Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyväksytkö tai ymmärrätkö kiusaamisen jos kiusattu on "outo"?

Vierailija
05.06.2011 |

Puututko lapsesi toimintaan jos hän solvaa vaikka kehitysvammaista tms? Onko se ymmärrettävämpää kuin tavallisen lapsen haukkuminen?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko aloittaja itse täysjärkinen? Saanko minä ja lapseni haukkua sinua idiootiksi, koska ihan selvästi olet sellainen? Onko hyväksyttävää sinusta että teen niin, koska sehän olisi ihan ymmärrettävääkin kaiken lisäksi?

Vierailija
42/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin "nämä on niitä persujen äänestäjiä"... Hohhoijaa... Eikö sinun asenteesi, joka niputtaa tietyn ihmisryhmän tiettyyn kategoriaan ole juuri altis kiusaamaan muita.

Ja tuossa jokun aiemmin sanoi, että enemmänkin lapselle täytyy viestiä erilaisuudesta, että se on täysin normaalia. Niinhän se on, ei ihmisiä tarvi niputtaa outoihin ja normaaleihin.

Kiusaaminen ei koskaan ole hyväksyttävää. Ymmärrettävää se kyllä on, oli kiusattu "outo" tai ei. Lapset kun oppivat kiusaamisen mallin vanhemmiltaan. Lasta on siis turha syyttää. Aikuiset ovat niitä, jotka kiusanteon siemenen lapsiinsa istuttavat. Joka kerta kun vanhemmat päivittelevät, hämmästelevät ja paheksuvat jotain, on pieni lapsi hyvin tarkkaavainen ja oppii kiusaamaan.

Ja voi sitä paskanjauhannan määrää mitä aikuiset harrastaa! Ei siis ihme, että kiusaajia on niin paljon. Lapselta se siis on ymmärrettävää. Kurkatkaa hyvät ihmiset peiliin, ja alkakaa itsekin ymmärtää erilaisuutta. Lakatkaa pönkittämästä omaa itsetuntoanne toisten kustannuksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että esim. vammaisia, maahanmuuttajia, vanhuksia, köyhiä, rumia, tyhmiä ja muuten alempiarvoisia ihmisiä saa ja täytyykin kiusata. Eiväthän esim. vammaiset edes itse kärsi kun heitä kiusataan, koska he eivät edes tajua mistään mitään eivätkä huomaa kun heitä kiusaa. Itsekin kiusaan usein vammaisia, esim. erästä tuntemaani lievästi kehitysvammaista miestä pilkkaan aina kun näen hänet.

Mehän voimmekin oikein porukalla alkaa kiusaamaan sinua koska olet selvästi KÖYHÄ, RUMA JA TYHMÄ! Tok.näk. olet työtön B-luokan kansalainen joka vetää päihteitä ja jonka jälkikasvu on nippa nappa huostaanotettua. Rikot lakia ja sääntöjä minkä kerkeät ja jaat p...rsettä jokaiselle vastaantulevalle miehelle. Mistä näitä laamoja oikein riittää?

Vierailija
44/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkin!

Vierailija
45/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että esim. vammaisia, maahanmuuttajia, vanhuksia, köyhiä, rumia, tyhmiä ja muuten alempiarvoisia ihmisiä saa ja täytyykin kiusata. Eiväthän esim. vammaiset edes itse kärsi kun heitä kiusataan, koska he eivät edes tajua mistään mitään eivätkä huomaa kun heitä kiusaa. Itsekin kiusaan usein vammaisia, esim. erästä tuntemaani lievästi kehitysvammaista miestä pilkkaan aina kun näen hänet.

joka todella tuo esiin ap:n kysymyksen irrationaalisuuden.

Vierailija
46/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin opetetaan, ettei kenenkään ihmisen solvaaminen ole ymmärrettävää saatika sallittua! Erilaisuutta lähestytään normaalisti hieman eri tavalla kuin haukkumalla tai solvaamalla sitä. Uteliaisuus on sallittua, mutta hienotunteisuus täytyy muistaa siinäkin.

Millä asteella sun empatiakykysi on, ap? Tainnut pudota matkan varrelle joskus aikoja sitten. Kannattaisi opetella näitä yhteiskunnan ja hyvän käytöksen normeja, ellei itsellä ole luonnostaan kykyä huomioida toisten tunteet.

tuossa yhdessä ketjussa näytti siltä, että iso osa aikuisista ihmisistä hyväksyy sen kiusaamisen ihan suvereenisti ja ratkaisuksi ehdotetaan vammaisten sulkemista pois silmistä.

Sisälukutaitoa pyydän, en artikuloi missään, että hyväksyisin itse (en tosin sitäkään että en hyväksyisi, kysyn vain).

ap

Vierailija
47/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1408985/lastani_kius…

Jos nuo eivät hyväksy kiusaamista, niin mitä sitten? Kysymykseni siis ei ole absurdi, se ettei vammaisia saa kiusata ei ole kaikille itsestäänselvää.

Vierailija
48/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

D osuit asian ytimeen...

Lainaus:

Hohhoi näiden nykymaailman "erityislasten" kanssa.

He's just special.

Poliittinen korrektius, jipii. Lihavat eivät ole lihavia vaan "isoja ihmisiä". Kääpiöt eivät ole kääpiöitä vaan vertikaalisesti rajoittuneita. Vammaiset eivät ole vammaisia vaan erityisiä. Yksikätinenkään ei varmaan ole yksikätinen vaan tarttumaelin-rajoittunut?

nykymaailmassa ei saa puhua asioista niiden OIKEILLA nimillä, koska ne erikoiset ja vammaiset haluavat olla jotain muuta kuin ovat, ja se on niille kuullemma suotava. muiden , normaalien ihmisten pitää olla ja muuttua vaikka miksi,mutta nämä erikois-vamma-adhd-potilaiden pitää antaa uskoa,että ovat jotain muuta kuin ovat.

lapsena tehdään niin,kun vanhemmat pakottavat,mutta tulevat aikuisena putoamaan kovaa ja korkealta;ei he olekkaan samanlaisia,normaaleja.

Vierailija
49/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työkaverisi on "outo", niin vaikuttaako tämä käytökseesi?

Itse ainakin välttelen paria outoa tyyppiä töissä - esimerkiksi lounasaikaa haluan rentoutua ja nauttia, enkä kärsiä näiden outojen seurasta. Eli olenko työpaikkakiusaaja? Tai jos menemme teatteriin muiden työkavereiden kanssa vapaa-ajalla tai pidämme grillibileet, niin häntä ei kutsuta.

Vierailija
50/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työkaverisi on "outo", niin vaikuttaako tämä käytökseesi?

Itse ainakin välttelen paria outoa tyyppiä töissä - esimerkiksi lounasaikaa haluan rentoutua ja nauttia, enkä kärsiä näiden outojen seurasta. Eli olenko työpaikkakiusaaja? Tai jos menemme teatteriin muiden työkavereiden kanssa vapaa-ajalla tai pidämme grillibileet, niin häntä ei kutsuta.

Yleensä vaan lapset ovat pahempia... vai huudatko työkaverisi perään hänen vastaantullessaan, että "OUTO VAMMANEN" ja tyrkkäät häntä takaraivoon?

Vierailija
51/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tekee työkaveristasi oudon? Kyllä tämä on myös tavallaan kiusan tekoa, ja lapsenne kulkevat teidän jalanjälkiä.

Vierailija
52/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen opettanut lapsilleni että esim. vammaisia, maahanmuuttajia, vanhuksia, köyhiä, rumia, tyhmiä ja muuten alempiarvoisia ihmisiä saa ja täytyykin kiusata. Eiväthän esim. vammaiset edes itse kärsi kun heitä kiusataan, koska he eivät edes tajua mistään mitään eivätkä huomaa kun heitä kiusaa. Itsekin kiusaan usein vammaisia, esim. erästä tuntemaani lievästi kehitysvammaista miestä pilkkaan aina kun näen hänet.

Vierailija
53/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti oma lapsesi vammautuu tai vammaudut itse tai että saisit vammaisen lapsen.osoitit OMAN tyhmyytesi tuolla tekstilläsi.raivostuttaa tuollaiset ihmiset.

jopa se olisi sinulle oikein mikäli tuleva lapsenlapsesi olisi vammainen

Isäni on juuri tuollainen paska arvostelija ja rasisti.yhteyttä en ole moneen vuoteen pitänyt enkä pidä.

Omat tyttöni tajuavat paljonkin vaikka ovatkin vammaisia.juu käyvät erityiskoulua mutta eivät miellä itseään vammaiseksi.kyllä 11v pahoitti mielensä kun joku pälli huusi vammainen.Onneksi meillä ymmärtäväiset naapurit jotka ovat omille lapsilleenkin puhuneet että ihmisiä on erilaisia.

ja kaikki huutelijat olen raahannut kotiin ja pitänyt vanhemmille saarnan jos pidempään on jatkunut

T:lihava köyhä kahden kehitysvammaisen lapsen ylpeä äiti

ja aina kehitysvammaisuus ei kuule näy syntymän jälkeen.esikoisemme kehitystä alettiin tutkimaan kun 1v oli kehitysongelmia ja kahden vuoden tutkimusten jälkeen kehitysvamma diagnoosi.

Toinen lapsemme syntyi näiden tutkimusten aikana ja hän oli ihan normaali.

kolmas lapsi oli taas esikoisen tavoin kehitysvammainen mutta hänellä oli enemmän ongelmia alusta lähtien joten sai diagnoosinkin aiemmin

Neljäs lapsi on normaali myös.

Eli meillä siis 4 lasta joista 2 on kehitysvammaisia

Niin ja mitä tulee painoon niin jokaisen lapsen jälkeen on raskauskilot jääneet eli n 40 kiloa on tullut jäädäkseen ylimääräistä

Ja sitten siihen että miksi halusimme lisää lapsia vaikka esikoinen oln kehitysvammainen.miksi ei saisi haluta???? hittoako se muille kuuluu.Vasta nyt tuntuu että perhe on koossa kun on 4 lasta :)

Kolmannen ja neljännen odotusaikana minulta kysyttiin haluanko selvittäää onko sikiöllä samaa kehitysvamman aiheuttajaa kuin esikoisella mutta en halunnut.Ja vaikka olisinkin kolmosen odotusaikana saanut hänen vammastaan tietää en olisi keskeytystä missään tapauksessa tehnyt

Ja vielä kaikille pyyntö.pliiiis annetaan kaikkien kukkien kukkia jookos? meitä mahtuu monenlaisia ja kokoisia tänne maapallon päälle eikä ketään mielestäni tarvitse väheksyä tai haukkua

Vierailija
54/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ihmetteli tänään bussissa, että olisiko noi mustanaamaisetkin halunneet bussiin. Eivät mahtuneet lastenvaunujen kanssa, kun oli jo kahdet. Lapselle se mustanaamainen on ihan samanlainen kuvaus kun punatukkainen tms. Tuosa mustanaamainen-nimityksestähän joku voisi loukkaantua.

Mutta aina jos on kyse siitä, että tarkoitus on loukata jotakuta, se on väärin oli kohde kuinka "normaali" tai "epänormaali" tahansa.

Mä olen lapseni kanssa ollut usein tilanteissa, joissa on voitu opetella sitä oikeaa suhtautumista. Kun tyttö oli ehkä 1-vuotias ja tuijotti suu ammollaan pikimustaa miestä bussipysäkillä, tämä mies kysyi saako ojentaa lapselle kätensä. Siinä lapsi sai koskea ja tutkia miehen kättä ja todeta, että ihminenhän se oli.

Vähän vanhempana, ehkä 4-vuotiaana tyttö katsoi pitkään kaupan kassalla edessä ollutta naista pyörtuolineen. Tämä nainen pyysi tyttöä kokeilemaan pyörätuolin nappuloita ja kertoi vammastaan.

Mielestäni nämä tapaukset ovat oivia esimerkkejä siitä, kuinka lapselle outoja asioita voi kohdata. Ja nimenomaan aloite tuli sieltä toiselta puolelta. Itse olisin varmaan vaan selittänyt, että "tuo nainen on syntynyt noin, ettei voi kävellä, mutta onneksi se voi liikkua tuolla pyörätuolilla". Kokemuksen tasolla se ei varmaan olisi jäänyt lapsen mieleen...

Toki aina "helpottaa", jos on lähipiirissä joitakin erityisihmisiä. Meillä on lähisuvussa yksi lievästi kehitysvammainen nuori aikuinen. Leikkivät lapsen kanssa yhdessä aina kun tavataan. Kyllä tuollainen 5-vuotiaskin jo ymmärtää, että tuo sukulainen ei pysty kaikkeen mihin muutkin, mutta on siitä huolimatta tärkeä ja rakas. Ja pystyy silti moneen asiaan.

Vierailija
55/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti oma lapsesi vammautuu tai vammaudut itse tai että saisit vammaisen lapsen.osoitit OMAN tyhmyytesi tuolla tekstilläsi.raivostuttaa tuollaiset ihmiset.

jopa se olisi sinulle oikein mikäli tuleva lapsenlapsesi olisi vammainen

Isäni on juuri tuollainen paska arvostelija ja rasisti.yhteyttä en ole moneen vuoteen pitänyt enkä pidä.

Omat tyttöni tajuavat paljonkin vaikka ovatkin vammaisia.juu käyvät erityiskoulua mutta eivät miellä itseään vammaiseksi.kyllä 11v pahoitti mielensä kun joku pälli huusi vammainen.Onneksi meillä ymmärtäväiset naapurit jotka ovat omille lapsilleenkin puhuneet että ihmisiä on erilaisia.

ja kaikki huutelijat olen raahannut kotiin ja pitänyt vanhemmille saarnan jos pidempään on jatkunut

T:lihava köyhä kahden kehitysvammaisen lapsen ylpeä äiti

ja aina kehitysvammaisuus ei kuule näy syntymän jälkeen.esikoisemme kehitystä alettiin tutkimaan kun 1v oli kehitysongelmia ja kahden vuoden tutkimusten jälkeen kehitysvamma diagnoosi.

Toinen lapsemme syntyi näiden tutkimusten aikana ja hän oli ihan normaali.

kolmas lapsi oli taas esikoisen tavoin kehitysvammainen mutta hänellä oli enemmän ongelmia alusta lähtien joten sai diagnoosinkin aiemmin

Neljäs lapsi on normaali myös.

Eli meillä siis 4 lasta joista 2 on kehitysvammaisia

Niin ja mitä tulee painoon niin jokaisen lapsen jälkeen on raskauskilot jääneet eli n 40 kiloa on tullut jäädäkseen ylimääräistä

Ja sitten siihen että miksi halusimme lisää lapsia vaikka esikoinen oln kehitysvammainen.miksi ei saisi haluta???? hittoako se muille kuuluu.Vasta nyt tuntuu että perhe on koossa kun on 4 lasta :)

Kolmannen ja neljännen odotusaikana minulta kysyttiin haluanko selvittäää onko sikiöllä samaa kehitysvamman aiheuttajaa kuin esikoisella mutta en halunnut.Ja vaikka olisinkin kolmosen odotusaikana saanut hänen vammastaan tietää en olisi keskeytystä missään tapauksessa tehnyt

Ja vielä kaikille pyyntö.pliiiis annetaan kaikkien kukkien kukkia jookos? meitä mahtuu monenlaisia ja kokoisia tänne maapallon päälle eikä ketään mielestäni tarvitse väheksyä tai haukkua

JEESUS.oot sä kyllä aikamoinen....

Vierailija
56/84 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto.

Vierailija
57/84 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok todellakaan. Itseäni on kiusattu joten tiedän miten pahalta se tuntuu. Maailma on valitettavasti kova, ja tosi monet vanhemmat opettaa lapsilleen että outoja on ok kiusata.

Vierailija
58/84 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nosto.

Miksi ihmeessä nostat näitä vanhoja ketjuja ylös? Tämäkin on vuodelta 2011.

Vierailija
59/84 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

huolestuttavaa nämä "ymmärrän mutta en hyväksy"-kommentit ja surullista kuultavaa, että vanhemmat "ymmärtävät" jos esim. kehitysvammaista nimitellään. Mun mielestä kahta kovemmin pitäisi teroittaa lapselle, ettei etenkään sairaita ja kehitysvammaisia nimitellä, tuijoteta yms. Ja muutenkin, mikä ihmeen aloitus tää edes on? Jos kiusattu on "outo", sitä enemmän pitäisi olla syytä kertoa lapselle ettei kiusata. Ei ihme jos lapsista tulee kiusaajia, jos vanhempien täällä pitää tuollaista kysellä.

Mutta pitäähän lapselle kuitenkin tehdä selväksi, että ketkä ovat sairaita ja va.mmaisia, jottalapsi oppii tunnistamaan ne ulkonäöstä. Esim. Lapsi saattaisi ilman tällaista ohjastusta pyytää keh.aria vahtimaan pyöräänsä hetkeksi, mutta eihän vam.maisille voi sellaista vastuun poikastakaan antaa. Omat lapseni erottavat sairaat, erilaiset, vammaiset ja eri roduista tulleet, jotta oppii tunnistamaan eri ihmiset, ja käyttäytymään sekä suhtautumaan heihin kontekstin mukaan sopivasti.

Vierailija
60/84 |
03.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksyn jos on oikeasti outo. Mitkään eriväriset silmät ei riitä, pitää olla vähintään jotain sivukaljua ja lävistyksiä.