Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jimi, 21, ei ollut koskaan käynyt ulkomailla

Vierailija
23.02.2025 |

https://www.is.fi/matkat/art-2000011029024.html

Onko se oikeasti joku juttu ettei joku ole tuohon ikään mennessä käynyt ulkomailla? 

Kommentit (454)

Vierailija
341/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttu oli ehkä häiritsevä siksi että äiti raataa kahdessa työssä jotta aikuiset lapset pääsee matkalle. Ei kerrota yhtään että miksi lapset ei itse tienaa rahoja, ohimennen mainitaan ettei 21 v ole työelämässä. Eiköhän hänkin pääsisi esim. äitinsä tapaan postia jakamaan jos haluaisi? 

Jos minä houkuttelen aikuiset lapseni (20 & 23 v) reissuun, kyllä minä silloin sen reissun heille maksan. Saavat omat ansiot säästää itseään ja opiskeluja varten. Mielelläni ja vapaaehtoisesti sen teen vaikka vaatii panostusta kyllä minultakin. 

Siihen en nyt ota kantaa miksi ei töissä ole, ehkä siihen on jokin sellainen syy, mitä meidän ei tarvitse tietää.

Minun äitini löi minua ja piti nälässä.

Onneksi olin kaunis ja älykäs.

Otin opintolainaa ja kävin töiss

Kuulostat onnelliselta ja tasapainoiselta.

Vierailija
342/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse 35 ja en ole koskaan käynyt ulkomailla. Enkä tiedä olenko kauheasti menettänyt mitään.

Omahan se on asia. Olet käyttänyt rahaa sitten Suomessa. Ehkä kalliit harrastukset täällä, ehkä olet sijoittanut rahat ja pääset aikaisemmin omalle eläkkeelle. Se on valintoja mihin rahansa käyttää.

Miten raha ja kalliit harrastukset siihen liittyy onko käynyt ulkomailla vai ei. Itse elän kädestä suuhun, enkä harrasta mitään kallista, enkä myöskään ole koskaan käynyt ulkomailla. Minäkin olisin pystynyt joskus toki  käymään ulkomailla, mutta kunnei ole kiinnostanut pätkän vertaa. Lämpimät turistikohteet eivät kiinnosta sen enempää kuin maailman suurkaupungit.

Minulla on  televisio ja netti, tiedän miltä muualla näyttää. Jos siis joku vielä ajattelee että ihminen joka ei

Nykyään pystyy appilla käymään taide- ja tekniikkanäyttelyissä. Miksi ottaa matkustamisen ja resuamisen vaatima vaiva ja käyttää rahaa sellaiseen, johon voi tutustua kotisohvaltaan käsin? Samoin konsertit jne ovat usein ilmaiseksi katsottavissa ainakin jos maksaa VPN:stä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaita ihmisiähän on aina kivaa morkata?

Suomi on kiusaajien paratiisi.

Vierailija
344/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli kurjaa, kun eivät tajunneet, että kävivät eläinvankilassa, jossa nimenomaan niitä söpöjä delfiinejä rääkätään ja muita eläinparkoja myös.

Jimi eläinrakkaana voisi tehdä paljon hyvää eläintensuojelussa vapaaehtoisena. Sieltä löytyisi samanhenkisiä ystäviäkin.

Vierailija
345/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raivostuttava ketju. Miksi puhutaan ylipainosta, kun se ei ollut millään tavalla jutun pointti.

Tämän pitäisi just olla silmiä avaavaa kaikille hienosteleville, muka paremmille ja tyylikkäille, muita paremmille keskiluokan ihmisille. Jutun tyyliin moni elää elämäänsä. On ihan ok kokea asioita ensimmäistä kertaa elämäss, ihan missä iässä tahansa. Mielestäni oli hienoa, että Jimi oli päässyt ulkomaille, molemmat olivat säästäneet rahaa, oli nähty ja koettu uusia juttuja. Oli avarrettu maailmankuvaa. Aika moni tässä ketjussa saisi kans avartaa omaa maailmankuvaansa.

Denna diskussion, fast man bara har läst den halvvägs, vittnar igen om varför man trivs bättre annanstans än i Finland. Negativismen och wannabe inställningen härskar. Varför kan ni inte bara vara folk som de i artikeln? De gör vad de kan och verkar lyckliga. Att semestra är inte en tävling.

Stämmer. Alla får semestra på eget sätt, och dessutom tycker jag personligen att kanarien är inget dåligt val! Men artikeln var nog skriven på ett sätt, som jag (liksom tydligen många andra också) tycker är ganska rentav elak, om man läser mellan raderna. 

Vierailija
346/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on täynnä reppureissaajia ym. Ei heissä ole mitään erityisen mielenkiintoista. Tätä Jimin juttua oli hauska lukea enkä nähnyt siinä mitään noloa.

Muutenkin tollanen turhanpäiväinen nolouden pelko on henkinen vankila josta kannattaa vapauttaa itsensä.

Vierailija
347/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mä odotin koko artikkelin että kerrotaan Jimin olevan kirjoilla, ja siksi reissuun pääsy oli hienoa koska arki on no erilaista hankalaa. Mutta ei sitä tullutkaan. Sattuu varmaan saakelisti nuo "rusketuksen". Eikö äitikään osannut opettaa lastaan? Ilmeisesti siksi Jimikin asuu kotona eikä käy töissä. Ei äiti ole tainnut työn etsimistä ehdottaa.

Oishan se pitänyt läväyttää muodikkaasti lopuksi, että Jimi on tällainen autisti.

Tosin onhan tuo jo riittävän poikkeava yhden lehtijutun aiheeksi.

Juttu oli pitkä, mutta se ei vastannut yhteenkään kysymykseen, joita se herätti.

Vierailija
348/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näkeekin ettei ole käynyt ulkomailla ennen... havaijinpaita päällä... kas kun ei vielä kireä vyölaukku. 

Mun mielestä Jimin tyyli vaikutti hauskalta. Lomalla saa pukeutua just niin kuin haluaa, kunhan se tekee olon iloiseksi ja rennoksi oli se sitten kliseistä tai ei.

Minusta hän on valinnut juuri oikean värisen paidan. Värianalyysin mukaan hän näyttää olevan kevät.

Vierailija
349/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näkeekin ettei ole käynyt ulkomailla ennen... havaijinpaita päällä... kas kun ei vielä kireä vyölaukku. 

Mun mielestä Jimin tyyli vaikutti hauskalta. Lomalla saa pukeutua just niin kuin haluaa, kunhan se tekee olon iloiseksi ja rennoksi oli se sitten kliseistä tai ei.

En lue juttua, enkä ole koskaan lentänyt turistirysiin tai minnekään, mutta jos johonkin aurinkoon päätyisin, pukeutuisin todellakin just johonkin hauskaan paitaan ja feikkikrokseihin. Kesäisinkin pukeudun niin. 

Me ostetaan reissuun aina kaikkista halvimmat rytkyt, jotka voi pilata aurinkorasvalla ja jättää kohteeseen. 

Minä otan joko vanhat tai kirpputorilta ostetut vaatteet reissuun mukaan. Myös reikäiset sukat ja alushousut lähtevät matkalle ja jätän ne huolettomasti hotellin roskiin kun olen lähdössä kotiin. 

Vierailija
350/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin oikeasti miksi täällä ilmeisesti aikuiset ihmiset viitsivät pilkata nuorta miestä hänen ulkomuotonsa takia. Oli jutun taso sitten mikä vaan niin silti inhottaa todella paljon se pilkkaaminen ja arvostelu. Ette enää ole siellä yläkoulussa ja jotain 15 v, vaikka käyttäydytte niin. Hävetkää aikuiset ihmiset. Kiusaajia olette ja inhottavia. Siinä mielessä arvostan Jimiä, että uskalsi osallistua tuollaiseen juttuun. Rohkeampaa se on, kun täällä aikuiset ihmiset ilman kuvia pilkkaavat toisia. Kenenkään ei tarvitse hiljentyä teidän takianne. 

Miksi Jimi ei ole töissä?

Minä jimin pilkkaaja , olin käynyt jo lukion , välivuoden ja olin ammattikoulussa 21v

Miksi jimi on lihava?

Minä jimin pilkkaaja olen ollut aina hoikka.

Minä jimin pilkkaaja sain kotona turpaan, matkat olen maksanut itse, opintolainan maksoin itse

Hyvä jimi, äiti auttaa

Vierailija
351/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo juttu oli ihan sympaattinen, ehkä tarkoituksella vähän naiivisti tehty mutta haittaako tuo? Kyllä täällä meille kaikille on tilaa ja hienoa että Jimi pääsi reissuun äitinsä kanssa kun näköjään on noin läheiste välitkin.

Vierailija
352/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttu oli ehkä häiritsevä siksi että äiti raataa kahdessa työssä jotta aikuiset lapset pääsee matkalle. Ei kerrota yhtään että miksi lapset ei itse tienaa rahoja, ohimennen mainitaan ettei 21 v ole työelämässä. Eiköhän hänkin pääsisi esim. äitinsä tapaan postia jakamaan jos haluaisi? 

Jos minä houkuttelen aikuiset lapseni (20 & 23 v) reissuun, kyllä minä silloin sen reissun heille maksan. Saavat omat ansiot säästää itseään ja opiskeluja varten. Mielelläni ja vapaaehtoisesti sen teen vaikka vaatii panostusta kyllä minultakin. 

Siihen en nyt ota kantaa miksi ei töissä ole, ehkä siihen on jokin sellainen syy, mitä meidän ei tarvitse tietää.

Minun äitini löi minua ja piti nälässä.

Onneksi olin kaunis ja ä

voiko vanhemmat valita?

jimillä on ihana äiti

Minulla ei ollut

Olen silti saanut matkustaa, rakastua ja teen työtä josta pidän:)

Vierailija
353/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kotihomppeli äidin poika, matkustaa äidin kanssa 21-vuotiaana. No ei ihme ettei ole ikäistä seuraa.

Kun jo merkkivaatteiden ja -tavaroiden puute syrjäyttää muista ikäisistä, ei ole mikään ihme jos ei ole rohkeutta rymytä ikäistensä kanssa bileristeilyllä tai samaisella paikkakunnalla edullisella bilelomalla. Minun mielestäni Jimille jäi sentään jotain reissusta käteen kun hän tutustui selvin päin matkakohteeseen äitinsä kanssa. Monesti aikuisen lapsen ja vanhemman yhteisiä tekemisiä aliarvostetaan, vaikka se oman perheen tuki ja turva olisi suurimmalle osalle hyväksi. Minusta äidillä ja pojalla vaikuttavat olevan lämpimät välit.

Lämpimät välit?

On kuin käen poika..lihava muiden elätti

Vielä pitäis sääliä???

Vierailija
354/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karun näköinen tapaus tuo Jimi...

Nuorille(alaikäisille) tehdään Suomessa jo lihavuusleikkauksia ja siitä ei saa keskustella. Suomi on isojen ongelmien äärellä ja siitä vaietaan. 

Se tulee vasta tänä vuonna Käypä hoito-suositukseen. Tie lihavuusleikkaukseen ei ole helppo vaan sillä pitää tehdä töitä aivan kuten myös lihavuusleikkauksen jälkeen https://www.iltalehti.fi/laihdutus/a/30438026-bc19-4536-9655-e2a6749b30  .

Vierailija
355/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oli kurjaa, kun eivät tajunneet, että kävivät eläinvankilassa, jossa nimenomaan niitä söpöjä delfiinejä rääkätään ja muita eläinparkoja myös.

Jimi eläinrakkaana voisi tehdä paljon hyvää eläintensuojelussa vapaaehtoisena. Sieltä löytyisi samanhenkisiä ystäviäkin.

Rääkätyt eläimet ansaitsevat ammattitaitoisen hoitohenkilökunnan.

Jimi voisi ruokkia muistisairaita mummoja ja kertoa heille delfiineistä.

Vierailija
356/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Savonlinnaa sen kummemmin kritisoimatta, mikä tekee siitä kiinnostavamman paikan kun vaikkapa Rooma, Lontoo, Tokio, Honolulu tai Reykjavik?

Kesäilta Savonlinnassa on luksusta, valoisassa ja lämpimässä Suomessa. Palveluja on turisteille kehitetty ja tarjolla on laatua (ja toki pienemmän kaupungin karvakäsipizzeriaa ja kaljakuppilaa). Kyllä pystyy sanomaan ulkkarille, että bucket list -tasolla mennään.

Tämä siis, koska toissa vuoden kesällä olin, ja verrokkilistalta kaikki muut käyty paitsi Honolulu.

- mailimies

Onko Savonlinnan karvakäsipizza parempaa kuin Rooman parhaan pizzerian pizza? Onko Savonlinnan olut ja kuppilan tunnelma parempaa kuin Lontoon vanhimmassa pubissa? Onko Savonlinnan sää ja uimarannat ympäri vuoden parempia kuin Honolulussa? 

Vierailija
357/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin oikeasti miksi täällä ilmeisesti aikuiset ihmiset viitsivät pilkata nuorta miestä hänen ulkomuotonsa takia. Oli jutun taso sitten mikä vaan niin silti inhottaa todella paljon se pilkkaaminen ja arvostelu. Ette enää ole siellä yläkoulussa ja jotain 15 v, vaikka käyttäydytte niin. Hävetkää aikuiset ihmiset. Kiusaajia olette ja inhottavia. Siinä mielessä arvostan Jimiä, että uskalsi osallistua tuollaiseen juttuun. Rohkeampaa se on, kun täällä aikuiset ihmiset ilman kuvia pilkkaavat toisia. Kenenkään ei tarvitse hiljentyä teidän takianne. 

Äiti maksaa aikuisen lapsen etelän loman?

Jos olisin jimi, olisin vienyt äidin ulkomaille

Miksi jimi ei käy töissä?

Miksi ei opiskele?

Onko ke.hitysvammainen?

Vierailija
358/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Jimi ei ole töissä?

Minä jimin pilkkaaja , olin käynyt jo lukion , välivuoden ja olin ammattikoulussa 21v

Miksi jimi on lihava?

Minä jimin pilkkaaja olen ollut aina hoikka.

Minä jimin pilkkaaja sain kotona turpaan, matkat olen maksanut itse, opintolainan maksoin itse

Hyvä ji

Mutta miksi pilkkaat? Oletko mielestäsi parempi ihminen, koska kykenet pilkkaamaan? 

Vierailija
359/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaistyttö reppureissasi juuri lukion jälkeen välivuoden maailmalla. Ei ole mikään pakko käydä yksin yöelämässä jossain hämärissä paikoissa. Hän tutustui nähtävyyksiin ja kulttuurikohteisiin. Ei ollut vaaratilanteita, paitsi kerran kohtasi taskuvarkaan. 

Näitä lukion jälkeen nuoria reppureissajia jaksan aina ihmetellä. Kuka maksaa näiden vuoden riekkumisen ulkomailla. Ei se ilmaista ole se reppureissaaminenkaan. 

Minä en reppureissannut, mutta opintolainalla lähdin kolmeksi kuukaudeksi matkoille. Halpaa lainaa, joka oli helppo maksaa pois.

Vierailija
360/454 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmastosyistä tulevaisuudessa on paljon aikuisia, jotka eivät ole koskaan käyneet ulkomailla. 

Poliittinen spämmijä bongattu palstalta. Voisit huomata että noin ideologiaan seonneita ei juurikaan ole taviskansassa ollenkaan. Kuplassasi et tietenkään näe muita kuin täsmälleen kaltaisiasi ympärilläsi mutta se on sinun häpeäsi.

Tottahan tuo on. Välimeren alue kuumenee sellaista vauhtia ettei sielä voi enää loputtomiin lomailla. Menee kotomaan matkailuksi tulevilla nuorilla. Pohjoisen suunnalla tulee taas meri vastaan. Lappiin päästään lomille junallakin.

Höpö höpö. On myös meitä, jotka lämmöstä tykkää. Espanjan Aurinkorannikolla on merivesikin viileää vielä kesäkuussa. Heinä- ja elokuu on kuumia. Puolet vuodesta todella miellyttävää ja lopun aikaa vähän vilpoisampaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän