Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaaniruoan "terveellisyys" yllätti

Vierailija
23.02.2025 |

Minun pitäisi hieman saada laskettua kolesteroliarvoja, n. 0.2 pitäisi saada alaspäin huonoja rasvoja. En ole vegaani, mutta olen nyt sitten panostanut kasviksiin ja kauraan. Öljyjä käytän muutenkin todella paljon, yleensä rypsiä tai oliiviöljyä. Luulen, että minun suurin paheeni on juustot ja pekoni.

Aloin sitten katsella vegaanijuustoja, kun kuvittelin niiden olevan terveellisiä. Niissähän huonojen rasvojen määrä oli aivan päälaellaan tavanomaiseen juustoon verrattuna. Edes pekoni ei ole niin paha! Melkein kokonaan koostuvat vain vaarallisesti tyydyttyneestä rasvasta. Ymmärrän toki, että eihän jossain vegaanijuustossa tietystikään mitään luonnollista edes ole kun keinotekoinen tuota.. mutta jotenkin olin aina kuvitellut, että vegaanituotteet olisivat tavallisia tuotteita tervellisempiä. Noh, tästä nyt on viisastuttu.

En halua edes tietää, minkä hinnan ympäristöltä tuollaiset keinotekoiset tuotteet vaativat. Sillä ei kait mitään väliä, kunhan vain saadaan vegaaneille juustoa.

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on haasteellista syödä sekä terveellisesti ja eläinystävällisesti. Syön välillä kotimaista kalaa, hirvenlihaa ja munia jotka tulevat läheisiltäni ja tiedän että ovat "eettisesti" pyydetty / metsästetty / tuotettu, mutta 99% ruokavaliostani on kasvisruokavalio. Juusto on myös vaikea paikka itselleni, olen sitä todella paljon vähentänyt mutta vegaanijuustot ovat epäterveellisempiä ja eivät yhtä hyviä... On vaikeaa yrittää syödä terveellisesti ja samaan aikaan myös siten, että itselle ei tulee huonoa omaatuntoa esim. siitä juustosta tai satunnaisesta rahkatuotteesta. Pyrin suosimaan ruokavaliossani pitkälti myös aitoja tuotteita ja itsetehtyä, en kovin pitkälle jalostettuja tuotteita.

Kaikki vinkit ovat tervetulleita, minulla on paljon parantamisen varaa mutta jotenkin tuntuu että tässä tilanteessa en ole valmis luopumaan kaikesta, tai sitten en vain ole löytänyt hyviä korvaavia tuotteita. Juustolle olisi kyllä mukavaa löytää hyvä ja terveellinen korvike. 

Mitä tulee öljykeskusteluun, suosin oliiviöljyä koska käsittääkseni tutkitusti parempi vaihtoehto eikä niin käsitelty ja teollinen kuin rypsiöljy, jota tuotetaan Suomessa ja siksi täällä meillä markkinoidaan.

Vierailija
82/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt onpi ap:lla mielikuva että kaikki vegaaninen on myös terveellistä (kuten vaikka valkoinen kärpässieni) niin eipä tuolle toiset mitään voi.

Myös tupakki on vegaanista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan joskus saaneeni vinkin millä kolesteroli laskee, syö vain ruokia joissa on maksimissaan ainesosaluettelossa kolmea asiaa, eli kasviksia, kanaa, avokadoa etc

Vierailija
84/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän jotkut vegejuustot kerro mitään vegaaniruoan terveellisyydestä. Nehän on tuollaisia ihan turhia luksustuotteita, joiden Idea ei mitenkään ole terveellisyydestä, eikä kukaan ole ikinä väittänytkään niitä terveellisiksi. Yleensähän vegaanit laittaa leivän päälle hummusta ja muita paputahnoja, pähkinätahnoja jne. pehmeitä rasvoja sisältäviä tuotteita, tai itse kaurakermaa ta tehtyä "juustoa" . Sinun kannattaa varmaan tehdä samoin.

Ympäristön kannalta nuo epäterveelliset juustokkeet toki on paljon eläintuotteita parempi vaihtoehto, mutta siinäkin ne paputahnat on toki vielä parempi vaihtoehto. 

Suomessa on noin 2,27 miljoonaa hehtaaria viljelysmaata. Jo

En pikaisella googletuksella löytänyt yhtään kauraa sisältävää vegejuustoa noilta valmistajilta. Voitko laittaa linkin niihin kaurapohjaisiin?

Ja voitko nyt laittaa sen laskutoimituksesi, jonka pyysin? 

Jos et löydä kaurapohjaisia vegejuustoja valmistajilta, on laiskuutta odottaa, että joku muu tekee työsi puolestasi tiedon etsiminen ja laskeminen kuuluu sinulle, ei muille tai yhteiskunnalle 🙄

Vierailija
85/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun suurin paheesi on se rypsiöljy.

Rypsiöljyssä ei ole mitään vikaa. Mutta se oliiviöljy kannattaa jättää pois. Siinä on vähemmän vitamiineja ja enemmän juuri huonoja rasvoja.

Perustele miksi ne ovat huonoja rasvoja, jos koko Välimeren alueen ihmiset käyttää sitä ja ovat sydänterveempiä kuin me?

En sanonut, että oliiviöljy on huono. Onhan se paljon voita tai kookosöljyä parempi. Mutta jos verrataan rypsiöljyä ja oliiviöljyä, niin ehdottomasti kannattaa käyttää rypsiä. Ravintoarvot voit tarkastaa sivustolta fineli.fi

Ootko rypsin viljelijä?

Vierailija
86/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanisissa eineksissä on sama vika kuin missä tahansa ei-vegaanisissa: liikaa suolaa, liikaa ja haitallista rasvaa.

Kasvisruokaa myös vegaanisena on helppo valmistaa itse.

Vierailija
87/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt onpi ap:lla mielikuva että kaikki vegaaninen on myös terveellistä (kuten vaikka valkoinen kärpässieni) niin eipä tuolle toiset mitään voi.

Myös tupakki on vegaanista!

Et sitten edes lukenut aloitusta.

Vierailija
88/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän jotkut vegejuustot kerro mitään vegaaniruoan terveellisyydestä. Nehän on tuollaisia ihan turhia luksustuotteita, joiden Idea ei mitenkään ole terveellisyydestä, eikä kukaan ole ikinä väittänytkään niitä terveellisiksi. Yleensähän vegaanit laittaa leivän päälle hummusta ja muita paputahnoja, pähkinätahnoja jne. pehmeitä rasvoja sisältäviä tuotteita, tai itse kaurakermaa ta tehtyä "juustoa" . Sinun kannattaa varmaan tehdä samoin.

Ympäristön kannalta nuo epäterveelliset juustokkeet toki on paljon eläintuotteita parempi vaihtoehto, mutta siinäkin ne paputahnat on toki vielä parempi vaihtoehto. 

Suomess

Jos et löydä kaurapohjaisia vegejuustoja valmistajilta, on laiskuutta odottaa, että joku muu tekee työsi puolestasi tiedon etsiminen ja laskeminen kuuluu sinulle, ei muille tai yhteiskunnalle 🙄

Kyllä todistustaakka on väitteen esittäjällä, joka olit sinä. Jos noita väittämiäsi kaurapohjaisia vegejuustoja ei löytynyt noiden valmistajien sivuilta, niin mistä sitä tietoa sitten pitäisi etsiä?

Esitit myös väitteen, jossa heitit ilmoille tarkkoja lukuja viljelyaloista jne., joita et tietenkään voisi tietää, ellei sinulla ole asiasta laskutoimitusta. Minä en sitä pysty laskemaan, kun en tiedä lainkaan mihinkä lukuihin perustat laskutoimituksesi. Taitaakin olla niin, että vedit ihan hatusta nuo luvut, ja yrität nyt peitellä asiaa. 

Vierailija
89/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomess

Jos et löydä kaurapohjaisia vegejuustoja valmistajilta, on laiskuutta odottaa, että joku muu tekee työsi puolestasi tiedon etsiminen ja laskeminen kuuluu sinulle, ei muille tai yhteiskunnalle 🙄

Toisinsanoen esitit perusteettomia ja valheellisia väitteitä, etkä ole tarpeeksi suoraselkäinen myöntämään sitä 😃. 

Vierailija
90/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veganismi on niin feikkiä. Ideologian ankeus ja ehdottomuus ajaa taatusti vegaanin masennukseen unohtamatta pitkäketjuisten omega-rasvahappojen puutetta ruokavalion koostuessa helposti omega 6:sta, joka edesauttaa matala-asteista tulehdustilaa. Se jos mikä aiheuttaa masennusta. 

Vierailija
91/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehmä on vegaani. Suosin vain vegaanisia eläimiä ruokavaliossani.

Vierailija
92/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekään en näin pitkän linjan kasvissyöjänä käsitä näitä nykyajan vegetuotteita: lihaa ja makkaraa muistuttavia valmisteita. Ei mulla ole sellaista "lihanhimoa" että pitäisi sen kasviksesta tehtyjä korvikkeita

No joo, mulla taas on lihanhimo joka päivä. Jos en välittäisi ruuan eettisyydestä tai ilmastovaikutuksista, söisin lihaa varmaan 75 % aterioista - välillä voisin sitten syödä kasvisruokaa (varsinkin kaikkea tosi juustoista eli ei juuri lihansyöntiä perustellumpaa) ihan maun vuoksi. En noita korvikkeitakaan syö läheskään joka päivä, mutta kerta-pari viikossa maistuu hyvin.

Terveisin vuototellen vegaani, kasvissyöjä, nykyään liikaa lihaa syövä sekaani

Vierailija
93/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinpä, tai laitetaan pelkkää kasvimargariinia voileivän päälle. Itse en ole koko 10 vuoden vegaaniuteni aikana totuttautunut vegejuustoihin, vaikka maun puolesta jo menisivätkin, ja esim pizzaan laitan, koska nuo ravintoarvot ovat tosiaan mitä ovat.

Vierailija
94/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon pari kertaa n. viikon ajan syönyt pääasiassa vege-ruokaa. Kummallakin kerralla tuli kauheat vatsakivut. Vatsasta kuului outoja ääniä, puristi, sattui, kouristi. Toisella kerralla ei meinannut kakka tulla ollenkaan. Monta kertaa piti käydä istumassa vessassa ja tuloksena aina joku pieni ja kova papana kunnes lopulta tuli kunnolla ulos ja sattui helv******. Mulle riitti ja lihaa aion syödä jatkossakin, kuten normaalia juustoa ja muita aitoja tuotteita. 

Vierailija
95/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veganismi on niin feikkiä. Ideologian ankeus ja ehdottomuus ajaa taatusti vegaanin masennukseen unohtamatta pitkäketjuisten omega-rasvahappojen puutetta ruokavalion koostuessa helposti omega 6:sta, joka edesauttaa matala-asteista tulehdustilaa. Se jos mikä aiheuttaa masennusta. 

Eivät kaikki vegaanit ole täydellisen ehdottomuuden kannalla. Googlaa Markus Vinnari.

Vierailija
96/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun suurin paheesi on se rypsiöljy.

Rypsiöljyssä ei ole mitään vikaa. Mutta se oliiviöljy kannattaa jättää pois. Siinä on vähemmän vitamiineja ja enemmän juuri huonoja rasvoja.

Perustele miksi ne ovat huonoja rasvoja, jos koko Välimeren alueen ihmiset käyttää sitä ja ovat sydänterveempiä kuin me?

