Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihan ihme touhua täällä päivystyksessä. Eikö prosessia voi nopeuttaa?

Vierailija
25.02.2025 |

Ensin jonotaan hoitajan arviointii.

sitten jonotetaan tutkimuksiin.

sitten jonotetaan lääkärille.

sitten jonotetaan uusiin tutkimuksiin. 

sitten pitää mennä uudestaan päivystykseen. Nyt jonotetaan hoitajan arviointiin. Sen jälkeen varmaan taas lääkärille.

ihan oikeesti? Kuka tämän on suunnitellut? 

Kommentit (310)

Vierailija
41/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin joku viikko sitten ihan pikku vaivan (mutta pakko hoitaa) terveyskeskuksessa kuusi tuntia akuuttipuolella. Siellä oli suurin osa ei suomea puhuvia ja kyllä nauratti, kun nauhoite kertoi, että palvelumme on ruuhkautunut. Mainitsin tästä lääkärille, mutta hän ei välittänyt siitä.

Vierailija
42/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka paikkaan on jonoa päivystyksessä koska resurssit ovat rajalliset. Työvoiman palkkaaminen maksaa ja siksi yritetään pärjätä pienemmällä henkilömäärällä ja potilaat eivät toki tule tasaisesti. Vuosia on yritetty paukuttaa että päivystykseen ei pidä tulla jos ei oikesti ole syytä mutta ei se aina mene perille kun pitää saada saikkulappu työnantajaa varten.

Kyllä se menee perille, mutta jos työnantaja vaatii niin se saikkulappu on hommattava. Ei se asiakkaan vika ole. Ja väitän kyllä, että päivystyksessä olisi paikallaan miettiä uudelleen työn resursointia. Vai miten on mahdollista, että yksityisellä päivystys toimii todella paljon jouhevammin ja nopeammin?

Ootte vähän yksinkertaisia, jos että ymmärrä, että julkiselle puolelle tuleva potilasmateriaali on aivan eri kuin yksityiselle puolelle tuleva, ts paljon moniongelmaisempaa ja vaativampaa, jotka sitä paitsi haluavat kaikki tutkimukset, koska yhteiskunta maksaa. Yksityisellä sen sijaan laskutetaan jokaisesta tutkimuksesta potilasta, niin silloin potilaallakin on intressi siihen, että turhia tutkimuksia ei tehdä, ja muutenkin potilaat on helpompia eivätkä niin moniongelmaisia. Siksi mun mielestä yksityistä pitäisi karsia kovalla kädellä, jotta lääkärit saataisiin julkiselle. Mutta toisaalta ymmärrän niitä maksukykyisiä potilaita, jotka haluavat mennä jonon ohi eikä jäädä odottamaan, kun rintakipuiset dementtimummot tai tajuttomat päihteidenkäyttäjät menevät heidän ohitseen triagessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen miettinyt jo sitäkin, että miksi ihmeessä kunnallisella puolella aina lääkäri/hoitaja on myöhässä varatusta ajasta. Yksityisellä olen päässyt lähes poikkeuksetta muutamaa minuuttia aiemmin jo lääkärin puheille, kun olen mennyt ajoissa paikalle ja ilmoittautunut. Kunnallisella puolella toimin samoin, mutta aika menee yliajalle. Miksi ihmeessä?

Vierailija
44/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki riippuu vaivasta (seuraava ei tietenkään päde kaikkiin vaivoihin, varmasti järkevät ihmiset tajuaa tuon ilman sanomistakin, mutta kun tämä palsta on kyseessä, niin parempi laittaa disclaimer heti alkuun), mutta kokeilkaapa joskus ottaa yhteyttä netin kautta sairaanhoitaja chattiin kiirellisemmässä asiassa, jossa muuen hakeutuisitte päivystysjonoon istumaan.

Hain itse juuri apteekista lääkkeet, perjantaina chattasin oireista sairaanhoitajan kanssa, joka määräsi labrakokeita päivystyksellisesti, menin labraaan ja nyt  sitten uusi yhteys chat-hoitajaan ja sieltä hän sitten laittoi asiani päivystävälle lääkärille (koska labrakokeissa oli poikkeamia), joka  määräsi etänä lääkityksen.  Toki sain chatissa jo perjantaina myös ohjeet, että jos oireet muuttu näin ja näin, tai tulee tätä ja tätä, niin sitten pitää lähteä heti käymään paikanpäällä sairaalan päivystyksessä. Toimi hyvin. Kaltaisell

Et takuulla ole Helsingissä.

Vierailija
45/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, voi. Olet päässyt sentään tutkimuksiin. Muistan entiset kunnanlääkärin ajat.  Jos pystyi menemään vastaanotolle, niin oli terve. Mukana vain pirturesepti > lusikallinen tarvittaessa kipuihin.

Joo maakuopissa asuttiin, syötiin kuivuneita jäniksen papanoita ja perse pyyhittiin sammaleilla ja talvella lumella.

Vierailija
46/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kanssa ihmettelin tämän UMPILISÄKKEEN tulehduksen kanssa painineen ulinaa. Luulisi nyt järkikin sanovan, että edelle leikkurissa menee todella paljon vakavia leikkauksia. Onnettomuuksia, vuotoja ja jne. jossa henki on kiinni minuuteista. Jotenkin välillä tuntuu, ettei monikaan ymmärrä sitä, mikä on kiireellinen tapaus. 

Moni valitettavasti tulee päivystykseen eli ensiapuun silloinkin kun asia ei sitä vaadi. Toisaalta taas halutaan sellaisia tutkimuksia tai hoitoa, jota ensiapu ei tarjoa. Tullaan jopa psykoterapia lausuntoja hakemaan, kun on paha olo ja halutaan hoitoa. Potilaat ei myöskään ymmärrä, että ensiavussa tehdään ensiapu ja oikea hoito (jos vaiva sitä vaatii) tulee muualta. 

Ps. Se tosiaan on umpilisäke. Ei umpisuoli. 

Ettekö lue ketjua? Ihmettelyni ei koske sitä, etteikö leikkaussaliin pääse ensimmäisenä, vaan prosessia, jolla päätös tehdään. 

Umpilisäke- tapauksessani potilas kärsi 12 tuntia, ennen kuin hänelle annettiin pätevät kipulääkkeet, joilla pystyy siellä leikkausjonossa odottamaan. Koska prosessi. Jos prosessia olisi tehostettu ja siitä otettu otettu turhat työvaiheet pois - ja silti odotettu jonossa ja annettu kiirellisten mennä edelle - niin kilpulääke olisi saatu alle 8 tunnisssa.

Vierailija
47/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prosessia voi nopeuttaa menemällä yksityiselle ja pysymällä siellä.

Harkitsin, että menen työterveyteen, koska Kampin Terveystalo on auki yöllä. Mutta ajattelin, että umpisuolen kanssa kandee mennä suoraan päivystykseen. Väärin ajateltu.

Menin Kampin Terveystaloon juurikin umpparikivuissa ilta-aikaan, ei ne siellä pystyneet mitään tekemään, kuvaukset ja muut toimii vaan päivällä, lähettivät Jorviin joka tapauksessa. Ei tullut muuta kuin turha keikka hirveissä kivuissa. 

Vierailija
48/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itke

Vierailija
49/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätähän se on. Lääkäri lähettää keuhkokuvaan, joka otetaan parin metrin päässä hänen huoneestaan; sen sijaan että esim. joku tulisi soitosta noutamaan potilaan ja kuvaisi heti, pitää jonottaa uudestaan ilmoittautumaan röntgeniin (jossa ei ketään jonossa). Otetaan kuva, taas jonottamaan lääkärille että mitä sieltä paljastui. Jne. 

Nämä hommathan suunnittelee sellaiset autistit jotka rakastaa kaikenlaista byrokratiaa ja virallisia protokollia, tehokkuus on kaukana.

Vierailija
50/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole akuutti vaiva siis henkeä uhkaava, vaikka kiusallinen onkin niin kannattaa tilata terveyskeskukseen aika vaikka vaikka viikon päähän. Siellä ei yleensä tarvitse kauan jonottaa.

Mielestäni on saanut hyviä ohjeita puhelimitsekin. Ruuhkia vähentää myös, jos tämä digisukupolvi muistaisi uusia lääkityksensä omakannasta ennen kuin se pissatulehdus iskee.

Vierailija
51/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin odotat akuuttivastaanotolla hoitajalle. Sitten lääkärille. Lääkäri toteaa, että pitäisi tutkia, mutta koska niitä ei voida tehdä terveysasemalla, lähettää päivystykseen, jossa odotetaan sitten uudestaan. Päivystyksessä kysytään, että eikö todella tutkittu yhtään mitään. Ei, mutta käyntimaksu kyllä kelpaa. 

Vierailija
52/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on onneksi uudistettu tota päivystyssysteemiä ja välttämättä ei tarvitse mennä paikanpäällekään jotta asia hoituu. On sitä että hoitaja konsultoi lääkäriä ja hoitaa asian, voi saada myös lääkärin ruudunpäähän asioiden selvittämiseksi. Sitten paikalle jos asia sitä vaatii. Ja sitä se päivystyksen meno on että on ne aulassa odottajat, sängyllä odottajat, tarkkailussa olevat ja lanssilla tulevat. Lääkäri hyppää jokasuuntaan ja hoitaa. Myös matka sairaalassa röntgenpuolelle on pitkä joten ei onnistuisi varata lääkäriä potilaalle vaan se tekee muuta kun potilas on kuvausreissulla ja odottaa taas lääkärille. 

Vierailija
53/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prosessit on suunniteltu hoitavan laitoksen näkökulmasta eikä asiakkaan näkökulmasta. Asiakkailla on aikaa jonotella ja odotella, henkilökunnalla ei. Kaikkein pahinta noissa on, että koskaan ei voi tiettä, kuinka kauan pitää vielä odottaa ja kuinka monta vaihetta prosessissa vielä on. Parin tunnin odotus on paljon siedettävämpää, jos tietää sen vievän pari tuntia. Jos se on jotain tunnin ja viiden tunnin väliltä, se on kamalaa.

En ole koskaan ymmärtänyt, miksei voisi olla näyttöjä, josta näkee arvioidun vastaanottoajan seuraavina jonossa oleville, vaikka viidelle seuraavalle. Sen perusteella voisi arvioida omaakin vuoroa. Ja oikea vastaus ole, ettei pysty arvioimaan. Kyllä pystyy. Tietotekniikalle aivan älyttömän yksinkertainen ongelma. Ja arvoita voi aina muuttaa ja päivittää, jos tulee yllätyksiä väliin.

se on turhaa, kun jonossa aina kiilaa ohi kiireisimmät tapaukset. Tämä johtaa siihen, että potilas, joka oli tyytyväisenä odottamassa lääkärille pääsyä, että enää yksi potilas ja 10 minuutin odotus, niin sitten!", niin sitten tuleekin siihen väliin kolme kiireellisempää potilasta ja tämä juuri ja juuri tuolilta ylösnousuun valmistautunut potilas näkee näytöltä, että "hitsi... odotusaikaa tuli tunti lisää, miten voi olla, vastahan tuossa luki, että 10 minuuttia, nyt kyllä teen valituksen!"

Vierailija
54/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäripulaan auttaisi, jos työnantajien pitäisi ostaa työterveyspalvelut julkiselta toimijalta.

Vierailija
55/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki riippuu vaivasta (seuraava ei tietenkään päde kaikkiin vaivoihin, varmasti järkevät ihmiset tajuaa tuon ilman sanomistakin, mutta kun tämä palsta on kyseessä, niin parempi laittaa disclaimer heti alkuun), mutta kokeilkaapa joskus ottaa yhteyttä netin kautta sairaanhoitaja chattiin kiirellisemmässä asiassa, jossa muuen hakeutuisitte päivystysjonoon istumaan.

Hain itse juuri apteekista lääkkeet, perjantaina chattasin oireista sairaanhoitajan kanssa, joka määräsi labrakokeita päivystyksellisesti, menin labraaan ja nyt  sitten uusi yhteys chat-hoitajaan ja sieltä hän sitten laittoi asiani päivystävälle lääkärille (koska labrakokeissa oli poikkeamia), joka  määräsi etänä lääkityksen.  Toki sain chatissa jo perjantaina myös ohjeet, että jos oireet muuttu näin ja näin, tai tulee tätä ja tätä, niin sitten pitää lähteä heti käymään paikanpäällä sairaalan päivystyksessä. Toimi hyvin. Kaltaisell

Tätä pitäisi painottaa paljon, paljon enemmän. Ollessani erään lääkäriasemaketjun valtakunnallisessa ajanvarauksessa suosittelin chat-asiointia ihan työn puolesta lähes kaikille työterveysasiakkaille. Oman ikäiset 40-50 v:t olivat todella vastahakoisia edes opettelemaan sen käyttöä, ja moni myös torppasi itseltään nopeimman ja edullisimman asian hoidon emmääemmäätelleessään.

No, nytpä ollaankin sitten siinä pisteessä että opeteltava on, jos aikoo apua saada, myös julkisella. Resursseja ei vaan enää ole joka nuhanenän lähivastaanottoon, ja tämä on kritiikki kaikille saikkulappua lähikäynniltä vaativille työnantajille. Tulkaa nyt helvetissä nykypäivään niitten tt-soppareittenne kanssa.

Vierailija
56/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

osa ruuhkista sairaaloiden päivystyksissä johtuu siitäkin, että ihmiset itsepintaisesti kokevat, että pääsevät muka nopeammin lääkäriin, kun vain menevät suoraan päivystykseen ilman turhia mutkia päivystysnumeroon soittamisesta "kun ei sieltä kuitenkaan apua saa, kun minä tiedän kuitenkin itse paremmin, että tähän tarvitaan resepti, kun ei sitä reseptiä päivystysavusta saa". Sitten ne päivystykset ruuhkautuu, kun potilaat parveilee sinne samaan aikaan.

Aina kannattaa oikeasti soitella sinne päivystysnumeroon, jos vähänkin on epäilys,että ei ole varma vaatiiko tämä vaiva juuri sitä päivystysvastaanottoa. Ja sitä ennen kannattaa oikeasti koittaa hyvinvointialueensa sairaanhoitajachattia. plussana on se, että yhteydenotto kirjataan ylös, joten sitten jos joutuukin käymään fyysisesti päivystyksessä, niin siellä on jo kirjaukset valmiina. Joskus olen sieltä saanut sairauslomatodistuksenkin työnantajalle.

Hyvinvointialueiden kannattaisi mielestäni koota asiakkaileen hyvät ohjeet äkillisesti alkaneiden vaivojen kanssa, jotta ihmiset oppisi näitä nykypäivän mahdollisuuksia.

Vierailija
57/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole akuutti vaiva siis henkeä uhkaava, vaikka kiusallinen onkin niin kannattaa tilata terveyskeskukseen aika vaikka vaikka viikon päähän. Siellä ei yleensä tarvitse kauan jonottaa.

Mielestäni on saanut hyviä ohjeita puhelimitsekin. Ruuhkia vähentää myös, jos tämä digisukupolvi muistaisi uusia lääkityksensä omakannasta ennen kuin se pissatulehdus iskee.

Täällä vaativat näytteen joka kerta. Tai siis itse asiassa kaksi näytettä, koska testaavat myös sukupuolitaudit samalla. Kun kysyin asiasta, vastaus oli, että kun ei koskaan voi tietää ja että menee sitten lääkitys kerralla oikein. Sinänsä ihan hyvä, koska menee sitten kerralla kuntoon, vaikka itselläni ei ole löytynyt muuta kuin pissatulehdus, joka mennyt ihan perusantibiootilla ohi. 

Vierailija
58/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hain itse juuri apteekista lääkkeet, perjantaina chattasin oireista sairaanhoitajan kanssa, joka määräsi labrakokeita päivystyksellisesti, menin labraaan ja nyt  sitten uusi yhteys chat-hoitajaan ja sieltä hän sitten laittoi asiani päivystävälle lääkärille (koska labrakokeissa oli poikkeamia), joka  määräsi etänä lääkityksen.  Toki sain chatissa jo perjantaina myös ohjeet, että jos oireet muuttu näin ja näin, tai tulee tätä ja tätä, niin sitten pitää lähteä heti käymään paikanpäällä

Kyllä minäkin chattiä käyttäisin ja olen sitä jossain yrittänyt toisissa yhteyksissä. Se on aina ollut dead end. Jouduin jonoon ja kun menen toiselle välilehdelle, niin yhteys katkee. Tai yhteys pysyy, mutta minulla ei ole mitään tietoa, milloin siellä joku vastaa. Eli he hylkäävät minut, kun en mukamas ole paikalla, kun en joka minuutti tuijota ruutua.

Vierailija
59/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

osa ruuhkista sairaaloiden päivystyksissä johtuu siitäkin, että ihmiset itsepintaisesti kokevat, että pääsevät muka nopeammin lääkäriin, kun vain menevät suoraan päivystykseen ilman turhia mutkia päivystysnumeroon soittamisesta "kun ei sieltä kuitenkaan apua saa, kun minä tiedän kuitenkin itse paremmin, että tähän tarvitaan resepti, kun ei sitä reseptiä päivystysavusta saa". Sitten ne päivystykset ruuhkautuu, kun potilaat parveilee sinne samaan aikaan.

Aina kannattaa oikeasti soitella sinne päivystysnumeroon, jos vähänkin on epäilys,että ei ole varma vaatiiko tämä vaiva juuri sitä päivystysvastaanottoa. Ja sitä ennen kannattaa oikeasti koittaa hyvinvointialueensa sairaanhoitajachattia. plussana on se, että yhteydenotto kirjataan ylös, joten sitten jos joutuukin käymään fyysisesti päivystyksessä, niin siellä on jo kirjaukset valmiina. Joskus olen sieltä saanut sairauslomatodistuksenkin työnantajalle.

&nb

umpisäke-tapaus vastaa: minä soitin tuohon numeroon ja jouduin jonoon. Potilas lopulta totesi, ettei numero voi auttaa häntä vatsakivuissa, eli lähdimme päivystykseen. 

Vierailija
60/310 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa julkinen suun terveydenhuolto. Odotushuoneessa noin 15 asiakasta, suurin osa maahan muuttaja taustaisia. Kaikilla aika klo.10.00. Kello on 10.15 ketään ei kutsutaan sisään, henkilökuntaa ei näy missään. Julkinen terveydenhuolto on täysin tehotonta ollut jo monta kymmentä vuotta.