Jimi, 21, ei ollut koskaan käynyt ulkomailla
https://www.is.fi/matkat/art-2000011029024.html
Onko se oikeasti joku juttu ettei joku ole tuohon ikään mennessä käynyt ulkomailla?
Kommentit (454)
Vierailija kirjoitti:
Ok. Ulkomailla ei ole käynyt, mutta ihmeen ihmettelyä on ylikulku tai alikulku silloissa? Niitähän on joka puolella suomessskin?
Porissa ei ole ylikulkusiltoja kuin muutama pieni joen yli. Ymmärrän ylikulkusillalla kevyenliikenteen sillan, joka ylittää ajotien. Niitä tosin löytyy Suomesta monesta kaupungista, mutta jos ei ole Porista ennen poistunut, niin silloin ne on uusi kokemus.
Eikös joskus takavuosina TV:ssä näkynyt ohjelma "Ummikot ulkomailla" - jossa kaikenikäiset ihmiset tekivät elämänsä ensimmäisen ulkomaanmatkan? Siinä ohjelmassa juontajana oli Sara Sieppi.
"K: Onko Savonlinnan karvakäsipizza parempaa kuin Rooman parhaan pizzerian pizza? "
Ihan yhtä hyvää kuin Rooman tai italialaiset surkeat pizzat, parempaa kuin sikäläinen "pizzaleipä", jota on joka kahvilassa.
Savonlinnan fiini ruoka on vertailukelpoista roomalaisen hyvän ravintolan kanssa, parempaakin. En kommentoi Rooman ravintoloiden kärkeä, koska en ole käynyt.
"K: Onko Savonlinnan olut ja kuppilan tunnelma parempaa kuin Lontoon vanhimmassa pubissa? "
Linnan läheisyydessä terassitunnelman atmosfääri on vertailukelpoinen, omanlaisensa ja lähellä uniikkia.
Lontoolaisen pubin valtti on cask ale, siis ihan arkisesti ja joka puolella. Puolestaan kaikki superlatiivipaikat ovat TripAdvisor-shittiä, pönötystä ilman henkeä. Aidosti mielenkiintoista on tietenkin juoda olut paikassa, jossa itselle merkittävä historiallinen henkilö on ollut kipottamassa.
Lähiökuppilan, suomalaisen, tunnelma riippuu paljon väkimäärästä, mutta eloisana eikä puolikuolleena ihan näyttämisen arvoinen. Tämän takia mennyttä "peruskuppilan" tunnelmaa pidetään yllä esim suositussa Tallinnan Valli Baar:issa.
"K: Onko Savonlinnan sää ja uimarannat ympäri vuoden parempia kuin Honolulussa?"
Outo kysymys. Eivät ole. Vaan Suomen kesä kauneimmillaan on erittäin hienoa aikaa ja koska jo Helsingissäkin on valkoisemmat yöt kuin Valkoisten Öiden Pietarissa, meillä on todellakin näytettävää ja annettavaa ulkomaalaisille. Ja itsellemme. Suviyö.
+ + +
Saattaa olla, että kyselijältä on mennyt ohi, että joka kesä Savonlinnassa on korkeatasoinen ja merkittävä, kansainvälinen festivaali ynnä historiallinen linna.
- mailimies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en välitä käydä ulkomailla. Olen käynyt vain Tukholmassa ja Kreikassa. Ei huvittaisi lähteä minnekään ulkomaille. Olen koti-ihminen eikä ole rahasta kiinni. Matkailen kuitenkin jonkin verran kotimaassa.
Mulla on ihan sama. Lisäksi kotimaassakin on vielä liian monta paikkaa näkemättä. Vasta pari vuotta sitten kävin ensimmäisen kerran Savonlinnassakin. Upea paikka
Savonlinnaa sen kummemmin kritisoimatta, mikä tekee siitä kiinnostavamman paikan kun vaikkapa Rooma, Lontoo, Tokio, Honolulu tai Reykjavik?
Upea linna, luonto ja kaupunki. Mukavat ihmiset.
Olipa laihat perustelut. Meinaatko ettei noita, ja paljon mu
Nuo ovat syitä, joiden vuoksi olen käynyt Savonlinnan oopperajuhlilla. En edes vertaa Savonlinnaa ulkomaisiin kohteisiin. Savonlinna on Savonlinna. Ei siellä turisteja ainakaan niin paljon vihata, että näytettäisiin se avoimena vihamielisyytenä. Monella Suomen paikkakunnnalla ollaan loukkaantuneita kun vieraspaikkakuntalainen turisti tulee lomalle heidän paikkakunnalleen.
Oli tavallaan kyllä symppis juttu, ja pojalle selvästi mieluinen reissu!
Mutta tosi paljon on nuoria, jotka ei ole ulkomailla käyneet, eikä kaikki tosiaan haluakaan. Eikä kaikilla ole äiti näin tukemassa. Itsekin matkasin nuorena äidin kanssa, ja hyviä muistoja jäi niistä.
Vierailija kirjoitti:
Sääli Jimiå, ei siksi, ettei ole ennen matkustellut, niin kuin moni muukaan, mutta toimittaja tekee Jimistä pilkkaa. Minkä ikäinen toimittaja?
Olikohan tuon jutun kirjoittanut joku harjoittelija tai tet-jaksolainen.Oli kyllä niin niin ala-arvoinen tekele toimittajaksi tekeytyvältä.
Vierailija kirjoitti:
Kauhean paljon maksoivat matkastaan, itsekin useasti Kanarialla matkailleena, en maksaisi yli tonnia matkasta. Ja Palmitos Parkiin pääsee oikein kätevästi paikallisbussilla, maksoi n 2,5 €. Tässä taas näkee kuinka köyhät pysyy köyhänä, kun ei osata yhtään katsoa mihin rahansa käyttää.
Jutustelet siinä sujuvasti, että osaat liikkua ulkomailla, käyttää paikallisbussia ja suhailla paikasta toiseen. Me köyhät emme ole niin tottuneita matkustelemaan ulkomailla ja itse maksan mielelläni enemmän etukäteen siitä mielenrauhasta, jonka saan. En halua reissussa todellakaan stressailla paikallisbussien ja reittien aikataulujen kanssa tai mistään muustakaan. Jos menen matkalle kerran kymmenessä vuodessa, niin se olkoon stressitöntä ja nautinnollista. Eri juttu jos siellä ehtimiseen ravailisi.
Vierailija kirjoitti:
Todella vastuuton juttu Iltasanomien toimittajalta.
Miksi tämä juttu piti tehdä ja saada näyttämään tuo perhe erittäin negatiivisessa valossa?
Juttu on naamioitu positiiviseksi, mutta on oikeasti toimittajan pilkkaa ja halveksuntaa henkilöitä kohtaan.
On varmaan naureskeltu toimituksessa oikein porukalla.
Artikkeli oli melko mitäänsanomaton, mutta en ymmärrä missä siinä oli pilkkaa ja halveksuntaa henkilöitä kohtaan? Jos joku toimittaja haluaa tehdä jutun siitä, kuinka joku harjaa hampaita, niin onko se jotenkin noloa sille, joka siihen juttuun suostuu/uskoo, että juttu tehdään tosissaan?
Te jotka pilkkaatte Jimiä:
Minä olen 35v ja olen eläkkeellä.
Minä matkustan aina vanhempieni kanssa.
Välillä mukana on olleet myös sisareni lapsia.
Mitä ihmeellistä siinä on?
Kyllä aikuisetkin voi matkustaa vanhempien kanssa ilman että pitää heti automaattisesti olla vammainen.
Ja kyllä köyhätkin pystyy aina joskus matkustamaan.
Säästäminen on keksitty.
Eikä työttömyys aina liity siihen että olisi vammainen.
Työttömyyteen voi olla useita muitakin syitä.
Eikä sillä ole mitään merkitystä kuka matkan maksaa.
Pääasia että edes joku.
Eikä ole ok solvata ketään.
Mun vanhempi lapsi (21)on käynyt Virossa ja Saksassa. Nuorempi (18) ei missään. Haluja olisi, mutta ei meillä ole ikinä ollut rahaa. Lapsilla on nyt säästöjä, mutta ei kuitenkaan enää haluja niin paljon, kun ovat omillaan ja rahat tarvitaan opiskeluun. Itse olen nuorena käynyt Tunisiassa, kun voitin matkalahjakortin arpajaisissa, lopuilla rahoilla käytiin Tukholmassa.
Jimi on rampannut keittiön ja sohvan väliä.
Ot mutta ilmastosyistä ei lähes kukaan jätä matkustamatta. Kyllä se on raha se syy. Siinä käsi kädessä kulkee myös aika. Jos on kahden viikon loma ja haluaa vaikka manner-Espanjaan, niin maata pitkin kuluu matkoihin yhteensä 6-8 päivää. Perillä ehtii olla nippa nappa viikon. Kuulostaa ihan hoopolta.
Ja kaikkihan me olemme jonkun elättejä.
Jos ei muun niin herran Jeesus Kristuksen.
Siunausta päiväänne.
Vierailija kirjoitti:
Ot mutta ilmastosyistä ei lähes kukaan jätä matkustamatta. Kyllä se on raha se syy. Siinä käsi kädessä kulkee myös aika. Jos on kahden viikon loma ja haluaa vaikka manner-Espanjaan, niin maata pitkin kuluu matkoihin yhteensä 6-8 päivää. Perillä ehtii olla nippa nappa viikon. Kuulostaa ihan hoopolta.
On muuten voimakkaasti kasvava trendi, vaikka ei yleisessä tietoisuudessa vielä.
Samanlainen liike kuin 2nd hand -vaatteiden osto, uuden ostamisesta kieltäytyminen. En osaa verrata kokoja, mutta molemmat ilmiöt ovat olemassa ja kasvussa.
- mailimies
Vierailija kirjoitti:
Eikös joskus takavuosina TV:ssä näkynyt ohjelma "Ummikot ulkomailla" - jossa kaikenikäiset ihmiset tekivät elämänsä ensimmäisen ulkomaanmatkan? Siinä ohjelmassa juontajana oli Sara Sieppi.
Vajaa kymmenen vuotta sitten tuli ohjelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On muuten voimakkaasti kasvava trendi, vaikka ei yleisessä tietoisuudessa vielä.
Samanlainen liike kuin 2nd hand -vaatteiden osto, uuden ostamisesta kieltäytyminen. En osaa verrata kokoja, mutta molemmat ilmiöt ovat olemassa ja kasvussa.
- mailimies
Turismi kasvaa vuosi vuodelta ja on jo tietyissä paikoissa niin iso ongelma, että sitä pyritään rajoittamaan esim. turistiverolla, lentoverolla, airbnb kielloilla ja hotellirakentamisen rajoittamisella. Mikään ei puhu sen puolesta, että matkustaminen olisi vähentymässä.
En minäkään ole käynyt kuin ruotsin risteilyllä ja silloinkin edes maissa ei käyty. Toki ei oo kauhea hinku ollutkaan ulkomaille ja olen tyytyväinen elämään suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Turismi kasvaa vuosi vuodelta ja on jo tietyissä paikoissa niin iso ongelma, että sitä pyritään rajoittamaan esim. turistiverolla, lentoverolla, airbnb kielloilla ja hotellirakentamisen rajoittamisella. Mikään ei puhu sen puolesta, että matkusta
Niin, yleisesti ottaen turismi on kasvussa, sitä ei ole kukaan kieltänyt.
Ilmastosyistä kasvava segmentti jättää lentomatkoja tekemättä, ei siis jätä matkustamatta kokonansa.
Oli tietenkin minun virheeni kommentoida lentomatkustusasiaa, vaikka alkuperäinen väite tosiaan oli matkustuksen väheneminen ilmastosyistä. Mitä puolestaan kukaan missään ei kai ole väittänyt tapahtuvaksi.
- mailimies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse 35 ja en ole koskaan käynyt ulkomailla. Enkä tiedä olenko kauheasti menettänyt mitään.
Omahan se on asia. Olet käyttänyt rahaa sitten Suomessa. Ehkä kalliit harrastukset täällä, ehkä olet sijoittanut rahat ja pääset aikaisemmin omalle eläkkeelle. Se on valintoja mihin rahansa käyttää.
Miten raha ja kalliit harrastukset siihen liittyy onko käynyt ulkomailla vai ei. Itse elän kädestä suuhun, enkä harrasta mitään kallista, enkä myöskään ole koskaan käynyt ulkomailla. Minäkin olisin pystynyt joskus toki käymään ulkomailla, mutta kunnei ole kiinnostanut pätkän vertaa. Lämpimät turistikohteet eivät kiinnosta sen enempää kuin maailman suurkaupungit.
Minulla on televisio ja netti, tiedän miltä muualla näyttää.
Mä tykkään mennä, tehdä ja olla aktiivinen. Mulle ei sopisi se että elän elämäni kotisohvalta käsin. Matkustaessa paikanpäälle saa sellaisia kokemuksia joita ei netistä ja telkkarista voi kokea.
Olipa laihat perustelut. Meinaatko ettei noita, ja paljon muuta, ole ulkomailla?