En sanonut, että oliiviöljy on huono. Onhan se paljon voita tai kookosöljyä parempi. Mutta jos verrataan rypsiöljyä ja oliiviöljyä, niin ehdottomasti kannattaa käyttää rypsiä. Ravintoarvot voit tarkastaa sivustolta fineli.fi

Niin voi, ja sydänsairauksien tilastot kertovat, että oliiviöljy on parempaa

Tutkimuksessa, jonka toteutti Kankaisten Öljykasvit Oy yhteistyössä Finn-Medi Tutkimus Oy:n, Tampereen yliopistollisen sairaalan, Laboratoriokeskuksen ja UKK-instituutin tutkijoiden kanssa, 38 tervettä koehenkilöä noudatti vuorotellen oliiviöljyä ja rypsiöljyä sisältäviä ruokavalioita kolmen kuukauden aikana. Ruokavalion rasvasta saadun energian osuus pidettiin vakiona, ja koehenkilöiden paino pysyi muuttumattomana.

Keskeiset löydökset:

Rypsiöljyn käyttö vaikutti suotuisasti veren rasva-arvoihin: erityisesti haitallisen LDL-kolesterolin kantajaproteiinien (LDL-hiukkasten) määrä veressä laski merkittävästi enemmän rypsiöljyä saaneiden ryhmässä verrattuna oliiviöljyä käyttäneisiin.

Rypsiöljy sisälsi myös enemmän elimistölle välttämättömiä alfalinoleenihappoja (omega-3), mikä tukee sydänystävällistä rasvahappokoostumusta.

Tulosten perusteella rypsiöljy saattaa tarjota parempia suojavaikutuksia sydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä verrattuna oliiviöljyyn.

Niin saattaa, mutta missä tuossa on ne tilastot toteutuneista sydänsairauksista? Jos oletetaan että LDL: n alentuminen vähentää sydänsairauksia, tutkimus on oikeassa, mutta kun LDL ei välttämättä ole se kaikkien paras sydäntautimarkkeri. Tuo tutkimus ei kerro siitä yhtään mitään.

Duodecim-lehdessä kirjoitettiin vuonna 2014 artikkelissa Apolipoproteiinit A-I ja B seuraavasti:

Viime vuosina tehdyissä tutkimuksissa on havaittu, että apolipoproteiinit toimivat sydän- ja verisuonitautien riskin arvioinnissa paremmin kuin perinteiset kolesterolimääritykset. Koska lipoproteiinien koko sekä niiden sisältämän kolesterolin ja muiden rasvojen määrä vaihtelee aineenvaihdunnan eri vaiheissa, kokonaiskolesteroliin, LDL-kolesteroliin ja ei-HDL-kolesteroliin perustuva sydän- ja verisuonitautien riskinarviointi on osoittautunut ongelmalliseksi. Ei-HDL-kolesteroli mittaa aterogeenisten lipoproteiinien sisältävän kolesterolin määrää. Tämä näyttää toimivan paremmin kuin LDL-kolesteroli, mutta vielä parempaan arvioon päästään käyttämällä apoB-määritystä, joka mittaa kaikkien aterogeenisten lipoproteiinien määrää. LDL-hiukkasten lisäksi myös muut triglyseridipitoiset apoB:tä sisältävät lipoproteiinit voivat lisätä sydän- ja verisuonitautiriskiä. Aterogeenisten lipoproteiinien kokonaislukumäärä verenkierrossa on oleellisempaa ateroskleroosin kehittymiselle kuin LDL-hiukkasissa olevan kolesterolin määrä, koska LDL-hiukkasten kolesterolipitoisuus voi vaihdella ja samalla vaihtelee myös myös LDL-hiukkasten suhteellinen aterogeenisuus.

Vierailija
97/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole kuullut sipsikaljavegaaneista?

Vierailija
98/98 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä noita korvikkeita alkuukaan, kasvikset on hyviä semmoisenaan, korvaa vaan lihan reseptissä haluamallaan kasviksella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän