Kuntouttava työtoiminta lopetetaan
Sosiaalihuollosta tehtävänä säästökeinona, tosin aikataulu vielä epäselvä.
Hyvä vai huono juttu?
Itse olen ollut työttömänä, ei se terveen ihmisen paikka ole mutta vissiin joillekin tärkeä.
Kommentit (525)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jo aikakin lopettaa nämä aikuisten päiväkodit.
Miksi ?
Aikuisen kuuluu ottaa vastuu omasta elämästään eikä pyöriä hyysättävänä jossain aikuisten lastentarhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ?
Koska jostain on säästettävä. Miksi kuntouttavan työtoiminnan hankinta pitäisi jättää säästöjen ulkopuolelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntouttava pitäisi nimensä mukaisesti olla nuppivakasille ja päihdekuntoutuvilla, ei täysin työkykyisille. Siinähän sitä nähdään kykeneekö työntekoon ja miten paljon tukea siihen tarvitaan. Työkykyiset eivät tuohon myllyyn kuulu. Mitä sitten on tarjolla vajaaakuntoisille, lämmintä kättä vai?
Mulle tulee tässä keväällä 100 päivää työttömyyttä täyteen. Mielenkiinnolla odotan mitä meinaavat mun pään enoksi keksiä. Olen koulutettu ja täysin työkykyinen, työtön olen koska ikää on työnantajien mielestä liikaa. Eläkkeelle en pääse ja ansiosidonnaisen lisäpäivätkin vietiin. Mainitsiko joku huutavan työvoimapulan?
Olen ollut viisi vuotta työtön, en edes kouluja käynyt. Työkkäri ei ole kertaakaan pakottanut mihinkään tänä aikana ja ihmettelen miksi, kun kaikki muut joutuvat koulutetut henkilöt jonnekin kuntouttavaan pussittamaan muttereita. Miksi minulle eivät tee samaa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ?
Aikuisen kuuluu ottaa vastuu omasta elämästään eikä pyöriä hyysättävänä jossain aikuisten lastentarhassa.
Oikeesti, kuvitteletko että sinne ihmiset menee vapaaehtoisesti XDD
Mutta ilmeisesti työkokeiluja, harjotteluja ja muita orjatöitä ei olla lopettamassa. Samaan sontaan, mutta eri nimellä työttömiä sitten jatkossa pakotetaan orjiksi 9 euron päiväkorvauksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ?
Lain mukaan kuntouttavaa työtoimintaa ei saa lisätä aktivointisuunnitelmaan ilman, että myös työtön itse katsoo sen tarpeelliseksi. Eli käytännössä sinne ei voi pakottaa ketään. Vuosien varrella sinne on kyllä huijattu monia antamalla ymmärtää, että se olisi pakollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ällistynyt, että jotkut ovat ihan halunneet käydä siellä aikuisten päiväkodissa!😲
Olet selkeästi hyväosainen kun et tajua että se 9e ja muut edut on oikeasti elintärkeitä.
Mä oon ainakin aivan kauhuissaan kun muistan miten huonona olin vaan kotona oleskellessa.
En ole hyväosainen, mutta mun mielestä on nöyryyttävää laittaa ihmiset 9e päiväpalkalle.Ja sen väitetään sitten kuntouttavan ihmistä, kun kohdellaan kuin vajaaälyistä. Hyväksikäyttöä se on heikommassa asemassa olevia kohtaan. Itse olen mieluummin kotona ja teen täällä vaikka pihatöitä.
Iso osa heistä oikeasti ON vajaaälyisiä. Tiiätkö, niitä entisiä erityis
Tupiko yllätyksenä että naistutkimus tai muut hömppätutkinnot ei takaakaan töitä 😁😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli suomeksi suojatyö.
Olisiko kuitenkin pakkotyö. Tienaavatko vangitkin enemmän, jos nysväävät rekisterikilpiä?
Eikö heille makseta ihan palkkaa niistä? Tän lisäksi opiskelusta ei rangaista, terveydenhuolto pelaa, tuet juoksee ja saa katon pään päälle ja päivittäiset ruuat. Niillä on asiat paljon paremmin kuin tavallisella työttömällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ?
Ja sitten syyllistetään siitäkin kun töihin ei pääse ja mitään ei tee tukiensa eteen.
Ikinä ei mene oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On liiallinen armeija sossuja, konsultteja, ohjaajia ja muita, myös ihmisille jotka eivät tarvitse sitä. Ja asunnot muuta kautta. Siinä säästäisi paljon.
Eikö nuo sinne kuulumattomat ihmiset voisi mennä työkokeiluun kuntouttavan sijaan?
Sitä pitää kysyä työkkärin tädeiltä ja sediltä jotka asian päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ?
Lain mukaan kuntouttavaa työtoimintaa ei saa lisätä aktivointisuunnitelmaan ilman, että myös työtön itse katsoo sen tarpeelliseksi. Eli käytännössä sinne ei voi pakottaa ketään. Vuosien varrella sinne on kyllä huijattu monia antamalla ymmärtää, että se olisi pakollista.
Juuri näin. Kun jäin työttömäksi kolme vuotta sitten niin kysyttiin että haluatko kuntouttavaan tai työkokeiluun ja sanoin ei ole tarvetta niin se oli sillä selvä. Eikä asiasta ole keskusteltu enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää, kuinka iso osa on kuntoutunut työelämään kuntouttavassa työtoiminnassa? Mitä nyt itse noista tiedän niin mitään hyötyä niistä ei ole.
Voi olla jo vastattukin tähän, mutta nostetaan taas esille. Tilastojen valossa kuntouttavasta työtoiminnasta työelämään siirtyneitä on noin kaksi prosenttia.
Minun ei ole tarkoituskaan kuntoutua. Olen yhteiskunnan työelämään sopimaton, mutta en kuitenkaan tarpeeksi sairas että jäisin eläkkeelle. Kohta neljäkymmentä ja pomppinut koko elämäni kuntouttavassa. On paljon mukavampi elää melkein 800e/kk kuin se 595e ja saa tehtyä jotain hyödyllistä kuitenkin. En ole aina ollut pajalla kuntouttavassa vaan ihan oikeilla työpaikoilla. Ilman kuntouttavaa tekisin varmaan im, koska pelkällä työmarkkinatuella ei elä ja elämästä lähtisi viimeinenkin
Viimeineniin ILO?? VOI vee mikä nöyrä ORJA😁😁
Vierailija kirjoitti:
Mutta ilmeisesti työkokeiluja, harjotteluja ja muita orjatöitä ei olla lopettamassa. Samaan sontaan, mutta eri nimellä työttömiä sitten jatkossa pakotetaan orjiksi 9 euron päiväkorvauksella.
Hei. Eihän ne ole samaa sontaa kun niihin koitetaan pakottaa tekemään täyttä 8h työpäivää 5 päivää viikossa sillä samalla 9e korvauksella.
Ihan mahtavaa hei 🤦
"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.
Vain tes-palkkatyö kelpaa.
Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa.
Vantaalla on 13000 työtöntä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei. Eihän ne ole samaa sontaa kun niihin koitetaan pakottaa tekemään täyttä 8h työpäivää 5 päivää viikossa sillä samalla 9e korvauksella.
Ihan mahtavaa hei 🤦
Tää on ihan sairasta oikeasti, että yhdeksällä eurolla teet samaa duunia ku muutkin 8h päivässä. Miettikää! Kuntouttavassa on minimi yksi päivä viikossa 4h päivässä. Työkokeilussa pomo määrää tunnit ja jos se on 8h niin sitten on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On liiallinen armeija sossuja, konsultteja, ohjaajia ja muita, myös ihmisille jotka eivät tarvitse sitä. Ja asunnot muuta kautta. Siinä säästäisi paljon.
Eikö nuo sinne kuulumattomat ihmiset voisi mennä työkokeiluun kuntouttavan sijaan?
Totta kai voisivat. Ja tulisikin mennä, koska laissa on sanottu, että työ tai työllistymistä edistävä palvelu (kuten työkokeilu) on aina ensisijainen kuntouttavaan työtoimintaan nähden. Vasta sitten jos työtön ei kykene esimerkiksi siihen työkokeiluun voi kuntouttava työtoiminta tulla ajankohtaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ?
Tulihan se sinunkin päivittäinen voimaantuminen sieltä.
Hyvä uutinen. Mä oon mieluummin kotona kuin kuntouttavassa tekemässä ilmanaikuisia hommia.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää, kuinka iso osa on kuntoutunut työelämään kuntouttavassa työtoiminnassa? Mitä nyt itse noista tiedän niin mitään hyötyä niistä ei ole.
Kyllä sieltä joillekin on hyötyä. Osa saa tosiaan sen rytmin elämäänsä, sosiaalisuutta ja jotain mielekkyyttä.. jotkut jopa reipastuvat niin että hakeutuvat opiskelemaan/työelämään. Mutta ehkä alle 10% asiakaskunnasta.
Toisaalta, täytyy muistaa että "kuntouttava työtoiminta ei ole kuntoutuspalvelu" (TE-palveluiden virallinen kannanotto). Mielenterveys- ja päihdekuntoutujat tarvitsevat oikeaa kuntoutusta eikä mitään lähihoitajia, joita kutsutaan "ohjaajiksi."