Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en ymmärrä kuinka vähän pitää syödä että laihtuu

Vierailija
21.02.2025 |

Mielestäni syön suunnilleen saman verran kuin normaalipainoiset tuttavat. Ja silti mutta on 20 kg ylipainoa. 

Esim tänään:

Aamupala ruisleipä voilla, juustolla ja kurkulla, 2 kuppia kahvia. 

Lounas joku valmis smoothie, näkkileipä ja kahvi.

Päivällinen annos riisiä, kanakastiketta ja puoli lautasellista salaattia.

Iltakahvit ja yksi donitsi. 

Joo kyllä, donitsin olisi voinut jättää syömättäkin. Mutta tuntemani normaalipainoiset syövät melkein päivittäin kahvin kanssa jotain makeaa. Ymmärtäisin jos olisin vähän pulska, mutta olen lihava. En tiedä kuinka vähän pitäisi syödä. Töissä olen koko ajan liikkeellä. Tänään ei ollut mitenkään erityisen hyvä päivä syömisten suhteen, en jaksanut panostaa. Mutta rehellinen päivä! Sellaisia ne usein on, töihin en jaksa/ehdi tekemään kunnon eväitä. 

Kommentit (309)

Vierailija
61/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtään kaloria ei ainakaan kannata juoda. 

Tämä! Moni ei suostu ymmärtämään kuinka paljon juomista tulee ylimääräistä energiaa. Limsat (myös light), maito, mehut, energiajuomat, alkoholi, smoothit ym. Itse juon vain vettä ja teetä.

Esimerkiksi sairaalloisen ylipainoinen sukulaiseni syyttää geenejä ylipainostaan. Ei ymmärrä, että tissuttelun lopettaminen tiputtaisi heti useamman kilon. Jos juo iltaisin sen pari olutta, niin tuosta kertyy kuukaudessa jo hirvittävä määrä ylimääräistä energiaa.

Vierailija
62/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki.

Aamupala: 1 pienehkö sämpylä kahdella justosiivulla ja kupillinen vettä.

Lounas: 2 pienehköä sämpylää kolmella juustosiivulla ja kupilline teetä 2 sokeripalalla. Jälkkäriksi 6 mariannekarkkia.

Iltapala: kulhollinen muroja maustamatoman jogurtin kanssa ja yksi banaani.

Näin mä syön usein enkä liho. Kasviksia on sen mukaan lisää jos jaksan laittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noissa leivissä voi olla pelkästään 600+ kaloria, riisiannos voi olla helposti myös 600+ kaloria, donitsi 500 kaloria eli noissa kolmessa on jo naisen lepokulutuksen verran kaloreita ja jos haluat laihtua se pitää syödä tuosta vähemmän.

Laskurin mukaan päivittäinen energiantarpeeni on 2600 kcal. Olen pitkä melkein 180cm nainen ja tavallinen aktiivisuus. Mutta en tosiaan haluaisi ylläpitää tätä painoa joten selkeästi vähemmän tulisi edelleen syödä... mutta en tiedä kuinka vähän :( 

Laske, paljonko tarvit proteiinia. Tuonpituisena normaalipainon yläraja on 80 kg ja proteiinia tarvii noin 1,3 grammaa per painokilo per päivä. Eli tarvitset noin 104 grammaa proteiinia päivässä. Voi olla, ettei noista syömisistäsi tule riittävästi. Samalla, kun lisäät proteiinin määrää, vähennä hiilihydraatteja, kuten riisiä, perunaa ja leipää, samaten kuin sokeria. Huomaa, että myös hedelmissä on sokeria. Kun proteiinien määrä on kohdallaan, keho ei enää ole paniikissa liian vähästä ruoasta ja tilanne saattaa muuttua. En voi luvata, että se yksin saisi sinut laihtumaan, mutta ainakin sinulla on kylläisempi olo eli ei tee niin mieli mitään herkkuja.

