Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka helppoa on matkustaa kaksin pienen lapsen kanssa?

Vierailija
23.02.2025 |

Kiinnostaa aidot kokemukset aiheesta. Lapsi täyttää kohta 6, hänellä epäillään jonkunlaista lievää nepsypiirteisyyttä eli tiettyjä haasteita on (hän ei kuitenkaan häiritse muita eikä metelöi eikä riehu tms eli ei ole haitaksi ulkopuolisille, tietyt asiat vain ei oikein suju hänen kanssaan). Tarkoituksena olisi lähteä jollekin pääsiäismatkalle hänen kanssaan, kohde päättämättä, lähtöpaikkana pk-seutu. Junalla tms, koska auto pitää jättää miehelle, hän on pääsiäisen töissä ja tarvitsee sitä työmatkoihin. 

Onko kellään kokemusta matkoista päiväkoti-ikäisten kanssa ainoana aikuisena? Kuinka helposti meni? Mietin ihan käytännön asioita kuten matkatavaroiden kuljettaminen, vessassakäynnit asemilla kun on matkatavaratkin vahdittavana, kulkemiset hotellille julkisilla/kävellen, ruokailut jne. 

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä matkustelin aika paljon kun olin äitiyslomalla/hoitovapaalla ja matkassa oli vauva ja 3v. En muista että ikinä olisi mitään varsinaista ongelmaa ollut, Pendolinoon mennessä piti pyytää apua että saa rattaat kyytiin, mutta ihmiset on kyllä tosi avuliaita. Isompien kanssa (kuopus nyt 6v) olen mennyt onnibussillakin, mutta se on vähän rasittavaa kun ei pääse liikkumaan ja ihmiset katsoo äkkiä pahasti jos lapset pitää yhtään ääntä. 

Tuo on kyllä Suomessa ikävä piirre. Lapset ei saisi yhtään näkyä eikä kuulua, mutta silti niitä pitäisi tehdä, oikein urakalla jopa, tänne tuleviksi veronmaksajiksi.

Vierailija
62/88 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko autonvuokraus ihan poissuljettu vaihtoehto? Voivat tosin olla pääsiäisenä hinnoissaan. Mutta katsoisin senkin vaihtoehdon, että mitä maksaa. Voisi olla rennompaa, kun voisi pysähdellä matkan varrella.

Minä tein ekan kahdenkeskisen reissun lapsen kanssa, kun hän oli 5-vuotias. Se oli ihan muutaman päivän reissu Berliiniin, budjettimatka kun ei kauhean rahoissamme oltu. Otin hotellin jostain KaDeWen ja eläintarhan puolivälistä, niin että päästiin molempiin kävellen. Oli edullinen hotelli ja lapsella alkoi siellä alahuuli väpättää, kun ei ollut kylpyammetta o_O

Ei ole mitään ihmeempää jäänyt mieleen tuosta reissusta. Mutta lapsi ei ollut ihan noin hankala, etteikö olisi uskaltanut hetken aikaa istua pöydässä yksin. Oltiin reissattu paljon jo tuota ennen. Tuo reissu oli kahdestaan, kun mies oli samaan aikaan Japanissa työmatkalla. Ei ollut rahaa lähteä sinne mukaan, niin tuo

Ehdottomasti julkisilla, kun yksi aikuinen, jos haluat, että matka etenee. Autolla pysähdyt muutaman kilometrin välein viihdyttämään lasta. Toki jos haluaa kokeilla, kuinka kauan saat menemään aikaa esimerkiksi Helsingistä Kirkkonummelle...

No jaa, mun mies ajoi kahdestaan 5-vuotiaan kanssa Kuopiosta Saariselälle. Ei siinä juuri sen kauempaa mennyt kuin aikuisten keskenkään. Eikä lapsi edes katsonut kännykkää/tablettia kovin paljoa. Minä olen ajellut meiltä pohjanmaalle isomummolaan monet kerrat 1-2 lapsen kanssa ihan pienestä alkaen. Jos lapsella ei ole pahoinvointia niin ei se mitenkään vaikeaa ole. Juna on tietysti mukavampi kun ei tartte ajaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan joka toinen lapsi on nykyään nepsypiirteinen. Virallinen diagnoosi on joka neljännellä.

Nepsyys on uusi kurittomuus.

