Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En haluaisi synnyttää Suomessa, sanoo tanskalaiskätilö

Vierailija
26.02.2025 |

En haluaisi synnyttää Suomessa, sanoo kotisynnytyksiä avustava tanskalaiskätilö

Tanskassa kotisynnytykset ovat osa julkista terveydenhuoltoa....

Ylen juttu

Minä en haluaisi synnyttää kotona mutta olen samaa mieltä siitä että Suomessa ihmistä ei sairaalassa kohdata.

-no, mitä itket

-kyllä se nyt on ulos saatava

-ota kädet pois

-sattuuhan se mutta nyt ei auta

Tätä oli kommentointi omassa synnytyksessäni. Jäi todella huonot muistot enkä ole menossa uudestaan. Eli toista lasta ei siis tule.

Kommentit (296)

Vierailija
261/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä, hänellä on täysi-ikäistyttyään oikeus päättää ITSE kehostaan. Laittaa sinne alkoholia, muuta päihdettä tai päihdyttävää ja kehonkoostumusta muuttavaa lääkettä. Sitä ennen päätän minä, äiti. Jos jollakulla on tämän kanssa ongelma niin sitten saa synnyttää itse ja laittaa sinne oman lapsensa kehoon mitä haluaa ja tehdä sille mitä haluaa. Oman kohtunsa saa levittää skalpellin alle, jne. Ei toisten."

No nyt olet kyllä hakoteillä, että saisit 18-vuotiaaksi asti päättää lapsesi kehosta ja evätä tältä tutkimuksia, hoitoja tai lääkkeitä.

Lapsella on myös äidistä riippumattomia oikeuksia. Kuvittelet lapsen olevan itsesi jatke, jonka kehosta ja asioista saisit mielivaltaisesti päättää.

Ja ei, lapsella ei ole tällaisia oikeuksia, sillä lapsi ei synny ellei äidillä ole valtaa estä

Kuka on ehdottanut näiden alasajamista? Edelleen itsemääräämisoikeus. Oman kohtusi voit viedä silvottavaksi ja vauvan mutiloitavaksi.

Vierailija
262/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä, hänellä on täysi-ikäistyttyään oikeus päättää ITSE kehostaan. Laittaa sinne alkoholia, muuta päihdettä tai päihdyttävää ja kehonkoostumusta muuttavaa lääkettä. Sitä ennen päätän minä, äiti. Jos jollakulla on tämän kanssa ongelma niin sitten saa synnyttää itse ja laittaa sinne oman lapsensa kehoon mitä haluaa ja tehdä sille mitä haluaa. Oman kohtunsa saa levittää skalpellin alle, jne. Ei toisten."

No nyt olet kyllä hakoteillä, että saisit 18-vuotiaaksi asti päättää lapsesi kehosta ja evätä tältä tutkimuksia, hoitoja tai lääkkeitä.

Lapsella on myös äidistä riippumattomia oikeuksia. Kuvittelet lapsen olevan itsesi jatke, jonka kehosta ja asioista saisit mielivaltaisesti päättää.

Ja ei, lapsella ei ole tällaisia oikeuksia, sillä lapsi ei synny ellei äidillä ole valtaa estä

Meillä on varmaan aika eri käsitys tyyytyväisyydestä ja terveydestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ei, lapsella ei ole tällaisia oikeuksia, sillä lapsi ei synny ellei äidillä ole valtaa estää tämän hyväksikäyttöä, mutilaatioita, ym. Jo

Mitäs tarkoitat näillä "muista kulttuureista tulevilla" ei-naisvihamielisillä ihmisillä? Puhutko muslimeista ja heidän pyyteettömästä rakkaudestaan naisiin ja naisten hyvinvointiin?

Vierailija
264/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulttuureita, joissa nainen on äiti. Ei lääkäri, lasu, valtio, mies, jne., vaan nainen.

Vierailija
265/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yllättäen kakkoselta tulee ohjelma Synnytys kotona, klo 15.

Mitä hittoa tämä kotisynnytyskeskustelu on? Se on ainakin selvää, että oli jonkun palkatun influennserin aloitus tämä keskustelu.

Viittaako tämä keskustelu nyt siihen orjattaresir-sarajaan, missä naiset olivat eliitin synnytyskoneita?

Vierailija
266/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä on varmaan aika eri käsitys tyyytyväisyydestä ja terveydestä."

Kerro ihmeessä mistä lähteä hakemaan sellaista terveyttä ja tyytyväisyyttä joka meiltä sairaalassa synnyttäneiltä puuttuu! Minä todella haluaisin kuulla mikä elämänmuutos toisi vielä lisää tyytyväisyyttä ja terveyttä mulle ja pojalle!

Vierailija
267/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kulttuureita, joissa nainen on äiti. Ei lääkäri, lasu, valtio, mies, jne., vaan nainen."

Nainen voi olla ihan vaan nainen. Nainen voi olla myös lääkäri, jos lääkäriksi kouluttautuu. Ei hänen ole pakko olla äiti, vaikka sä semmoseen muottiin naista yrittäisit tunkeakin. Toki hän saa olla, jos haluaa.

Vierailija
268/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös kätilöt ole pääsääntöisesti naisia? Mielenkiintoista jos nainen on toiselle naiselle tyly, varsinkin synnytyksen aikana. Vai onko synnyttäjien tulkinnat vääriä? Onko niin että nykynainen on niin pilalle hemmoteltu prinsessakuvitelmineen ja vanhempiensa sallineen nykynaiselle kaiken eikä ole ikinä aiemmin kohdannut vastoinkäymistä, pettymystä, kipua tms. Se selittäisi näiden synnyttäjänaisten "tuskaiset ja raastavat " kokemukset synnyttämisestä. 

Kyllä mun siskolle oli jo 80-luvulla todella tyly kätilö tiuskinut esim. "nauti nyt kun nautit sitä (vauvaa) tehdessäskin" kun siskoni oli vaikertanut kipua.

Olet muuten ihmisenä sen verran typerä ja alhainen että saa olla onnellinen kun ei ole tarvinnut olla sinunlaistesi kanssa tekemisissä 

No onpa ollut hirveä kätilö, mutta en mä nyt tollaisesta loukkaantuisi. Miksi ottaisen tollaisen yhden vihaisen kätilön älyttömän kommentin niin itteeni, että en voisi enää ikinä synnyttää? Täytyy kyllä olla joku mielenhäiriö tai trauma, jos tuollaisesta laittaa reitensä yhteen.

Vierailija
269/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös kätilöt ole pääsääntöisesti naisia? Mielenkiintoista jos nainen on toiselle naiselle tyly, varsinkin synnytyksen aikana. Vai onko synnyttäjien tulkinnat vääriä? Onko niin että nykynainen on niin pilalle hemmoteltu prinsessakuvitelmineen ja vanhempiensa sallineen nykynaiselle kaiken eikä ole ikinä aiemmin kohdannut vastoinkäymistä, pettymystä, kipua tms. Se selittäisi näiden synnyttäjänaisten "tuskaiset ja raastavat " kokemukset synnyttämisestä. 

Kyllä mun siskolle oli jo 80-luvulla todella tyly kätilö tiuskinut esim. "nauti nyt kun nautit sitä (vauvaa) tehdessäskin" kun siskoni oli vaikertanut kipua.

Olet muuten ihmisenä sen verran typerä ja alhainen että saa olla onnellinen kun ei ole tarvinnut olla sinunlaistesi kanssa tekemisissä 

Joo on törkeä kommentti. Ilmeisesti vanhempien kätilöiden suusta on saattanyt kuulla tuollaisia vanhan kansan totuuksia.

Vanhakantainen ajatusmalli, että naisen pitäisi jotenkin kärsiä ja hyvittää seksin harrastaminen kivulla. 

Mutta tuskin ite olisin edes kuullut moista synnytäessäni, kyllä mä sen verran pihalla olin. En ole kuunnellu kaikkia kätilöiden puheita. 😁

Vierailija
270/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja voisi koittaa hetken asettua sen kätilön asemaan. Teet tarkkaavaisuutta vaativaa työtä paineisessa tilanteessa ja joku tulee ja potkii tai huitoo käsillään sinua. Tai näet että nyt se pitkään vääntämäsi dokumentti on tallennusta vaille valmis ja ehdit juuri deadlineen -ja tietokone alkaa pakkopäivittämään jotain ohjelmistoa. Pitäisi yrittää pysyä asiallisena tietysti ja empaattisena sitä tilanteessa ehkä pelokkaana olevaa synnyttäjää kohtaan, mutta stressaava tilanne ja häiriöitä tai turhautuminen kun näet että kaksi napakkaa puristusta nyt just niin hartiat on läpi eikä luiskahda enää takaisin päin -ja asiakas sanoo, en jaksa enää sattuu. Ja sama tilanne pari kertaa joka työvuoro. Kyllä minäkin sähähdän, yleensä koiralle, kun juuri olen keskittynyt jonkun funktion rakentamiseen ja sitten tullaan höyryämään tietokoneen ruudun eteen. Aika helposti saattaisi itselläkin päästä suusta että 'hei kädet nyt pois tieltä' tai  'nyt ei mahda mitään, nyt pitää vaan jaksaa.' Kätilöllä on varmasti myös näkemys, että kun nyt vaan toimit kuten sanotaan niin pääset itse helpommalla. Isäni on lastenlääkäri ja otteet omiin lapsiin ja lapsenlapsiinkin on tyyliin "Nyt paikoillaan niin saadaan tämä rokote laitettua!" Ja hän sai kuitenkin uransa aikana vähän legendan maineen juurikin lapsiin hyvin tehoavien otteidensa vuoksi. Kertarutina parempi kuin loputon kitinä.

Vierailija
271/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen synnyttäminen sattuu, kyllä. Tiedän, kun neljä olen puskenut tähän maailmaan.

Kätilöt ja lääkärit antoivat hyvän avun ja tuen synnytyksissä, ei valittamista.

Nyt lapset ovat aikuisia, ja olen todella iloinen heistä ja heidän perheistään. Lapsi tuo paljon iloa tullessaan.

(Syntyvyys on Suomessa niin alhainen, että suomalaisuus häviää melko pian tätä menoa.)

Vierailija
272/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä se on kuitenkin teknisesti turvallisempaa kuin varmaan missään muualla. Ja vanhan ajan maalaiskätilöt eivät varmaan sanojaan säästelleet hekään, mutta silloiset naiset eivät siitä menneet murusiksi.

Vierailija
273/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montakohan synnytystä tämän kirjoittajalla on takana...

Vierailija
274/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin viikko sitten Oysissa ja oli aivan mahtavat lääkärit ja kätilöt!! 

Nauratti melkein kun joka välissä kysyivät:sopiiko että kosken. Nykyisin tehdään myös anestesia(?) suunnitelma, jos ehtii,eli mitä toiveita kivunlievitykseen. Myös Ipana-sivustoa lukevat ja toivovat että sinne laitettu toiveet etukäteen. 

Useampi synnytys mulla ja aina saanut arvostavaa ja hyvää kohtelua.

Vierailija
275/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat oikeasti tuollaisen vaikuttaa?? Eihän siinä silloin mitään, jos et muutenkaan lisää lapsia halua, mutta aika herkkänahkaista, jos tuo ainoa syy... Eihän nuo ehkä kivasti ole sanottu, mutta silti pikkuisen ylireagointia mielestäni. Ja tottahan se on, että sattuu, mut nyt ei auta ja ulos se vauva on saatava. Ja jos sun kädet oli tiellä, niin tottakai otat ne pois tieltä. Oikeasti ainoa ikävä kommentti on tuon mitä itket kysyminen, kysymyksen sävystä riippuen. 

Vierailija
276/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ongelma oo pelkästään kätilöiden käytöksessä. Lääkäritkin on usein yhtä tylyjä, jos ei vielä tylympiä. Ei kuunnella, puhutaan päälle, vittuillaan, naureskellaan, koitetaan leimata kaikki potilaan vaivat psyykkisiksi ongelmiksi ja jätetään tutkimatta ja hoitamatta. Itellekin jäi pysyviä vaurioita, kun tulehdus leimattiin pitkäksi aikaa psykosomaattisiksi oireiksi eikä edes serppiä mitattu. 

Vierailija
277/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja voisi koittaa hetken asettua sen kätilön asemaan. Teet tarkkaavaisuutta vaativaa työtä paineisessa tilanteessa ja joku tulee ja potkii tai huitoo käsillään sinua. Tai näet että nyt se pitkään vääntämäsi dokumentti on tallennusta vaille valmis ja ehdit juuri deadlineen -ja tietokone alkaa pakkopäivittämään jotain ohjelmistoa. Pitäisi yrittää pysyä asiallisena tietysti ja empaattisena sitä tilanteessa ehkä pelokkaana olevaa synnyttäjää kohtaan, mutta stressaava tilanne ja häiriöitä tai turhautuminen kun näet että kaksi napakkaa puristusta nyt just niin hartiat on läpi eikä luiskahda enää takaisin päin -ja asiakas sanoo, en jaksa enää sattuu. Ja sama tilanne pari kertaa joka työvuoro. Kyllä minäkin sähähdän, yleensä koiralle, kun juuri olen keskittynyt jonkun funktion rakentamiseen ja sitten tullaan höyryämään tietokoneen ruudun eteen. Aika helposti saattaisi itselläkin päästä suusta että 'hei kädet nyt pois tieltä' ta

Niin siis kaikkein tehokkain isäkin on r aiskari, joka vaan ottaa naista toisen perään. Mutta se ei ole ihmisoikeuksien mukaista. Naisilla ja lapsilla on oikeus elää ja syntyä kuin ihmiset, eikä niinkuin atrian mikropitsa liukuhihnalla.

Vierailija
278/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä se on kuitenkin teknisesti turvallisempaa kuin varmaan missään muualla. Ja vanhan ajan maalaiskätilöt eivät varmaan sanojaan säästelleet hekään, mutta silloiset naiset eivät siitä menneet murusiksi.

Anoppini tädin synnytyksessä oli syntyvän lapsen pää jouduttu murskaamaan pihdeillä. Tämä tapahtui kotona saunassa kun lääkäriä oli jouduttu lumipyryn takia odottamaan niin kauan, että äiti oli jo tajuton veren menetyksestä. Joskus 1950-luvulla keski-pohjanmaalla. Jospa oltaisi vaan kiitollisia että tänä päivänä on toisin.

Vierailija
279/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppini tädin synnytyksessä oli syntyvän lapsen pää jouduttu murskaamaan pihdeillä. Tämä tapahtui kotona saunassa kun lääkäriä oli jouduttu lumipyryn takia odottamaan niin kauan, että äiti oli jo tajuton veren menetyksestä. Joskus 1950-luvulla keski-pohjanmaalla. Jospa oltaisi vaan kiitollisia että tänä päivänä on toisin.

Ilman lääkäriä molemmat olisivat kuolleet. Sairaalassa olisi tehty suunniteltu /kiireellinen sektio ja molemmat olisivat selvinneet terveinä.

Vierailija
280/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin siis kaikkein tehokkain isäkin on r aiskari, joka vaan ottaa naista toisen perään. Mutta se ei ole ihmisoikeuksien mukaista. Naisilla ja lapsilla on oikeus elää ja syntyä kuin ihmiset, eikä niinkuin atrian mikropitsa liukuhihnalla."

Tee jotain tolle sun miesvihalle. Ja ylipäänsä ihmisvihalle. Toivottavasti et ainakaan väitä olevasi feministi.