Raakamaito - mitä hyötyä/haittaa olet havainnut
Käyttääkö joku täällä raakamaitoa kuumentamatta.. Kiinnostaisi kuulla kokemuksia vaikutuksista terveyteen.
Käytättekö vain sellaisenaan vai uskaltaako joku tehdä vanhan tyylin hapanmaitotuotteita tai juustoja ilman kuumennusta? Kuinka on sujunut?
Mistä ostatte maidon ja mihin litrahintaan?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maidon voi kuumentaa. Sehän ei kai ole älytön kuumuus? Mutta mitä lehmille menee rehuissa, vesissä tai piikkeinä on toinen kysymys.
Pastörointiin taitaa riittää reilu 70 astetta kun kuumennus tehdään nopeasti, tappaa tehokkaasti.
Tehotuotannossa käytetty rehu ja lääkkeet epäilyttää minuakin. Muistan skandaalit kun tuli hullunlehmäntautia, lehmille syötettiin lajitoverien teurasjätteitä jauhona. Sairasta! Kasvissyöjälle.
Suomessa ei taida olla myynnissä tehotuotettua maitoa, koska meillä lypsykarja syö nurmea tuoreena ja tuorerehuna sekä oma tilan viljaa, siihen sitten lisänä kivennäisiä. Lääkkeitä ei suomalaisnavetoissa käytetä kuin eläinlääkärin määräyksestä ja silloinkin varoaikoja noudattaen. Antibioottitestit on uskomattoma
Onko sinun luuloillesi jotain lähdettä? Vinkki: lue SUOMEN myydyimpien lehmien rehujen tuoteselosteet.
Melkoinen terveysriski, en ymmärrä miksi ryhtyisin siihen.
Vierailija kirjoitti:
Ennenvanhaan osattiin nämä asiat ,ei kuollut porukkaa maitoon.
Nimenomaan kuoli maitoonkin. Kuolleisuus oli silloin ennen lastenkin kohdalla korkea. Mutta eihän ne jotka ovat kuolleet tai sairastuneet raakamaidosta ole täällä kertomassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä maatiloilla tutkitaan maito tarkkaan, kylmennysolosuhteet jne. Ja otetaan näytteitä säännöllisesti.
Tähän olen luottanut. Juon päiväykseen asti raakana, sitten kuumennettuna ruuissa ja kaakaossa.
Huomattavasti vaarallisempi pöpöpesä on lähibussi jolla kuljen töihin päivittäin... Tai metsämarjat, kaikki raakatuotteet niin kuin porkkana 🤭
Siinä bussissa ei ole eheciä eikä listeriaa.
Ei tavallisessa suomalaisessa maidossakaan. Ei myöskään koronaa eikä monia muita ikäviä taudinaiheuttajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytin vielä viime vuoteen asti kun meillä oli lehmiä. Ei siitä mitään tullut, toisaalta ei myöskään ollut kiva juoda kun tiesi aika tarkkaan mitä bakteereja omassa navetassa oli ja nehän löytyy myös sieltä maidosta :D
Löytyikö teiltä sitten jotakin tautia aiheuttavia bakteereita maidosta? Esim. lannassa varmasti on paljonkin eri pöpöjä mutta toivottavasti sitä ei päädy maidon sekaan..
Kerro minulle maallikolle, että miten lannassa oleva pöpö pääsee sinne maidon sekaan. Hyppää jotenkin lypsyrobottin sisälle?
Lehmät viettää paljon aikaa makuullaan utareet alustaa vasten. Ahtaissa sisätiloissa etenkin ketjuihin kytkettynä (parsinavetta), lehmä ei pääse liikkumaan tai edes kääntymään. Eli ei voi hakeutua kuiva
Olen lypsänyt lehmiä parsinavetassa. Salaisuus oli perusteellinen utareitten peru. Maito siivilöitiin ja jäähdytettiin mahdollisimman nopeasti. Ja kyllä, join itse jopa käsin lypsämääni maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan kuoli maitoonkin. Kuolleisuus oli silloin ennen lastenkin kohdalla korkea. Mutta eihän ne jotka ovat kuolleet tai sairastuneet raakamaidosta ole täällä kertomassa.
Mikähän olikaan se tauti, johon "maitoon" kuoli? Enpä ole havainnut sukukirjassani yhtään maitoon kuollutta lasta, mutta ehkä joku kuoli maidon puutteeseen. Useimpien suomalaisten kuolinsyy on kirjoitettu jo vuosisatojen ajan kirkonkirjoihin.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaisten maatilalla tuli sitä juotua lapsuudessa ruokajuomana. Oli minusta pahaa, maistui oudolta ja kitalakeen tuli inhottava rasvakerros.
Sama. Mummolani oli maitotila.
Kasvoin maitotilalla ja ihmetyttää tämä "raaka"maitokeskustelu, itse puhuisin mielummin vaikka navettamaidosta. Milloin siitä tuli näin vaarallista? 2010-luvulla?
Join itse sitä koko lapsuuteni ja nuoruuteni, kunnes vanhemmat laittoivat pillit pussiin kun ei enää kannattanut tilan pito. Mitään allergioita tai esim. herkkyyksiä ruoka-aineille ei ole ja harvoin olen kipeänäkään. Sama kaikilla sisaruksilla.
Ternimaitoon tehty pannukakku on jotain sellaista, mitä kaipaan. Siihen tehdystä pannukasta tuli samaan aikaan tavattoman kuohkea ja ilmava, mutta kuitenkin täyttävä. Myös itse tehty viili oli todella hyvää.
Tuolle raakamaidolle on muuten lukuisia eri ilmaisuja eri murrealueilla. Meillä päin puhuttiin usein hinkkimaidosta, sillä hinkki= metallinen ja kannellinen suht korkea astia,jossa maito haettiin navetesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskaltaako raakamaidosta tehdä viiliä? Huoneenlämpöön jättäminen epäilyttää.
Miksi et uskaltaisi? Siitähän tulee paras. Nyt harmittaa, kun sitä ei enää mistään saa.
Saahan sitä. Vasta tullu yks merkki kauppoihin, ja se ei siellä montaa päivää oo saatavilla kun on jo kerennyt loppua. Vanhasta tullu uus villitys.
Louis Pasteur keksi pastörooinnin, kehitti myös rokotteita.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Louis_Pasteur
Vierailija kirjoitti:
Kasvoin maitotilalla ja ihmetyttää tämä "raaka"maitokeskustelu, itse puhuisin mielummin vaikka navettamaidosta. Milloin siitä tuli näin vaarallista? 2010-luvulla?
Join itse sitä koko lapsuuteni ja nuoruuteni, kunnes vanhemmat laittoivat pillit pussiin kun ei enää kannattanut tilan pito. Mitään allergioita tai esim. herkkyyksiä ruoka-aineille ei ole ja harvoin olen kipeänäkään. Sama kaikilla sisaruksilla.
Ternimaitoon tehty pannukakku on jotain sellaista, mitä kaipaan. Siihen tehdystä pannukasta tuli samaan aikaan tavattoman kuohkea ja ilmava, mutta kuitenkin täyttävä. Myös itse tehty viili oli todella hyvää.
Tuolle raakamaidolle on muuten lukuisia eri ilmaisuja eri murrealueilla. Meillä päin puhuttiin usein hinkkimaidosta, sillä hinkki= metallinen ja kannellinen suht korkea astia,jossa maito haettiin navetesta.
Mten mahtaa muuten aikuttaa osteoporoosin ehkäisyssä? Monilla lapsena navettamaitoa juoneella on ollut suht vahvat luut. Sitä seuraavalla sukuppolvella on kai alkanut osteoporoosi ja osteopenia lisääntyä. Yksi selittävä tekijä voisi olla käsitelty maito?
Ja miten pastöroimaton maito vaikuttaa immuniteettiin?
Tässä lähellä Turussa on elävän historian kylä, jossa myytiin raakamaitoa.
Joku 10 vuotta sitten tuli ehec-epidemia. Siis ihmisille siitä maidosta. Myynti kiellettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän olikaan se tauti, johon "maitoon" kuoli? Enpä ole havainnut sukukirjassani yhtään maitoon kuollutta lasta, mutta ehkä joku kuoli maidon puutteeseen. Useimpien suomalaisten kuolinsyy on kirjoitettu jo vuosisatojen ajan kirkonkirjoihin.
Ei kuoleman aiheuttajaa tiedetty.
Mikrobitkin "keksittiin" aika vähän aikaa sitten, kun osattiin valmistaa mikroskooppeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä maatiloilla tutkitaan maito tarkkaan, kylmennysolosuhteet jne. Ja otetaan näytteitä säännöllisesti.
Tähän olen luottanut. Juon päiväykseen asti raakana, sitten kuumennettuna ruuissa ja kaakaossa.
Huomattavasti vaarallisempi pöpöpesä on lähibussi jolla kuljen töihin päivittäin... Tai metsämarjat, kaikki raakatuotteet niin kuin porkkana 🤭
Voi ollakin, ainakin monta nuhakuumetta ja vastatautipöpöä. Maidossa sen sijaan hyviä bakteereita, todella pieni mahdollista sairastua kun asiat tehdään huolella navetasta kotikaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuoleman aiheuttajaa tiedetty.
Mikrobitkin "keksittiin" aika vähän aikaa sitten, kun osattiin valmistaa mikroskooppeja.
Kyllä "näkymätön uhka joka poistuu hyvällä hygienialla" huomattiin jo kauan ennen mikroskooppeja.
Ensimmäisiä silmälle näkymättömistä taudinaiheuttajista puhujia pidettiin harmi kyllä hulluina.
Suomessa raportoitiin vuosina 19972015 kolmetoista epidemiaa, joissa välittäjäksi todettiin pastöroimaton maito. 2014 Y. pseudotuberculosis bakteerin aiheuttamaan suolistoinfektioon sairastuiu 55 henkilöä keski-ikä 13 vuotta. Raakamaidon juomisella todettiin yhteys sairastumisiin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa raportoitiin vuosina 19972015 kolmetoista epidemiaa, joissa välittäjäksi todettiin pastöroimaton maito. 2014 Y. pseudotuberculosis bakteerin aiheuttamaan suolistoinfektioon sairastuiu 55 henkilöä keski-ikä 13 vuotta. Raakamaidon juomisella todettiin yhteys sairastumisiin.
Outoa, kun ei raakamaitoa ole juotu juurikaan moneen vuosikymmeneeen.
Ostaisin jos ternimaitoa myytäisiin kaupoissa vaikka pakasteena.