Mä en ymmärrä kuinka vähän pitää syödä että laihtuu
Mielestäni syön suunnilleen saman verran kuin normaalipainoiset tuttavat. Ja silti mutta on 20 kg ylipainoa.
Esim tänään:
Aamupala ruisleipä voilla, juustolla ja kurkulla, 2 kuppia kahvia.
Lounas joku valmis smoothie, näkkileipä ja kahvi.
Päivällinen annos riisiä, kanakastiketta ja puoli lautasellista salaattia.
Iltakahvit ja yksi donitsi.
Joo kyllä, donitsin olisi voinut jättää syömättäkin. Mutta tuntemani normaalipainoiset syövät melkein päivittäin kahvin kanssa jotain makeaa. Ymmärtäisin jos olisin vähän pulska, mutta olen lihava. En tiedä kuinka vähän pitäisi syödä. Töissä olen koko ajan liikkeellä. Tänään ei ollut mitenkään erityisen hyvä päivä syömisten suhteen, en jaksanut panostaa. Mutta rehellinen päivä! Sellaisia ne usein on, töihin en jaksa/ehdi tekemään kunnon eväitä.
Kommentit (309)
En saa lainattua enää, mutta jatkan apn pituisten 180cm naisten kulutusasiasta: kehonkoostumusmittauksessa sanottiin, että mun lepotulutus on 1600 kaloria, vaikken siis edes nousisi sohvalta. Olin jo keski-ikäinen tuolloin.
Donitsit ja limsat kannattaa jättää, mutta tilalle kasviksia ja proteiinia.
Leipä, riisi, smoothie ja donitsi listalta pois. Tilalle esim nämä: leipä=salaatinlehti, riisi=kananmuna, smoothie=vesi, donitsi= omena.
Arkiliikunta käyttöön. Työmatkat kävellen, pyörällä tai hölkäten. Älä käytä hissiä, mene aina portaita pitkin. Jumppaliikkeitä, stepperi tai kuntopyörä kotona telkkaa katsoessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän mä pystyn laihtumaan jos olen tiukkana. Mutta lähinnä nyt mietin miksi ne normaalipainoiset saa "vapaasti" syödä leivonnaisia joka toinen päivä. Eikä paino nouse. Eläviä esimerkkejä lähipiirissä on vaikka kuinka. Ap
Sivusta huutelen, että ei kaikki normaalipainoisetkaan saa. Minun on pakko pysyä tiukkana ruokavalion suhteen, jos en halua terveysongelmia. Esim. kaikki lisätty sokeri ja teollinen ruoka kerää minulla ihan järkyttävästi nestettä kehoon. Ja aiheuttaa iho-ongelmia ja nivelkipuja. Syön lisättyä/teollista sokeria oikeastaan vain, kun juoksen pitkiä lenkkejä, että energiatasot pysyy. Muuten en juuri koskaan syö karkkia tai leivonnaisia. Ja välttelen noita kaupan smoothieita ja muita juomia, joissa on hirvittävästi sokeria. Kun niitä sokerimääriä alkaa katsomaan, ne on oikeasti aika järkyttäviä.
Kyllä minullakin on lähipiirissä niitä, joille sokeri ja muu roska ei aiheuta mitään. Lähinnä ovat miehiä. En silti jaksa olla katkera. Meille on annettu eri kortit elämään. Ja itse ainakin yritän pelata ne kortit niin, että pysyn mahdollisimman terveenä mahdollisimman pitkään. Ja kun hetken jaksaa kitkutella sen herkkuhimon kanssa, huomaa itsekin mielummin vallitsevassa leffailtaan cashew-pähkinät ja viinirypäleet, sipisen ja karkkien sijaan. Ja jälkiruokahimoon riittää yksi raikas hedelmä rasvaisen sokeripommin sijaan. Ihminen tarvitsee sokeria kuitenkin jonkun verran, mutta se kannattaa syödä mahdollisimman luonnollisessa muodossa.
Paljonko on tuo pituus ja paino? Paljonko harrastat liikuntaa, josta oikeasti on hyötyä (pulssi 120-150 min 30-60min)? Paljonko kehon rasva% ja voimatasot? Onko kilpparit, hormonitoiminta ym. testattu?
Monilla on vajavaiset tiedot kehonhallinnasta ja ravinto-opista, koska ympärillä kiertää JÄRKYTTÄVÄSTI vääristynyttä tai ihan silkkaa uskomustietoa laihduttamisesta. Esim. yo. kommentti - ihminen ei todellakaan tarvitse sokeria ruoasta yhtään grammaa, ei edes hiilareita. Maksa pystyy tuottamaan aivoille tarvittavan glukoosin. Samaan hengenvetoon kuitenkin, hiilarit eivät ole ravinto-opillisesti paha asia - itse asiassa, vähärasvaisella ruoalla on mahdollista pudottaa enemmän rasvamassaa.
Monet, jotka syövät paljon, myös liikkuvat paljon. Itse kun aikanaan fillaroin helvetisti, söin myös helvetisti ja silti pystyin pitämään sikspäkin. Joskus päivän fillariretken jälkeen kotiin tullessa saatoin syödä paketin jauhelihaa ja juustopastaa ylimääräisellä juustolla ja huomaamatta syödä koko pussin daimia(niitä isoja 500g). Ei millään mittapuulla terveellistä, mutta demonstroin vain sitä, että kalorinkulutus voi olla helposti +4000, jos liikuntaa on paljon.
Kävely on liikuntalajien kuningas, koska sitä voi kuka tahansa harrastaa missä tahansa, sen yksikkövastus on erittäin matala, l. sen harrastaminen ei ole kunnosta vaan viitsimisestä kiinni, ja sen metabolinen reaktiivisuus on hyvin matala, eli se ei lisää ruokahalua tai aiheuta ylikuntoa. Tähtää 10k, mieluiten 20k askeleeseen päivässä. Lataa kännykkään askelmittari.
Juokseminen on huono laji, ellet halua nimenomaan treenata juoksukuntoa. Se on jopa suorastaan haitallista, jos on vähänkään ylipainoa, koska niveliin kohdistuu hirveä impulssirasitus. On tehnyt muutaman kerran mieli sanoa vastaantuleville juoksuläskeille, että siirry kävelyyn.
Fillarointi on erittäin hyvä laji, ja kuntopyörä on todella hyvä väline. Fillarilla pääsee tosin pienellä vaivalla pitkälle ja sillä huijaa itseään - jos haluaa, että siitä on hyötyä, pulssi täytyy saada 120-150 alueelle koko suorituksen ajaksi.
Heitä hittoon aivan kaikki prosessoitu ruoka, älä juo YHTÄÄN kaloria. Smoothiet pois. Kokohedelmien syönti lisää kylläisyydentunnetta n. 10x paremmin kuin niiden juominen.
Priorisoi kasviksia, vähärasvaisia proteiininlähteitä ja syö energiatiheitä ruokia mahd vähän. Oma suosikkiruoka on jauheliha, kasviksia, purkki kidney/mustapapuja ja maustekastike.
Esim. pähkinöissä on painoyksikköä kohti enemmän energiaa kuin sipseissä ja pähkinävoissa on 80-90% ihan oikean voin kaloreista, mutta harva lappaa voita naamaan ruokalusikkakaupalla. Pähkinä-hedelmämikseissä on 500kcal/100g ja niitä on yhtä vaivaton syödä kuin karkkia.
Suklaapatukassa on saman verran energiaa kuin kilossa pakastemarjoja.
Riippuu ihmisen suoliston bakteerikannasta, miten ravinto imeytyy kullakin.
Bakteerikanta taas muodostuu sen mukaan mitä syömme.
Vierailija kirjoitti:
Näissä keskusteluissa olisi aina hyvä, jos aloittaja lisäisi pituuden aloitusviestiin. Lyhyelle "normaalina" nähty määrä ruokaa voikin olla liian paljon, vaikka se olisikin vähän pidemmälle OK tai auttaisi painon pudotuksessa.
Esim. 155 cm naisen keho tarvitsee hurjasti vähemmän kaloreita kuin 170 cm naisen, mikä voi johtaa väärien mielikuvien takia ylipainoon. Pienikin heitto pidemmällä päällä johtaa hitaaseen painon kertymiseen, ja voi ärsyttää, kun ei tunnu mistään löytyvän syytä painon nousulle.. Kokemuksesta.
Koomisinta on kun ravintola-annos on sama pienelle naiselle ja isolle miehelle. Sen ison miehen kulutus on kaksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän mä pystyn laihtumaan jos olen tiukkana. Mutta lähinnä nyt mietin miksi ne normaalipainoiset saa "vapaasti" syödä leivonnaisia joka toinen päivä. Eikä paino nouse. Eläviä esimerkkejä lähipiirissä on vaikka kuinka. Ap
Sivusta huutelen, että ei kaikki normaalipainoisetkaan saa. Minun on pakko pysyä tiukkana ruokavalion suhteen, jos en halua terveysongelmia. Esim. kaikki lisätty sokeri ja teollinen ruoka kerää minulla ihan järkyttävästi nestettä kehoon. Ja aiheuttaa iho-ongelmia ja nivelkipuja. Syön lisättyä/teollista sokeria oikeastaan vain, kun juoksen pitkiä lenkkejä, että energiatasot pysyy. Muuten en juuri koskaan syö karkkia tai leivonnaisia. Ja välttelen noita kaupan smoothieita ja muita juomia, joissa on hirvittävästi sokeria. Kun niitä sokerimääriä alkaa katsomaan, ne on oikeasti aika järkyttäviä.
Kyllä minullakin on lähipiirissä niit
Normaalipainoisilla tai sitä vähemmän painavilla on kroppa siinä mallissa, että se kestää silloin tällöin herkuttelun tuotteilla, jotka eivät kuulu heidän normaaliin päivittäiseen ruokavalioon. Myös paljon kaloreita polttaavaa liikuntaa harrastavat voivat halutessaan herkutella enemmän kuin vähemmän tai ei ollenkaan liikuntaa harrastavat. Jokaisen täytyy tarkkailla ja kuulostella omaa kroppaansa jotta tietää mitä ja kuinka paljon voi syödä. Jopa painoa pudottaessa voi rakentaa elintapansa ja ruokavalionsa sellaiseksi, että voi silloin tällöin pitää herkuttelupäiviäkin jolloin voi syödä kohtuudella jotain sellaistakin mikä on muuten kiellettyä.
Itsellänikään ei tapahdu painossa oikein mitään, tosin olen noudattanut tätä vasta reilun viikon. Kyseessä ravitsemusterapeutilta saatu malliesimerkki ruokavaliosta. Leipää tässä on varmasti liikaa. On kuitenkin pakko odottaa seuraavaan rahapäivään, jotta saan ostettua toisenlaiset ruokatarpeet, nyt ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä näillä mitä on pakkasessa. Onneksi kohta pääsen kokeilemaan jotain toista ruokavaliota.
Vierailija kirjoitti:
Noissa leivissä voi olla pelkästään 600+ kaloria, riisiannos voi olla helposti myös 600+ kaloria, donitsi 500 kaloria eli noissa kolmessa on jo naisen lepokulutuksen verran kaloreita ja jos haluat laihtua se pitää syödä tuosta vähemmän.
Riisi ei lihota.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen normaalipainon ylärajoilla pienemmällä syömisellä kuin sinä. Olen 50+ ja olin vielä 45 v normaalipainon alarajalla/lievästi alipainoinen. Jos olet keski-ikäinen nainen niin todella vaikeaa on.
Kyllä. Keski-ikäisellä naisella on vaikeaa. Minä olin 50 v asti bmi 23. Tämän jälkeen paino vain nousee, vaikka mitä muutoksia tekee.
En ehtinyt lukea koko ketjua, mutta kysyisin, että miten ylipainosi on kertynyt? Sieltä se juurisyy laihtumisen vaikeuteen löytyy.
Et myöskään voi verrata normaalipainoisen herkuttelua omaan syömiseesi. Normaalipainoisen kun ei tarvitse laihduttaa. Minä esimerkiksi syön todella kaloripitoisia ruokia, mutta vastapainoksi liikun. Liikun päivittäin ja saan siitä hyvän olon. Syöminenkin on nautinto, mutta ei koskaan silloin jos joku voimakas tunne on vallalla.
Täällä sanotaan että liian vähäisellä syömisellä ei laihdu kun aineenvaihdunta hidastuu miten ne syömishäiriöiset anorektikot sitten laihtuu luurangoksi kun eivät syö juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä keskusteluissa olisi aina hyvä, jos aloittaja lisäisi pituuden aloitusviestiin. Lyhyelle "normaalina" nähty määrä ruokaa voikin olla liian paljon, vaikka se olisikin vähän pidemmälle OK tai auttaisi painon pudotuksessa.
Esim. 155 cm naisen keho tarvitsee hurjasti vähemmän kaloreita kuin 170 cm naisen, mikä voi johtaa väärien mielikuvien takia ylipainoon. Pienikin heitto pidemmällä päällä johtaa hitaaseen painon kertymiseen, ja voi ärsyttää, kun ei tunnu mistään löytyvän syytä painon nousulle.. Kokemuksesta.
Koomisinta on kun ravintola-annos on sama pienelle naiselle ja isolle miehelle. Sen ison miehen kulutus on kaksinkertainen.
Anteeksi kun sanon näin, mutta tuollainen on ylipainoisen ajattelua.
Ravintolaruoka on ravintolaruokaa. Sitä ei tehdä terveys ja laihdutus edellä. Eikä sen pääruoan tarvitse olla ainoa ruoka, jos iso nälkä on. Ravintolatkin toivoo ihmisten syövän alku- ja jälkiruokia.
Päivän syömisesi ovat epätasapainossa ja piilokaloreita esim. donitsissa. Kyllä omalla kokemuksella syömällä 5 kertaa päivässä ravitsevaa ruokaa sopivalla annoskoolla on pudotettu useampikin kilo painoa. Aiemmin söin määrällisesti vähemmän, pmutta väärää ruokaa. Hiilari / rasva / sokeripitoisia ruokia.
Itse syön suunnilleen näin: Aamupalana sokeriton proteiinirahka + kuppi kahvia kauramaidolla. Lounaalla esim ruokaisa salaatti 3% rasvaa sisältävillä salaattijuustokuutioilla, raejuustoa pari rkl, kaurapasta yms. Välipalana sokeriton proteiinirahkaa cashew pähkinällä / pakastemarjoja tai 2 kpl moniviljapaahtoleipää hummuksella ja avokadolla. Illallisella esimerkiksi wok nuudeleilla (soijakastike ilman lisättyä sokeria yms) ja pakastevihannekset + proteiini. Iltapalana 2kpl ruisleipää, becel levite + kevytjuustoa. Yksi herkuttelupäivä viikossa, ja tällöinkin kohtuudella karkkia / leivonnainen / sipsiä yms.
Kun pääsee sokerikoukusta irti, ei tee enää mieli samalla tavalla herkutella. Kannattaa siis miettiä terveellisiä vaihtoehtoja täyttää vatsaa / hillitä herkkuhimoja. Myös lounaalla smoothie ja näkkileipä on todella niukka. Vaihtaisin johonkin ruokaisampaan proteiinipitoiseen. Kannattaa kiinnittää huomiota rasvojen laatuun (suosi kasvirasvaa) sekä välttää piilosokereita. Näin se aineenvaihduntakin alkaa pelaamaan paremmin. Toki arkiliikunta ja muutenkin urheilu tukee tietenkin painon tippumista ruokavalion ohella.
Ja tosiaan kärsivällisyys on valttia. Itsellä meni 2-3 viikkoa, ennen kuin alkoi huomaamaan muutoksia kropassa ruokavalion muutoksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile vähentää hiilareita, eli leivät, jauhot, riisi, sokeri pois. Itse laihduin sillä tavalla 15 kiloa ja hävisi turvotus, väsymys ja nivelkivut.
Itse aikanani hämmästelin samaa. Söin vähän enkä laihtunut. Sitten muutin sitä mitä syön ja aloin laihtua.
Rakastan leipää, mutta jos syön sitä lihon. Eli leipä pois ja tilalle otin maustamatonta jugurttia, marjoja ja vähän sokeritonta mysliä. Riisin/perunan/makaroonin tilalle laitoin valmispussin pakastevihanneksia (porkkana,kukkakaali,parsakaali esim.) airfryeriin, päälle pari nökärettä voita sulamaan, suolaa ja sitruunapippuria. Lihan tilalle kanaa tai kalaa. Lisänä hedelmiä ja esim. porkkanoita naposteluun. Pähkinöitä. Maukkaita salaatteja. Lisäksi join teetä ja kahvia maidolla sekä vettä ja vichyä janoon. Lähti 12kg lievästä ylioainosta ja normaalipainon ylärajalta normaalipainoon. Hävisi myös vatsavaivat kuten ilmavaivat ja alapään hajut sekä kuorsaus ja väsymyskooma.
Max 1200kcal niin varmasti laihtuu.
Ja oikeaa ruokaa, ei mitään pussikeittoja!
Vierailija kirjoitti:
En saa lainattua enää, mutta jatkan apn pituisten 180cm naisten kulutusasiasta: kehonkoostumusmittauksessa sanottiin, että mun lepotulutus on 1600 kaloria, vaikken siis edes nousisi sohvalta. Olin jo keski-ikäinen tuolloin.
Donitsit ja limsat kannattaa jättää, mutta tilalle kasviksia ja proteiinia.
Ja minulla 161cm pitkällä 1250kcal. Tuon alle pitää mennä että laihtuu eikä liikunnan kaloreja saa syödä
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laskea tarkalleen paljonko niitä kaloreita syö, toi on ainut tapa varmistua paljon sitä energiaa tulee todellisuudessa syötyä.
Usein se isoin ongelma on, että mutuillaan paljonko syödään mutta todellisuudessa ei ole hajuakaan paljonko siinä "terveellisessä" smoothiessa tai lihakastikeessa on kaloreita. Sitten luullaan että syödään vähän, ja perjaatteessa määrällisesti syödäänkin mutta samaan aikaan todella energiatiheää ruokaa.
Juuri näin. Olen se, joka on pudottanut 18 kiloa ja matka jatkuu. Kuvittelin syöväni ennen liian vähän ja _määrällisesti_ söinkin. Iltapala kun saattoi olla vaikka 100 grammaa suklaata ja muutama muu herkku päälle. Samoilla kaloreilla voi syödä valtavan annoksen ruokaa, kun koostaa sen järkevästi.
"Lounas joku valmis smoothie, näkkileipä ja kahvi."
Valmis smootie taitaa olla kaloripommi. Kannattaa katsoa mitä siinä kyljessä lukee.