Mua niin ärsyttää, päiväkodista asiata
Meidän eskari on hiukka pullukka, ei lihava, mutta syömisiä on neuvolassakin käsketty tarkkailla. On aivan mahdoton makean perään...
Tarhassa on tällä viikolla ollut välipalana ma-pullaa, ti-2(!) villevallaton jäätelöä ja tänään pannaria! Mua niin ärsyttää! Ihan niinku kaikki mun työ makeiden poisjättämisestä ois heitetty hukkaan! Tokihan lapsi saa sitä makeata, on karkkipäivä ja on kotona pullaa/lettuja/pannaria silloin tällöin tarjolla, mutta tarhassa tuntuu olevan useaan otteeseen viikossa tuollaisia välipaloja!
Ei riitä että saa mummojen kanssa taistella makeista, näköjään pitää aloittaa taistelu myös tarhan kanssa :/
Kommentit (49)
käykää iltakävelyllä sen lapsen kanssa niin läskit sulaa. Ja jos on pullukka, niin on, ei siinä yks pannukakunpala tai jäätelö mitään enää tee.
Meidän tyttö meni pienten puolelle päiväkotiin ollessaan puolitoistavuotias. Oltiin siihen asti kotona pidetty tiukka linja, että mitään makeita ei ollut tyttö vielä syönyt. Ekana päivänä päiväkodissa välipalalla oli kääretorttua. Siis kääretorttua! Sitä ne söivät niin vuoden vanhat kuin kaikki muutkin.
Kuka perustelee mulle ravinto-opillisesti sen, että muksuille tarjotaan kunnallisessa hoidossa tällaisia välipaloja???
Vierailija:
käykää iltakävelyllä sen lapsen kanssa niin läskit sulaa. Ja jos on pullukka, niin on, ei siinä yks pannukakunpala tai jäätelö mitään enää tee.
Ja esim. liian laihat lapset tarvii vähän pullaa lisäksi.
Vierailija:
Ja esim. liian laihat lapset tarvii vähän pullaa lisäksi.
Vierailija:
Onko oikein, että tarhassa antavat tämmösiä ravinnottomia makeita välipaloja viikottain useana päivänä? Onko oikein, etten tee sen vuoksi kotona enää pannareita tms vanhemmille lapsille vain sen takia, ettei nuoremmalle tule halu niihin kanssa!? Kun on lihovaa sorttia, niin on.
Terv ap
En tarvi minäkään, vaikken todellakaan ole läski. 9
mitään karkkiä, tai leivoksia, kunnes on niin vanha, että rupeaa käymään esim. kavereiden synttäreillä. Miksi pitäisi?? Eihän lapsi osaa edes himoita sitä mässyä, jos ei ole annettu ikinä maistaa...
Mikä niiden pullien ja pannareiden ravintoarvo on? Tasan nolla!
Siis ihanko oikeesti jonkun mieletä pienet lapset TARVITSEE pullia tms?! Mä olen myös ollut aivan kauhuissani. 2 vuotias lapseni aloitti juuri tarhassa, eikä ole saanut juuri mitään makeaa kotona. Ei ole lihava, mutta mielestäni aivan turhaa on sokerin mässytys. No viime viikolla tutustuimme tarhassa ja siellä oli 3 kertaa jäätelöä, pullaa ja keksiä sekä kerran LIMSAA- ja näitä syötetiin kaikille, myös vuoden ikäisille. Siis aivan älytöntä touhua. Ei ihme että lapsuusiän sokeritauti vaan lisääntyy ja lasten liikalihavuus.
Oli saanut makeista ruuista vain banaania, vaaleaa leipää, rusinoita ja viinirypäleitä. Silti huusi " anna" jos jollain oli suussa suklaata. Tähän kaatu minun kohdalla teoria " ei osaa haluta jos ei ole ennen maistanut" .
Ei ole tuohesta pienienkään suut
Hoidossa heti oli sitten mansikkaviilit ja suklaavanukkaat ja karkkitarjoilut, niin että se siitä sitten. Eihän se maustamaton viili enää kotonakaan sitten maistunut.
Meidän 1 vuotias ei todellakaan osaa himoita esim. suklaata. Meillä ei juurikaan aikuiset syö makeaa, mutta jos on ihan pakko syödä niin silloin yksi vuotias saa omaa herkkuaan (banaania, raejuustoa tms) ja todellakin on aina siihen tyytynyt kun on sanottu että aikuisilla on aikuisten herkkua ja lapsilla lasten. Tottakai huutaa anna anna jos itse syön jotakin (mitä tahansa) ja en anna lapselle. On muuten omakin paino pysynyt hyvin kuosissa kun syödään vaan ruoka-aikoina (en halua opettaa lasta napostelemaan) ja ei syödä herkkuja. Suosittelen.
Sitähän ei edes anneta lasta kohden kuin pien palanen. Jos siitä pääsee lihomaan, niin ei mee kyllä hyvin. = D
pikku-kulta rupeaa itkemään ja tulee paha mieli.
Mulle ei lapsena niitä koskaan annettu ja nyt syön liikaakin.. Meillä taas lapset saavat vaikka joka päivä jotain, vähän tosin, mutta silti. Hampaat on huippukunnossa ja hoikkia lapsia ovat, miinuskäyrillä.
Pullukan pitäisi ehkä liikkua enemmän, normaalilla ruokavaliolla ei liho jos arkiliikuntaa on tarpeeksi. Ehkä pienempi pala sitä pannaria sitten kotona? Ja reipas iltakävely.
Syöttehän itsekin makeita, miksi ei lapsenne? " Koska lapsi on niiiin eri asia" - juupa juu. Meillä käy paljon kavereita, jotka eivät ole kotona koskaan edes mehua saaneet, sen kyllä huomaa nimittäin kahvipöydässä, ne lapset rohmuavat yleensä eniten keksejä, pullaa ja jätskiä.
mutta tänne ei näköjään saa. Meillä ei pk:ssa kerrota muutakuin mitä on lounaaksi ja se on samaa ruokaa mitä myös koululaiset syö.
Terv ap
Näin on minunkin lapseni (yksityisessä) päiväkodissa. Leivonnaisia, jäätelöä, vanukkaita, keksejä, mehua. Ja " oikea" ruoka sitten. Noin kaksi kertaa viikossa makkaraa. Pizzaa, hot dogeja, suolaista piirasta... Olen huomauttanut ruuista ja toivonut tilalle normaalia suomalaista perusruokaa, ja kuulemma muutkin vanhemmat ovat. Ei mitään tehoa :-( Päiväkoti on muuten loistava enkä halua vaihtaa hoitopaikkaa.
Olen ajatellut että luultavasti tuo johtuu määrärahojen niukkuudesta, vehnäjauhoista saa halvalla hyvää (pullaa, pannaria jne).