Vierailija
64/88 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, eipä tuo matkustus 6 v kanssa pitäisi ongelma olla. Olin kolmen muksun 5 v, 7v, ja 9 v kanssa Andalusiassa viikon. Sää 15-20  välillä, ei liian kuuma, muttei kylmäkään. Yöt oli viileempiä, mutta eipä siellä lasten kanssa öisin taivallettu, päivät oli niin täynnä puuhaa, jotta uni maittoi. Viime perjantaina kotiuduttiin, eikä pienintäkään ongelmaa ollut koko reissun aikana. Säännöt tehtiin jo ennen reissua selväksi. Tosin saman jengin kanssa oltiin jo vuosi takaperinkin nelistään reissussa, eikä, silloinkaan ollut mitään ongelmaa. Aina syksyn reissuun lähtee sitten puolisokin mukaan, mutta näin alkuvuodesta painaa töitä ja matkustetaan nelistään.

Vierailija
65/88 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttekö ap siis koskaan missään lapsen kanssa ilman toista aikuista? Kahvilassa esimerkiksi? Jos ette, niin varmaan voisi sellaisesta aloittaa harjoittelun.

Käydään toki, useinkin!

Ap

Miten hotelliaamiainen mielestäsi eroaa kahvilasta? Yrittäkää päästä istumaan mahdollisimman lähelle pöytiä, joista ruoka noudetaan. Voihan olla, että hänestä tuntuukin jännältä istua pöydässä itsekseen.,mutta jos lähtee sinun perääsi, niin eihän siitä mitään ongelmaa tule. 

Niin siis hotelliaamiaiset on yleensä isoja ruuhkaisia saleja täynnä ihmisiä, vapaa pöytä löytyy yleensä kaukaa ruoista ja ruokaa ja kahvia ja mehua ym joutuu noutamaan useita kertoja. Tavallisessa ravintolassa taas kaikki tulee pöytiin tarjoiltuna

Niin, tämän takia lapsen kanssa kahdestaan reissatessa valitsisin itse jonkin mukavamman majoituksen kuin massahotellin, jonka aamiaista pitää ihan etukäteen jännittää. Valitse pieni boutique-hotelli, bed & breakfast tai vaikka oma asunto, johon ostatte itse aamiaistarpeet tai josta käsin käytte pienessä kahvilassa aamiaisella. Ei matkustaessa tarvitse ehdoin tahdoin tehdä asioita, jotka jo etukäteen tuntuvat ikäviltä. Itse välttelwn ihan oman viihtyvyyteni takia tuollaisia isoja hotelleja ja massasyöttölöitä.

Vierailija
66/88 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No jaa, mun mies ajoi kahdestaan 5-vuotiaan kanssa Kuopiosta Saariselälle. Ei siinä juuri sen kauempaa mennyt kuin aikuisten keskenkään. Eikä lapsi edes katsonut kännykkää/tablettia kovin paljoa. Minä olen ajellut meiltä pohjanmaalle isomummolaan monet kerrat 1-2 lapsen kanssa ihan pienestä alkaen. Jos lapsella ei ole pahoinvointia niin ei se mitenkään vaikeaa ole. Juna on tietysti mukavampi kun ei tartte ajaa."

Toivottavasti mies pystyi keskittymään ajamiseen, eikä tarvinnut ajaessa kiinnittää huomiota lapseen, tippuneen lelun nostamiseen, padiin tms. Kaikenlaista säheltäjää nimittäin tulee vastaan, kun ajaa työkseen. Eikä nämä älylaitteet ole yhtään hyödyksi kuljettajan keskittymiselle, paitsi jos niitä käyttää matkustaja omatoimisesti...

Kyllä lapsetkin ovat yksilöitä, joku istuu rauhallisesti paikallaan omissa ajatuksissaan maisemia katsellen, joku toinen ei pysty olemaan paikallaan hetkeäkään.  6-vuotias saattaa osata käydä jo omatoimisesti esimerkiksi vessassa, mutta ei välttämättä osaa vielä ennakoida vessahätää. Sanotaan ihan viime tipassa, että nyt pitää päästä vessaan ja moottoritiellä sitä pysähtymispaikkaa ei välttämättä löydy ihan heti.  Toki esimerkiksi tuo Kuopio-Saariselkä väli on siitä hyvä, että on valtatietä, muttei juuri yhtään moottoritietä, joten pysähdyspaikka, varsinkin pojalle, löytyy helposti. Kaikki tytöt eivät halua penkalla kyykkypissalla käydä...

Vierailija
67/88 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järestääkö lapsesi kohtauksia? Itse kuljin lapseni kanssa 2 x vuodessa äitini luo, Tallinnassa useesti sun muut menot.

Vierailija
68/88 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykkä käteen jos liikaa huutaa.

Vierailija
69/88 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan joka toinen lapsi on nykyään nepsypiirteinen. Virallinen diagnoosi on joka neljännellä.

Siitä en tiedä mutta lapsille rajat ja säännöt.

Vierailija
70/88 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin, tämän takia lapsen kanssa kahdestaan reissatessa valitsisin itse jonkin mukavamman majoituksen kuin massahotellin, jonka aamiaista pitää ihan etukäteen jännittää. Valitse pieni boutique-hotelli, bed & breakfast tai vaikka oma asunto, johon ostatte itse aamiaistarpeet tai josta käsin käytte pienessä kahvilassa aamiaisella. Ei matkustaessa tarvitse ehdoin tahdoin tehdä asioita, jotka jo etukäteen tuntuvat ikäviltä. Itse välttelwn ihan oman viihtyvyyteni takia tuollaisia isoja hotelleja ja massasyöttölöitä."

Olimme joulua ennen Turussa vuokra-asunnossa viikonlopun. Mielestäni oli hyvä vaihtoehto hotellille, vaikka joutui käymään kaupassa ja tekemään ruokaa itse. Saatiin juuri sitä, mitä halusimme syödä ja juuri siinä muodossa, missä halusimme. Glögillä käytiin jossain kahvilassa ja valittiin käyntikohteet omien mieltymysten mukaan. Reissu toteutettiin autolla, mutta hyvin olisi päässyt julkisillakin liikkumaan. Matkassa oli 3 aikuista, joista 2 ovat hyvin itsenäisiä ja 1 itsepäinen, joten välillä mentiin myös sitten eri reittejä.

Vierailija
71/88 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä en tiedä mutta lapsille rajat ja säännöt.

Ne kävelevät rajastaan yli eikä keskiverto vanhempi mahda sille paljoakaan.

Vierailija
72/88 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti reissattiin autolla kahden lapsen kanssa, mutta itse olen tehnyt myös pari junamatkaa kahden alle kouluikäisen kanssa (6 v. ja 3 v.), kaikki meni ihan hyvin, en keksi oikein mitään haasteita. Matkatavaran määrä kannattaa tietenkin pitää sellaisena, että sen saa yksin helposti kuljetettua (varsinkin jos joutuu rautatieasemalta siirtymään vielä eteenpäin tavaroita kantaen). Joskus varattiin liput siihen vaunuun, missä on lasten leikkipaikka, mutta se on kyllä aika rauhaton ympäristö. Junamatkan pituudesta riippuen lapsille kannattaa varata jotain tekemistä ja evästä tarpeen mukaan. Meille junassa matkustaminen oli harvinaista, joten siitä jo pelkästään se oli kokemus ja riitti ihmettelyksi joksikin aikaa.

Rohkeasti vaan matkaan, hyvin se menee!

Vierailija
73/88 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsääntöisesti reissattiin autolla kahden lapsen kanssa, mutta itse olen tehnyt myös pari junamatkaa kahden alle kouluikäisen kanssa (6 v. ja 3 v.), kaikki meni ihan hyvin, en keksi oikein mitään haasteita. Matkatavaran määrä kannattaa tietenkin pitää sellaisena, että sen saa yksin helposti kuljetettua (varsinkin jos joutuu rautatieasemalta siirtymään vielä eteenpäin tavaroita kantaen). Joskus varattiin liput siihen vaunuun, missä on lasten leikkipaikka, mutta se on kyllä aika rauhaton ympäristö. Junamatkan pituudesta riippuen lapsille kannattaa varata jotain tekemistä ja evästä tarpeen mukaan. Meille junassa matkustaminen oli harvinaista, joten siitä jo pelkästään se oli kokemus ja riitti ihmettelyksi joksikin aikaa.

Rohkeasti vaan matkaan, hyvin se menee!

Hyvin usein otimme itse paikat perhehytyistä, sai olla omassa rauhassa, hytissä oli vähän tekemistä ja lisäksi kävimme yläkerrassa leikkimässä, jos pidempi matka. Ei tarvinnut koko matkaa olla siinä hälinässä ja sai toinen aikuisista olla hetken rauhassa, jos koko perhe oli liikkeellä.

Vierailija
74/88 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuusivuotias ei ole enää mikään pieni. Pärjäät hyvin missä vaan, kun olet itse rento etkä jännitä. Lapsen ehdoilla, aikuisen järjellä.

Vierailija
75/88 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remmi mukaan!

Vierailija
76/88 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa, eipä tuo matkustus 6 v kanssa pitäisi ongelma olla. Olin kolmen muksun 5 v, 7v, ja 9 v kanssa Andalusiassa viikon. Sää 15-20  välillä, ei liian kuuma, muttei kylmäkään. Yöt oli viileempiä, mutta eipä siellä lasten kanssa öisin taivallettu, päivät oli niin täynnä puuhaa, jotta uni maittoi. Viime perjantaina kotiuduttiin, eikä pienintäkään ongelmaa ollut koko reissun aikana. Säännöt tehtiin jo ennen reissua selväksi. Tosin saman jengin kanssa oltiin jo vuosi takaperinkin nelistään reissussa, eikä, silloinkaan ollut mitään ongelmaa. Aina syksyn reissuun lähtee sitten puolisokin mukaan, mutta näin alkuvuodesta painaa töitä ja matkustetaan nelistään.

Tuo 9 v on jo jonkun verran avuksi 5 v:n osalta. Pitää seuraa aamupalapöydässä tai kun käyt vessassa lentoasemalla. Ei voi verrata siihen että matkustaa kaksin viisveen kanssa.

Vierailija
77/88 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein aikoinaan kahden alle kouluikäisen kanssa usein kotimaan reissuja julkisilla ja ihan kivasti ne meni vaikka sittemmin kumpikin heistä on saanut nepsy-diagnoosin. Ennen reissuun lähtöä otin selvää mahdollisista ruokapaikoista, leikkipuistoista, missä pääsee vessaan jne. Tärkeää oli suunnitella aikataulut väljiksi eikä yhdelle päivälle liikaa tekemistä. Aika paljon käyntikohteet valikoitui sen mukaan missä ajattelin lasten viihtyvän, mutta ihan täysin heidän ehdoillaan ei kuitenkaan menty. Lisäksi oli hyvä olla parikin varasuunnitelmaa odottamattomien tilanteiden varalle. Tavarat meillä kulki rinkassa, joka jätettiin tilanteesta riippuen aseman matkatavarasäilytykseen tai hotelliin. Joskus oli rinkan lisäksi pieni reppu mukana tai sitten tungin vaan olkalaukkuun kaikkea mahdollista pienestä ensiapupakkauksesta lähtien. Tärkeintä oli välttää kaikenlaisia kädessä kannettavia pikkunyssäköitä, jotta oli molemmat kädet vapaana.

Vierailija
78/88 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jesses, minä lensin lapsenlapseni kanssa Suomeen - ilman hänen vanhempiaan - endimmäinen kerran hänen ollessaan 3 ja siitä asti kerran kesässä. Okei, oli  terve lapsi (on vieläkin) eikä nepsy. Mistä ihmeestä Ap:n pelot tulevat? 

Vierailija
79/88 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä päin lähdette? Auttaisi miettimään sopiva kohde.

Lähtöpaikka tosiaan pk-seutu. Halutaan pysyä Suomessa, kun tämä on eka matka kaksin, vähän harjoittelua siis. Itse olen kokenut matkaaja, mutta lapsi ei. Ap

Juna Turkuun satamaan. Siitä hotelli aseman vierestä (eikä tarvi olla edes vierestä, Turussa on oikein toimiva joukkoliikenne). Turun linna, sisältää paljon kaikkea kivaa lapsille.  Naantalin kylpylä ja Muumimaa (on auki myös talvella, toki muumeja siellä ei ole, mutta muumitalo on). Superpark ja kylpylä siinä Helsingintien varressa. Ja useita kivoja ravintoita, missä käydä syömässä. Jokivarsi ihan vaan kävelyretkeksi. sitten se merimuseo, mikä sen nimi nyt onkaan, matkalla linnalle? 

Vierailija
80/88 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liian pitkiä kävelymatkoja eikä liikaa tavaraa ja liian tiukkaa aikataulua, niin ei ole mitään vaikeaa. Moni suosittelee reppua, mutta itse tykkään kyllä enemmän vedettävästä matkalaukusta kuin isosta repusta. Lapselle oma pikku reppu omille tärkeimmille tavaroille ja matkapuuhille, tarvittaessa sen saa sitten köytettyä matkalaukun päälle tai laitettua omaan selkään jos lapsi ei jaksa kantaa. Junalla on kaikkein helpoin matkustaa, kun saa liikkua, voi käydä ravintolavaunussa ja leikkipaikalla (jos sellainen on, Pendolinossa ei taida olla).

Hotelliaamiaisella haette ruuat yhdessä, tuon ikäinen osaa jo varmaan kantaa lautasensa tai ainakin juomalasin, niin ei tarvitse kauhean montaa reissua tehdä. Tai tosiaan joku rauhallisempi majapaikka, jos ison aamiaissalin hälinä ahdistaa. 

Ei 6v ole mikään ihan pieni matkaseuralainen, tajuaa varmaan esim olla avaamatta vessan ovea kun äiti istuu pöntöllä, toisin kuin taaperot 😅