Mä en ymmärrä kuinka vähän pitää syödä että laihtuu
Mielestäni syön suunnilleen saman verran kuin normaalipainoiset tuttavat. Ja silti mutta on 20 kg ylipainoa.
Esim tänään:
Aamupala ruisleipä voilla, juustolla ja kurkulla, 2 kuppia kahvia.
Lounas joku valmis smoothie, näkkileipä ja kahvi.
Päivällinen annos riisiä, kanakastiketta ja puoli lautasellista salaattia.
Iltakahvit ja yksi donitsi.
Joo kyllä, donitsin olisi voinut jättää syömättäkin. Mutta tuntemani normaalipainoiset syövät melkein päivittäin kahvin kanssa jotain makeaa. Ymmärtäisin jos olisin vähän pulska, mutta olen lihava. En tiedä kuinka vähän pitäisi syödä. Töissä olen koko ajan liikkeellä. Tänään ei ollut mitenkään erityisen hyvä päivä syömisten suhteen, en jaksanut panostaa. Mutta rehellinen päivä! Sellaisia ne usein on, töihin en jaksa/ehdi tekemään kunnon eväitä.
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Täällä sanotaan että liian vähäisellä syömisellä ei laihdu kun aineenvaihdunta hidastuu miten ne syömishäiriöiset anorektikot sitten laihtuu luurangoksi kun eivät syö juuri mitään.
On oleellinen ero sillä, syökö vähän vai ei mitään.
Syöt alkupäivästä tosi vähän. Etenkin aamuun ja lounaalle lisää ravintoa. Sanoisin, että suurin osa päivän ravinnosta pitää olla syötynä klo 15-16 mennessä. Sitten syömistä aletaan vähentämään.
Vierailija kirjoitti:
Lounas voisi olla kunnollinen ruoka.
Mutta valitettavasti kuten huomaat, ei auta vähentää syömisiä. Ei laihdu jos ei laihdu.
Aivan taatusti laihtuu kun tarpeeksi vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Liian vähällä syömisellä ei valitettavasti laihdu.
No aivan varmasti laihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile vähentää hiilareita, eli leivät, jauhot, riisi, sokeri pois. Itse laihduin sillä tavalla 15 kiloa ja hävisi turvotus, väsymys ja nivelkivut.
Sama! Laihduin itse jättämällä nuo pois ja elämällä ketolla 35kg. En lisännyt liikuntaa yhtään ja minun tavallinen liikunta on 30min kävelyä kauppaan ja takaisin 4 kertaa viikossa.
Minulle ei ainakaan sovi viljat, palkokasvit ja sokeri....
se lihavuus on geeneissä
1200 kcal vuorokaudessa
sillä laihtuu ja liikuntaa lisäksi
Vierailija kirjoitti:
Noissa leivissä voi olla pelkästään 600+ kaloria, riisiannos voi olla helposti myös 600+ kaloria, donitsi 500 kaloria eli noissa kolmessa on jo naisen lepokulutuksen verran kaloreita ja jos haluat laihtua se pitää syödä tuosta vähemmän.
Ei, vaan enemmän pitää syödä mutta kunnollista ruokaa ja säännöllinen ruoka-aika joka päivä, siis syödään samaan aikaan joka päivä. Juomissa on myös paljon kaloreita, ne pitää huomioida.
Ehkä sulla ap on väärä kuva hoikkien syömisistä. Minä en juo ikinä smoothieta, enkä syö myöskään mitään makeaa. Enkä tunne ketään joka söisi makeita päivä. Mun syöminen on kutakuinkin tällainen: ei aamiaista, koska ei ole nälkä. Lounas hyvä perusruoka isolla annoksella. Paljon salaattia. Ei välipalaa. Päivällinen taas hyvä ja monipuolinen iso annos ruokaa ja paljon ihanaa salaattia. Ei iltapalaa. En napostele (todella ällöttävä sana muuten). Herkuttelen joskus, mutta suolaisilla herkuilla. Tortillasipsit ja kastikkeet esim on mun herkkua. Ja juustot myös on hyvää. Juhlissa syön vain suolaisia. Makeat maistuu pahalle.
En pelkää nälkää, enkä yritä pitää sitä poissa. Pidän nälän tunteesta ja nukkumaan on hyvä mennä tyhjällä vatsalla. Saa paremmin unta niin.
Vierailija kirjoitti:
Ota vaikka Firfarmin joku ohjelma, siinä näet mitä pitäisi syödä ja kuinka paljon.
Firman perustaja on itse läski, joten eipä taida ohjeet toimia.
Naisilla vaihdevuosissa estrogeenin väheneminen lisää rasvaa sisäelimiin ja aiheuttaa vyötärölihavuutta.
Mikä auttaa:
1.Estrogeenikorvaushoito (siinä on syöpävaara), estrogeenin paikallishoito (pienempi syöpävaara)
Sekä
2. himoliikunta, eri lajeja ja paljon
3. kasvispainotteinen ruokavalio
4. syö vähemmän kuin kuluttaa
Hyvä uni on tärkeä tekijä
Mutta yksi huomio:
Stressi laihtumisesta lisää lihavuutta. 1 pieni herkku/vko olisi ok laihduttaessa
Minä en laihduta, mutta elintapojani yritän saada terveellisempään suuntaan.
Onnea laihduttajille
Jos on lyhyt eikä liiku/tee fyysistä työtä älyttömästi, aika vähän saa syödä.
Painan yli sata kiloa ja olen laihduttanut nyt viitisen viikkoa. Olen saanut pois viisi kiloa, eli noin kilon per viikko. Tämä on vaatinut hyvin alhaisia kaloreita, puhutaan alle tuhannesta per päivä. Koitin ensin syödä hieman enemmän, mutta paino ei laskenut lainkaan.
En ole koskaan ollut hoikka, nuorena pysyin juuri ja juuri normaalipainon ylärajoilla liikkumalla runsaasti ja vahtimalla jokaista suupalaani.
Suolan määrästä hyvä juttu tänään Hesarissa. Suomalaiset saavat aivan liikaa suolaa ruoastaan. Eineksissä, ravintolaruoissa ja leivässä on ihan liikaa suolaa. Valmiskastikkeet, mausteseokset ym. turvottavat etenkin keski-ikäistyvää ihmistä ja paino sitä myöten nousee. Aikuinen ei tarvitse kuin 1,5g suolaa vuorokaudessa. Monet saavat huomaamattaan yli 10g. Omakohtaisesti sokerin, suolan, vehnän ja alkoholin karsiminen auttaa. Lisää marjoja, chian-siemeniä ja kauraleseitä, niin terveys kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen normaalipainon ylärajoilla pienemmällä syömisellä kuin sinä. Olen 50+ ja olin vielä 45 v normaalipainon alarajalla/lievästi alipainoinen. Jos olet keski-ikäinen nainen niin todella vaikeaa on.
Minä syön normaalia ruokaa, aamulla puuroa ja olen 50+ ikäinen, normaalipainon alarajalla. Eihän tuokaan aloitus kerro yhtään mitään, lautasen koko usein ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen normaalipainon ylärajoilla pienemmällä syömisellä kuin sinä. Olen 50+ ja olin vielä 45 v normaalipainon alarajalla/lievästi alipainoinen. Jos olet keski-ikäinen nainen niin todella vaikeaa on.
Minä syön normaalia ruokaa, aamulla puuroa ja olen 50+ ikäinen, normaalipainon alarajalla. Eihän tuokaan aloitus kerro yhtään mitään, lautasen koko usein ratkaisee.
Taisin tehdä sen virheen, että oletin painonpudottajan annosten olevan pieniä. Omani on aina olleet pieniä. Mutta mistä sitä tietää apn annoksista.
Tuossa on yksi päivä.
Riisi ja kanakastike annoksen voi tehdä miten vain. Kermaa ja voita tai fondueita.
Pelkästään tuon annoksen koko.
Näillä tiedoilla ei voi sanoa mikä mättää.
Jos lasken itselleni yhden päivän saan 1800 kaloria. Kulutus halvalla älykellolla salireissun ja 8000 muun askeleen kanssa 2560. Se on vain yksi päivä.
Toisena päivänä syön 1900,kulutus säkkitreenin ja 10 000 askeleen kanssa 2700.
Treeneissä on se ero. Toinen kuluttaa rasvaa. Toinen enemmän hiilareita. Vaikka kulutukset eivät kaloreissa eroa.
Katso sitä liikettä ja syömistä koko viikolle. Ei liian vähän, mutta ei liikaakaan.
Ihmiset unohtaa helposti, että geenit vaikuttaa myös kehoon. Itse olen keski-ikäinen nainen, työ ja harrastukset hyvin fyysisiä. Kokoajan heilun sillä rajalla, että paino pysyy normaalina. Joudun todella miettimään mitä voin syödä, herkut ja höttöhiilarit pitää olla minimissä. Pätkäpaastoa pidän myös. Olenkin ainut esim. serkuistani joka ei ole reilusti ylipainoinen. Suvussamme on taipumus olla pyöreä samalla tavalla ja kokoajan pitää tehdä töitä sen eteen, jos ei halua olla lihava.
Minulla on kavereita jotka syövät jatkuvasti herkkuja juovat alkoholia ja limsoja, silti ovat laihoja ja heidän suvuissaan muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noissa leivissä voi olla pelkästään 600+ kaloria, riisiannos voi olla helposti myös 600+ kaloria, donitsi 500 kaloria eli noissa kolmessa on jo naisen lepokulutuksen verran kaloreita ja jos haluat laihtua se pitää syödä tuosta vähemmän.
Laskurin mukaan päivittäinen energiantarpeeni on 2600 kcal. Olen pitkä melkein 180cm nainen ja tavallinen aktiivisuus. Mutta en tosiaan haluaisi ylläpitää tätä painoa joten selkeästi vähemmän tulisi edelleen syödä... mutta en tiedä kuinka vähän :(
Puhelimeen saa hyviä äppeja.
kun siihen kerrot rehellisesti mitä syöt, se kertoo mitä pitää korjata.
laihduttamisessa se rehellisyys on useimmille vaikeinta, ei muisteta kaikkea mitä ja kuinka paljon tuli syötyä.
Ihmiset ei ymmärrä että pitää treenata paljon että laihtuu. 2 tuntia kunnon liikunttaa joka päivä 6 kuukautta ja minä laihduin 30 kg. Kun itse on sen työn tehnyt niin ymmärtää että pitää oikeesti liikkua myös eikä luottaa ruokavalioon pelkästään.
Vierailija kirjoitti:
Jos on lyhyt eikä liiku/tee fyysistä työtä älyttömästi, aika vähän saa syödä.
Painan yli sata kiloa ja olen laihduttanut nyt viitisen viikkoa. Olen saanut pois viisi kiloa, eli noin kilon per viikko. Tämä on vaatinut hyvin alhaisia kaloreita, puhutaan alle tuhannesta per päivä. Koitin ensin syödä hieman enemmän, mutta paino ei laskenut lainkaan.
En ole koskaan ollut hoikka, nuorena pysyin juuri ja juuri normaalipainon ylärajoilla liikkumalla runsaasti ja vahtimalla jokaista suupalaani.
Minä olen 155cm kotirouva. Liikun kyllä päivittäin ja elän muutenkin aktiivista elämää, mutta mikään himoliikkuja en ole.
Ikää on sen verran, että vaihdevuosioireita on. Silti syön kunnon annoksia ja energiatiheääkin ruokaa, esim. pekonia, lasagnea, pullaa. Viiniä viikonloppuruoalla (eli tänään, jipii!). Olen aivan sutjakassa kunnossa, paino alkaa nippa nappa vitosella.
Uskon, että paljon tekee se, että nukun hyvin, ei ole stressiä ja syön paljon myös marjoja, hedelmiä ja vihanneksia. Ja nimenomaan syön ne, en juo. Tuntuu, että suolistoni voi hyvin.
Meidän perheessä minä olen ainoa, joka on vhh:lla, näin on ollut jo 23 vuotta. Mies ostelee leivät ja muut, mitä haluaa, minä sitten perusraaka-aineet. Keitän perunoita samalla kun kerroskattilan yläosassa kypsyy tärkkelyksettömät kasvikset minulle, tosin muutkin niitä kyllä syövät.
Ei vhh-ruuanlaitto eroa juurikaan tavallisesta ruuanlaitosta, raaka-aineita vainrajataan itselle sopivammaksi.
En ole esim. tehnyt ns. Jauhokastikkeita sen jälkeen kun siirryin vhh:lle, mutta eipä niitä kukaan ole kaivannut. Jauhelihakastike on kaikille sama ruoka, kun kumoaa siihen purkillisen tomaattipyrettä. Kokonainen ruoka siitä tulee, kun lisää siihen puoli kiloa tärkkelyksettömiä vihanneksia. Kaalilaatikkoa teen usein, jätän siitä riisin pois, mutta kukaan ei ole sitä huomannut, tai ainakaan valittanut. Salaatit on kaikille yhteisiä.
muut syövät leipää, pastaa, riisiä ja muita tärkkelyksiä, ja kyllä minä heille niitä keitän. Samallahan ne tulevat kuin höyrytetyt kasvikset. Ostan itselleni monesti siemennäkkäriä iltapalalle, mutta yleensä en syö aterioiden yhteydessä sitäkään. Vähän se tietysti vaatii harjoittelua alussa, mutta enää en edes muista, miten söin ennen vhh:ta.