Raakamaito - mitä hyötyä/haittaa olet havainnut
Käyttääkö joku täällä raakamaitoa kuumentamatta.. Kiinnostaisi kuulla kokemuksia vaikutuksista terveyteen.
Käytättekö vain sellaisenaan vai uskaltaako joku tehdä vanhan tyylin hapanmaitotuotteita tai juustoja ilman kuumennusta? Kuinka on sujunut?
Mistä ostatte maidon ja mihin litrahintaan?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennenvanhaan osattiin nämä asiat ,ei kuollut porukkaa maitoon.
Nimenomaan kuoli maitoonkin. Kuolleisuus oli silloin ennen lastenkin kohdalla korkea. Mutta eihän ne jotka ovat kuolleet tai sairastuneet raakamaidosta ole täällä kertomassa.
Raakamaidosta johtuva kuolema kaataisi koko perheen. Yksittäisiä heikkoja lapsia kuoli moninaisiin syihin.
Vierailija kirjoitti:
Onko tietoa miten maito kehittyy lehmän elimistössä? Onko steriiliä ja vasta lypsytilanteessa siihen menee mikrobit?
Se on bakteeritonta, ellei ole mastiittia eli uratetulehdusta lehmässä
Stalin teki niin että kielsi pienet maatilat ja yrittämisen kuin vaati suuria tiloja teho tuotantoon. Päättämään itse. Kyllä täällä saa itse tuottaa ruokaa ja se pitää tarkastaa laatu täyttää vaatimukset. Hygienia. Ja myyntiin. Voi perustaa oman myymälän yhteisen Pien tuottajien kanssa. Palkka maksetaan työstä ja raha tulee myynnistä. Iskukuumennettu poistaa bakteerit ja laktoositon on taas ihan eri asia se liittyy maidon sokeriin. Iskukuumennus desinfioi . Eläimillä on eri bakteerit kuin ihmisillä. Kyllä maitoa on keitetty ennenvanhaan myös. Esimerkiksi pieniä marjan kuin lihan tuottajia on edelleen. Muistakaa merkitä ensiapu tarvikkeet punainen risti tai valkoinen että löytää nopeasti. Eläimissä on tauteja mitkä pitää lääkitä. Ja loisia. Elukan ulosteissa on vaikka mitä. Onnellinen elukka on pesty juotettu ja saanut liikuntaa. Moni myy sitten torilla itse kasvatettuja tomaatteja ja kurkkuja kuin porkkanaa ja kaalia kun on ahkeroinut kasvimaalla. Siis kertaus , ISKUKUUMENNETTU on eri asia kuin laktoositon. Ja raakamaitoa voit kuumentaa kattilassa itse.
Keitetty maito on parempi kuin raaka.
Vierailija kirjoitti:
Keitetty maito on parempi kuin raaka.
Parempi, jos kaipaa turvallisuutta. Huonompi, jos kaipaa mahdollisimman ravinne- ja bakteeririkasta ravintoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa raportoitiin vuosina 19972015 kolmetoista epidemiaa, joissa välittäjäksi todettiin pastöroimaton maito. 2014 Y. pseudotuberculosis bakteerin aiheuttamaan suolistoinfektioon sairastuiu 55 henkilöä keski-ikä 13 vuotta. Raakamaidon juomisella todettiin yhteys sairastumisiin.
Outoa, kun ei raakamaitoa ole juotu juurikaan moneen vuosikymmeneeen.
Onhan sitä juotu koko ajan. Tuokin tapaus missä 55 sairastui tuli yhden tilan maidosta. Riski että kaikki ei menekään kuten on ajateltu on aika iso.
Vierailija kirjoitti:
Stalin teki niin että kielsi pienet maatilat ja yrittämisen kuin vaati suuria tiloja teho tuotantoon. Päättämään itse. Kyllä täällä saa itse tuottaa ruokaa ja se pitää tarkastaa laatu täyttää vaatimukset. Hygienia. Ja myyntiin. Voi perustaa oman myymälän yhteisen Pien tuottajien kanssa. Palkka maksetaan työstä ja raha tulee myynnistä. Iskukuumennettu poistaa bakteerit ja laktoositon on taas ihan eri asia se liittyy maidon sokeriin. Iskukuumennus desinfioi . Eläimillä on eri bakteerit kuin ihmisillä. Kyllä maitoa on keitetty ennenvanhaan myös. Esimerkiksi pieniä marjan kuin lihan tuottajia on edelleen. Muistakaa merkitä ensiapu tarvikkeet punainen risti tai valkoinen että löytää nopeasti. Eläimissä on tauteja mitkä pitää lääkitä. Ja loisia. Elukan ulosteissa on vaikka mitä. Onnellinen elukka on pesty juotettu ja saanut liikuntaa. Moni myy sitten torilla itse kasvatettuja tomaatteja ja kurkkuja kuin porkkanaa ja kaalia kun on ahkeroinut k
Ihan asiaa kirjoitat mutta olet sekava ja aihe pomppii. Muista lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa raportoitiin vuosina 19972015 kolmetoista epidemiaa, joissa välittäjäksi todettiin pastöroimaton maito. 2014 Y. pseudotuberculosis bakteerin aiheuttamaan suolistoinfektioon sairastuiu 55 henkilöä keski-ikä 13 vuotta. Raakamaidon juomisella todettiin yhteys sairastumisiin.
Outoa, kun ei raakamaitoa ole juotu juurikaan moneen vuosikymmeneeen.
Onhan sitä juotu koko ajan. Tuokin tapaus missä 55 sairastui tuli yhden tilan maidosta. Riski että kaikki ei menekään kuten on ajateltu on aika iso.
Kerro tarkemmin? Ei entiseen aikaan yhden tilan maitoa edes riittänyt 55:lle, mutta harvemmin omasta navetasta haetusta maidosta sairastuttiin. Jotain on mennyt perusteellisesti pieleen, koska kyseinen infektio aiheutuu " kontaminoituneen ruuan tai juoman välityksellä." Keski-ikä oli 13 vuotta, eli tapahtuiko koulussa maidolle joku kontaminaatio ja jäljitettiinkö bakteeri tiettyyn navettaan?
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin jos ternimaitoa myytäisiin kaupoissa vaikka pakasteena.
Ternimaitoa olen jossakin nähnyt, mutta raakamaitoa en missään.
Koivulan tilamaitoa on melkein joka kaupassa omalla asuinalueellani, se on täysin käsittelemätöntä. Maksaa vähän alta 3e litra
Eilen tutkin kaupassa juuri tuota Koivulan tilan raakamaitoa. Kyllä oli sepustukset purkin kyljessä. Ihme ettei lukenut "kuumenna tai kuolet" 😂
Tästä eipäs - juupas ongelmasta pääsee hyvin, kun ei edes juo maitoa. Pahan makuistakin se on.
Vierailija kirjoitti:
Eilen tutkin kaupassa juuri tuota Koivulan tilan raakamaitoa. Kyllä oli sepustukset purkin kyljessä. Ihme ettei lukenut "kuumenna tai kuolet" 😂
Varmaan täytyy selitellä että saa edes myydä kaupassa
ns raaka maito ei pieretä , eli laktoosi vikainen voi huoletta juoda
Join raakamaitoa enkä kuollut. Hyvää oli.
Join yli 45 vuotta, ei mitään haittaa.
Koira ja kissat saivat myös joka päivä,kuten maalla aina on ollut tapana ennen. Itse asiassa en voi juoda homogenisoitua maitoa kuin korkeintaan lasillisen ruuan kanssa, muuten alkaa pierukonsertti ja jopa ripuli. Käsittelemätöntä maitoa suoraan tankista join yli puoli litraa päivässä.
Nyt ei ole lehmiä itsellä ja sen vuoksi juon soijamaitoa.