Mä en ymmärrä kuinka vähän pitää syödä että laihtuu
Mielestäni syön suunnilleen saman verran kuin normaalipainoiset tuttavat. Ja silti mutta on 20 kg ylipainoa.
Esim tänään:
Aamupala ruisleipä voilla, juustolla ja kurkulla, 2 kuppia kahvia.
Lounas joku valmis smoothie, näkkileipä ja kahvi.
Päivällinen annos riisiä, kanakastiketta ja puoli lautasellista salaattia.
Iltakahvit ja yksi donitsi.
Joo kyllä, donitsin olisi voinut jättää syömättäkin. Mutta tuntemani normaalipainoiset syövät melkein päivittäin kahvin kanssa jotain makeaa. Ymmärtäisin jos olisin vähän pulska, mutta olen lihava. En tiedä kuinka vähän pitäisi syödä. Töissä olen koko ajan liikkeellä. Tänään ei ollut mitenkään erityisen hyvä päivä syömisten suhteen, en jaksanut panostaa. Mutta rehellinen päivä! Sellaisia ne usein on, töihin en jaksa/ehdi tekemään kunnon eväitä.
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti söisit noin vähän joka päivä vaikka kuukauden ajan niin kyllä takulla laihtuisit, taidat vain kituutella jonain päivinä ja ahmia viikon kalorit kerralla viikonloppuna.
Itse asiassa ei laihtuisi, koska aineenvaihdunta olisi seisokissa liian vähäisen energiansaannin vuoksi. Minä olin ap:n ruokavaliolla pitkään kuvitellen, että laihtuminen tapahtuu syömällä todella vähän kunnollista ruokaa. Ylipainoa oli tuona aikana 30+ kiloa koko ajan. Vasta sitten kun tajusin opetella syömään kunnolla ja säännöllisesti, alkoi kroppa toimia ja painokin pudota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtään kaloria ei ainakaan kannata juoda.
Juon lähinnä vettä ja kahvia. Viikonloppuisin voi mennä pari lasia limsaa tai yksi saunaolut. En juo mehuja. Ap
Ei kaljaa eikä limsaa
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän mä pystyn laihtumaan jos olen tiukkana. Mutta lähinnä nyt mietin miksi ne normaalipainoiset saa "vapaasti" syödä leivonnaisia joka toinen päivä. Eikä paino nouse. Eläviä esimerkkejä lähipiirissä on vaikka kuinka. Ap
Se persoonallisuus vaikuttaa. Älä vertaile liikaa muihin.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa pitää syödä enemmän ja pitää aineenvaihdunta käynnissä. Laihduin kun lopetin nälkäkuurit.
Aineenvaihdunnasta suurin osa menee elintoimintoihin joten jos se ei ole käynnissä niin kyseessä on omat monttubileet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän mä pystyn laihtumaan jos olen tiukkana. Mutta lähinnä nyt mietin miksi ne normaalipainoiset saa "vapaasti" syödä leivonnaisia joka toinen päivä. Eikä paino nouse. Eläviä esimerkkejä lähipiirissä on vaikka kuinka. Ap
Ne syö muuten vähemmän kaloreita kuin kuluttaa, se on niin yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Koska heillä on ruokailutottumukset muuten kunnossa. Syövät kunnolla ravitsevaa ruokaa jolloin yksittäinen herkku ei hetkeuta tilannetta suuntaan eikä toiseen. Lisäksi luonnolisesti elävät aktiivista elämää ja liikkuvat päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile vähentää hiilareita, eli leivät, jauhot, riisi, sokeri pois. Itse laihduin sillä tavalla 15 kiloa ja hävisi turvotus, väsymys ja nivelkivut.
Pidän välillä vähähiilihydraattisia päiviä. Silloin on kyllä hyvä olo, mutta en tiedä miksi en jaksa noudattaa sitä pidemmän päälle! Ehkä kun lapsille kuitenkin kokkaa tavallista ruokaa ja ostaa leipää yms, on sitten vaan helpointa ottaa itsekin samaa. Mutta voisin yrittää lisätä näitä päiviä. Ap
Useimmat ohjeet suosittavat päivittäiseksi määräksi 1200 kaloria. Pelkästään se donitsi voi olla 500 kaloria.
Olen pienempi kuin sinä, mutta minulle on tuonut tulosta vasta se, että olen syönyt noin tuhat kaloria useimpina päivinä ja/tai harrastanut lihaskuntoliikuntaa monta tuntia viikossa ja lisäksi kävellyt paljon.
Kyse ei ole siitä, että nyt söisit liikaa. Olet vain jossain vaiheessa kerryttänyt painoa. Valitettavasti paino ei putoa ilman selvää kalorivajetta, ainakaan nopeasti eli esimerkiksi puoli kiloa vkossa.
Suosittelen, että lataat jonkin appin, johon merkkaat syömiset. Lisäksi kannattaa ainakin aluksi punnita ruoka. Siinä näet selvästi, missä on vika. Nuo appit laskevat myös hiilarit ja proteiinit. Jälkimmäisen syöminen on erittäin tärkeää ja se lihaskuntoliikunta, ellet tavoittele laihaläskeyttä ilman lihaksia tulevaisuudessa.
Oletko sinä se 130- kiloinen nainen?🥰
Yksi takuuvarma keino pitää kilot kropassa on stressata laihduttamisesta ja pahentaa stressiä vertailemalla itseään muihin. Painonhallinta ei ole pikamatka, se on elämäntapa.
Vierailija kirjoitti:
Noissa leivissä voi olla pelkästään 600+ kaloria, riisiannos voi olla helposti myös 600+ kaloria, donitsi 500 kaloria eli noissa kolmessa on jo naisen lepokulutuksen verran kaloreita ja jos haluat laihtua se pitää syödä tuosta vähemmän.
Kannattaa kirjata kaikki syömänsä ja juomansa mahdollisimman tarkkaan Finelin ruokapäiväkirjaan. Kahdessa viikossa oppii jo silmämääräisesti selvittämään, että mistä tulee turhia kaloreita. Esimerkiksi pähkinöissä on paljon kaloreita, mutta niitä suositellaan joka päivä syötäväksi 6-8 kpl niiden sisältämien hyvien rasvojen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska heillä on ruokailutottumukset muuten kunnossa. Syövät kunnolla ravitsevaa ruokaa jolloin yksittäinen herkku ei hetkeuta tilannetta suuntaan eikä toiseen. Lisäksi luonnolisesti elävät aktiivista elämää ja liikkuvat päivittäin.
Mä syön aika ravitsevaa ruokaa mielestäni. Tuo esimerkki ei ollut parhaimpia päiviäni. Tykkään todella paljon kasviksista ja syön niitä usein paljon enemmän. Työni on fyysistä, olen hoitaja. Lisäksi koiran lenkitys ja ulkoilu lasten kanssa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Koska he syövät energiantarpeensa mukaisesti. Heillä ei ole myöskään lihottavaa sairautta tai lääkitystä. Voi syödä, vaikka pelkkiä leivoksia lihomatta, kunhan ei saa niistä liikaa energiaa. Terveyden takia, niin ei tietenkään kannata tehdä.
Tämä ei ole millään tavalla tieteellinen neuvo, mutta kokeilepa syödä vain kaura- tai ruispuuroa pari viikkoa. Syö sitä aina kun on vähänkin nälkä. Vertaa painoa alussa ja lopussa. Paino on pudonnut.
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä se 130- kiloinen nainen?🥰
Onneksi vielä aika kaukana siitä. Ap
Mulla sama juttu, ap. Olen jättänyt ruokavaliosta pois melkein kaiken josta nautin ja siltikään paino ei laske. En syö koskaan valmisruokia, en mitään roskaruokaa, en juo limsoja enkä mehuja enkä kaljaa. Mies tuo kotiin donitseja ja kakkuja joihin en koske. En syö juustoa, vaaleaa leipää, ja riisiä vain pari haarukallista ison salaattipinon kyljessä (ei salaatinkastiketta). Kävelen yli tunnin joka päivä ja teen lihaskuntotreeniä kolmesti viikossa. Sillä välin mieheni joka vetää roskaruokaa töissä ja syö öisinkin eikä liiku ollenkaan, pysyy hoikkana.
Ei ole reilua, ei.
Vierailija kirjoitti:
Liian vähällä syömisellä ei valitettavasti laihdu.
Kannattaa ajatella niin, että syö vähintään sen ravitsemussuosituksen 500 gramman minimin kasviksia, hedelmiä, marjoja ja sieniä. Keveyden lisäksi ne muokkaavat suoliston mikrobistoa oikeaan suuntaan ja ovat terveellisiä. Kannattaa vertailla niissäkin laatueroja eli ei kannata haaskata rahojaan salaattisilppuun kun samalla rahalla voi ostaa parsakaalia, jossa on enemmän ravintoaineita.
Sulla on insuliiniresistenssi, jota sun normaalipainoisilla kavereilla ei ole. Silloin ruuan laadulla on enemmän merkitystä kuin määrällä.
Esim. riisissä ei ole juurikaan mitään ravintoaineita, paitsi tärkkelystä, se kannattaa jättää pois. Samoin pasta, pelkkää valkoista jauhoa, sama kuin pullaa tai sitä donitsia söisi. Perunan tärkkelys alkaa pilkkoutumaan jo suussa syljen entsyymien ansiosta ja se on sen jälkeen elimistölle sokeria. Ruisleivän tärkkelys, sama asia. Kaikki tämä sokeri aloittaa insuliinintuotannon, jossa kuidut eivät juurikaan hommaa hidasta, vaikka niin väitetään.
Silloin kun sokeria tulee haiman kuntoon nähden liikaa, se johtaa insuliiniresistenssin, eli vanhalla tavalla ilmaistuna heikentyneeseen sokerinsietokykyyn.
Jos nukut yhtään huonosti, niin kortisoli voi estää rasvanpolton yöllä, kun sen pitäisi olla elimistön pääenergianlähde.
Jos nukut huonosti, tee kaikkesi, että saat riittävästi laadukasta unta, huonosti nukkuminen ja alle 6: n tunnin yöunet altistaa diabetekselle.