Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en ymmärrä kuinka vähän pitää syödä että laihtuu

Vierailija
21.02.2025 |

Mielestäni syön suunnilleen saman verran kuin normaalipainoiset tuttavat. Ja silti mutta on 20 kg ylipainoa. 

Esim tänään:

Aamupala ruisleipä voilla, juustolla ja kurkulla, 2 kuppia kahvia. 

Lounas joku valmis smoothie, näkkileipä ja kahvi.

Päivällinen annos riisiä, kanakastiketta ja puoli lautasellista salaattia.

Iltakahvit ja yksi donitsi. 

Joo kyllä, donitsin olisi voinut jättää syömättäkin. Mutta tuntemani normaalipainoiset syövät melkein päivittäin kahvin kanssa jotain makeaa. Ymmärtäisin jos olisin vähän pulska, mutta olen lihava. En tiedä kuinka vähän pitäisi syödä. Töissä olen koko ajan liikkeellä. Tänään ei ollut mitenkään erityisen hyvä päivä syömisten suhteen, en jaksanut panostaa. Mutta rehellinen päivä! Sellaisia ne usein on, töihin en jaksa/ehdi tekemään kunnon eväitä. 

Kommentit (309)

Vierailija
41/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lounas voisi olla kunnollinen ruoka.

Mutta valitettavasti kuten huomaat, ei auta vähentää syömisiä. Ei laihdu jos ei laihdu.

Lisään tähän että normaalit kunnolliset kotiruoat ovat hyviä. Herkkuja voi syödä kohtuullisesti.

Laihtuminen siis on hieman joskus erikoinen asia johon vaikuttaa moni asia kuitenkin.

Minkälainen persoona olet? Oletko oikeasti lihava? Elämäntyyli?

Jos on 20 kg ylipainoa, niin kyllä on oikeasti lihava.

Eri

Vierailija
42/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen virhe on korvata lounas jollain smoothiella ja illalla syödä enemmän. Yhden leipäpalan voi aamulla syödä, muuten leivän mussutus minimiin. Enemmän proteiinipitoista ruokaa, voit jättää myös riisin pois ja syödä vaikka kanafileen salaatin kanssa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lounaaksi joku keitto tms. Ja illalla kevyemmin kuin nyt. 

Liian kevyt lounastaminen on usein ilta-aikaisen raivonälän syy. Jos syö keittoa, pitää syödä leipää ja sen päällä proteiinia. Esimerkiksi raejuustoa ja kevyttä ruokarasvalevitettä sipaisu siihen alle. Jälkiruoaksi hedelmä. 

Vierailija
44/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi takuuvarma keino pitää kilot kropassa on stressata laihduttamisesta ja pahentaa stressiä vertailemalla itseään muihin. Painonhallinta ei ole pikamatka, se on elämäntapa. 

Tämä. Lopeta stressaaminen - ihan kaikesta. Relaa, nuku hyvin ja keskitä mielenkiinto muuhun kuin syömisen tai syömättömyyden ajattelemiseen. Tee ravitsemuksesta pakollinen paha ja sivuseikka joka hoidetaan muun mielenkiintoisemman tekemisen ohessa. Takaan että alkaa mennä paremmin.

Vierailija
45/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän mä pystyn laihtumaan jos olen tiukkana. Mutta lähinnä nyt mietin miksi ne normaalipainoiset saa "vapaasti" syödä leivonnaisia joka toinen päivä. Eikä paino nouse. Eläviä esimerkkejä lähipiirissä on vaikka kuinka. Ap 

Koska heillä on ruokailutottumukset muuten kunnossa. Syövät kunnolla ravitsevaa ruokaa jolloin yksittäinen herkku ei hetkeuta tilannetta suuntaan eikä toiseen. Lisäksi luonnolisesti elävät aktiivista elämää ja liikkuvat päivittäin. 

Mä syön aika ravitsevaa ruokaa mielestäni. Tuo esimerkki ei ollut parhaimpia päiviäni. Tykkään todella paljon kasviksista ja syön niitä usein paljon enemmän. Työni on fyysistä, olen hoitaja. Lisäksi koiran lenkitys ja ulkoilu lasten kanssa. Ap 

Teetkö yövuoroja? Ne laittaa kyllä,aineenvaihdunnan sekaisin, jos siihen on taipumusta.

Vierailija
46/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilihydraatit13

josta sokereita12 SMOOTHIESSA ON SOKERIA KUIN LIMSASSA!

Sitäpaitsi syöt liian vähän, etsi uusimpia tutkimustuloksia!

Syömättä et laihdu!

Vierailija
47/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei yhtään liiku tai kaikki vähäinen liikkuminen tapahtuu hissillä, autolla, rullaportaiden avulla, muiden sähköpelien avulla, niin ei saa kyllä juuri mitään syödäkään.

Moni ei tunnu ymmärtävän sitä, että yksi motivaatio liikunnalle tai kuntosalille on juuri se, että sitten saa syödäkin kunnolla vaikka ei siitä itse kuntoilusta tykkäisikään.

Vierailija
48/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän mä pystyn laihtumaan jos olen tiukkana. Mutta lähinnä nyt mietin miksi ne normaalipainoiset saa "vapaasti" syödä leivonnaisia joka toinen päivä. Eikä paino nouse. Eläviä esimerkkejä lähipiirissä on vaikka kuinka. Ap 

Koska heillä on ruokailutottumukset muuten kunnossa. Syövät kunnolla ravitsevaa ruokaa jolloin yksittäinen herkku ei hetkeuta tilannetta suuntaan eikä toiseen. Lisäksi luonnolisesti elävät aktiivista elämää ja liikkuvat päivittäin. 

Mä syön aika ravitsevaa ruokaa mielestäni. Tuo esimerkki ei ollut parhaimpia päiviäni. Tykkään todella paljon kasviksista ja syön niitä usein paljon enemmän. Työni on fyysistä, olen hoitaja. Lisäksi koiran lenkitys ja ulkoilu lasten kanssa. Ap 

Siinä tapauksessa sinulla ei ole hajuakaan, mitä on ravitseva ruoka. Aloituksen esimerkissäsi vain päivällinen oli edes sinnepäin ravitseva. Kaikki muu hyvin pitkälle tyhjiä kaloreita. 

Vierailija
49/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se persoonallisuus vaikuttaa. Älä vertaile liikaa muihin.

Normaalipainoinen jättää pullapäivänä jotain syömättä myöhemmin illalla. Tai sitten syö kevyttä ruokaa tyyliin kaalilaatikko mahansa täyteen eikä jaksa syödä hedelmää enempää iltapalaa.

Vierailija
50/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmat ohjeet suosittavat päivittäiseksi määräksi 1200 kaloria. Pelkästään se donitsi voi olla 500 kaloria. 

Olen pienempi kuin sinä, mutta minulle on tuonut tulosta vasta se, että olen syönyt noin tuhat kaloria useimpina päivinä ja/tai harrastanut lihaskuntoliikuntaa monta tuntia viikossa ja lisäksi kävellyt paljon.

Kyse ei ole siitä, että nyt söisit liikaa. Olet vain jossain vaiheessa kerryttänyt painoa. Valitettavasti paino ei putoa ilman selvää kalorivajetta, ainakaan nopeasti eli esimerkiksi puoli kiloa vkossa.

Suosittelen, että lataat jonkin appin, johon merkkaat syömiset. Lisäksi kannattaa ainakin aluksi punnita ruoka. Siinä näet selvästi, missä on vika. Nuo appit laskevat myös hiilarit ja proteiinit. Jälkimmäisen syöminen on erittäin tärkeää ja se lihaskuntoliikunta, ellet tavoittele laihaläskeyttä ilman lihaksia tulevaisuudessa. 

Ap kertoi olevansa lähes 180cm nainen ja minäkin olen, voin kertoa, että 1000 kaloria ei riitä tämän kokoisella naisella mihinkään. Varsinkaan jos on lihasta kuten mulla on. Ja tosiaan lihaskuntoliikunta on tärkeää.

Vierailija
51/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se persoonallisuus vaikuttaa. Älä vertaile liikaa muihin.

Normaalipainoinen jättää pullapäivänä jotain syömättä myöhemmin illalla. Tai sitten syö kevyttä ruokaa tyyliin kaalilaatikko mahansa täyteen eikä jaksa syödä hedelmää enempää iltapalaa.

Aikuinen ihminen ei tarvitse mitään iltapaloja. Kolme kunnollista ateriaa päivässä riittää ellei ole huippu-urheilija, jolla on poikkeuksellisen suuri energiantarve. 

Vierailija
52/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lounaaksi joku keitto tms. Ja illalla kevyemmin kuin nyt. 

Liian kevyt lounastaminen on usein ilta-aikaisen raivonälän syy. Jos syö keittoa, pitää syödä leipää ja sen päällä proteiinia. Esimerkiksi raejuustoa ja kevyttä ruokarasvalevitettä sipaisu siihen alle. Jälkiruoaksi hedelmä. 

Kevyet ruokarasvalevitteesi ja niiden sipaisut voit työntää vaikka hanuriisi.

Ihminen tarvitsee rasvaa. Ihminen ei tarvitse keinotekoisia levitteitä, jotka aiheuttavat jatkuvan tulehdustilan.

Vierailija
53/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet avaaja käsittänyt väärin. Laihtuakseen täytyy syödä paljon, mutta ruuan täytyy olla oikeanlaista.

Tämä. Sinun Ap pitäisi syödä KUITUJA. Ne myös vievät ruoan nopeammin ulos elimistöstä. Ei yhtään limuja, olutta, voita, juustoa, leipomuksia, tms. Juusto 5% ok. Joka päivä porkkanaraastetta, salaattia, vihanneksia lämpimänä ja kylmänä. Syö lounaalla puurolautasellinen tuoreita kasviksia ja lisukkeena jotain proteiinia. Tämä pitää ihmeen hyvin nälän pois. Aamulla marjoja ym. Ei hedelmiä. 

Vierailija
54/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 57 vee normaalipainoinen edelleen. Syön aamiaisen, välipalan, päivällisen, illallisen ja iltapalan. En koskaan täyteen saakka. Ruokani on ravintorikasta. Melkein kaikki höttö (sokeri, vehnä) ruoka pois. Jotain herkkuja pitää joskus sallia.

Liikun päivittäin ja pari kolme kertaa viikossa lihaskuntotreeniä. Mutta minulla on helppoa. Näillä eväillä paino pysyy kurissa. Laihdutus on vaikeampaa, siinä joutuu jo vähän kärsimään nälkää tässä iässä. Vaaka on hyvä ja laihduttaessa pitää punnita usein.

Tsemppiä kaikille!

Vierailija
55/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikutko vapaa-ajalla yhtään?

Vierailija
56/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos söis vähemmän kuin kuluttaa?

Vierailija
57/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikutko vapaa-ajalla yhtään?

Liikunnan merkitys painonpudotuksessa on aika vähäinen tai sitten saisit liikkua todella paljon. Suurintekijä on se, mitä suuhunsa laittaa toki liikunta vaikuttaa positiivisesti monilla tavoin kokonaisuudessa, mutta laihduttamisen kannalta aika merkityksetöntä, tyyliin leivän syömisen eteen saat kävellä tunnin lenkin ja kunnongelma ei ole se leipä vaan ne kaikki muut. 

Vierailija
58/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko salaatit tuoretavaraa vai majoneesimössöä? Paljonko menee salaatinkastiketta?

Vierailija
59/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkuissa on kyllä yllättävän paljon kaloreita. Esim. jossain suklaassa, pähkinöissä, rasvaisessa juustossa, limuissa, karkeissa, sipseissä. Niitä ei tarvii paljoa vetää, niin jo on päivän kalorit jo saatu. Eikä niistä täyty. Siihen päälle kun syöt normaalisti ja kevyesti, niin ei riitä, silloin lihoo tai hyvällä tuurilla paino pysyy siinä 20 kg ylipainossa.

Laihtuakseen pitää oikeesti jättää ne ns. mässyt ja herkut pois tai ihan minimiin

Vierailija
60/309 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smoothien sijaan kannattaa syödä jotakin pureskeltavaa. Ensinnäkin pureskellen hienonnettu ruoka sulaa hitaammin kuin sekoittimella hienonnettu, toiseksi syömiseen menee enemmän aikaa, joten tulee sellainen olo, että on syönytkin jotakin.

Näkkileipä muuten hajoaa sokereiksi suolistossa nopeammin kuin tuore ruisleipä. Eli jos on mahdollista vaihtaa näkkäri tuoreeseen ruisleipään, se kannattaa tehdä.

Iltapalalla kannattaa syödä vähän jotakin proteiinipitoista sokerisen sijaan. Esim. raejuustossa on proteiinia, muttei hirveästi energiaa. Kananmunatkin ovat tosi hyvä proteiinin lähde, niissä ei ole mitään ylimääräistä. Proteiini pitää nälän pois paremmin kuin leivät tai leivonnaiset.

Sun ongelma eivät ole nykyiset syömiset. Saat nimittäin aika vähän energiaa. Ongelma on, että koska on aiemmin lihonut, kroppa pyrkii pitämään kiinni saavutetusta vararavinnosta eikä suostu polttamaan rasvaa kulutukseen. Lopputulos on, ettet laihdu. Tämä ei johdu sinusta, vaan on ihan normaalia biologiaa. Eli jos et onnistu laihtumaan, niin ei kannata vaipua epätoivoon. Pidät ruokailut terveellisinä ja liikut jonkin verran, niin pysyt terveenä. Kilot ovat sivuseikka.

Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä