En haluaisi synnyttää Suomessa, sanoo tanskalaiskätilö
En haluaisi synnyttää Suomessa, sanoo kotisynnytyksiä avustava tanskalaiskätilö
Tanskassa kotisynnytykset ovat osa julkista terveydenhuoltoa....
Ylen juttu
Minä en haluaisi synnyttää kotona mutta olen samaa mieltä siitä että Suomessa ihmistä ei sairaalassa kohdata.
-no, mitä itket
-kyllä se nyt on ulos saatava
-ota kädet pois
-sattuuhan se mutta nyt ei auta
Tätä oli kommentointi omassa synnytyksessäni. Jäi todella huonot muistot enkä ole menossa uudestaan. Eli toista lasta ei siis tule.
Kommentit (296)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin Venäjän propaganda lapsettomuudesta on uponnut suomalaisiin naisiin.
Ei ole kenenkään propagandaa, en vaan pidä lapsista. Joten en aio synnyttää yhtään lasta tänne. N21
Sinut on aivopesty koulussa luulemaan että lapsettomuus olisi paras vaihtoehto naiselle. Mutta ei todellakaan ole niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä spiraloituu nyt hieman eri suuntaan, mutta päihdeäideille pitäisi olla erilaiset järjestelyt. Myös päihdeäidiltä vauvan vieminen on kuitenkin ihmisoikeusmielessä erittäin kyseenalaista, sillä vauva ja lapsi eivät ole äidistä erillinen entiteetti.
Ennen ongelmatapauksiksi katsotuilta vietiin (lääketeollisuuden toimesta) kohdut tai munasarjat, josta käydään tänäkin päivänä oikeutta, sillä tuo vääryys kohdistui kokonaisiin kansakuntiin. Nykyään ollaan saatu rauhoitettua psykosilpojia sen verran, että tuollaisesta saa tuomion (mutta ei menetä lupaa harjoittaa ammattiaan, vaikka on vienyt toisen mahdollisuuden lisääntyä).
Tämäkin oikeus on kirjaimellisesti jouduttu taistelemaan. Nyt ollaan siinä pisteessä, missä enää silvotaan kohtuja ja viedään vauva. Edelleen todella kaukana eettisestä ja ihmisarvoises
Nyt puhuttiin siitä huumenäytteestä, jotta tiedetään onko vauvassa lääkeaineita tai onko hänelle tiedossa vieroitusoireita.
Ei ole puhuttu vauvan viemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttuihini kuuluva kätilö kertoi biologisten miesten synnyttävän vatsallaan.
Ovatko miehet oikeasti synnyttäneet muita kuin pökäleitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miten se sinne kertyi? Ihmisessä on verta noin 5 litraa, edes raskaus ei tuota määrää tuplaa."
Teoriassa varmaan jos ihmiselle annetaan samalla verta niin vuotaa voi enemmänkin, kuin verta alunperin ihmisessä oli.
Tällainen verenvaihtuminen taas voi kyllä tuoda omat ongelmansa, mutta ilman verensiirtoa potilas kuolee varmasti.
Tällainen casehan oli juuri hesarissa. Nainen sairaalloinen muultakin olemukseltaan ja kaikki raskaudet silpomisia, neljännen kohdalla kohtu repesi täysin. Eli tässäkin lääketeollisuudella oli näppinsä mukana alusta asti, eikä tiedä kuinka suuri osa katastrofeista oli itsebsä lääketeollisten toimenpiteiden aiheuttamia. Sitten kuitenkin esittävät itsensä sankareina, kun ovat alun perinkin aiheuttaneet hengenvaaralliset ongelmat.
Jos tällaisten casejen perusteella aletaan rajoittamaan muiden ihmisoikeuksia niin ongelmissa ollaan.
Eli lääketieteen vika, kun meni pelastamaan hänet ja vauvan kuolemalta ensimmäisen synnytyksen yhteydessä. Noita seuraavia ei nimittäin olis sitten tullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös kätilöt ole pääsääntöisesti naisia? Mielenkiintoista jos nainen on toiselle naiselle tyly, varsinkin synnytyksen aikana. Vai onko synnyttäjien tulkinnat vääriä? Onko niin että nykynainen on niin pilalle hemmoteltu prinsessakuvitelmineen ja vanhempiensa sallineen nykynaiselle kaiken eikä ole ikinä aiemmin kohdannut vastoinkäymistä, pettymystä, kipua tms. Se selittäisi näiden synnyttäjänaisten "tuskaiset ja raastavat " kokemukset synnyttämisestä.
Jotain sellaista. moni on ollut kovin pöyristynyt mun synnytyksestäni jota koitettiin saada 4 päivää käyntiin ja lopulta kun kalvot puhkaistiin sain supistuksia mutta lapsi juuttui synnytyskanavan suulle -> kiirelliseen sektioon kun pulssi alkoi olla rikkonainen. Olin yliopistollisessa sairaalassa, joten pääsin oppilasryhmien tutkittavaksi pitkin matkaa. Lähestyminen oli käytännönläheinen mutta ihan
Synnytyksen ei todellakaan tarvitse olla mikään parhaimmillaan nopeasti ohi oleva väkivaltatoimenpide. Vaihtoehtoja löytyy. Ei toki varmastikaan lääketeollisuuden sisältä, eiköhän eläinlääkis toimi pitkälti samoilla psykoperiaatteilla kuin ihmiskin. No, eläimet saavat synnyttää luonnollisesti, että on siinä se inhimillinen etu eläimille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaksi synnytystä, kummallakaan kerralla en ole saanut kävellä sen jälkeen, kun supistuksia mittaava "laitteisto" oli kytketty. Liikkuminen oli ehdoton ei, koska silloin käyrä ei ollut oikeanlainen, siihen saattoi tulla katkoja. Ekalla kerralla yritin kävellä, mutta kätilö ohjasi aika lailla napakasti takaisin petiin ja ilmoitti, että tarvittaessa minut sidotaan siihen, jos en pysy paikallani."
No ei sitten muuta kuin kävelet kotiin sieltä.
Jep. Jos ei kiinnosta kuoleeko se vauva sinne kohtuun, vaan oma kävely on tärkeämpää, niin sit kannattanee kävellä himaan.
Niillä mittareilla kun on ihan tarkoitus, etenkin jos vauvan tilassa on ilmennyt hitunenkaan huolta syystä a tai b.
Höpönpöpön. Juuri tämän vuoksi sairaalaan ei voi mennä, koska kun joku saa pä
No älä mene sairaalaan! Ja vielä parempi, jos pidättäydyt seksistäkin, niin ei tule koko valintaa tehtäväksi. Hoitohenkilökunta on sun sekstailuihin syytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin Venäjän propaganda lapsettomuudesta on uponnut suomalaisiin naisiin.
Ei ole kenenkään propagandaa, en vaan pidä lapsista. Joten en aio synnyttää yhtään lasta tänne. N21
Sinut on aivopesty koulussa luulemaan että lapsettomuus olisi paras vaihtoehto naiselle. Mutta ei todellakaan ole niin.
Missä koulussa tämmöstä opetetaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jösses miten mammat kehtaavatkin valittaa. Suomi on maailman kärkimaita synnytyksen turvallisuudessa mitattuna. Mutta ei, pitäisi saada suitsutusta ja skumppaa sänkyyn kun sitä pallopäätä rutistetaan toosasta ulos. Minä olen kuningatar, minä haluan huomiota ja kehuja.
Hävetkää. Synnytyksen pitäisi olla maksullinen tapahtuma.
Synnytys on vähän sellainen tapahtuma, ettei sitä voi verrata kovin kevyesti mihinkään.
Ja ei, skumppaa en toivonut, ihan olisi riittänyt ettei tiuskita ja kohdella minua kuin jonain, joka on siellä osastolla häiritsemässä. Ihan tosissani siinä kivuissa mietin, että pääsisinkö lähtemään vielä kotiin.
Laskun sain kotiin hoitopäivistä. Ei toki todellisia kustannuksia, kuten et saa sinäkään jos joudut jostain syystä sairaalaan.
Joo, harmittaa varmaan kun kohtaa tiuskimista. Mutta teetköhän nyt vähän kärpäsestä härkäsen? Montako tiuskimista sulla on jäänyt mieleen vaikka bussista tai kouluajoilta? Lähdit kotiin ilmeisesti terveen lapsen kanssa ja itse hyvissä voimissa, ja se on nyt sitten jäänyt päällimmäisenä mieleen, että joku tiuskaisi? Kai siellä joku ystävällinenkin oli? Vaikka laitoshuoltaja?
