Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaaniruoan "terveellisyys" yllätti

Vierailija
23.02.2025 |

Minun pitäisi hieman saada laskettua kolesteroliarvoja, n. 0.2 pitäisi saada alaspäin huonoja rasvoja. En ole vegaani, mutta olen nyt sitten panostanut kasviksiin ja kauraan. Öljyjä käytän muutenkin todella paljon, yleensä rypsiä tai oliiviöljyä. Luulen, että minun suurin paheeni on juustot ja pekoni.

Aloin sitten katsella vegaanijuustoja, kun kuvittelin niiden olevan terveellisiä. Niissähän huonojen rasvojen määrä oli aivan päälaellaan tavanomaiseen juustoon verrattuna. Edes pekoni ei ole niin paha! Melkein kokonaan koostuvat vain vaarallisesti tyydyttyneestä rasvasta. Ymmärrän toki, että eihän jossain vegaanijuustossa tietystikään mitään luonnollista edes ole kun keinotekoinen tuota.. mutta jotenkin olin aina kuvitellut, että vegaanituotteet olisivat tavallisia tuotteita tervellisempiä. Noh, tästä nyt on viisastuttu.

En halua edes tietää, minkä hinnan ympäristöltä tuollaiset keinotekoiset tuotteet vaativat. Sillä ei kait mitään väliä, kunhan vain saadaan vegaaneille juustoa.

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun suurin paheesi on se rypsiöljy.

Vierailija
2/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä vegaanijuustoja kukaan oikeasti vegaani syö, ne on ihan hirveän makuisia. Kertakokeilusta viisastunut vegaani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi luulet, että tyydyttynyt rasva olisi epäterveellistä? 

Kertoisitko myös, että mikä on oikea tai optimaalinen määrä kolesterolia veressä? Ja perustuen mihin? 

Vierailija
4/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rypsiöljyssä ei ole mitään vikaa. Mutta se oliiviöljy kannattaa jättää pois. Siinä on vähemmän vitamiineja ja enemmän juuri huonoja rasvoja.

Vierailija
5/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisitko myös, että mikä on oikea tai optimaalinen määrä kolesterolia veressä? Ja perustuen mihin? 

Ja se vielä, että ihmisen oma maksa säätää kolesterolin määrää veressä ja valmistaa sitä itse jos sitä ei ole riittävästi. Näin siksi koska kolesteroli on ihmisen elintoiminnoille täysin välttämätöntä.

Vierailija
6/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän jotkut vegejuustot kerro mitään vegaaniruoan terveellisyydestä. Nehän on tuollaisia ihan turhia luksustuotteita, joiden Idea ei mitenkään ole terveellisyydestä, eikä kukaan ole ikinä väittänytkään niitä terveellisiksi. Yleensähän vegaanit laittaa leivän päälle hummusta ja muita paputahnoja, pähkinätahnoja jne. pehmeitä rasvoja sisältäviä tuotteita, tai itse kaurakermaa ta tehtyä "juustoa" . Sinun kannattaa varmaan tehdä samoin.

Ympäristön kannalta nuo epäterveelliset juustokkeet toki on paljon eläintuotteita parempi vaihtoehto, mutta siinäkin ne paputahnat on toki vielä parempi vaihtoehto. 

Vierailija
7/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rypsiöljyssä ei ole mitään vikaa. Mutta se oliiviöljy kannattaa jättää pois. Siinä on vähemmän vitamiineja ja enemmän juuri huonoja rasvoja.

Molempia kannattaa käyttää, sekä rypsi- että oliiviöljyä. 

Vierailija
8/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustele miksi ne ovat huonoja rasvoja, jos koko Välimeren alueen ihmiset käyttää sitä ja ovat sydänterveempiä kuin me?

Vierailija
9/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kertoa. Huonon kolesterolin tulisi olla veressä alle 3 mmol / litra. Hyvän kolesterolin vähintään 1,0 mmol / litra. Vuosikymmeniä jo tiedettyä faktaa, mutta löytyy esim. täältä https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00035

Samalta sivulta löytyy tieto: "Viimeinen valtion ravitsemusneuvottelukunnan tieteellisiin tutkimuksiin perustuva ravitsemussuositus vuodelta 2014 ei eroa kolesterolin suhteen paljoakaan aiemmista suosituksista. Sen mukaan ravinnossa kolesteroliin vaikuttaa etenkin ruuan rasvojen laatu. Kova rasva eli tyydyttynyt rasva vaikuttaa haitallisesti ja "pehmeät" eli tyydyttymättömät rasvat hyödyllisesti."

Kait nyt kaikki peruskoulun suorittaneet tuon tietävät.

Vierailija
10/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustele miksi ne ovat huonoja rasvoja, jos koko Välimeren alueen ihmiset käyttää sitä ja ovat sydänterveempiä kuin me?

En sanonut, että oliiviöljy on huono. Onhan se paljon voita tai kookosöljyä parempi. Mutta jos verrataan rypsiöljyä ja oliiviöljyä, niin ehdottomasti kannattaa käyttää rypsiä. Ravintoarvot voit tarkastaa sivustolta fineli.fi

Vierailija
11/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeehan se nimessä, vuusto. Ei se siis mitään juustoa ole eikä vahvista luustoa.

Vierailija
12/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sellaista ole kuin "vegaanijuusto" vai onko se tehty vegaanien tissimaidosta se juusto?

Vierailija
13/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se vielä, että ihmisen oma maksa säätää kolesterolin määrää veressä ja valmistaa sitä itse jos sitä ei ole riittävästi. Näin siksi koska kolesteroli on ihmisen elintoiminnoille täysin välttämätöntä.

Sano vielä että suolaa pitää syödä riittävästi tai kuolee 🤣

Vierailija
14/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä vegaanijuustoja kukaan oikeasti vegaani syö, ne on ihan hirveän makuisia. Kertakokeilusta viisastunut vegaani.

Sinut on vegaaniliittoa ja sen jäseniä kohti tehdyn maalittamisen takia tästä päivästä lähtien erotettu yhteisöstämme. 

- Vegaaniliitto

Vierailija
15/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö???

Vierailija
16/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmental-juuston ravintosisältö 100 grammassa on noin 378 kcal energiaa, 29 g proteiinia ja 27 g rasvaa.

Violifen vegaanisen emmental-tyyppisen vuuston, ravintosisältö on noin 296 kcal per 100 grammaa, 0,1 g proteiinia ja 23 g rasvaa.

Vierailija
17/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rypsiöljy on prosessoitu tuote, jossa on epätasapaino Omega-3 ja Omega-6 rasvahappojen osalta. Siemenöljyt, kuten rypsiöljy, aiheuttavat tulehdusta elimistölle, ja johtavat runsaasti käytettynä paksusuolen syöpään. Puuvillaöljy oli ensimmäinen kaupallinen siemenöljy, jota alunperin käytettiin moottoriöljynä. On hyvä muistaa aina tämä lähtökohta, kun puhutaan siemenöljyjen terveellisyydestä. Niinhän sitä margariiniakin mainostettiin aikanaan terveellisempänä vaihtoehtona voille, mutta sittemmin paljastui, että margariini sisältää terveydelle erittäin haitallisia teollisia transrasvoja, joten se siitä margariinin terveellisyydestä.

Vierailija
18/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän jotkut vegejuustot kerro mitään vegaaniruoan terveellisyydestä. Nehän on tuollaisia ihan turhia luksustuotteita, joiden Idea ei mitenkään ole terveellisyydestä, eikä kukaan ole ikinä väittänytkään niitä terveellisiksi. Yleensähän vegaanit laittaa leivän päälle hummusta ja muita paputahnoja, pähkinätahnoja jne. pehmeitä rasvoja sisältäviä tuotteita, tai itse kaurakermaa ta tehtyä "juustoa" . Sinun kannattaa varmaan tehdä samoin.

Ympäristön kannalta nuo epäterveelliset juustokkeet toki on paljon eläintuotteita parempi vaihtoehto, mutta siinäkin ne paputahnat on toki vielä parempi vaihtoehto. 

Itsekään en näin pitkän linjan kasvissyöjänä käsitä näitä nykyajan vegetuotteita: lihaa ja makkaraa muistuttavia valmisteita. Ei mulla ole sellaista "lihanhimoa" että pitäisi sen kasviksesta tehtyjä korvikkeita syödä. Ryhdyin kasvissyöjäksi koska liha ällötti mua. Tofu edustaa mulle juustoa, en ikinä osta vegaanista juustoa. Kylmäsavuaromilla maustettuntofu on uusin suosikkini.

Sama juttu valmispapujen kanssa, en ymmärrä. Kokeilin muutaman kerran kidneypapuja valmiiksi keitettyinä purkista, mutta ei mausta voi puhua samana päivänäkään kuin kidneypavuista, jotka itse on keittänyt liottamisen jälkeen.

Kasvissyöjä ei pärjää eineksillä pitkässä juoksussa.

Vierailija
19/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano vielä että suolaa pitää syödä riittävästi tai kuolee 🤣

Hyvä pointti. Teiltä kun unohtuu nämä perusasiat nykyään.

Rypsiöljy on myrkkyä.

Vierailija
20/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sanonut, että oliiviöljy on huono. Onhan se paljon voita tai kookosöljyä parempi. Mutta jos verrataan rypsiöljyä ja oliiviöljyä, niin ehdottomasti kannattaa käyttää rypsiä. Ravintoarvot voit tarkastaa sivustolta fineli.fi

Teet nyt sen virheen että uskot auktoriteetteihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän