Mä en ymmärrä kuinka vähän pitää syödä että laihtuu
Mielestäni syön suunnilleen saman verran kuin normaalipainoiset tuttavat. Ja silti mutta on 20 kg ylipainoa.
Esim tänään:
Aamupala ruisleipä voilla, juustolla ja kurkulla, 2 kuppia kahvia.
Lounas joku valmis smoothie, näkkileipä ja kahvi.
Päivällinen annos riisiä, kanakastiketta ja puoli lautasellista salaattia.
Iltakahvit ja yksi donitsi.
Joo kyllä, donitsin olisi voinut jättää syömättäkin. Mutta tuntemani normaalipainoiset syövät melkein päivittäin kahvin kanssa jotain makeaa. Ymmärtäisin jos olisin vähän pulska, mutta olen lihava. En tiedä kuinka vähän pitäisi syödä. Töissä olen koko ajan liikkeellä. Tänään ei ollut mitenkään erityisen hyvä päivä syömisten suhteen, en jaksanut panostaa. Mutta rehellinen päivä! Sellaisia ne usein on, töihin en jaksa/ehdi tekemään kunnon eväitä.
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän mä pystyn laihtumaan jos olen tiukkana. Mutta lähinnä nyt mietin miksi ne normaalipainoiset saa "vapaasti" syödä leivonnaisia joka toinen päivä. Eikä paino nouse. Eläviä esimerkkejä lähipiirissä on vaikka kuinka. Ap
Se persoonallisuus vaikuttaa. Älä vertaile liikaa muihin.
Normaalipainoinen jättää pullapäivänä jotain syömättä myöhemmin illalla. Tai sitten syö kevyttä ruokaa tyyliin kaalilaatikko mahansa täyteen eikä jaksa syödä hedelmää enempää iltapalaa.Ei välttämättä jätä. En minä ainakaan koskaan ajattele, että söin tänään pullan, syönpä kevyemmin illalla. Joinain päivinä syön takuulla paljon yli kulutuksen. En usko että hoikkana pysyminen on omalla kohdallani (pelkästään)
Läpipasko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat ohjeet suosittavat päivittäiseksi määräksi 1200 kaloria. Pelkästään se donitsi voi olla 500 kaloria.
Olen pienempi kuin sinä, mutta minulle on tuonut tulosta vasta se, että olen syönyt noin tuhat kaloria useimpina päivinä ja/tai harrastanut lihaskuntoliikuntaa monta tuntia viikossa ja lisäksi kävellyt paljon.
Kyse ei ole siitä, että nyt söisit liikaa. Olet vain jossain vaiheessa kerryttänyt painoa. Valitettavasti paino ei putoa ilman selvää kalorivajetta, ainakaan nopeasti eli esimerkiksi puoli kiloa vkossa.
Suosittelen, että lataat jonkin appin, johon merkkaat syömiset. Lisäksi kannattaa ainakin aluksi punnita ruoka. Siinä näet selvästi, missä on vika. Nuo appit laskevat myös hiilarit ja proteiinit. Jälkimmäisen syöminen on erittäin tärkeää ja se lihaskuntoliikunta, ellet tavoittele laihaläskeyttä ilman lihaksia tulevaisuudessa.
Ap kertoi olevansa lähes 180cm nainen ja minäkin olen, voin kertoa, että 1000 kaloria ei riitä tämän kokoisella naisella mihinkään. Varsinkaan jos on lihasta kuten mulla on. Ja tosiaan lihaskuntoliikunta on tärkeää.
Olen samanpituinen kuin ap. Nuorena alipainoisena painonlasku loppui vasta, kun söin vähintään 2300 kcal päivässä. Tuolloin jo 2000 kcal oli niin vähän, että painoni laski. En suuremmin harrastanut liikuntaa, mitä nyt kävelin tai pyöräilin ruokakauppaan, välillä kävin muutaman kilometrin kävelyllä.
Erot kulutuksessa voivat siis olla todella suuria.
Mulla on kans ylipainoa about 30 kg. Oon joskus jojoillut painon kanssa enkä halua tehdä enää niin. Sain ravintoterapeutilta ohjeet. Syön määrällisesti kunnon ateriat, mutta sisältö on nyt vähemmän energiatiheää. Eli vatsa on täynnä ja aineenvaihdunta käynnissä ja samalla saan ravitsemuksellisesti tärkeät ainesosat kuntoon. Ilman että laihdutan, oon nyt laihtunut eka vuodessa 10 kg ja jatko on ollut maltillisempaa vauhtia. Toivon, että saavutan vähitellen normaalipainon näillä uusilla ruokailutottumuksilla, joita en siis vedä kuuriluontoisesti, vaan loppuelämäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän mä pystyn laihtumaan jos olen tiukkana. Mutta lähinnä nyt mietin miksi ne normaalipainoiset saa "vapaasti" syödä leivonnaisia joka toinen päivä. Eikä paino nouse. Eläviä esimerkkejä lähipiirissä on vaikka kuinka. Ap
Normaalipainoinen jättää pullapäivänä jotain syömättä myöhemmin illalla. Tai sitten syö kevyttä ruokaa tyyliin kaalilaatikko mahansa täyteen eikä jaksa syödä hedelmää enempää iltapalaa.Aikuinen ihminen ei tarvitse mitään iltapaloja. Kolme kunnollista ateriaa päivässä riittää ellei ole huippu-urheilija, jolla on poikkeuksellisen suuri energiantarve.
Mä en varmaan energian puolesta tarvisi iltapalaa, mutta vatsa kurnii, kun se on tyhjä, enkä silloin saa unta.
Vierailija kirjoitti:
Äkkiseltään yazioon laitettuna nuo olisi 1557 kaloria joka olisi itselleni juuri hyvä ylläpitokalorimäärä jos en liiku varsinaisesti yhtään päivän aikana (160/55, 30v nainen).
Toki arvailin millainen donitsi ja valitsin kuorrutetun halpis. Salaatissa jos oli kastiketta yhtään tai kanakastike todella kermaista tai riisiä isohko annos tai juusto hyvin rasvaista kermajuustoa niin voi mennä vielä paljon ylikin tuon.
Itse syön (melkein) joka päivä kyllä herkkuja, mutta mitä työkaverit ei näe on että kotona aamu alkaa annoksella raejuustoa, isolla lautasellisella vihanneksia, joskus minitonnaripurkki tai paahtis+paistettu kananmuna siihen vielä. Ja että ennen tätä aamulenkkiä on käytetty koirat 1-1.5h reippaalla metsälenkillä. Useamman kerran viikossa myös salitreeni ja sulan maan aikaan käyn juoksemassa. Voimatreeni nyt ei ihmeitä kuluta mutta patikointi ja juokseminen kyllä ja lisäksi olen naiseksi suht lihaksikas eli lihas
Kyllä minulle tulee rankasta liikunnasta nälkä, se ei todellakaan hävitä nälkää. Toisaalta rankka liikunta on nautinnollista ja on ihanaa syödä sen jälkeen kunnon annos kunnon ruokaa. Tai pitsaa.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki.
Aamupala: 1 pienehkö sämpylä kahdella justosiivulla ja kupillinen vettä.
Lounas: 2 pienehköä sämpylää kolmella juustosiivulla ja kupilline teetä 2 sokeripalalla. Jälkkäriksi 6 mariannekarkkia.
Iltapala: kulhollinen muroja maustamatoman jogurtin kanssa ja yksi banaani.
Näin mä syön usein enkä liho. Kasviksia on sen mukaan lisää jos jaksan laittaa.
Ruokavaliossasi ei ole mitään muuta kuin hiilareita.
Tuo 2600 kilokaloria on korkeaksi arvioitu kulutus, vaikka nyt painaisit noin 100 kg. Siitä ei toisaalta ole vaikeaa vähentää reilustikin, jos tähän asti olet ajatellut, että voit lihomatta syödä nuo 2600.
Vierailija kirjoitti:
Herkuissa on kyllä yllättävän paljon kaloreita. Esim. jossain suklaassa, pähkinöissä, rasvaisessa juustossa, limuissa, karkeissa, sipseissä. Niitä ei tarvii paljoa vetää, niin jo on päivän kalorit jo saatu. Eikä niistä täyty. Siihen päälle kun syöt normaalisti ja kevyesti, niin ei riitä, silloin lihoo tai hyvällä tuurilla paino pysyy siinä 20 kg ylipainossa.
Laihtuakseen pitää oikeesti jättää ne ns. mässyt ja herkut pois tai ihan minimiin
Muuten samaa mieltä, mutta rasvainen juusto on kunnon ruokaa. Sillä saa kylläisen olon, joka myös kestää pitkään. Lisäksi siinä ei ole mitään turhaa, kuten hiilihydraatteja.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki.
Aamupala: 1 pienehkö sämpylä kahdella justosiivulla ja kupillinen vettä.
Lounas: 2 pienehköä sämpylää kolmella juustosiivulla ja kupilline teetä 2 sokeripalalla. Jälkkäriksi 6 mariannekarkkia.
Iltapala: kulhollinen muroja maustamatoman jogurtin kanssa ja yksi banaani.
Näin mä syön usein enkä liho. Kasviksia on sen mukaan lisää jos jaksan laittaa.
Suoliston bakteeritasapainon kannalta olisi hyvä syödä paljon enemmän kasviksia.
Ota vaikka Firfarmin joku ohjelma, siinä näet mitä pitäisi syödä ja kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalipainoinen jättää pullapäivänä jotain syömättä myöhemmin illalla. Tai sitten syö kevyttä ruokaa tyyliin kaalilaatikko mahansa täyteen eikä jaksa syödä hedelmää enempää iltapalaa.Aikuinen ihminen ei tarvitse mitään iltapaloja. Kolme kunnollista ateriaa päivässä riittää ellei ole huippu-urheilija, jolla on poikkeuksellisen suuri energiantarve.
Mä en varmaan energian puolesta tarvisi iltapalaa, mutta vatsa kurnii, kun se on tyhjä, enkä silloin saa unta.
Minä saan kyllä unta, mutta nukun huonosti ja heräilen, jos en syö iltapalaa. Toki voisin kai syödä iltaruuan tukevasti ja melko myöhään, mutta sitten tarvitsisin töitten jälkeen välipalaa koska silloin on aina kova nälkä. Ja olen siis hoikka.
Sä syöt ihan liian vähän. Ensin kalorimäärä kulutuksen tasolle, laske laskurilla ja pidä ruokapäiväkirjaa, että tulee syötyä. Kaloreita noin 2200 kcal ja proteiinia vähintään 130 g siitä. Sitten pari kuukautta siten ja sen jälkeen kattelet oloa ja vaakaa ja lähdet HALLITUSTI tekemään 300 kcal tai 500 kcal vähennyksen joka alkaa laihduttamaan. Ja se on dieettiajanjakso, joka on lyhyempi laihdutus ja sen jälkeen palataan oman kulutuksen tasolle ylläpitoruokavalioon. Ota avuksi personal trainer tai ravintoneuvoja, niin opit paljon lisää syömisestä ja ruokavaliosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtään kaloria ei ainakaan kannata juoda.
Juon lähinnä vettä ja kahvia. Viikonloppuisin voi mennä pari lasia limsaa tai yksi saunaolut. En juo mehuja. Ap
Mä en juo limpparia oikeastaan koskaan (hampaiden taki. Donitsejakin syön hyvin harvoin, yleensä lähinnä lapin matkalla kaakaon kanssa. Eli mulla ne kuuluu lomalle.
Kastikkeita ei ruoan kanssa arkena välttämättä ole, ihan vaan oliiviöljyssä paistettu kananfilee. Jos kastike tehdään, tehdään se yleensä tomaattimurskaan tms eli ei kermaan.
Tässä ei ole meille mitään ihmeellistä, kun on totuttu aikanaan tällaiseen ruokavalioon. Raaka-aineet ja ravintoarvot edellä. Sellaiset ruoat on musta kaikkein maukkaimpiakin.
Oliiviöljyä ei muuten kannata käyttää paistamiseen. Se nimittäin muuttuu transrasvoiksi jo 65 asteen lämpötilassa. Käytä mieluummin voita.
Nuo hommat lähtevät sisältä päin ja jos elimistön sisällä on epätasapainoa, vaatii työtä taistella sitä vastaan. Ihan kuin joutuisit pitämään seinää pystyssä joka päivä.
Sokeri/energia-aineenvaihdunta, kylläisyys, mieliteot. Omalla kohdallani dopamiini on oleellisin. Plus kilpirauhastoiminta. Kun sIsäpuoleni on heikoilla, lihon tai vähintään en laihdu. Kun arvot alkavat olla kohdillaan, löytyy kylläisyys, mieliteot häviävät ja keho alkaa muovautua itsestään.
Netissä on painonpudotuslaskureita jotka kertovat sinulle millä kalorimäärällä saavutat tavoitepainosi toivomassasi ajassa. Laskurin pyytämät perustiedot pitää laittaa rehellisesti jotta tulos on oikea. Laskuri kertoo myös sen jos yrität saavuttaa tavoitepainon liian nopeasti ja terveydelle vaarallisen pienellä kalorimäärällä. Netistä löytyy myös valmiita ruokavalioita eri kalorimäärille esim. haulla 1400 kilokalorin ruokavalio. Kalorien laskentaan löytyy myös netistä apuvälineitä esim. Finell ruokapäiväkirja ja löytyy myös malliesimerkjejä lautasmallien mukaisista aterioista. Onnea painonpudotukseen, maltti on valttia tässäkin asiassa ja itselle pitää muistaa olla myös armollinen vaikka niin, että sallii itselle silloin tällöin kohtuullisen herkuttelun ruoka-aineilla, jotka eivät enää muuten kuulu ruokavalioon.
"Oliiviöljyä ei muuten kannata käyttää paistamiseen. Se nimittäin muuttuu transrasvoiksi jo 65 asteen lämpötilassa. Käytä mieluummin voita."
Oliiviöljy ei muutu transrasvoiksi normaalissa kotiruuanlaitossa. Yli 200 asteessa se alkaa hapettua, mutta ei muutu transrasvoiksi. Oliiviöljy on terveellinen vaihtoehto paistamiseen. Näin vastasi tekoäly. En kopioi koko vastausta tähän, mutta näin tiivistettynä.
Vierailija kirjoitti:
"Oliiviöljyä ei muuten kannata käyttää paistamiseen. Se nimittäin muuttuu transrasvoiksi jo 65 asteen lämpötilassa. Käytä mieluummin voita."
Oliiviöljy ei muutu transrasvoiksi normaalissa kotiruuanlaitossa. Yli 200 asteessa se alkaa hapettua, mutta ei muutu transrasvoiksi. Oliiviöljy on terveellinen vaihtoehto paistamiseen. Näin vastasi tekoäly. En kopioi koko vastausta tähän, mutta näin tiivistettynä.
Tämä viimeinen kommentti pitää paikkansa. Itse käytän oliiviöljyä lähinnä kasvisruokiin ja salaatteihin tai lorautan sitä vaikka paahtoleivän päälle ja muuten ruuan laitossa käytän rypsiöljyä.
Tuo donitsi oli se ylimääräinen. Jätä kaikki makeiset ja leivonnaiset ym herkut pois ja jatka muuten samaan tapaan niin laihdut. Älä pidä huijauspäiviä, silloin tulet syöneeksi säästetyt kalorit takaisin. Ihminen ei tarvitse sokeria, ja mahdolliset himot helpottaa kyllä ajan kanssa
Ei välttämättä jätä. En minä ainakaan koskaan ajattele, että söin tänään pullan, syönpä kevyemmin illalla. Joinain päivinä syön takuulla paljon yli kulutuksen. En usko että hoikkana pysyminen on omalla kohdallani (pelkästään) syömisestä kiinni, koska syön takuulla enemmän kuin ap joka päivä ja olen pienikokoisempi, painan vain vähän yli 50kg. Enkä himourheile. Kyllä siihen on joku elimistön toimintaan liittyvä syy miksi toiset pysyy hoikkana tuosta vaan ja toiset ei.