvojeni eteen, katsoi silmiin ja kysyi onko kaikki hyvin. Ja sitten silitti päätä kun sanoin, että itken koska olen niin onnellinen. Leikkaava lääkäri (n kolmekymppinen tomera nainen) ja hoitajat kaikki myös todella ammattitaitoisia. Seurustelemaan minä en sinne mennyte enkä viihtymään vaan saamaan kaksi viikkoa yliajalla jurnuttavan pojan ulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää kommentointia.

Olen synnyttänyt kaksi lasta ilman kivunlievitystä ja heti tuli kommentti ja haukuttiin, että vapaaehtoisesti.

Minä en auta ketään lastenhoidossa. Hoitakaa itse ne kakaranne.

Vierailija
284/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkeää kommentointia.

Olen synnyttänyt kaksi lasta ilman kivunlievitystä ja heti tuli kommentti ja haukuttiin, että vapaaehtoisesti.

Suomessa ei ihmisiä koskaan kehuta vaan haukutaan. Minä en halua auttaa ketään enää ikinä.

Synnytin kaksi lasta ilman kivunlievitystä ja omasta mielestä olin reipas, en edes huutanut. Kivunlievitystä ei annettu.

Ja sen jälkeen saa vain haukkumista osakseen.

En yhtään ihmettele, jos tässä yhteiskunnassa ei kukaan halua auttaa ketään.

Jos tulee sota pärjätkää keskenänne. Minä en auta ketään.

Vierailija
285/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin jotain ohjelmaa, missä synnytettiin sairaalassa. Kauhuissani kuuntelin, miten synnyttäjille puhuttiin. Jos se on noin tylyä, kun kamerat kuvaa, mitä se on normaalisti?

Vierailija
286/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset nyt ei ole luonteeltaan ystävällisiä juuri koskaan. Joku harva saattaa esittää. Huomaahan sen tästä palstastakin millaisia suomalaiset on. Hyvin pahantahtoisia. Ulkomaalaiset on pääosin ihan erilaisia. Aidosti ystävällisiä.

Vierailija
287/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on naisvihamielinen maa :(

Jep. Lääkäreissäkin naisten vaivoja aina vähätellään ja pidetään naisia hysteerisinä turhasta valittajina.

Vierailija
288/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös kätilöt ole pääsääntöisesti naisia? Mielenkiintoista jos nainen on toiselle naiselle tyly, varsinkin synnytyksen aikana. Vai onko synnyttäjien tulkinnat vääriä? Onko niin että nykynainen on niin pilalle hemmoteltu prinsessakuvitelmineen ja vanhempiensa sallineen nykynaiselle kaiken eikä ole ikinä aiemmin kohdannut vastoinkäymistä, pettymystä, kipua tms. Se selittäisi näiden synnyttäjänaisten "tuskaiset ja raastavat " kokemukset synnyttämisestä. 

Kyllä mun siskolle oli jo 80-luvulla todella tyly kätilö tiuskinut esim. "nauti nyt kun nautit sitä (vauvaa) tehdessäskin" kun siskoni oli vaikertanut kipua.

Olet muuten ihmisenä sen verran typerä ja alhainen että saa olla onnellinen kun ei ole tarvinnut olla sinunlaistesi kanssa tekemisissä 

No onpa ollut hirveä kätilö, mutta en mä nyt tollaisesta loukkaantuisi. Miksi ottaisen tollaisen yhden vihaisen kätilön älyttömän kommentin niin itteeni, että en voisi enää ikinä synnyttää? Täytyy kyllä olla joku mielenhäiriö tai trauma, jos tuollaisesta laittaa reitensä yhteen.

Aika moni nainen tuolloin joutui harrastamaan seksiä niin, että hänen nautinnollaan ei ollut niinkään väliä. Avioliitossa sai rais*ata. Muutenkin seksi on saattanut olla laadultaan vahingoittavaa.

Vierailija
289/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kätilöt vihaavat kaikenlaista kivunlievitystä. Siksi sairaalaan ei saa mennä ennen kuin kipulääkitystä on myöhäistä antaa, niin säästetään kuluissa. Jonkun eurooppalaisen tutkimuksen mukaan suomalainen nainen on ainoa, joka todennäköisesti synnyttää ilman mitään lääkitystä, koska meillä edelleen uskotaan, että kipu kuuluu synnytykseen ja sen poistaminen on vaarallista äiti-lapsi -suhteelle. Äidin tulee suomalaisen kätilön mielestä kokea tämä elämää suurempi asia ilman lääkitystä, vaikka sen vuoksi moni ei ikinä halua toista lasta. Toisin on Tanskassa, siellä äiti ei ole synnytyskone vaan osa koko tapahtumaan, Suomessa vain lapsi merkitsee mitään.

En muista valituksenaiheista osaa sanoa mutta suurin osa Suomessa synnyttävistä naisista ottaa epiduraalin kun taas esim. Ruotsissa n. 40 % ja Tanskassa n. 20 %. Nämä ketjut vois sinänsä olla ihan hyviä mutta täyttyvät aina tällaisista ihmeellisistä vainoharhaisista väitteistä, osa näistä on onneksi myös helppo todistaa valheiksi.

Vierailija
290/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
291/296 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset nyt ei ole luonteeltaan ystävällisiä juuri koskaan. Joku harva saattaa esittää. Huomaahan sen tästä palstastakin millaisia suomalaiset on. Hyvin pahantahtoisia. Ulkomaalaiset on pääosin ihan erilaisia. Aidosti ystävällisiä.

Vähän naurahdin.

En edes tiedä mitä sanoa,muuta kuin lomalla kaikki on lomalla ja turisteja palveleville se on elinkeino.

Vierailija
292/296 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on naisvihamielinen maa :(

Eikös synnyttäjät ja kätilöt ole itsekin naisia?

Vierailija
293/296 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lääkärin oikeus on sitten esim. Se, että jos lääkäri haluaa erottaa vauvan äidistä ja äiti vastustaa tätä, lasulla on oikeus tehdä kiireellinen huostaanotto lääkärin arvion perusteella. Eli tuo on tuollainen "kuuma peruna" kuka sen vastuun ottaa, parempi kun porukalla lyöttäydytään kimppaan ja rikotaan äitiys sekä syntymä, ettei kukaan saa tuomiota."

Siihen on kyllä erittäin painavat syyt, jos vauva erotetaan äidistään. Sitä ei todellakaan tehdä kevein perustein. Se ei olisi kenenkään etu ja tulisi yhteiskunnalle kalliiksi.

Mutta oon pahoillani, että elämänne on tollasta. En tiedä, onko taustalla päihde- vai mielenterveysongelma vai kenties molemmat. Toivottavasti saatte asianne järjestykseen.

Ja lisää väkivaltaa: jos et suostu toimenpiteeseen, sinut leimataan narkomaaniksi ja mielenterveysongelmaiseksi. Eli jos vaadit perusoikeuksiasi ja vauvan

Sinä OLET vakavasti mielenterveysongelmainen. Lähinnä tulee skitsofrenia mieleen. Voi kun ymmärtäisit asian itse

Vierailija
294/296 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytin viikko sitten Oysissa ja oli aivan mahtavat lääkärit ja kätilöt!! 

Nauratti melkein kun joka välissä kysyivät:sopiiko että kosken. Nykyisin tehdään myös anestesia(?) suunnitelma, jos ehtii,eli mitä toiveita kivunlievitykseen. Myös Ipana-sivustoa lukevat ja toivovat että sinne laitettu toiveet etukäteen. 

Useampi synnytys mulla ja aina saanut arvostavaa ja hyvää kohtelua.

Minulla sama kokemus. Tuntui jo typerältä, kun olin riisunut housut sisätutkimusta varten, ja makasin tutkimuspöydällä jalat jalustimissa, ja vielä seistään siinä ja kysytään erikseen, että saahan koskea. En mä nyt huvikseni riisuutunut.

Vierailija
295/296 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan synnyttänyt sairaalassa. En ole ehtinyt perille. Loput synnytinkin sitten mieluummin kotona.

Vierailija
296/296 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkeää kommentointia.

Sinä olet se toimeentulotukihullu, ja olet tämän saman jankutuksesi kirjoittanut tähänkin ketjuun jo ainakin neljä kertaa. 

Harmi, että sinäkin olet avohoidossa. Osastoa tarvisit