Vierailija
64/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt mitään limsoja juo, jos olet aikuinen.

ei niitä ainakaan lapsille pitäisi antaa

Vierailija
65/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän mä pystyn laihtumaan jos olen tiukkana. Mutta lähinnä nyt mietin miksi ne normaalipainoiset saa "vapaasti" syödä leivonnaisia joka toinen päivä. Eikä paino nouse. Eläviä esimerkkejä lähipiirissä on vaikka kuinka. Ap 

Ne syö muuten vähemmän kaloreita kuin kuluttaa, se on niin yksinkertaista.

Ero ei kuitenkaan ole siinä, että ap olisi tyhmä ja nuo muut viisaita, vaan noiden muiden peruskulutus on suurempi.

Vierailija
66/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri ihmisillä voi todellakin olla erilainen energiankulutus. Minä söin lapsena kuin hevonen ja olin hoikka, mutta muutuin aikuisiällä ihmiseksi, joka ei voi syödä juuri mitään lihomatta. Tyroksiiniarvoni ovat aivan vajaatoiminnan rajoilla ja välillä käyvät viitearvojen mukaan vajaatoiminnan puolella, mutta hoitokokeilua tyroksiinilla ei suostuta tekemään, koska poikkeama ei ole riittävä ja koska TSH on matala. Tyroksiini on nyt 10,7, ja endokrinologin mukaan voidaan kokeilla hormonihoitoa, jos se laskee alle 10.

Kaiken kukkuraksi olen aina ollut todella huono nukkumaan, saatan nukkua 2h yöunet 2 viikkoa putkeen. Huomaan jo yhden tällaisen jakson jälkeen selvää rasvoittumista vyötäröllä, vaikka en muuttaisi syömisiäni tai liikkumistani mitenkään.

Kävelen 10km päivässä ja treenaan lihaskuntoa 8h viikossa. Lihaksia minulla on runsaasti, sen verran reilusti että aikanaan deittaillessa olen saanut pakkeja niiden takia miehiltä. Silti jokainen donitsi kahvin kylkeen työpaikalla on aina pois jostain. Joudun unettomampina jaksoina esim. syömään lihastreenaamisen vaatimat proteiinit suureksi osin tölkkitonnikalana, paljaana kananrintana tai maitorahkana, koska tasapainoinen lämmin ateria (esim. kastike ja riisi kanafileen oheen) 2x päivässä aamupalan ja iltapalan lisäksi voisi helposti pistää minut ylikaloreille.

Puolisoni taas on valtaosan aikuisiästään ollut täysin liikkumaton ja on minua 10 vuotta vanhempikin. Hän juo alkoholia (mitä minä en tee) ja syö paljon karkkia ja sipsiä ja rasvaista pikaruokaa. Koska en itse yleensä kokkaa varsinaista päivällistä (koska oma päivälliseni saattaa olla se pelkkä kananrinta), syö hän usein vain kokonaisen pizzan töiden jälkeen. Silti hän pysyy hoikkana yrittämättä. Joskus, kun olen lipsunut painonhallinnassa univajeen tms. takia ja joutunut laihduttamaan ja kokkaillut vähäkalorisempia ruokia, hän on vain jatkanut normaalien mättöjensä pupeltamista, mutta vaihtanut sen pizzan minun tekemääni päivälliseen, ja lopputulemana hän laihtuu kuukauden aikana viisi kiloa ja minä kolme. :D Suoraan sanottuna kadehdin.

Vierailija
67/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti syöt yksinkertaisesti liikaa. 2600 kalorin kulutus kuulostaa todella isolta. Liikunta kuluttaa yllättävän vähän kaloreita. Nuo ruoat ei kerro oikeastaan mitään, koska annoskoko. Olen pudottanut painoa 18 kg ja vielä on 14 kiloa ylipainoa. Olen kyllä lyhyempi kuin sinä ja minulla on diabetes, joka on myös rasva-aineenvaihdunnan häiriö. Kun syön n. 1650 kaloria, laihdun. Jos syön vaikka 1800 kaloria, paino pysyy samassa. Liikun tosin vain muutamia tunteja viikossa. Myös ruoan laadulla on merkitystä. Jos syön sokeria, en laihdu kalorivajeesta huolimatta. 

Vierailija
68/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile vähentää hiilareita, eli leivät, jauhot, riisi, sokeri pois. Itse laihduin sillä tavalla 15 kiloa ja hävisi turvotus, väsymys ja nivelkivut.

Minä taas lisäsin hiilareita ruokavalioon ja väsynys haihtui eikä mitään nivelkipuja tai turvotusta ole ollenkaan

Vierailija
69/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti syöt yksinkertaisesti liikaa. 2600 kalorin kulutus kuulostaa todella isolta. Liikunta kuluttaa yllättävän vähän kaloreita. Nuo ruoat ei kerro oikeastaan mitään, koska annoskoko. Olen pudottanut painoa 18 kg ja vielä on 14 kiloa ylipainoa. Olen kyllä lyhyempi kuin sinä ja minulla on diabetes, joka on myös rasva-aineenvaihdunnan häiriö. Kun syön n. 1650 kaloria, laihdun. Jos syön vaikka 1800 kaloria, paino pysyy samassa. Liikun tosin vain muutamia tunteja viikossa. Myös ruoan laadulla on merkitystä. Jos syön sokeria, en laihdu kalorivajeesta huolimatta. 

Lisään vielä, että en tunne yhtään nelikymppistä, joka voisi syödä mitä sattuu. Jos herkuttelevat, syövät muuten vähemmän. Käyn minäkin silloin tällöin esimerkiksi pizzalla, mutta en jaksa syödä koko pizzaa kerralla ja sen pizzan lisäksi ei sitten juuri muuta kärsi syödäkään. 

Vierailija
70/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos _hyvistä_ neuvoista! Yritän suodattaa ne täältä joukosta. Ehkä minun pitää yrittää ensisijaisesti saada muuten terveys kuntoon. Ei siitä ole kovin monta vuotta kun oli normaalipainoinen ja liikunnallisen näköinen vaikka silloin söin useammin mitä sattuu. Noh, sitten sain lapsia, läheinen sairastui vakavasti, vuorotyö, ajoittain vaikea unettomuus jolloin valvon 3-4 h keskellä yötä jne. Kaikki varmaan vaikuttaa. Ap 

Vierailija
71/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtään kaloria ei ainakaan kannata juoda. 

Juon lähinnä vettä ja kahvia. Viikonloppuisin voi mennä pari lasia limsaa tai yksi saunaolut. En juo mehuja. Ap 

Mä en juo limpparia oikeastaan koskaan (hampaiden taki. Donitsejakin syön hyvin harvoin, yleensä lähinnä lapin matkalla kaakaon kanssa. Eli mulla ne kuuluu lomalle.

Kastikkeita ei ruoan kanssa arkena välttämättä ole, ihan vaan oliiviöljyssä paistettu kananfilee. Jos kastike tehdään, tehdään se yleensä tomaattimurskaan tms eli ei kermaan. 

Tässä ei ole meille mitään ihmeellistä, kun on totuttu aikanaan tällaiseen ruokavalioon. Raaka-aineet ja ravintoarvot edellä. Sellaiset ruoat on musta kaikkein maukkaimpiakin.

Vierailija
72/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän mä pystyn laihtumaan jos olen tiukkana. Mutta lähinnä nyt mietin miksi ne normaalipainoiset saa "vapaasti" syödä leivonnaisia joka toinen päivä. Eikä paino nouse. Eläviä esimerkkejä lähipiirissä on vaikka kuinka. Ap 

Ne syö muuten vähemmän kaloreita kuin kuluttaa, se on niin yksinkertaista.

Ero ei kuitenkaan ole siinä, että ap olisi tyhmä ja nuo muut viisaita, vaan noiden muiden peruskulutus on suurempi.

Tän takia mä käyn kuntosalilla hankkimassa lihasmassaa. Peruskulutus kasvaa!

Vierailija
73/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en laihdu 1200 kalorilla, täytyy syödä vähemmän

Vierailija
74/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No heillä on terveempi suolistomikrobisto ja ehkä paremmat geenitkin. Ja kehon hormonitoiminta paremmassa balanssissa. Laihduttaminen on huomattavasti vaikeampaa kuin hoikkana pysyminen, koska kehon toiminta muuttuu lihomisen seurauksena. 

Vierailija
75/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole millään tavalla tieteellinen neuvo, mutta kokeilepa syödä vain kaura- tai ruispuuroa pari viikkoa. Syö sitä aina kun on vähänkin nälkä. Vertaa painoa alussa ja lopussa. Paino on pudonnut.

Pelkkää puuroa syömällä lihakset kutistuvat ja rasvaa kertyy lisää. Eli en todellakaan suosittele.

Vierailija
76/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos _hyvistä_ neuvoista! Yritän suodattaa ne täältä joukosta. Ehkä minun pitää yrittää ensisijaisesti saada muuten terveys kuntoon. Ei siitä ole kovin monta vuotta kun oli normaalipainoinen ja liikunnallisen näköinen vaikka silloin söin useammin mitä sattuu. Noh, sitten sain lapsia, läheinen sairastui vakavasti, vuorotyö, ajoittain vaikea unettomuus jolloin valvon 3-4 h keskellä yötä jne. Kaikki varmaan vaikuttaa. Ap 

Unettomuus ja lyhyt yöuni altistaa vahvasti lihomiselle. Siitä on tehty kokeitakin. Jos sinulla on ChatGPT-app, kysy siltä kuinka unettomuus vaikuttaa painoon ja muutenkin metabolismiin. 

Vierailija
77/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tyhmä

Vierailija
78/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa laskea tarkalleen paljonko niitä kaloreita syö, toi on ainut tapa varmistua paljon sitä energiaa tulee todellisuudessa syötyä. 

Usein se isoin ongelma on, että mutuillaan paljonko syödään mutta todellisuudessa ei ole hajuakaan paljonko siinä "terveellisessä" smoothiessa tai lihakastikeessa on kaloreita. Sitten luullaan että syödään vähän, ja perjaatteessa määrällisesti syödäänkin mutta samaan aikaan todella energiatiheää ruokaa.

Vierailija
79/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiseltään yazioon laitettuna nuo olisi 1557 kaloria joka olisi itselleni juuri hyvä ylläpitokalorimäärä jos en liiku varsinaisesti yhtään päivän aikana (160/55, 30v nainen).

Toki arvailin millainen donitsi ja valitsin kuorrutetun halpis. Salaatissa jos oli kastiketta yhtään tai kanakastike todella kermaista tai riisiä isohko annos tai juusto hyvin rasvaista kermajuustoa niin voi mennä vielä paljon ylikin tuon. 

Itse syön (melkein) joka päivä kyllä herkkuja, mutta mitä työkaverit ei näe on että kotona aamu alkaa annoksella raejuustoa, isolla lautasellisella vihanneksia, joskus minitonnaripurkki tai paahtis+paistettu kananmuna siihen vielä. Ja että ennen tätä aamulenkkiä on käytetty koirat 1-1.5h reippaalla metsälenkillä. Useamman kerran viikossa myös salitreeni ja sulan maan aikaan käyn juoksemassa. Voimatreeni nyt ei ihmeitä kuluta mutta patikointi ja juokseminen kyllä ja lisäksi olen naiseksi suht lihaksikas eli lihas varmasti kuluttaa jonkin verran enemmän kuin jos sitä ei juurikaan olisi. Tykkään herkutella tosiaan, rankka liikunta vie nälkää mutta herkkuja en syökään nälkään vaan koska hyvää 😋

Vierailija
80/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei yhtään liiku tai kaikki vähäinen liikkuminen tapahtuu hissillä, autolla, rullaportaiden avulla, muiden sähköpelien avulla, niin ei saa kyllä juuri mitään syödäkään.

Moni ei tunnu ymmärtävän sitä, että yksi motivaatio liikunnalle tai kuntosalille on juuri se, että sitten saa syödäkin kunnolla vaikka ei siitä itse kuntoilusta tykkäisikään.

Mä en nuorena liikkunut juurikaan, mutta pysyin silti hoikkana, vaikka söinkin herkkuja. Eli kyse ei ole pelkästään liikunnan määrästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan