Kuntouttava työtoiminta lopetetaan
Sosiaalihuollosta tehtävänä säästökeinona, tosin aikataulu vielä epäselvä.
Hyvä vai huono juttu?
Itse olen ollut työttömänä, ei se terveen ihmisen paikka ole mutta vissiin joillekin tärkeä.
Kommentit (525)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen terve ja hyväkuntoinen ja minut yritettiin pakottaa kuntouttavaan joten haastoin typin virkailjan oikeuteen. Oikeus totesi ette minun olisi kuulunut olla typin asiakas eikä mennä kuntouttavaan. Ei ole sen jälkeen työkkäristä soitelleet ja siitä on jo 5 vuotta. Kannattaa haastaa työkkär jos ne puhuu valeita ja väittää että teidän pitää mennä kuntouttavaan. Siihen aikaan pelasin salibandya kun oln työtön ja olin pelannut salbandya vakituisesti 15 vuotta jo.
eihän se et pelaa salibandyä ole mikään mittari siitä onko työkuntoinen tai TYPin asiakas.
epäilen kyllä, et asiaasi oli käräjillä käyty. Ja jos olisit voittanut käräjillä niin olisihan toi ennakkona viety hoviin. Haasetettuna ei muutenkaan olisi ollut TYPIn työntekijä. Kun ei tossa nyt ole kysy syrjinnästä tai laittomuuksista. Hallintovalituksen olet ehkä tehnyt .. ja sen voi
Ai koska tavallinen ihminen voidaan tosta vaan orjuuttaa valtion puolesta sitäkö meinaat? Orjavaltio Suomi, RIP. Jumalan viha jo tullut päälle pakanoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on 6000 hoitajaa työttömänä.
Ja hyvinvointi alueella on yt-neuvottelut taas.
Eikä hoitoalan opintoihin tuosta vain pääse. Päihdetausta on este nykyään lähärillekin, mikä rajaa ainakin kaikki palstalaiset pois.
Itse en työttömänä juo ollenkaan alkoholia enkä polta tupakkaa.
Ostan niillä rahoilla vaatteita.
Olen kohta lähdössä taas vaateostoksille.
En pelaa myöskään hedelmä pelejä kaupoissa mikä on syy monen mummon leipäjonoon.
Itse en työttömänä käy leipäjonossa.
Teen itse ruokaa, olen hyvä ruoanlaittaja.
En juo alkoholia enkä polta tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole hyväosainen, mutta mun mielestä on nöyryyttävää laittaa ihmiset 9e päiväpalkalle.Ja sen väitetään sitten kuntouttavan ihmistä, kun kohdellaan kuin vajaaälyistä. Hyväksikäyttöä se on heikommassa asemassa olevia kohtaan. Itse olen mieluummin kotona ja teen täällä vaikka pihatöitä.
Iso osa heistä oikeasti ON vajaaälyisiä. Tiiätkö, niitä entisiä erityis
Pahinta on se, että vajaaälyisiä käytetään hyväksi näissä hommissa. He ovat kaikkein heikoimmassa asemassa. Ei ketään heidän hyvinvointi kiinnosta vaan se, että saadaan ressukoista ilmaisia orjia yhteiskunnalle.
Jos nyt puhutaan oikeasti osatyökykyisistä, niin vaikken tiedä miten heidän palkkansa muodostu ja mistä tulee, niin yksikin kehui olleensa kolmekymmentöä vuotta samassa työpaikassa. Eipä kuulostanut siltä että käytettiin hyväksi. Se, että työ antaa merkitystä elämälleei ole pieni asia.
Jos taas viittaat vajaaälyisillä työkokeilijoihin yleensä, niin yleistät vähän liian rankasti.
En ole työttömänä koskaan käynyt leipäjonossa.
En juo alkoholia enkä polta tupakkaa enkä pelaa mitään hedelmä pelejä kaupoissa.
Teen itse ruokaa ja vaatteet ostan joka kuukausi.
Hyvä juttu ilman muuta. Voisi lopettaa myös ilmaiset työkokeilut. Harjoittelupaikat saataisiin meille opiskelijoille.
T: Tuntematon
"Apua voi joutua odottamaan kohtalokkaan kauan, kun työttömänä oleva sopimuspalokuntalainen ei lähdekään pelastuskeikalle."
Kyllä se kuntouttava työtoiminta on täysin turhaa pelleilyä.
Olisi saanut lopettaa jo kymmeniä vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kuntouttava työtoiminta on täysin turhaa pelleilyä.
Olisi saanut lopettaa jo kymmeniä vuosia sitten.
Niin normityöttömälle se on nöyryyttävää, mutta tärkeää monille sairaille/vammaisille. Siksipä siitä onkin helppo leikata t. Riikka Saksikäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole hyväosainen, mutta mun mielestä on nöyryyttävää laittaa ihmiset 9e päiväpalkalle.Ja sen väitetään sitten kuntouttavan ihmistä, kun kohdellaan kuin vajaaälyistä. Hyväksikäyttöä se on heikommassa asemassa olevia kohtaan. Itse olen mieluummin kotona ja teen täällä vaikka pihatöitä.
