Jimi, 21, ei ollut koskaan käynyt ulkomailla
https://www.is.fi/matkat/art-2000011029024.html
Onko se oikeasti joku juttu ettei joku ole tuohon ikään mennessä käynyt ulkomailla?
Kommentit (454)
Vierailija kirjoitti:
Ihan kiva juttu. Ainoa mikä ihmetytti ollut se että tytär pääsee reissun vasta ensi vuonna. Millä tavalla olisi tullut kalliimmaksi mennä kolmestaan? Nythän äiti maksetaan reissuun kaksi kertaa. Eikö tytär olisi tullut mukaan sillä hinnalla? Tai jos rahaa ei vielä ollut tarpeeksi niin olisivat säästäneet vielä yhden vuoden.
Täysi- ikäiset lapset voivat myös itse rahoittaa reissunsa tai sitten pysyä kotona. En tajua miksi äiti joutui nytkään maksajaksi.
Aika kuplassa toimittaja elää, jos luulee, että lähes kaikki parikymppiset ovat käyneet ulkomailla.
Minä kävin eka kertaa ulkomailla, kun olin 27v. Tai Pohjois-Norjassa ja P-Ruotsissa olin käynyt jo nuorempana.
Vierailija kirjoitti:
Kaamea artikkeli.
Kuulostaa kieltämättä siltä kuin lukisi lastenkirjaa, jossa kerrotaan Jimin jännittävästä matkasta mutkikasta tietä pitkin eläintarhaan silittämään delfiiniä. Sitten syötiin pizzaa ja kummallisia hampurilaisia.
Kyllä näkeekin ettei ole käynyt ulkomailla ennen... havaijinpaita päällä... kas kun ei vielä kireä vyölaukku.
Vierailija kirjoitti:
No, itse en ollut käynyt ennen 25 vuotta muualla kuin Ruotsissa, sen jälkeen olen käynyt yli 40 maassa, lähes kaikki Euroopan maat, Aasiassa kymmenkunta maata, USA, Kanada ja Afrikassa kerran.
Itselläni päinvastoin. Reissaaminen teki lapsuudesta raskasta. Oli koulu, harrastukset, jne ja sitten oltiin neljä kertaa vuodessa jossakin ja nyt kaikki liikkeelle lähteminen on ihan hirvittävää ja ihan tavallinen arki valtavan rentouttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Moni suurten ikäluokkien edustajista ja sitä vanhemmat ei ole käynyt Ruotsin risteilyä pitemmällä. Kyllä nykyään jutun aiheet ovat vähissä. Säästäneet vielä 2v jolloi. Jimi oli vielä nuorempi.
Olen 26v, enkä ole koskaan käynyt. Mun tädin poika on vielä vanhempi, eikä sekään ole käynyt.
Todellisuudessa ei ole millään lailla poikkeuksellista, että joku ei ole käynyt Suomen rajojen ulkopuolella. Heitä on aina ollut paljon ja heitä tulee olemaan paljon. Olen 49v ja olen on käynyt ulkomailla vain kahdesti ja nekin kerrat Ruotsissa. Viimeisimmästä kerrasta tulee kesällä kuluneeksi 30 vuotta jos en väärin muista.
Vierailija kirjoitti:
Sairaita ihmisiähän on aina kivaa morkata?
Ei jutussa mainittu että kukaan olisi millään lailla sairas.
Vierailija kirjoitti:
Minä mietin, että kuinka ahtaassa kuplassa sitä ihminen elää, jos kuvittelee että on jotenkin hirveän poikkeuksellista, outoa ja järkyttävää, jos joku ei matkaile ulkomailla?!
Näitä ihmisiä on vaikka kuinka paljon. Mulla on juuret ja suuri suku & kaveripiiri maaseudulla, viljelijöitä ja duunareita. Suurin osa heistä ei matkaile ulkomailla ollenkaan tai on käynyt ehkä kerran Tukholman risteilyllä tai kerran Kanarialla joskus nuorena. Ihan tavallisia, kivoja ihmisiä.
Juuri näin.
Nykyään ne maaniset matkustelijat tuntuvat ajattelevan että HE ovat niitä "normaaleja", vaikka olen täysin varma että me jotka emme lentele koskaan mihinkään, olemme edelleen niitä tavallisimpia suomalaisia.
Eikö kumpikaan lapsista käy edes kesätöissä? Kesätyöansioilla maksaisi jo oman matkan.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse 35 ja en ole koskaan käynyt ulkomailla. Enkä tiedä olenko kauheasti menettänyt mitään.
Olet
Jimin kuvat ja tuo aurinkovoide kommentti riittivät minulle = mikä ihme on tämän jutun pointti ?
En kyllä käsitä mikä tämän jutun pointti oli. Jos parikymppinen ei ole käynyt ulkomailla niin mikä ihme se oikein on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äkkilähdöt on jämiä. Itse tulin juuri lomamatkalta ja varasin heti uuden syksyyn, en tosin Kanarialle.
Äkkilähdöt ovat ylijäämää, mikä sesongista riippuen on joko OK tai sitten vihoviimeinen valinta. Peruutusten kautta äkkilähtönä myydään myös priimaa.
Toisin sanoen: lainatun viestin pääpointti taisi olla päästä sanomaan, että riittää varat varaamaan aina seuraavan kauden matka saman tien. Onneksi olkoon, ei ole minulta pois. Pientä pikkusieluisuutta kyllä havaittavissa :-)
Se nyt vaan on niin että Kanarian ongelmat luovat suurempaa kysyntää muualle, itselle kävi vuosi sitten niin että viivyttelin varauksen kanssa liian pitkään. Tärkeämpää on se minne matkustaa, kuin se kuinka halvalla. Eläkeläisen ei tarvitse työkavereiden kanssa neuvotella lomista, siksi varasin jo syksyyn.
"Jimi kertoo olevansa kulinaristi, joka suhtautuu uusiin ruokiin uteliaasti. Kanarialla he ovat syöneet ainakin pizzaa ja kiinalaista. Pitipä porilaisten käydä katsastamassa myös paikallinen McDonalds."
Ja äippä on reissannut enemmän. Kerran on käyty Epsanjassa, ihan mantereen puolella.
En tiedä. Oudolta tuntuu, että näitä pullossa kasvaneita vielä on nyky-Suomessa?
Tai sitten elän ehkä omassa kuplassani?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella vastuuton juttu Iltasanomien toimittajalta.
Miksi tämä juttu piti tehdä ja saada näyttämään tuo perhe erittäin negatiivisessa valossa?
Juttu on naamioitu positiiviseksi, mutta on oikeasti toimittajan pilkkaa ja halveksuntaa henkilöitä kohtaan.
On varmaan naureskeltu toimituksessa oikein porukalla.
Jutut on aika usein sellaisia. Vinkki: ei kannata lähteä, vaikka kutsuttaisiin. Toimittajan juttu on AINA toimittajan oma kertomus. Hän laittaa siihen, mitä haluaa. Pätkii lauseet ja laittaa ne haluamaansa järkjestykseen. Saa haastateltavan näyttämään fiksulta tai typerältä, miten itse haluaa. KAIKKI on mahdollista. Tarina kertoo aina enemmän kertojastaan, kuin kohteesta. Kun epäilee sen paikkansapitävyyttä, pitää tsekata KENEN se juttu on. Haukut sinne.
Aivan. Kun hakeutuu toimittajaksi, moraalin tasoa ei testata. Niinpä toimittaja voi olla varustettu alhaisella moraalilla ja asenteilla, joihin istuu kohteiden vähättely, pilkkaaminen jne. kuin nenä päähän. Vallankin ip-lehtien toimittajilta taidetaan oikein edellyttää taipumusta kohahduttaa ja kohahdus saadaan aikaan esim. ko. jutun kaltaisilla jutuilla.
Kannattaa laittaa lehteen palautetta.
Olen kohta 50, en ole koskaan ollut ulkomailla.
Jonkun viikon takia ei jaksa raahautua katsomaan kun suomalaiset juo ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Moni suurten ikäluokkien edustajista ja sitä vanhemmat ei ole käynyt Ruotsin risteilyä pitemmällä. Kyllä nykyään jutun aiheet ovat vähissä. Säästäneet vielä 2v jolloi. Jimi oli vielä nuorempi.
Olen 26v, enkä ole koskaan käynyt. Mun tädin poika on vielä vanhempi, eikä sekään ole käynyt.
Todellisuudessa ei ole millään lailla poikkeuksellista, että joku ei ole käynyt Suomen rajojen ulkopuolella. Heitä on aina ollut paljon ja heitä tulee olemaan paljon. Olen 49v ja olen on käynyt ulkomailla vain kahdesti ja nekin kerrat Ruotsissa. Viimeisimmästä kerrasta tulee kesällä kuluneeksi 30 vuotta jos en väärin muista.
Tämä. Itse olen 53v, ainoa ulkomaanreissuni oli, kun 80-luvulla olin äitin, siskon, serkun ja tätini kanssa yhden yhden yön Tukholmassa hotellissa. Eiköhän se riitä.
Muistelin, että matkaajalegenda Folke West teki ensimmäisen ulkomaanmatkansa 25-vuotiaana. Hyvin sitä ehtii matkailla vaikka ei aivan nuorena vielä olisi aloittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jutussa mainittu että kukaan olisi millään lailla sairas.
Eihän sitä voi kuvista päätellä? Sairaalloista lihavuutta?
Ja jututkin ovat kuin 5-vuotiaalla.