Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En haluaisi synnyttää Suomessa, sanoo tanskalaiskätilö

Vierailija
26.02.2025 |

En haluaisi synnyttää Suomessa, sanoo kotisynnytyksiä avustava tanskalaiskätilö

Tanskassa kotisynnytykset ovat osa julkista terveydenhuoltoa....

Ylen juttu

Minä en haluaisi synnyttää kotona mutta olen samaa mieltä siitä että Suomessa ihmistä ei sairaalassa kohdata.

-no, mitä itket

-kyllä se nyt on ulos saatava

-ota kädet pois

-sattuuhan se mutta nyt ei auta

Tätä oli kommentointi omassa synnytyksessäni. Jäi todella huonot muistot enkä ole menossa uudestaan. Eli toista lasta ei siis tule.

Kommentit (296)

Vierailija
221/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan synnyttäisi kotona tässä maailmassa, jossa on huippuluokan synnytysklinikoita kaikella mahdollisella laitteistolla. 

Laiteko sen vauvan synnyttää? Äly hoi älä jätä. No onneksi olet vapaa viemään oman kohtusi sen skalp..laitteiston luokse.

Kokemusta on miehenä synnytyksestä sen verran, että lapseni leikattiin ulos hätäsektiolla. Kotisynnytyksessä olisi ehtinyt kuolla.

Minulla on vain positiivisia kokemuksia synnytysosastojen henkilökunnasta. Eivät toki lässytä, mutta ovat asiallisia, ammattitaitoisia ja hoitavat hommansa. Täytyy myös muistaa, että synnytyskokemus on useimmille vanhemmille hyvin stressaava ja tunnepitoinen tilaisuus, joten pienetkin epäkohdat saattavat saada kokoaan suuremman merkityksen, kuten jokin kätilön

Kyllähän sitä olettaisi, että vanhemmuuden valinnut olisi nähnyt jo siinä määrin maailmaa, että kätilön heittämä puolihuolimaton sana ei aiheuttaisi traumoja. Epäammattimaista käytöstä se toki on ja sitä sopii kritisoida kohtuudella. Ei myöskään kannata tehdä yleistyksiä yhden tai kahdenkaan kokemuksen perusteella.

Vierailija
222/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sitä ei voi parhaalla tahdollakaan sanoa ulkopuolelta, oliko hengenvaaraa vai ei. Olen seuraillut itse vierestä lääkeuskovaisten touhuja ja he kerjäävät kaikkia mahdollisia toimenpiteitä ja etsimällä etsivät diagnooseja, sekä kehittelevät oireita omasta päästään. Onko syy huomionhaku vai joku ihan aito psykoosi, en tiedä. Ainakin ehdollistuma siihen, että luonto ei osaa mitään ja keho ei osaa mitään, vaan kaikkeen tarvitaan lääkäri ja lääke, ei vaan synnytysasioissa."

Se, että tiede keksii samankaltaisena yksilöstä toiseen toistuvalle ilmiölle nimen, ei tee siitä luonnotonta. Diagnoosien ja termien avulla ihmiset pystyvät keskustelemaan asioista keskenään. Tiedetään, että puhutaan samasta asiasta.

? En tajua pointtiasi. Ilmiölle nimen antaminen on luonnollista. Luonnollisen ilmiön sairaallistaminen ei. Iso osa lääketeollisuudesta nojaa noseboon ja sumutukseen, missä normaaleja asioita pyritään sairaallistamaan ja saamaan kuulostaamaan haitallisilta, uhkaavilta ja palveluja vaativilta virheiltä.

Hyvänä esimerkkinä anemia, jota kaupataan jopa täydellisen terveyden alkuperäisväestöille. Tai kolesteroli. Lääketeollisuudella on takanaan monta casea, missä heidät on saatu kiinni raja-arvojen systemaattisesta madaltamisesta, jotta saadaan luotua asiakkaalle tai uhrille kuvitelma siitä, että hänessä on jotakin vikaa. Se että tällainen toiminta keskittyy äitiyteen ja synnytykseen, on äärimmäisen groteskia seksuaalista, naisvihamielistä väkivaltaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sitä ei voi parhaalla tahdollakaan sanoa ulkopuolelta, oliko hengenvaaraa vai ei. Olen seuraillut itse vierestä lääkeuskovaisten touhuja ja he kerjäävät kaikkia mahdollisia toimenpiteitä ja etsimällä etsivät diagnooseja, sekä kehittelevät oireita omasta päästään. Onko syy huomionhaku vai joku ihan aito psykoosi, en tiedä. Ainakin ehdollistuma siihen, että luonto ei osaa mitään ja keho ei osaa mitään, vaan kaikkeen tarvitaan lääkäri ja lääke, ei vaan synnytysasioissa."

Se, että tiede keksii samankaltaisena yksilöstä toiseen toistuvalle ilmiölle nimen, ei tee siitä luonnotonta. Diagnoosien ja termien avulla ihmiset pystyvät keskustelemaan asioista keskenään. Tiedetään, että puhutaan samasta asiasta.

? En tajua pointtiasi. Ilmiölle nimen antaminen on luonnollista. Luonnollisen ilmiön sairaallistaminen ei. Iso osa lääketeollisuudesta nojaa noseboon ja sumutu

Voisitko muuttaa kehitysmaahan, kun sellaisesta elämästä unelmoit? Muista jättää älylaitteet pakkaamatta. Kehitysmaassa ei kirjoitella vauvapalstalle.

Vierailija
224/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan synnyttäisi kotona tässä maailmassa, jossa on huippuluokan synnytysklinikoita kaikella mahdollisella laitteistolla. 

Laiteko sen vauvan synnyttää? Äly hoi älä jätä. No onneksi olet vapaa viemään oman kohtusi sen skalp..laitteiston luokse.

Kokemusta on miehenä synnytyksestä sen verran, että lapseni leikattiin ulos hätäsektiolla. Kotisynnytyksessä olisi ehtinyt kuolla.

Minulla on vain positiivisia kokemuksia synnytysosastojen henkilökunnasta. Eivät toki lässytä, mutta ovat asiallisia, ammattitaitoisia ja hoitavat hommansa. Täytyy myös muistaa, että synnytyskokemus on useimmille vanhemmille hyvin stressaava ja tunnepitoinen tilaisuus, joten pienetkin epäkohdat saattavat saada k

No kaikki eivät ole todellakaan nähneet kadulta poimittujen kätilöiden "maailmaa". He elävät ihan omassa kauhumaailmassaan, joka voi olla terveemmässä ympäeistössä elävälle aikamoinen shokki.

Mutta tämän kauhumaailman kyllä aistii aika nopeasti jo neuvolan alkumetreiltä. On hyvä, että kotisynnytyksistä uutisoidaan, jotta äidit tajuavat, että vaihtoehtojakin on.

Vierailija
225/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

? En tajua pointtiasi. Ilmiölle nimen antaminen on luonnollista. Luonnollisen ilmiön sairaallistaminen ei. Is

Miksi? Suomi on ihmisoikeusvaltio ja se tarkoittaa sitä, että näitä oikeuksia pitäisi kunnioittaa täälläkin. Emme ole mikään lääketeollisuuden teuras-koerotta-fasiliteetti, tai ainakaan emme teoriassa saisi olla. Käytännössä taidamme olla kuitenkin aika lähellä lääkefanituksesta ja -uskovaisuudesta päätellen.

Vierailija
226/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haista p aska

Vierailija
227/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekä äidin että lapsen turvana, näin on.

Vierailija
228/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kaksi synnytystä, kummallakaan kerralla en ole saanut kävellä sen jälkeen, kun supistuksia mittaava "laitteisto" oli kytketty. Liikkuminen oli ehdoton ei, koska silloin käyrä ei ollut oikeanlainen, siihen saattoi tulla katkoja. Ekalla kerralla yritin kävellä, mutta kätilö ohjasi aika lailla napakasti takaisin petiin ja ilmoitti, että tarvittaessa minut sidotaan siihen, jos en pysy paikallani."

No ei sitten muuta kuin kävelet kotiin sieltä. 

Jep. Jos ei kiinnosta kuoleeko se vauva sinne kohtuun, vaan oma kävely on tärkeämpää, niin sit kannattanee kävellä himaan. 

Niillä mittareilla kun on ihan tarkoitus, etenkin jos vauvan tilassa on ilmennyt hitunenkaan huolta syystä a tai b. 

Mä sain mun synnytyksessä kävellä niin kauan, kuin pystyin. Jossain kohtaa supist

Niin minäkin sain toisessa ja toisessa en. Sehän riippuu ihan täysin siitä mikä on tilanne ja miten eri asennot tai liikkuminen vaikuttaa vauvan tilaan tai sen seurantaan. 

Eikai jengi kuvittele, että kaikki synnytykset etenee samalla tavalla? 

Vierailija
229/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää synnytin ilman "kivun" lievitystä koska en oo mikään nynny. Mutta toiste en mee. Sairaalaan Suomessa.

Vierailija
230/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi? Suomi on ihmisoikeusvaltio ja se tarkoittaa sitä, että näitä oikeuksia pitäisi kunnioittaa täälläkin. Emme ole mikään lääketeollisuuden teuras-koerotta-fasiliteetti, tai ainakaan emme teoriassa saisi olla. Käytännössä taidamme olla kuitenkin aika lähellä lääkefanituksesta ja -uskovaisuudesta päätellen."

Mulla on oikeus saada sairaudelleni tai vammalleni nimi ja nykyaikaista, laadukasta hoitoa. Myös synnyttäjänä. 

Mietipä tätä asiaa hetki.

Ihmisoikeuksia ei voi olla pelkästään sulla ja sillä tavalla, kuin sinä haluat.

Mulla on täysi oikeus uskoa ja luottaa tieteeseen. Oikeus saada hoitoa henkeä uhkaavassa tilanteessa ja oikeus saada kivunlievitystä. 

Hoitajilla ja lääkäreillä on myös oikeus ihmisarvoiseen kohteluun, eikä heitä ole oikeus haukkua vain, koska sinun maailmankuvasi ei vastaa kaikkien muiden maailmankuvaa.

Vierailija
231/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kaksi synnytystä, kummallakaan kerralla en ole saanut kävellä sen jälkeen, kun supistuksia mittaava "laitteisto" oli kytketty. Liikkuminen oli ehdoton ei, koska silloin käyrä ei ollut oikeanlainen, siihen saattoi tulla katkoja. Ekalla kerralla yritin kävellä, mutta kätilö ohjasi aika lailla napakasti takaisin petiin ja ilmoitti, että tarvittaessa minut sidotaan siihen, jos en pysy paikallani."

Jep. Jos ei kiinnosta kuoleeko se vauva sinne kohtuun, vaan oma kävely on tärkeämpää, niin sit kannattanee kävellä himaan. 

Niillä mittareilla kun on ihan tarkoitus, etenkin jos vauvan tilassa on ilmennyt hitunenkaan huolta syystä a tai b. 

Höpönpöpön. Juuri tämän vuoksi sairaalaan ei voi mennä, koska kun joku saa pä

Höpöhöpö sun juttujas. Mitään ongelmia minulla ei ikinä ole ollut kummankaan instanssin kanssa ja molempien kanssa olen vanhempana ja äitinä asioinut. 

Ongelmat on yleensä niillä vanhemmilla, joiden oma toiminta on ristiriidassa sen lapsen parhaan kanssa. 

Vierailija
232/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sen näkee että seksi ei ole kaiken vaivan arvoista. Miehet synnyttämään. 

Vierailija
233/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytäköön vaikka Kongossa.

Kongossa synnytään enemmän.

Vierailija
234/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kyllä sairaalasta ja resursseista. Itse uskon, että melkein kaikki kätilöt ovat todella mukavia ja motivoituneita, mutta resurssien pienuus aivan varmasti vaikuttaa siihen, miten kohdataan. Se taas on päättäjistä kiinni, ja on aivan kamalaa, että synnytyksistä säästetään :/ 

Vierailija
235/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi? Suomi on ihmisoikeusvaltio ja se tarkoittaa sitä, että näitä oikeuksia pitäisi kunnioittaa täälläkin. Emme ole mikään lääketeollisuuden teuras-koerotta-fasiliteetti, tai ainakaan emme teoriassa saisi olla. Käytännössä taidamme olla kuitenkin aika lähellä lääkefanituksesta ja -uskovaisuudesta päätellen."

Mulla on oikeus saada sairaudelleni tai vammalleni nimi ja nykyaikaista, laadukasta hoitoa. Myös synnyttäjänä. 

Mulla on täysi oikeus uskoa ja luottaa tieteeseen. Oikeus saada hoitoa henkeä uhkaavassa tilanteessa ja oikeus saa

Ja tiedätkös mitä? Myös sillä sun lapsellas on oikeus, vaikka sä haluaisitkin lastas hoidettavan pelkällä hopeavedellä ja luonnosta keräämilläs yrteillä. Tai mahdollisesti kasvattelet itse lääkkees... 

Vierailija
236/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu kyllä sairaalasta ja resursseista. Itse uskon, että melkein kaikki kätilöt ovat todella mukavia ja motivoituneita, mutta resurssien pienuus aivan varmasti vaikuttaa siihen, miten kohdataan. Se taas on päättäjistä kiinni, ja on aivan kamalaa, että synnytyksistä säästetään :/ 

Eli ongelma ratkaistu, kun kaikki synnyttää jatkossa kotona?

Vierailija
237/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on täysi oikeus uskoa ja luottaa tieteeseen. Oikeus saada hoitoa henkeä uhkaavassa tilanteessa ja oikeus saa

Oletko pimahtanut? Kukaan ei ole viemässä sinun oikeuttasi uhrata OMAA kehoasi, kohtuasi ja vaikka sitä vauvaasikin lääketeollisuuden alttarille. Uhraa kaikki vaikka heti. Toisten kehoja, kohtuja ja vauvoja et saa uhrata.

Vierailija
238/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tiedätkös mitä? Myös sillä sun lapsellas on oikeus, vaikka sä haluaisitkin lastas hoidettavan pelkällä hopeavedellä ja luonnosta keräämilläs yrteillä. Tai mahdollisesti kasvatte

Kyllä, hänellä on täysi-ikäistyttyään oikeus päättää ITSE kehostaan. Laittaa sinne alkoholia, muuta päihdettä tai päihdyttävää ja kehonkoostumusta muuttavaa lääkettä. Sitä ennen päätän minä, äiti. Jos jollakulla on tämän kanssa ongelma niin sitten saa synnyttää itse ja laittaa sinne oman lapsensa kehoon mitä haluaa ja tehdä sille mitä haluaa. Oman kohtunsa saa levittää skalpellin alle, jne. Ei toisten.

Vierailija
239/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpönpöpön. Juuri tämän vuo

Hauska kun tituleeraat lääketeollista agendaa lapsen parhaaksi. En ole kanssasi samaa mieltä. Mutta itsellesi ja omalle kehollesi saat toki tehdä mitä haluat, ja uhrata lapsesikin jos se sinusta oikealta tuntuu.

Vierailija
240/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääketeolliset prosessit eli ns. "Hoitosuositukset" ovat naisvihamielisiä ja synnytystä aktiivisesti haittaavia. Ei siinä kätilön persoona hirveästi paina, ellei kieltäydy toteuttamasta näitä.