Vegaaniruoan "terveellisyys" yllätti
Minun pitäisi hieman saada laskettua kolesteroliarvoja, n. 0.2 pitäisi saada alaspäin huonoja rasvoja. En ole vegaani, mutta olen nyt sitten panostanut kasviksiin ja kauraan. Öljyjä käytän muutenkin todella paljon, yleensä rypsiä tai oliiviöljyä. Luulen, että minun suurin paheeni on juustot ja pekoni.
Aloin sitten katsella vegaanijuustoja, kun kuvittelin niiden olevan terveellisiä. Niissähän huonojen rasvojen määrä oli aivan päälaellaan tavanomaiseen juustoon verrattuna. Edes pekoni ei ole niin paha! Melkein kokonaan koostuvat vain vaarallisesti tyydyttyneestä rasvasta. Ymmärrän toki, että eihän jossain vegaanijuustossa tietystikään mitään luonnollista edes ole kun keinotekoinen tuota.. mutta jotenkin olin aina kuvitellut, että vegaanituotteet olisivat tavallisia tuotteita tervellisempiä. Noh, tästä nyt on viisastuttu.
En halua edes tietää, minkä hinnan ympäristöltä tuollaiset keinotekoiset tuotteet vaativat. Sillä ei kait mitään väliä, kunhan vain saadaan vegaaneille juustoa.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on noin 2,27 miljoonaa hehtaaria viljelysmaata. Jos kaikki suomalaiset söisivät kaurapohjaista vuustoa, tarvittaisiin noin 23 miljoonaa hehtaaria kauran viljelyyn Joka tarkoittaa sitä ettei Suomessa pystyttäisi viljelemään mitään muuta, ei ruista, vehnää, papuja eikä kauraa riittäisi mihinkään muihin tuotteisiin kuin vuustoon.
Ei kovin ekologista, kun tarkemmin ajattelee.
Jos kaikki viljelyala käytettäisiin kaurapohjaisen vuuston tuottamiseen, vehnä, ruis, kaura muissa elintarvikkeissa, sekä proteiinikasvit kuten pavut ja herneet jäisivät viljelemättömiksi. Myös perunoiden ja vihannesten tuotanto vähenisi, eikä eläinperäisiä tuotteita, kuten lihaa ja maitotuotteita, voisi tuottaa lainkaan. Tämä aiheuttaisi merkittäviä häiriöitä koko ruokatuotantojärjestelmään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on noin 2,27 miljoonaa hehtaaria viljelysmaata. Jos kaikki suomalaiset söisivät kaurapohjaista vuustoa, tarvittaisiin noin 23 miljoonaa hehtaaria kauran viljelyyn Joka tarkoittaa sitä ettei Suomessa pystyttäisi viljelemään mitään muuta, ei ruista, vehnää, papuja eikä kauraa riittäisi mihinkään muihin tuotteisiin kuin vuustoon.
Jos kaikki viljelyala käytettäisiin kaurapohjaisen vuuston tuottamiseen, vehnä, ruis, kaura muissa elintarvikkeissa, sekä proteiinikasvit kuten pavut ja herneet jäisivät viljelemättömiksi. Myös perunoiden ja vihannesten tuotanto vähenisi, eikä eläinperäisiä tuotteita, kuten lihaa ja maitotuotteita, voisi tuottaa lainkaan. Tämä aiheuttaisi merkittäviä häiriöitä koko ruokatuotantojärjestelmään.
No niinpä. Mutta kysyin miten tämä ratkaistaisiin? Ekologinen vuusto ei ole siis kestävä ratkaisu ollenkaan. Mitä siis tehdä?
Aika haastavaa olisi ruokavalion koostaminen pelkästään vegaanijuustoista, jotta siitä voisi edes saada liikaa kovaa rasvaa. Tyypillisestihän vuustoa laitetaan siivu leivän päälle - jos laitetaan ollenkaan. Minäkin kuulun niihin ihmisiin, jotka eivät ole tykästyneet juustonkorvikkeisiin.
Mulla huonon kolesterolin arvo laski hienosti, kun aloin syödä enimmäkseen vegaanisesti. Perussairauteni takia mulla on vielä tiukemmat raja-arvot kuin terveillä, joten olen erittäin tyytyväinen että pystyin saavuttamaan sen ilman lääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän jotkut vegejuustot kerro mitään vegaaniruoan terveellisyydestä. Nehän on tuollaisia ihan turhia luksustuotteita, joiden Idea ei mitenkään ole terveellisyydestä, eikä kukaan ole ikinä väittänytkään niitä terveellisiksi. Yleensähän vegaanit laittaa leivän päälle hummusta ja muita paputahnoja, pähkinätahnoja jne. pehmeitä rasvoja sisältäviä tuotteita, tai itse kaurakermaa ta tehtyä "juustoa" . Sinun kannattaa varmaan tehdä samoin.
Ympäristön kannalta nuo epäterveelliset juustokkeet toki on paljon eläintuotteita parempi vaihtoehto, mutta siinäkin ne paputahnat on toki vielä parempi vaihtoehto.
Suomessa on noin 2,27 miljoonaa hehtaaria viljelysmaata. Jos kaikki suomalaiset söisivät kaurapohjaista vuustoa, tarvittaisiin noin 23 miljoonaa hehtaaria kauran viljelyyn Joka tarkoittaa sitä ettei Suomessa pyst
Hei alapeukuttajat, kertokaapa miten ratkaisette viljelymaan riittämisen jos kaikki söisivät vuustoa? Eikä edes tarvitse laskea mukaan odotuksia väestön kasvusta. Odotan.
Ei ne vuustot ole kaurapohjaisia.
Mutta näytä vaan huvin vuoksi nuo laskelmasi, että mihin lukuihin ne perustuu.
Rypsiöljyä kehutaan täällä, että kauppa kävisi. Oliivi ei kasva tässä maassa ja on syy siihen, miksi sitä väitetään huonoksi valinnaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki siirtyisivät kasvisperäiseen ruokaan, peltopinta-alaa vapautuisi rehunviljelystä ja laidunnuksesta niin paljon, että se riittäisi hyvin ruuantuotantoon ja osa voitaisiin metsittääkin. Toki perinnemaisemien ylläpitäjiksi jätettäisiin myös jonkin verran laiduntavaa karjaa.
Siemenöljyt pois ruokavaliosta, niin alkaa terveys kohentua.
Kaikki muutkin kasvien siemenet ja kuoret kannattaisi jättää syömättä. Niissä on kasvien kaikkein haitallisimmat ainekset.
Tietenkin ultraprosessoitu ruoka, kuten margariinit, glukoosi/fruktoosisiirapit, E koodit, proteiinipatukat jne kannattaa jättää kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki siirtyisivät kasvisperäiseen ruokaan, peltopinta-alaa vapautuisi rehunviljelystä ja laidunnuksesta niin paljon, että se riittäisi hyvin ruuantuotantoon ja osa voitaisiin metsittääkin. Toki perinnemaisemien ylläpitäjiksi jätettäisiin myös jonkin verran laiduntavaa karjaa.
Suomessa hyvin suuri osa rehunviljelystä tapahtuu pelloilla jotka EIVÄT sovellu ihmisravinnon viljelyyn. Esim pohjoisen heinäpellot eivät viljan viljelyyn hirveän hyvin sovellu. Suomeksi samalta pinta-alalta saatava sato jäisi paljon pienemmäksi kuin se jää nyt heinän viljelystä nautakarjan ravinnoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän jotkut vegejuustot kerro mitään vegaaniruoan terveellisyydestä. Nehän on tuollaisia ihan turhia luksustuotteita, joiden Idea ei mitenkään ole terveellisyydestä, eikä kukaan ole ikinä väittänytkään niitä terveellisiksi. Yleensähän vegaanit laittaa leivän päälle hummusta ja muita paputahnoja, pähkinätahnoja jne. pehmeitä rasvoja sisältäviä tuotteita, tai itse kaurakermaa ta tehtyä "juustoa" . Sinun kannattaa varmaan tehdä samoin.
Ympäristön kannalta nuo epäterveelliset juustokkeet toki on paljon eläintuotteita parempi vaihtoehto, mutta siinäkin ne paputahnat on toki vielä parempi vaihtoehto.
Suomessa on noin 2,27 miljoonaa hehtaaria viljelysmaata. Jos kaikki suomalaiset söisivät kaurapohjaista vuustoa, tarvittaisiin noin 23 miljoonaa hehtaaria kauran
Ei ne vuustot ole kaurapohjaisia.
Mutta näytä vaan huvin vuoksi nuo laskelmasi, että mihin lukuihin ne perustuu.
Fazer Aito, Valio Oddlygood, Vegan Deli ja Violife tarjoavat kaurapohjaisia vuustoja, eli vegaanisia juuston kaltaisia tuotteita, joissa käytetään kauraa ja muita kasvipohjaisia ainesosia.
Suomessa on noin 2,27 miljoonaa hehtaaria viljelysmaata, ja jos kaikki suomalaiset käyttäisivät kaurapohjaista vuustoa, kauran viljelyyn tarvittaisiin noin 23 miljoonaa hehtaaria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Ei pidä paikkaansa, koska kasvipohjainen ruokavalio vapauttaisi osan viljelyalasta, mutta ilmastonmuutoksen ja väkiluvun kasvun myötä viljelymaan käyttöön liittyy entistä enemmän haasteita, kuten sään ääri-ilmiöiden ja maaperän köyhtymisen vaikutukset. Metsitykseen tarvittava maa-ala ei riittäisi kattamaan koko eläintuotannon tilalle tulevaa ruokatuotantoa ilman, että muiden elintarvikkeiden, kuten viljojen ja proteiinikasvien, tuotanto kärsisi merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on noin 2,27 miljoonaa hehtaaria viljelysmaata. Jos kaikki suomalaiset söisivät kaurapohjaista vuust
Fazer Aito, Valio Oddlygood, Vegan Deli ja Violife tarjoavat kaurapohjaisia vuustoja, eli vegaanisia juuston kaltaisia tuotteita, joissa käytetään kauraa ja muita kasvipohjaisia ainesosia.
Suomessa on noin 2,27 miljoonaa hehtaaria viljelysmaata, ja jos kaikki suomalaiset käyttäisivät kaurapohjaista vuustoa, kauran viljelyyn tarvittaisiin noin 23 miljoonaa hehtaaria
En pikaisella googletuksella löytänyt yhtään kauraa sisältävää vegejuustoa noilta valmistajilta. Voitko laittaa linkin niihin kaurapohjaisiin?
Ja voitko nyt laittaa sen laskutoimituksesi, jonka pyysin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä vegaanijuustoja kukaan oikeasti vegaani syö, ne on ihan hirveän makuisia. Kertakokeilusta viisastunut vegaani.
Aina ihmetellyt samaa: Kuka niitä syö? Näyttävät pahalta ja maistuvat pahalta.
Ilmeisesti just tällaset AP:n tyyppiset lihansyöjät, joiden on pakko "keventää". On ollut alunperinkin epäterveellinen suhde ruokaan ja se sama suhde halutaan sitten kääntää "kevyemmäksi" kasvisten avulla. Pikku vinkki: juusto ei ole kevyttä missään muodossa, ellei korkeintaan raejuusto.
Kasvikset kasvavat maassa tai puussa. Jos et ole koskaan kuullut juustopuun hedelmistä, siihen on syynsä. Vältä näitä tekotuotteita.
Ja MAISTA ruokaasi. Terveellinen ruoka maistuu hyvältä!
Minä kyllä tiedän kasvissyöjiäkin, jotka syövät vöneriä, härkkistä ja muuta vastaavaa paskaa. E
Mä tiedän monia lihaa syöviä, jotka syövät nakkeja, lihapiirakoita, pihapasteijoita ja einespizzoja. Ei kai kasvissyöjäkään automaattisesti mikään terveysintoilija ole.
Tutkimuksen mukaan kahvin juominen suojaa diabetekseltä. Jos kahviin laittaa kaura- tai muuta vegemaitoa suoja poistuu. Tavallisen maidon tai kerman lisääminen ei poista sitä suojaa. Tutkijat ei tiedä, mistä ero johtuu.
Minulle tuli ihan uutena asiana, että sekasyöjät syövät ruoaksi juustoa. Olen aina ajatellut, että juusto ei ole ruokaa, vaan jokin lisuke ruokavalioon.
Oma tyttäreni on vegaani, eikä hän koskaan osta noita vegaanisia juustoja kuin silloin, jos on vähän pakko. Esim. jos on illanvietossa tarjolla keksejä ja juustoja, hän saattaa ostaa itselleen jonkin juuston. Olen niitä maistanut, ja yksi oli oikein hyvää, muista en niin tykännyt.
Joku oli huolissaan jostain peltomaasta. Suomessa vegaaneja on alle prosentti väestöstä, ja heistäkään eivät kaikki osta mitään vegaanijuustoja, joten ei varmaan tarvitse olla huolissaan pelloista sen vuoksi. Lihan kulutuskin on kasvanut niin, että suomalainen syö yhdellä aterialla jo sen verran lihaa, kuin muutama kymmenen vuotta sitten syötiin koko viikossa, joten en usko, että kovin moni ryhtyy vegaaniksi, ainakaan tähän tietoon kun nojaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa hyvin suuri osa rehunviljelystä tapahtuu pelloilla jotka EIVÄT sovellu ihmisravinnon viljelyyn. Esim pohjoisen heinäpellot eivät viljan viljelyyn hirveän hyvin sovellu. Suomeksi samalta pinta-alalta saatava sato jäisi paljon pienemmäksi kuin se jää nyt heinän viljelystä nautakarjan ravinnoksi.
Totta, koska pohjoisilla alueilla, joissa maaperä on vähemmän hedelmällistä, viljelyalaa ei voida käyttää tehokkaasti muuhun kuin heinän viljelyyn, mikä rajoittaa kasvipohjaisen ruokavalion mahdollisuuksia. Ilmastonmuutoksen ja väkiluvun kasvun myötä viljelymaan käyttöön kohdistuu lisää paineita, mikä tekee täydellisestä siirtymisestä kasvipohjaiseen tuotantoon käytännössä mahdotonta. Vaikka kysymyksessä ei olisi pelkkä kaura.
- Maataloustieteiden maisteri
Vierailija kirjoitti:
Sinun suurin paheesi on se rypsiöljy.
Ei ole, vaan ne vegaanijuustot. Niitä ei vegaaniruokavaliossa tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Aika haastavaa olisi ruokavalion koostaminen pelkästään vegaanijuustoista, jotta siitä voisi edes saada liikaa kovaa rasvaa. Tyypillisestihän vuustoa laitetaan siivu leivän päälle - jos laitetaan ollenkaan. Minäkin kuulun niihin ihmisiin, jotka eivät ole tykästyneet juustonkorvikkeisiin.
Mulla huonon kolesterolin arvo laski hienosti, kun aloin syödä enimmäkseen vegaanisesti. Perussairauteni takia mulla on vielä tiukemmat raja-arvot kuin terveillä, joten olen erittäin tyytyväinen että pystyin saavuttamaan sen ilman lääkitystä.
Tofua leivän päälle, hummusta, paljon kasviksia, avokadoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tofua leivän päälle, hummusta, paljon kasviksia, avokadoa.
Miksi avokadoa? Olen itse kasvissyöjä, enkä ymmärrä, miksi tuota avokadoa hehkutetaan joka paikassa, en koskaan osta sitä. Se on tosin itseltäni myös kielletty, koska on korkea kolesteroli. Mutta en ostaisi muutenkaan. Kaikki lihaa syövät tuttavanikin tuntuvat ostavan.
Vierailija kirjoitti:
Rypsiöljyä kehutaan täällä, että kauppa kävisi. Oliivi ei kasva tässä maassa ja on syy siihen, miksi sitä väitetään huonoksi valinnaksi.
Kaikki maailman huippukokit ovat avoimesti hehkuttaneet extra virgin oliiviöljyn puolesta terveellisenä ruokaöljynä, ja tuskin nämä kaikki väärässä ovat.
Hei alapeukuttajat, kertokaapa miten ratkaisette viljelymaan riittämisen jos kaikki söisivät vuustoa? Eikä edes tarvitse laskea mukaan odotuksia väestön kasvusta. Odotan.