Jännä asia, ettei juuri kukaan ole kommentoinut tuota, että Tanskassa saa vähemmän ihmiset epiduraaleja. Toistellaan vain sitä, kuinka Suomessa ei saa. Kukaan ei myöskään huomio sitä, että Tanskassa kuolee huomattavasti enemmän äitejä synnytyksiin kuin Suomessa. Meillä on vain asiat huonosti!
Tuohon joka halusi sisätutkimusta, niin se vaan on fakta, että sisätutkimus lisää infektion riskiä ja sen vuoksi sitä vältetetään. Ponnistusvaiheen tulemisen näkee kyllä synnyttyjästä. Jos tilanne pitkittyy, on tutkimusta harkittava, mutta vain hyvästä syystä.
Nämä jotka puhuvat seksuaaliväkivallasta on ilmeisen tramatisoituneita jo ennestään. Olisi hyvä jos hakisitte apua asiaan jo ennen synnytystä. Se on nimittäin totta, että synnytys voi aktivoida trauman. Toivoisin kaikkien traumatisoituneidwn tämän tietävän. Synnytyksestä voi keskustella myös jälkeen päin. Miksi tehtiin, niin kuin tehtiin.
Sekin on totta, että osa kätilöitä ei sovellu alalle. Niin kuin kaikissa ajoissa. Valitettavasti. Suurin osa tähtää kuitenkin aidosti hyvään ja molemmille turvalliseen kokemukseen. Joskus vaan valitettavasti lapsen turvallisuus menee äidin mukavuuden ohi. Luulisin, että loppu viimein kaikki haluavat ensi sijaisesti lapsen säilyvän hengissä. Tai ainakin toivon niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kätilöt vihaavat kaikenlaista kivunlievitystä. Siksi sairaalaan ei saa mennä ennen kuin kipulääkitystä on myöhäistä antaa, niin säästetään kuluissa. Jonkun eurooppalaisen tutkimuksen mukaan suomalainen nainen on ainoa, joka todennäköisesti synnyttää ilman mitään lääkitystä, koska meillä edelleen uskotaan, että kipu kuuluu synnytykseen ja sen poistaminen on vaarallista äiti-lapsi -suhteelle. Äidin tulee suomalaisen kätilön mielestä kokea tämä elämää suurempi asia ilman lääkitystä, vaikka sen vuoksi moni ei ikinä halua toista lasta. Toisin on Tanskassa, siellä äiti ei ole synnytyskone vaan osa koko tapahtumaan, Suomessa vain lapsi merkitsee mitään.
Jos viittaat epiduraaliin niin se estää naista liikkumasta ja käyttämästä lihaksiaan, eli esim. hakemasta oikeita asentoja.
En minä ainakaan saanut mitään asentoa hakea, kun ponnistin kusipäisen kätilön vittuilessa vieressä. Jorvi 11/2021.
En ole vielä ikinä synnyttänyt yhtään lasta, mutta ihmettelen sitä, että synnytyskokemus voi johtaa siihen, että ei enää halua lisää lapsia, jos toiveissa on useampi lapsi. Synnytys kestää pisimmillään päiviä, mutta synnytyksen avulla saa itselleen lapsen (toivottavasti) loppuelämäksi. Eli vaikka synnytys olisi hirveä kokemus, niin sen kestää, koska lapsen saaminen on paljon tärkeämpää kuin hetkellinen kokemus.
Ja siis tietysti synnyttäkää pitäiis kohdella hyvin ja häntä kuunnella, mutta välillä kemiat ei vaan pelaa yhteen ja jokaisella on joskus huono päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miten se sinne kertyi? Ihmisessä on verta noin 5 litraa, edes raskaus ei tuota määrää tuplaa."
Teoriassa varmaan jos ihmiselle annetaan samalla verta niin vuotaa voi enemmänkin, kuin verta alunperin ihmisessä oli.
Tällainen verenvaihtuminen taas voi kyllä tuoda omat ongelmansa, mutta ilman verensiirtoa potilas kuolee varmasti.
Tällainen casehan oli juuri hesarissa. Nainen sairaalloinen muultakin olemukseltaan ja kaikki raskaudet silpomisia, neljännen kohdalla kohtu repesi täysin. Eli tässäkin lääketeollisuudella oli näppinsä mukana alusta asti, eikä tiedä kuinka suuri osa katastrofeista oli itsebsä lääketeollisten toimenpiteiden aiheuttamia. Sitten kuitenkin esittävät itsensä sankareina, kun ovat alun perinkin aiheuttaneet hengenvaaralliset ongelmat.
Jos tällaisten casejen perusteella aletaan rajoit
Sitä ei voi parhaalla tahdollakaan sanoa ulkopuolelta, oliko hengenvaaraa vai ei. Olen seuraillut itse vierestä lääkeuskovaisten touhuja ja he kerjäävät kaikkia mahdollisia toimenpiteitä ja etsimällä etsivät diagnooseja, sekä kehittelevät oireita omasta päästään. Onko syy huomionhaku vai joku ihan aito psykoosi, en tiedä. Ainakin ehdollistuma siihen, että luonto ei osaa mitään ja keho ei osaa mitään, vaan kaikkeen tarvitaan lääkäri ja lääke, ei vaan synnytysasioissa.
Tästäkin on uutisoitu esim. Vauvojen kielijänteiden silpomisten suhteen, kun äideille on niin vaikeaa imettää niin sen vuoksi aletaan silpomaan vauvan suuta. Jotkut kerjäävät sektiota ennen kuin ovat edes tietoisia mitä synnytys on, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös kätilöt ole pääsääntöisesti naisia? Mielenkiintoista jos nainen on toiselle naiselle tyly, varsinkin synnytyksen aikana. Vai onko synnyttäjien tulkinnat vääriä? Onko niin että nykynainen on niin pilalle hemmoteltu prinsessakuvitelmineen ja vanhempiensa sallineen nykynaiselle kaiken eikä ole ikinä aiemmin kohdannut vastoinkäymistä, pettymystä, kipua tms. Se selittäisi näiden synnyttäjänaisten "tuskaiset ja raastavat " kokemukset synnyttämisestä.
Jotain sellaista. moni on ollut kovin pöyristynyt mun synnytyksestäni jota koitettiin saada 4 päivää käyntiin ja lopulta kun kalvot puhkaistiin sain supistuksia mutta lapsi juuttui synnytyskanavan suulle -> kiirelliseen sektioon kun pulssi alkoi olla rikkonainen. Olin yliopistollisessa sairaalassa, joten pääsin oppilasryhmien tutkittavaksi pitkin matkaa
Nykyäänhän oikein kannustetaan naisia tulemaan vasta sitten sairaalaan, kun synnytys on riittävän pitkällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotain sellaista. moni on ollut kovin pöyristynyt mun synnytyksestäni jota koitettiin saada 4 päivää käyntiin ja lopulta kun kalvot puhkaistiin sain supistuksia mutta lapsi juuttui synnytyskanavan suulle -> kiirelliseen sektioon kun pulssi alkoi olla rikkonainen. Olin yliopistollisessa sairaalassa, joten pääsin oppilasryhmien tutkittavaksi pitkin matkaa
"Synnytyksen ei todellakaan tarvitse olla mikään parhaimmillaan nopeasti ohi oleva väkivaltatoimenpide. Vaihtoehtoja löytyy."
sinähän voit kutsua kotisynnytykseesi vaikka jonkun wicca-ryhmän hymisemään rytmikkäästi kivut pois jos haluat. Meinaatko kuitenkin soittaa ambulanssin jos ei homma etenekään kuten kissalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä spiraloituu nyt hieman eri suuntaan, mutta päihdeäideille pitäisi olla erilaiset järjestelyt. Myös päihdeäidiltä vauvan vieminen on kuitenkin ihmisoikeusmielessä erittäin kyseenalaista, sillä vauva ja lapsi eivät ole äidistä erillinen entiteetti.
Ennen ongelmatapauksiksi katsotuilta vietiin (lääketeollisuuden toimesta) kohdut tai munasarjat, josta käydään tänäkin päivänä oikeutta, sillä tuo vääryys kohdistui kokonaisiin kansakuntiin. Nykyään ollaan saatu rauhoitettua psykosilpojia sen verran, että tuollaisesta saa tuomion (mutta ei menetä lupaa harjoittaa ammattiaan, vaikka on vienyt toisen mahdollisuuden lisääntyä).
Tämäkin oikeus on kirjaimellisesti jouduttu taistelemaan. Nyt ollaan siinä pisteessä, missä enää silvotaan kohtuja ja viedään vauva. E
Näytteenotto rikkoo vauvan kehorauhaa ja aiheeton epäilys on loukkaus ja saattaa aiheuttaa ongelmia äidille. Nähty tätäkin, miten yhden mielenvikaisen pelko ja viha on spiraloitunut kuin kulovalkea, ja uhrina on tietysti äiti, kuten aina. Sanonta kuuluu, että valhe matkaa maailman ympäri, ennen kuin totuus saa kenkiä jalkaansa.
Lähtökohtaisesti viranomaispalveluissa, ym. On ohjeistus suhtautua asiakkaisiin luottamuksella ja kunnioituksella (poislukien ehkä poliisi). Ei päde ainakaan äitiyshuollossa, vaan päin vastoin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kätilöt vihaavat kaikenlaista kivunlievitystä. Siksi sairaalaan ei saa mennä ennen kuin kipulääkitystä on myöhäistä antaa, niin säästetään kuluissa. Jonkun eurooppalaisen tutkimuksen mukaan suomalainen nainen on ainoa, joka todennäköisesti synnyttää ilman mitään lääkitystä, koska meillä edelleen uskotaan, että kipu kuuluu synnytykseen ja sen poistaminen on vaarallista äiti-lapsi -suhteelle. Äidin tulee suomalaisen kätilön mielestä kokea tämä elämää suurempi asia ilman lääkitystä, vaikka sen vuoksi moni ei ikinä halua toista lasta. Toisin on Tanskassa, siellä äiti ei ole synnytyskone vaan osa koko tapahtumaan, Suomessa vain lapsi merkitsee mitään.
Minun on myönnettävä, että Savonlinnassa synnyttäessäni kokemus oli juuri päin vastainen. Olen ihan kamala kontrollifriikki, mutta ensisynnyttäjänä annoin täyden "vallan" kätilölle, eli toisin sanoen luotin heihin 100%. Minulle ehdotettiin juuri sopivissa hetkissä juuri oikea kivunlievitys miedoimmasta alkaen. Epiduraalin ollessa ajankohtainen kysyttiin haluanko sen, sillä se voisi olla hyvä ja auttaisi jaksamaan vielä tulossa olevan loppurutistuksen.
Pudendaalipuudutus oli ainoa mikä omiin synnytyskipuihin auttoi lopulta, vaikka kaikkea kokeilin. Tunsin silti koko kolme päivää kestäneen synnytyksen ajan, että juuri minut haluttiin hoitaa parhaimmalla mahdollisella tavalla ja juuri minun lapseni haluttiin saada tähän maailmaan - tunsin todellakin lapseni olleen tervetullut uudeksi savonlinnalaiseksi.
Valitettavasti Savonlinnan synnäri lakkautettiin ja seuraavan synnytin KYS:ssä, jossa toiminta oli hyvin liukuhihnamaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jösses miten mammat kehtaavatkin valittaa. Suomi on maailman kärkimaita synnytyksen turvallisuudessa mitattuna. Mutta ei, pitäisi saada suitsutusta ja skumppaa sänkyyn kun sitä pallopäätä rutistetaan toosasta ulos. Minä olen kuningatar, minä haluan huomiota ja kehuja.
Hävetkää. Synnytyksen pitäisi olla maksullinen tapahtuma.
Synnytys on vähän sellainen tapahtuma, ettei sitä voi verrata kovin kevyesti mihinkään.
Ja ei, skumppaa en toivonut, ihan olisi riittänyt ettei tiuskita ja kohdella minua kuin jonain, joka on siellä osastolla häiritsemässä. Ihan tosissani siinä kivuissa mietin, että pääsisinkö lähtemään vielä kotiin.
Laskun sain kotiin hoitopäivistä. Ei toki todellisia kustannuksia, kuten et saa sinäkään jos joudut jostain syystä sairaalaan.
Synnytys on herkkä, intiimi, avuton ja seksuaalinen tapahtuma. Jos se menee väkivaltaiseksi, sitä voi verrata useiden tuntien joukkor aiskaamiseen. Tuntemattomien taholta. Voit itse miettiä miltä tuntuisi joutua henkisen tai fyysisen väkivallan uhriksi esim. Seksin aikana, ja kertoa sen vaikkapa tuhannella, niin ollaan varmaan aika lähellä sitä, miltä se synnytyksen aikana tuntuu. Varmaan joku sinulle voi tällaisen sadistisen elämyksenkin ihan järjestää, jos mielikuvituksessa on rajoitteita. Naisille se ei kuitenkaan ole vapaaehtoinen elämys vaan pakko, ellei sitten kotisynnytä, josta seuraavat omat sosiaaliset ongelmansa.
"Sitä ei voi parhaalla tahdollakaan sanoa ulkopuolelta, oliko hengenvaaraa vai ei. Olen seuraillut itse vierestä lääkeuskovaisten touhuja ja he kerjäävät kaikkia mahdollisia toimenpiteitä ja etsimällä etsivät diagnooseja, sekä kehittelevät oireita omasta päästään. Onko syy huomionhaku vai joku ihan aito psykoosi, en tiedä. Ainakin ehdollistuma siihen, että luonto ei osaa mitään ja keho ei osaa mitään, vaan kaikkeen tarvitaan lääkäri ja lääke, ei vaan synnytysasioissa."
Se, että tiede keksii samankaltaisena yksilöstä toiseen toistuvalle ilmiölle nimen, ei tee siitä luonnotonta. Diagnoosien ja termien avulla ihmiset pystyvät keskustelemaan asioista keskenään. Tiedetään, että puhutaan samasta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Jännä asia, ettei juuri kukaan ole kommentoinut tuota, että Tanskassa saa vähemmän ihmiset epiduraaleja. Toistellaan vain sitä, kuinka Suomessa ei saa. Kukaan ei myöskään huomio sitä, että Tanskassa kuolee huomattavasti enemmän äitejä synnytyksiin kuin Suomessa. Meillä on vain asiat huonosti!
Tuohon joka halusi sisätutkimusta, niin se vaan on fakta, että sisätutkimus lisää infektion riskiä ja sen vuoksi sitä vältetetään. Ponnistusvaiheen tulemisen näkee kyllä synnyttyjästä. Jos tilanne pitkittyy, on tutkimusta harkittava, mutta vain hyvästä syystä.
Nämä jotka puhuvat seksuaaliväkivallasta on ilmeisen tramatisoituneita jo ennestään. Olisi hyvä jos hakisitte apua asiaan jo ennen synnytystä. Se on nimittäin totta, että synnytys voi aktivoida trauman. Toivoisin kaikkien traumatisoituneidwn tämän tietävän. Synnytyksestä voi keskustella myös jälkeen päin. Miksi tehtiin, niin kuin tehtiin.
Seki
Äitiyshuolto voi aivan hyvin olla naisen ensimmäinen ja ainoa seksuaalisen väkivallan kokemus. Gaslightaaminen siksi, että joku osoittaa väkivallan on vain yksi klassinen uhrin mitätöinnin keino.
Oikeutus ja sepitys ei poista seksuaalista väkivaltaa. Olisi äärimmäisen halventavaa uhrille pakottaa tämä kuuntelemaan r aiskaajan selityksiä siitä, minkä käskyn ja pelon varjolla hän r aiskasi, vailla pienintäkään katumusta, vaan päin vastoin uhria entisestään mitätöiden, alistaen ja tekoaan oikeuttaen. Toivottavasti kukaan uhri ei tällaiseen suostu.
Höpönpöpön. Juuri tämän vuoksi sairaalaan ei voi mennä, koska kun joku saa päähänsä minkä tahansa huolen, skalpellit viuhuvat ja vapaudenriisto on tulilla. Sama juttu lasujen kanssa. Ja sitten ollaan suu pyöreinä, että miksei tule lapsia, kun äitejä kohdellaan näin ja lasten omistajuuskin menee miehille. Jännä juttu joo-o...