Pahinta on se, että vajaaälyisiä käytetään hyväksi näissä hommissa. He ovat kaikkein heikoimmassa asemassa. Ei ketään heidän hyvinvointi kiinnosta vaan se, että saadaan ressukoista ilmaisia orjia yhteiskunnalle.
Jos nyt puhutaan oikeasti osatyökykyisistä, niin vaikken tiedä miten heidän palkkansa muodostu ja mistä tulee, n
En minä viitannut, vaan vastasin aiempaan viestiin. Puhuimme siitä, että siellä on MYÖS vajaaälyisiä. En todellakaan tarkoittanut että kaikki työkokeilussa olevat ovat. En tajua miten viestini voi edes tulkita niin. Tarkoitin, että esim.kehitysvammaiset tai muuten vammaiset ovat kaikkein huonoimmassa asemassa näissä työkokeiluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt puhutaan oikeasti osatyökykyisistä, niin vaikken tiedä
Tarkoitin siis kuntouttavassa,kirjoitin vahingossa työkokeilu.
Työttömyys kun ei johdu mistään muusta kuin työpaikkojen puutteesta niin ei näillä "kuntouttavilla" sun muilla jonniinjoutavuuksilla ole mitään merkitystä työllistymisen kannalta.
Kannattaisi jo tunnustaa tosiasiat ja ottaa perustulo käyttöön ja lopettaa työttömien syyllistäminen työttömyydestä. Pikemminkin pitäisi alkaa syyllistää yrityksiä siitä että eivät palkkaa ihmisiä töihin.
Vierailija kirjoitti:
"Apua voi joutua odottamaan kohtalokkaan kauan, kun työttömänä oleva sopimuspalokuntalainen ei lähdekään pelastuskeikalle."
No niinpä hyinkäälläkin joutuu odottamaan bussia 30min koska työttömänä olevat bussi kuskit ei aja bussia useammin ja yöllä ei kulje bussi lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle työpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö loppui. Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen.
https://www.tyj.fi/lakimuutokset/
Kuinka todennäköistä nykyisessä tilanteessa edes on, että työkkäri löytäisi kaikille tuon ikäisille työpaikan, vaikka kuinka laki pakottaisi?
Kyllä minulle on typissä sanottu että koska olen työtön niin minulla on alkoholi ongelma ja alkoholin juonti on pääsyy työttömyyteen. Ette varmaan usko mutta haastin sen virkailijan oikeuteen. Se kirjoitti oikein lausunnon siitä että minulla ei ole elämänhallintaa koska olen työtön niin juon paljon alkoholia ja se lausunto laitettiin sinne oma asiointi sivulle. Otin siitä kuvan ja tein rikosilmouksen. Minusta se oli kunnianloukkaus ja oikeus oli samaa mieltä. Kannattaa olla tarkkana mitä ne siellä sanoo miksi sinun pitää mennä kuntouttavaan työhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus poisti ikäsidonnaisuudet työttömyystuista eli työkkärin ei enää tarvitse hommata 57 - vuotiaana irtisanotulle työpaikkaa josta kertyisi uusi ansiosidonnainen. Velvoitetyö loppui. Ja ansiosidonnaisen keräysaika pidentyi 12 kuukauteen.
Kuinka todennäköistä nykyisessä tilanteessa edes on, että työkkäri löytäisi kaikille tuon ikäisille työpaikan, vaikka kuinka laki pakottaisi?
Ennen tuon ikäiset oli palkkatuella töissä.
Mutta viime syksynä tuli muutos, että palkkatukityö ei kerrytä enää ansiosidonnaista.
Ennen vanhempia työttömiä oli palkkatuella valtion virastoissa ja kaupungin yksiköissä töissä, olivat 8 kuukautta ja saivat aina ansiosidonnaisen kerättyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen tuon ikäiset oli palkkatuella töissä.
Mutta viime syksynä tuli muutos, että palkkatukityö ei kerrytä enää ansiosidonnaista.
Ennen vanhempia työttömiä oli palkkatuella valtion virastoissa ja kaupungin yksiköissä töissä, olivat 8 kuukautta ja saivat aina ansiosi
Ennen oli hienoa, kun tulot oli turvattu eläkeikään asti.
Vanhemmat ihmiset saavat myös leskeneläkettä loppuelämänsä.
Leskeneläke muutettiin määräaikaiseksib1975 syntyneillä ja sitä nuoremmilla. 1974 syntyneet ja vanhemmat saavat leskeneläkettä loppuelämänsä, puolet puolison eläkkeestä.
"240 000 saa leskeneläkettä. Keskimääräinen leskeneläkkeen saaja on 78-vuotias."
https://www.taloustaito.fi/tyo-elake/leskenelake-muuttumassa-maaraaikai…
Vierailija kirjoitti:
Eli suomeksi suojatyö.
Olisiko kuitenkin pakkotyö. Tienaavatko vangitkin enemmän, jos nysväävät rekisterikilpiä?
On liiallinen armeija sossuja, konsultteja, ohjaajia ja muita, myös ihmisille jotka eivät tarvitse sitä. Ja asunnot muuta kautta. Siinä säästäisi paljon.
Itse en työttömänä juo ollenkaan alkoholia enkä polta tupakkaa.
Ostan niillä rahoilla vaatteita.
Olen kohta lähdössä taas vaateostoksille.