Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mua niin ärsyttää, päiväkodista asiata

Vierailija
07.03.2007 |

Meidän eskari on hiukka pullukka, ei lihava, mutta syömisiä on neuvolassakin käsketty tarkkailla. On aivan mahdoton makean perään...

Tarhassa on tällä viikolla ollut välipalana ma-pullaa, ti-2(!) villevallaton jäätelöä ja tänään pannaria! Mua niin ärsyttää! Ihan niinku kaikki mun työ makeiden poisjättämisestä ois heitetty hukkaan! Tokihan lapsi saa sitä makeata, on karkkipäivä ja on kotona pullaa/lettuja/pannaria silloin tällöin tarjolla, mutta tarhassa tuntuu olevan useaan otteeseen viikossa tuollaisia välipaloja!

Ei riitä että saa mummojen kanssa taistella makeista, näköjään pitää aloittaa taistelu myös tarhan kanssa :/

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

pullamössön ja pannarin mitä päiväkodissa saavat? Eikös siellä ole tapana ulkoilla, leikkiä ja jumpata??

Ei se läski sieltä päiväkodista tule. Tiedä sitten mitä kotona on tapana touhuta? Ei varmaan mitään? Ja äiskän tekemää pastaa ruuaks?

Siinä sitä sit ollaan.

Vierailija
42/49 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei kolahda omaan nilkkaan joskus. Lapset omivat aikuisten asenteet aika nopeaa.

Oma lapsesi voi joskus olla vajavainen jossain asiassa ja saa samalla tavalla kokea toisten lasten kiusaamisen, minkä oppii omilta vanhemmiltaan.

Toisaalta, ihminen, kenellä on tuollaiset asenteet, ei voi olla sinut itsensä kanssa ja onnellinen.

Toivottavasti elämä näyttäisi sinullekin joskus hyvät puolensa, eikä sinun tarvitsisi olla niin katkera.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei päiväkodissa kyllä minun mittarin mukaan koko ajan herkutella. Luulen, että jos kodeissa syötäisi samalla tavalla kuin pk:ssa, niin oispas hoikkaa porukkaa...

Vierailija
44/49 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulla on kyllä herkuista niitä " terveellisempiä" verrattuna pitzaan, lihapiirakkaan, pasteijaan, sipseihin, karkkiin, leivoksiin, munkkeihin, limsoihin...

Vierailija
45/49 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Toivottavasti ei kolahda omaan nilkkaan joskus. Lapset omivat aikuisten asenteet aika nopeaa.

Oma lapsesi voi joskus olla vajavainen jossain asiassa ja saa samalla tavalla kokea toisten lasten kiusaamisen, minkä oppii omilta vanhemmiltaan.

Toisaalta, ihminen, kenellä on tuollaiset asenteet, ei voi olla sinut itsensä kanssa ja onnellinen.

Toivottavasti elämä näyttäisi sinullekin joskus hyvät puolensa, eikä sinun tarvitsisi olla niin katkera.

missä kohden olen lastani läskiksi sanonut? Ja muille, meillä on täällä 5 henkinen perhe ja vain nuorin on pullukka, minusta ei sitäkään, mutta on neuvolassa sanottu että paino noususuuntainen. Siihen ei todella enää tarvita tarhan lähes jokapäiväisiä turhanpäiväisiä välipaloja, jotka eivät ole muuta, kuin turhia kaloreita. Mun pitää ajatella myös muita lapsia! Ois koululaisillakin mukava, jos tekisin vaikka iltapalaksi pannaria tms. Mutta eipä enää voi, kun tarha tarjoaa kaikenmaailman sokerimömmöt jo välipalalla!

terv. ap

Vierailija
46/49 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on jotain makeeta mutta se on sit joku lapi tarjonnut eli " syynä" on vanhemmat...

Vierailija
47/49 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

herkkuja ja lapselle annetaan raejuustoa :O Jos on pakko herkkuja syödä, niin miksei voi syödä sitten kun lapsi on vaikka nukkumassa.

Meillä oli toinen lapsi vaikeasti allerginen ja sai ensimmäiset herkkunsa 3-vuotiaana. Ei olisi tullut mieleenkään vedellä kakkupaloja ja suklaata tai muuta vähemmän välttämätöntä ja pistää lapselle riisikakkua eteen. Normaalinkin ruuan kanssa oli yhtä tuskaa kun lapsi olisi aina halunnut maistaa muiden parempia ja paremman näköisiä ruokia.

Minäkään en ymmärrä ylihysteerisyyttä. Esim. kiisselissä välipalana ei ole mitään pahaa, niitä syötiin jo omassakin lapsuudessani. Marjaa, vettä, sokeria ja viljaa. Jos jatkuvasti on epäterveellisiä välipaloja niin se on eri asia.

On vain vaikea myöntää, että suurin syy lasten ylipainoon on lähtöisin kotoa eikä mistään muualta. Ei riitä, että ravinto on kohdallaan. Myös liikuntaa, ulkoilua ja säännöllistä rytmiä tarvitaan. Monessa perheessä syyt löytyvät ihan näistä yksinkertaisista asioista.

Vierailija
48/49 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kunnallinen vai yksityinen päiväkoti?

Päiväkodeissa on 6 viikon kiertävä ruokalista. Pannari on välipalalla hernekeittopäivänä,kerran 6 viikon aikana.

Pulla ja maito,kerran 6 viikon aikana.

Tiikerikakku,maustekakku jälkiruokana keittopäivänä,ei aina.

Jäätelö on lasten oma valinta,saavat suunnitella keittäjän kanssa toiveruokapäivän listan. Lasten toiveruokapäivä kerran 6 viikon aikana.

Näitä löytyy välipalalistalta

-marjapuuro

-karjalanpiirakka

-riisipuuro

-tuoreet sämpylät

-marja- tai hedelmäkiisseli

-tuoremarjajogurtti

-ruisleipä

-pizzapulla

-rahka

Vierailija
49/49 |
08.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ainakaan päde tuo ' virallinen' lista ruokienkaan osalta, eli aina ruokana ei ole sitä mitä listan mukaan. Se nyt ei sinänsä ole huono asia, pitää vaan aina erikseen tarkistaa, ettei tule samaa tehtyä lapsille illalla.

Mutta jälkiruoaksi tai välipalaksi on kyllä melkein aina jotain makeaa (kiisseliä, marjapuuroa, jogurttia, jätskiä..), ' pahimpana' päivänä viime viikolla olivat syöneet sekä jätskiä että pannaria. Usein jätski tms. johtuu tosin siitä, että jollain lapsella (esikoisen ryhmässä 21 lasta..) on ollut synttärit, ja hän on tarjonnut jotain namia. Summa summarum, päivittäin saavat siis jotain sokerista jo pk:ssa.

Toisaalta, olen itse ollut lapsena liiankin hoikka, vaikka äiti leipoi kilon pullataikinan joka lauantai, eikä taatusti 70-luvulla käytetty mitään kevytrasvoja vaan kunnon voita ja rasvaista possunlihaa. Eli ei se nykyinen lihominen kyllä yksiselitteisesti ruokavaliosta tule, vaan rohkenen väittää että kyse on enemminkin liikunnan vähenemisestä, lapsillakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän