Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en ymmärrä kuinka vähän pitää syödä että laihtuu

Vierailija
21.02.2025 |

Mielestäni syön suunnilleen saman verran kuin normaalipainoiset tuttavat. Ja silti mutta on 20 kg ylipainoa. 

Esim tänään:

Aamupala ruisleipä voilla, juustolla ja kurkulla, 2 kuppia kahvia. 

Lounas joku valmis smoothie, näkkileipä ja kahvi.

Päivällinen annos riisiä, kanakastiketta ja puoli lautasellista salaattia.

Iltakahvit ja yksi donitsi. 

Joo kyllä, donitsin olisi voinut jättää syömättäkin. Mutta tuntemani normaalipainoiset syövät melkein päivittäin kahvin kanssa jotain makeaa. Ymmärtäisin jos olisin vähän pulska, mutta olen lihava. En tiedä kuinka vähän pitäisi syödä. Töissä olen koko ajan liikkeellä. Tänään ei ollut mitenkään erityisen hyvä päivä syömisten suhteen, en jaksanut panostaa. Mutta rehellinen päivä! Sellaisia ne usein on, töihin en jaksa/ehdi tekemään kunnon eväitä. 

Kommentit (309)

Vierailija
141/309 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile vähentää hiilareita, eli leivät, jauhot, riisi, sokeri pois. Itse laihduin sillä tavalla 15 kiloa ja hävisi turvotus, väsymys ja nivelkivut.

Pidän välillä vähähiilihydraattisia päiviä. Silloin on kyllä hyvä olo, mutta en tiedä miksi en jaksa noudattaa sitä pidemmän päälle! Ehkä kun lapsille kuitenkin kokkaa tavallista ruokaa ja ostaa leipää yms, on sitten vaan helpointa ottaa itsekin samaa. Mutta voisin yrittää lisätä näitä päiviä. Ap 

Meidän perheessä minä olen ainoa, joka on vhh:lla, näin on ollut jo 23 vuotta. Mies ostelee leivät ja muut, mitä haluaa, minä sitten perusraaka-aineet. Keitän perunoita samalla kun kerroskattilan yläosassa kypsyy tärkkelyksettömät kasvikset minulle, tosin muutkin niitä kyllä syövät.

Ei vhh-ruuanlaitto eroa juurikaan tavallisesta ruua

https://juhakemppainen.fi/miksi_lihomme_-ja_mita_voimme_sille_tehda_

Vierailija
142/309 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöt alkupäivästä tosi vähän. Etenkin aamuun ja lounaalle lisää ravintoa. Sanoisin, että suurin osa päivän ravinnosta pitää olla syötynä klo 15-16 mennessä. Sitten syömistä aletaan vähentämään. 

IS uutisoi muutama vuosi sitten naisten painonhallinnasta tehdystä tutkimuksesta, jossa huomattiin saman päivittäisen kalorimäärän aamu- ja lounaspainotteisesti syövän ryhmän laihtuvan enemmän kuin samat kalorit päivä- ja iltapainotteisesti syöviin naisiin verrattuna. Jutussa oli esimerkkinä suositellut kalorimäärät aamupalalle, lounaalle, välipalalle, päivälliselle ja iltapalalle. Sen voi tiivistää vanhaan sananlaskuun: syö aamulla kuin kuningas ja illalla kuin kerjäläinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/309 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pudotin n. 4 v. sitten n. 20 kg eikä pudotetut kilot ole tulleet takaisin. Syötin painonpudotuslaskuriin perustietoni, tavoitepainoni ja liikuntamäärän mitä ryhdyin toteuttamaan saman tein ja aloin syömään pöivittäin laskurin osoittaman kalorimäärän. Hain netistä erilaisia vinkkejä terveellisestä ruuasta ja ruokavalioista, laskin kaloreita kunnes opin arvioimaan silmämääräisesti kuinka paljon voin syödä ja opettelin lautasmallin. Aloin kävelemään n. 10 000 askeleen kävelylenkkejä ja jossain vaiheessa ostin myös painollisen hulavanteen jota pyöritän vieläkin. Paino junnasi paikallaan pari viikkoa ja sitten se lähti putoamaan n. 0,5 kiloa/viikko ja vajaassa vuodessa putosi toivotut n. 20 kg. Noudatan edelleen samaa ruokavaliota kuin painoa pudottaessani, mutta syön vähän enemmän ja osa liikunnastani on nyt kuntosalilla käyntiä.

Vierailija
144/309 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota vaikka Firfarmin joku ohjelma, siinä näet mitä pitäisi syödä ja kuinka paljon.

Firman perustaja on itse läski, joten eipä taida ohjeet toimia.

Ihan normaalikokoinen hän on. Ja ollut joskus hyvin timmissä kunnossa. Kyllä niillä ohjeilla moni on laihtunut. 

Vierailija
145/309 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lihaksia täytyy käyttää jotta keho polttaa energiaa.

Vierailija
146/309 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda kerma, donitsi ja vaihda juusto kinkkuun tai kalkkunaan. 

Vierailija
147/309 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset unohtaa helposti, että geenit vaikuttaa myös kehoon. Itse olen keski-ikäinen nainen, työ ja harrastukset hyvin fyysisiä. Kokoajan heilun sillä rajalla, että paino pysyy normaalina. Joudun todella miettimään mitä voin syödä, herkut ja höttöhiilarit pitää olla minimissä. Pätkäpaastoa pidän myös. Olenkin ainut esim. serkuistani joka ei ole reilusti ylipainoinen. Suvussamme on taipumus olla pyöreä samalla tavalla ja kokoajan pitää tehdä töitä sen eteen, jos ei halua olla lihava.

Minulla on kavereita jotka syövät jatkuvasti herkkuja juovat alkoholia ja limsoja, silti ovat laihoja ja heidän suvuissaan muutkin.

Jep. Kyllä monet ihmiset muistuttaa ruumiinrakenteeltaan vanhempiaan. Minä ja siskoni ollaan molemmat hoikkia, kuten on vanhempammekin. Miehenkään suvussa ei pahemmin lihavia ole. Ei se vaan pelkästään syömisestä ole kiinni. Geenien lisäksi suolistomikrobisto vaikuttaa ja siihen vaikuttaa se, mitä on saanut syödäkseen lapsuudesta alkaen - jos lihominen alkaa jo lapsena niin on tosi vaikea päästä siitä eroon myöhemmin. 

Vierailija
148/309 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pudotin n. 4 v. sitten n. 20 kg eikä pudotetut kilot ole tulleet takaisin. Syötin painonpudotuslaskuriin perustietoni, tavoitepainoni ja liikuntamäärän mitä ryhdyin toteuttamaan saman tein ja aloin syömään pöivittäin laskurin osoittaman kalorimäärän. Hain netistä erilaisia vinkkejä terveellisestä ruuasta ja ruokavalioista, laskin kaloreita kunnes opin arvioimaan silmämääräisesti kuinka paljon voin syödä ja opettelin lautasmallin. Aloin kävelemään n. 10 000 askeleen kävelylenkkejä ja jossain vaiheessa ostin myös painollisen hulavanteen jota pyöritän vieläkin. Paino junnasi paikallaan pari viikkoa ja sitten se lähti putoamaan n. 0,5 kiloa/viikko ja vajaassa vuodessa putosi toivotut n. 20 kg. Noudatan edelleen samaa ruokavaliota kuin painoa pudottaessani, mutta syön vähän enemmän ja osa liikunnastani on nyt kuntosalilla käyntiä.

Onneksi olkoon! Vain 5-10% painostaan 5-10% pudottaneista on kahden vuoden päästä samassa painossa, jonka saavutti ruokavalion muutoksella ja kenties myös liikunnalla. Syyt, miksi lopuilla paino palautuu lähtöpisteeseen tai nousee ylikin ovat seuraavat: aineenvaihdunta hidastuu laihdutuskuurin vuoksi, (nälkä)hormonaaliset muutokset eli greliini vaatii syömään laihdutuskuurin jälkeen ja sitä on vaikea vastustaa, elämäntapojen ja ruokailutottumusten muutoksen pysyvyys eli entisiin elintapoihin lipsuessa paino nousee lähtölukemiin ja psykologiset syyt eli laihduttanut tuntee alitajuisesti syyllisyyttä laihtumisestaan ja alkaa rangaista itseään lihottamalla itseään. 

Vierailija
149/309 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota vaikka Firfarmin joku ohjelma, siinä näet mitä pitäisi syödä ja kuinka paljon.

Firman perustaja on itse läski, joten eipä taida ohjeet toimia.

Ihan normaalikokoinen hän on. Ja ollut joskus hyvin timmissä kunnossa. Kyllä niillä ohjeilla moni on laihtunut. 

Ennemmin kannattaa ladata inttiin valmistautuvien Mars Mars-app ja nauttia sen ohjauksesta. Siinä on mukana taistelijan psyyken puolen vahvistaminen. Appin liikuntaohjelmaa on testattu paljon ja moni saanut kohotettua rapakuntonsa inttikuntoon ennen inttiä. On hyvä, että nykyaikana ohjataan kokonaisvaltaisesti elämäntapoja ja käsitellään psyyken asioita. Kaiken tämän mahdollistavat veronmaksajat. Käyttäjä saa ladata appin maksutta. Ohjelma on pitkä eikä mikään pikamatka ja sillä ei riko paikkojaan.

Vierailija
150/309 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöt alkupäivästä tosi vähän. Etenkin aamuun ja lounaalle lisää ravintoa. Sanoisin, että suurin osa päivän ravinnosta pitää olla syötynä klo 15-16 mennessä. Sitten syömistä aletaan vähentämään. 

Minä taas olen sitä mieltä, että tärkeintä on tunnustella omaa kehoa. Välimeren maissa syödään isoin ateria illalla. En ole koskaan osannut syödä aamulla enkä lounaalla, joten aamupala ja lounas on edelleen aika pienet. Päivällinen on sitten reilusti isompi. Iltapala pieni. Ja painoa tippunut 20 kiloa alle vuodessa. Tämä sopii minulle. 

Vierailija
151/309 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset unohtaa helposti, että geenit vaikuttaa myös kehoon. Itse olen keski-ikäinen nainen, työ ja harrastukset hyvin fyysisiä. Kokoajan heilun sillä rajalla, että paino pysyy normaalina. Joudun todella miettimään mitä voin syödä, herkut ja höttöhiilarit pitää olla minimissä. Pätkäpaastoa pidän myös. Olenkin ainut esim. serkuistani joka ei ole reilusti ylipainoinen. Suvussamme on taipumus olla pyöreä samalla tavalla ja kokoajan pitää tehdä töitä sen eteen, jos ei halua olla lihava.

Minulla on kavereita jotka syövät jatkuvasti herkkuja juovat alkoholia ja limsoja, silti ovat laihoja ja heidän suvuissaan muutkin.

Jep. Kyllä monet ihmiset muistuttaa ruumiinrakenteeltaan vanhempiaan. Minä ja siskoni ollaan molemmat hoikkia, kuten on vanhempammekin. Miehenkään suvussa ei pahemmin lihavia ole. Ei se vaan pelkästään syömisestä ole kiinni. Geenien lisäksi suolisto

Suolistomikrobiston pohja luodaan lapsuudenkodissa. Tutkimuksissa on havaittu suolistomikrobiston jakautuvan kun asutaan kiinteästi yhdessä. Sen ikävä puoli on se, että ylipainoiselta puolisolta tai vanhemmalta voi saada omaan suolistomikrobistoonsa ei-toivottuna lahjana lihomiselle altistavia mikrobeja. 

Vierailija
152/309 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö enemmän ja aamu-/aamupäiväpainotteisemmin. Lisää kasviksia kaikissa muodoissa. Liiku enemmän, ihan mitä tahansa toimintaa, kunhan olet suuremman osan hereilläoloajasta aktiivisena. Ota selvää, mikä edistää hyvää ja riittävää yöunta.

Nämä on olleet mun keinot pysyvään laihtumiseen.

Vierailija
153/309 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei kilot tippuneet laihduttamalla mihinkään, mutta kun aloitin syömään lisäksi pätkäpaastoillen eli 8 tunnin aikaikkunaan kaikki syömiset ja 16 tuntia paastoa, mun elimistö pääsi vauhtiin. Jätin laihduttaessa myös päivittäiset herkut pois ja söin aina vaan yhden lautasellisen ruokaa (mitä vaan oli tarjolla muillekin, vaikka hampurilaisia), mutta siis kaksi ruokaa + välipala mahtui tähän malliin hyvin.

Tällä mallilla tippui 30  kg helposti ja siitä on nyt viisi vuotta, edelleen sama aikaikkuna syömisen suhteen, mutta sen aikana saan syödä mitä haluan ja paino pysyy samassa, laihtua ei enää kannata. Lähti myös verenpaineet ja kakkostyypin diabetes.

Vierailija
154/309 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen sitä mieltä, että tärkeintä on tunnustella omaa kehoa. Välimeren maissa syödään isoin ateria illalla. En ole koskaan osannut syödä aamulla enkä lounaalla, joten aamupala ja lounas on edelleen aika pienet. Päivällinen on sitten reilusti isompi. Iltapala pieni. Ja painoa tippunut 20 kiloa alle vuodessa. Tämä sopii minulle. 

No, esim. kreikkalaisten keskimääräinen BMI on korkeampi kuin suomalaisten. Elävät toki pidempään.

Vierailija
155/309 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi olkoon! Vain 5-10% pa

Minun painon pudotukseni lähti alkuun terveydellisistä syistä ja pysyvät ruokavalio- ja elimäntapamuutokset ovat ainoa keino millä pysyn terveenä  ilman lääkkeitä. Yksi syy myös miksi olen onnistunut on se, että jäin juuri ennen elämäntapamuutoksiani eläkkeelle ja minulla on nyt vuorokaudessa 24 tuntia aikaa hoitaa itseäni. Ihminen pystyy paljoon ja jopa enempään kuin itse etukäteen uskookaan, kun vain tekee sen päätöksen muutoksista. Sain myös kannustusta ja tukea tavoitteilleni julkisen terveydenhoidon hoitohenkilökunnalta. 

Vierailija
156/309 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sen rasvan polton saa kehossa käyntiin niin silloin alkaa tapahtua. Sitä vaan ei saisi katkaista ryntäämällä heti syömään jotakin.

Se miten se käynnistyy riippuu ihmisestä. Varmasti starttaa kahden tunnin hidasvauhtisella lenkillä. On jo käynnissä kun aamulla heräät. Käynnistyy tunnin kuluttua siitä kun vatsa alkaa kurnia ja huutaa "tahdon ruokaa".

Jotkut onnistuvat siten että vuorokaudessa syövät mitä syövät mutta kahdeksan tunnin ikkunassa. Jos luonnostaan on niin että aamulla ei ole nälkä, kannattaisiko ottaa aamupalaksi vain iso kuppi kahvia ja siirtää ensimmäinen ateria iltapäivän puolelle ?

Vierailija
157/309 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu annoskoosta, jos aamulla koko leipä jne...

Vierailija
158/309 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa ruisleipä? Viipale vai kokonainen leipä? Juustossa on rasvaa, jotain rasvattomampaa tilalle ja muutoinkin enemmän proteiinia. Korvaa smoothie oikealla ruoalla. Luultavasti smoothiesi sisältää lähinnä tyhjiä kaloreita (sokeria). Näkkileipä hittoon, miksi syöt leipää aterioilla? Riisin voit poistaa lautaselta kokonaan, korvaa kasviksilla. Onko kastikkeessa kermaa? Toivottavasti ei. Donitsin tilalle maustamatonta rahkaa ja sokeritonta mehukeittoa. 

Vierailija
159/309 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki.

Aamupala: 1 pienehkö sämpylä kahdella justosiivulla ja kupillinen vettä.

Lounas: 2 pienehköä sämpylää kolmella juustosiivulla ja kupilline teetä 2 sokeripalalla. Jälkkäriksi 6 mariannekarkkia.

Iltapala: kulhollinen muroja maustamatoman jogurtin kanssa ja yksi banaani.

Näin mä syön usein enkä liho. Kasviksia on sen mukaan lisää jos jaksan laittaa.

Kannattaa käydä lääkärissä. Varmaan aikamoiset puutokset kun ei syö kunnolla. Missä välissä syöt kunnon ruokaa??

T. Hoikka nainen

Vierailija
160/309 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sulla ap on väärä kuva hoikkien syömisistä. Minä en juo ikinä smoothieta, enkä syö myöskään mitään makeaa. Enkä tunne ketään joka söisi makeita päivä. Mun syöminen on kutakuinkin tällainen: ei aamiaista, koska ei ole nälkä. Lounas hyvä perusruoka isolla annoksella. Paljon salaattia. Ei välipalaa. Päivällinen taas hyvä ja monipuolinen iso annos ruokaa ja paljon ihanaa salaattia. Ei iltapalaa. En napostele (todella ällöttävä sana muuten). Herkuttelen joskus, mutta suolaisilla herkuilla. Tortillasipsit ja kastikkeet esim on mun herkkua. Ja juustot myös on hyvää. Juhlissa syön vain suolaisia. Makeat maistuu pahalle.

En pelkää nälkää, enkä yritä pitää sitä poissa. Pidän nälän tunteesta ja nukkumaan on hyvä mennä tyhjällä vatsalla. Saa paremmin unta niin.

Minä tunnen useamman hoikan jotka syövät päivittäin paistopisteherkkuja, pizzaa ja limuja. Tekevät kevyttä istumatyötä, heillä suvuissaan sellaiset geenit että pysytään hoikkina ja voi syödä mitä tykkää. Itse en voi herkkuja syödä vaikka aktiivinen työ ja harrastukset, paino nousee heti jos ei tarkkaile syömisiään. Ihmisissä on eroja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi