Kuntouttava työtoiminta lopetetaan
Sosiaalihuollosta tehtävänä säästökeinona, tosin aikataulu vielä epäselvä.
Hyvä vai huono juttu?
Itse olen ollut työttömänä, ei se terveen ihmisen paikka ole mutta vissiin joillekin tärkeä.
Kommentit (525)
Vierailija kirjoitti:
Miksei näitä kuntoutujia laiteta metsään marjoja poimimaan?
Ei tarvita kalliita toimintatiloja ja raitista ilmaakin saisivat samalla.
Mene itse pakkotelttailemaan ja pakkotöihin metsään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli suomeksi suojatyö.
Olisiko kuitenkin pakkotyö. Tienaavatko vangitkin enemmän, jos nysväävät rekisterikilpiä?
Varsinaisessa ulkona tehdyssä vankityössä on Tes voimassa. Alin luokka, mutta silti. Olen tehnyt.
Olin Seutulassa avolla risusavotassa ja sain palkkaa Tessin mukaan. Sen jälkeen kuntouttavassa en enää saanut. Oli koominen tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää, kuinka iso osa on kuntoutunut työelämään kuntouttavassa työtoiminnassa? Mitä nyt itse noista tiedän niin mitään hyötyä niistä ei ole.
Voi olla jo vastattukin tähän, mutta nostetaan taas esille. Tilastojen valossa kuntouttavasta työtoiminnasta työelämään siirtyneitä on noin kaksi prosenttia.
Vierailija kirjoitti:
On liiallinen armeija sossuja, konsultteja, ohjaajia ja muita, myös ihmisille jotka eivät tarvitse sitä. Ja asunnot muuta kautta. Siinä säästäisi paljon.
Eikö nuo sinne kuulumattomat ihmiset voisi mennä työkokeiluun kuntouttavan sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On liiallinen armeija sossuja, konsultteja, ohjaajia ja muita, myös ihmisille jotka eivät tarvitse sitä. Ja asunnot muuta kautta. Siinä säästäisi paljon.
Eikö nuo sinne kuulumattomat ihmiset voisi mennä työkokeiluun kuntouttavan sijaan?
Työkkäri määrää minne saa mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalle ei haluta mitään työkokeilijoita, ovat edessä ja vaivana. Ollaan sanottu esimiehelle tästä ja onneksi otti koppia asiasta kun Viimeisin työkokeilijoita aiheutti jopa vaaratilanteita. Meille ei enää näitä oteta👍
Aloittaja toki laittaa lähteen väitteilleen.
Kuntouttavaa ei olla lopettamassa, vaikka kuinka jotkut siitä fantasioitte.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän tämä juuri on. Sosiaalihuollolta leikataan 170 miljoonaa, mutta kuntouttavan työtoiminnan osuus tästä tulee olemaan... ei yhtään mitään.
"VAIN KUOLLEEN RUUMIINI YLITSE"
- Arto Satonen
Palkkatuki kuulemma lopetetaan kokonaan, sisäpiiritietoa
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/e1b59e27-614f-42cd-a712-2bda589b6…
TARJOUSTEN VERTAILUTAULUKKO
315702 / Valmentavan kuntouttavan työtoiminnan hankinta
Valmentavan kuntouttavan työtoiminnan päivähinta
Sopimusvuori ry
39,00 EUR / toteutunut työtoimintapäivä/asiakas
Tarjoajan ilmoittama arvio kapasiteetistaan eli kuinka monelle työllisyys ja kasvupalvelujen asiakkaalle se voi tarjota tarjouspyynnön mukaista valmentavaa kuntouttavaa työtoimintaa/vuosi (asiakasmäärä per vuosi).
800,00 asiakkaalle
Kukaan hyvä matikassa? Mitä maksaa kuntouttava työtoiminta? Itse sanoisin, että aika paljolta kuulostaa.
Linkkiä en saa, kun PDF-tiedosto. Löytyy kyllä netistä jos viitsii vähän vaivaantumaan. Julkista tietoa.
Vierailija kirjoitti:
TARJOUSTEN VERTAILUTAULUKKO
315702 / Valmentavan kuntouttavan työtoiminnan hankinta
Valmentavan kuntouttavan työtoiminnan päivähinta
Sopimusvuori ry
39,00 EUR / toteutunut työtoimintapäivä/asiakas
Tarjoajan ilmoittama arvio kapasiteetistaan eli kuinka monelle työllisyys ja kasvupalvelujen asiakkaalle se voi tarjota tarjouspyynnön mukaista valmentavaa kuntouttavaa työtoimintaa/vuosi (asiakasmäärä per vuosi).
800,00 asiakkaalle
Kukaan hyvä matikassa? Mitä maksaa kuntouttava työtoiminta? Itse sanoisin, että aika paljolta kuulostaa.
Linkkiä en saa, kun PDF-tiedosto. Löytyy kyllä netistä jos viitsii vähän vaivaantumaan. Julkista tietoa.
Enemmän maksaa syrjäytyminen, mt ongelmien paheneminen, niiden seurauksena pitkät sairaalahoidot, raskaammat tukimuodot kuten tukiasunnot ym.
Vierailija kirjoitti:
Eli suomeksi suojatyö.
Tiedätkö sinä ollenkaan mitä suojatyöpaikalla tarkoitetaan tai että mitä on kuntouttava työtoiminta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/e1b59e27-614f-42cd-a712-2bda589b6…
Niin? Jutussa ei lukenut mitään että kuntouttavaa ollaan lopettamassa joten älä levitä valheita
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva tietää, kuinka iso osa on kuntoutunut työelämään kuntouttavassa työtoiminnassa? Mitä nyt itse noista tiedän niin mitään hyötyä niistä ei ole.
En tiedä virallisia lukuja mutta uskallan vahvasti väittää, että luku on todella pieni. Kurssituksilla ja "kuntouttamisilla" vain kaunistellaan työttömyystilastoja sillä heitä ei silloin lasketa työttömiksi. Virallisesti työttömiä taitaa olla tällä hetkellä jotain 250 000 ja kun siihen laskee humpuukitoimenpiteissä olevat niin luku onkin jo ainakin puoli miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla jo vastattukin tähän, mutta nostetaan taas esille. Tilastojen valossa kuntouttavasta työtoiminnasta työelämään siirtyneitä on noin kaksi prosenttia.
Minun ei ole tarkoituskaan kuntoutua. Olen yhteiskunnan työelämään sopimaton, mutta en kuitenkaan tarpeeksi sairas että jäisin eläkkeelle. Kohta neljäkymmentä ja pomppinut koko elämäni kuntouttavassa. On paljon mukavampi elää melkein 800e/kk kuin se 595e ja saa tehtyä jotain hyödyllistä kuitenkin. En ole aina ollut pajalla kuntouttavassa vaan ihan oikeilla työpaikoilla. Ilman kuntouttavaa tekisin varmaan im, koska pelkällä työmarkkinatuella ei elä ja elämästä lähtisi viimeinenkin ilo.
Vierailija kirjoitti:
On jo aikakin lopettaa nämä aikuisten päiväkodit.
Kuntouttava pitäisi nimensä mukaisesti olla nuppivakasille ja päihdekuntoutuvilla, ei täysin työkykyisille. Siinähän sitä nähdään kykeneekö työntekoon ja miten paljon tukea siihen tarvitaan. Työkykyiset eivät tuohon myllyyn kuulu. Mitä sitten on tarjolla vajaaakuntoisille, lämmintä kättä vai?
Mulle tulee tässä keväällä 100 päivää työttömyyttä täyteen. Mielenkiinnolla odotan mitä meinaavat mun pään enoksi keksiä. Olen koulutettu ja täysin työkykyinen, työtön olen koska ikää on työnantajien mielestä liikaa. Eläkkeelle en pääse ja ansiosidonnaisen lisäpäivätkin vietiin. Mainitsiko joku huutavan työvoimapulan?
Vierailija kirjoitti:
On jo aikakin lopettaa nämä aikuisten päiväkodit.
Miksi ?
Vierailija kirjoitti:
Eli suomeksi suojatyö.
Ei ole.
Tavallaan kuntouttavan työtoiminnan loppuminen on hieman harmi, koska sain itse sieltä takaisin normaalin arkirytmin, sosiaalisia suhteita ja mukavaa yhdessä tekemistä. Olin vaikeasti masentunut. Yhtenä tehtävänä oli mm. miettiä jatkosuunnitelmia esim. työelämän suhteen ja esitin vähän vitsillä haluavani yliopistoon. En siis uskonut itseeni yhtään, mutta ohjaajilta sain kannustusta.
Muutama vuosi tämän jälkeen kuntouduttuani pääsin opiskelemaan hakupainealalle ja nyt olen jo maisterivaiheessa, haaveena väitöskirja. :)