Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hyväksytkö tai ymmärrätkö kiusaamisen jos kiusattu on "outo"?

Vierailija
05.06.2011 |

Puututko lapsesi toimintaan jos hän solvaa vaikka kehitysvammaista tms? Onko se ymmärrettävämpää kuin tavallisen lapsen haukkuminen?

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että esim. vammaisia, maahanmuuttajia, vanhuksia, köyhiä, rumia, tyhmiä ja muuten alempiarvoisia ihmisiä saa ja täytyykin kiusata. Eiväthän esim. vammaiset edes itse kärsi kun heitä kiusataan, koska he eivät edes tajua mistään mitään eivätkä huomaa kun heitä kiusaa. Itsekin kiusaan usein vammaisia, esim. erästä tuntemaani lievästi kehitysvammaista miestä pilkkaan aina kun näen hänet.

Vierailija
22/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hemmettiä se on että pitää aina suomalaisia kiusata oli miten erilaisia tahansa. Kiusatkaa niitä mamuja neekereiksi ym. mutta ei kun pitää tietenkin kiusata sitä naapurin Petteriä että tuntee itse paremmuutta.

Entäs hänen itsetuntonsa, ihmisarvonsa, oikeus koskemattomuuteen? Miksi ne olisivat vähäisemmät kuin sen vammaisen tai vaikka sinun?

En tosiaan hyväksy vammaisten kiusaamista, mutta en tietenkään hyväksy mustienkaan kiusaamista. Miksi ketään olisi kiusattava?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekevät aikuisetkin, kiusaavat tai kauhhuvat yleisesti "outoja", joten on aika vaikeaa olettaa lasten oppivan jotain muuta käyttäytymismallia.

Jos kotona äiti antaa selvän signaalin siitä, että tukiaisia ja muita hörhöjä saa lyödä niin paljon kuin jaksaa, se on oiva malli lapsellekin.

Vierailija
24/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaisuus usein pelottaa. Puutun silti aina kiusaamiseen jos sellaista huomaan tai tulee tietooni.

Vierailija
25/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitäpä jos mieltäisit hänet ihan itsesi kaltaiseksi IHMISEKSI? Miksi häntä pitäisi "kutsua" tai "nimittää" sen kummemmmin miksikään? Eikös kaikki sinun mieltämät ns. "normaalitkin" ihmiset joskus aina möykkää tai viuhdo jaloilla yms, eikä heitä aleta sen kummemmin lokeroimaan tai nimittelemään. Tuon logiikkasi perusteella jos lapsellasi sattuisi vaikka joku päivä oksennus lentämään keskellä pihaa, hän heittäytyisi maahan ja kieriskelisi yrjössään yms... Häntähän voitaisiin myös "kutsua" vammaiseksi tai ainakin erilaiseksi. Minä en miellä kehitysvammasta kärsiviä henkilöitä vammaisiksi, vaan ihmisiksi, joilla nyt sattuu olemaan jokin erilainen piirre tai ominaisuus. Kannattaisi sinunkin hieman avartaa maailmankuvaasi.Usko pois, saattaa jopa kannattaa!

Vierailija
26/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tajuaa miksi henkilö A koisaa henkilöä B? Silloinhan on helpompi käsitellä asiaa ja puuttua siihen.

huolestuttavaa nämä "ymmärrän mutta en hyväksy"-kommentit ja surullista kuultavaa, että vanhemmat "ymmärtävät" jos esim. kehitysvammaista nimitellään. Mun mielestä kahta kovemmin pitäisi teroittaa lapselle, ettei etenkään sairaita ja kehitysvammaisia nimitellä, tuijoteta yms. Ja muutenkin, mikä ihmeen aloitus tää edes on? Jos kiusattu on "outo", sitä enemmän pitäisi olla syytä kertoa lapselle ettei kiusata. Ei ihme jos lapsista tulee kiusaajia, jos vanhempien täällä pitää tuollaista kysellä.

Vierailija
27/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri tuostahan se lapsilla lähtee, jos kuulee vanhempien puhuvAN "vammaisista", vaikkei nyt päin naamaa mutta kuitenkin. Seuraavaksi se lapsi menee sen sanomaan päin naamaa, kun kerran äitikin puhunut asiasta. Oikeasti vanhemmat ensin käytös/tapakoulutukseen, ennenkuin alkavat kertoa lapsillee näitä elämän "realiteetteja".

jos esim. joku EI NORMAALINNÄKÖINEN kehari huutaa,mölyää,ja ja kädet ja jalat on mutkalla,niin miksikä perkeleeksi sitä saa sanoa,jos vammaista ei saa sanoa vammaiseksi? mitä vittua?

Todella esimerkillistä ja aikuismaista käytöstä...

Vierailija
28/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tajuaa miksi henkilö A koisaa henkilöä B? Silloinhan on helpompi käsitellä asiaa ja puuttua siihen.

huolestuttavaa nämä "ymmärrän mutta en hyväksy"-kommentit ja surullista kuultavaa, että vanhemmat "ymmärtävät" jos esim. kehitysvammaista nimitellään. Mun mielestä kahta kovemmin pitäisi teroittaa lapselle, ettei etenkään sairaita ja kehitysvammaisia nimitellä, tuijoteta yms. Ja muutenkin, mikä ihmeen aloitus tää edes on? Jos kiusattu on "outo", sitä enemmän pitäisi olla syytä kertoa lapselle ettei kiusata. Ei ihme jos lapsista tulee kiusaajia, jos vanhempien täällä pitää tuollaista kysellä.

Vierailija
29/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei joka ikisen kohtaamansa ihmisen kohdalla tarvitse lähteä ns. nollasta. Esim. jos bussissa viereeni istuu kovin humalaiselta vaikuttava henkilö olen varuillani kun kokemuksen muaan sellaiset voivat esim. oksentaa tai heittäytyä aggressiivisiksi. Samoin jos kohtaan (enemmän kuin lievästi) kehitysvammaisen oletan etten voi kohdella häntä 100 % samalla tavoin kuin muita. Esim. jos kyseisen henkilön ymmärrys on pikkulapsen tasolla en voi puhua hänelle kuin vertaiselleni ja tiedän että hän ei ymmärrä tekojensa seurauksia yhtä hyvin.

mitäpä jos mieltäisit hänet ihan itsesi kaltaiseksi IHMISEKSI? Miksi häntä pitäisi "kutsua" tai "nimittää" sen kummemmmin miksikään? Eikös kaikki sinun mieltämät ns. "normaalitkin" ihmiset joskus aina möykkää tai viuhdo jaloilla yms, eikä heitä aleta sen kummemmin lokeroimaan tai nimittelemään. Tuon logiikkasi perusteella jos lapsellasi sattuisi vaikka joku päivä oksennus lentämään keskellä pihaa, hän heittäytyisi maahan ja kieriskelisi yrjössään yms... Häntähän voitaisiin myös "kutsua" vammaiseksi tai ainakin erilaiseksi. Minä en miellä kehitysvammasta kärsiviä henkilöitä vammaisiksi, vaan ihmisiksi, joilla nyt sattuu olemaan jokin erilainen piirre tai ominaisuus. Kannattaisi sinunkin hieman avartaa maailmankuvaasi.Usko pois, saattaa jopa kannattaa!

Vierailija
30/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittaja kysyy väkivallan oikeutuksesta vetoamalla uhrin kielteisinä pidettyihin ominaisuuksiin.

Ei väkivaltaa voi näillä perusteilla pitää oikeutettuna.

Vierailija
31/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todella huolissani ihmisistä jotka eivät ymmärrä että kiusaamista esiintyy. Toinen asia onkin sitten asian hyväksyminen.

Vierailija
32/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittaja kysyy väkivallan oikeutuksesta vetoamalla uhrin kielteisinä pidettyihin ominaisuuksiin.

Ei sano, että itse hyväksyisi tai ymmärtäisi.

Vierailija
33/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
34/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tietenkään ole. mikään syy ei ole hyvä kiusaamiseen- lapsille opetetaan että ei tuijotetata eikä osoitella ja että ihmiset ovat erilaisia eikä se tee kenestäkän huonompaa, jokaisella on sama ihmisarvo.

Vierailija
35/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri tuostahan se lapsilla lähtee, jos kuulee vanhempien puhuvAN "vammaisista", vaikkei nyt päin naamaa mutta kuitenkin. Seuraavaksi se lapsi menee sen sanomaan päin naamaa, kun kerran äitikin puhunut asiasta. Oikeasti vanhemmat ensin käytös/tapakoulutukseen, ennenkuin alkavat kertoa lapsillee näitä elämän "realiteetteja".

jos esim. joku EI NORMAALINNÄKÖINEN kehari huutaa,mölyää,ja ja kädet ja jalat on mutkalla,niin miksikä perkeleeksi sitä saa sanoa,jos vammaista ei saa sanoa vammaiseksi? mitä vittua?

Haukutko myös lihavaa lihavaksi, rumaa rumaksi? Kerrotko kaikille ihmisille, mitä vikaa heissä on? Tuskin, mutta silti on mielestäsi oikein muistuttaa vammaiselle hänen vammastaan. Eiköhän hän ole itsekin ihan tietoinen siitä.

Sääliksi käy sua, kun pitää heikompia kiusaamalla pönkittää omaa, alikehittynyttä itsetuntoa.

Vierailija
36/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin opetetaan, ettei kenenkään ihmisen solvaaminen ole ymmärrettävää saatika sallittua! Erilaisuutta lähestytään normaalisti hieman eri tavalla kuin haukkumalla tai solvaamalla sitä. Uteliaisuus on sallittua, mutta hienotunteisuus täytyy muistaa siinäkin.

Millä asteella sun empatiakykysi on, ap? Tainnut pudota matkan varrelle joskus aikoja sitten. Kannattaisi opetella näitä yhteiskunnan ja hyvän käytöksen normeja, ellei itsellä ole luonnostaan kykyä huomioida toisten tunteet.

Vierailija
37/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkoinen ominaisuus, jonka vuoksi sinuakin voisi periaatteillasi kiusata. Nenä, korvat, silmät, pituus, paino, takapuoli, hiukset, vaatemaku... Varmasti löytyy joku jonkun muun kielteisenä pitämä ominaisuus, vaikkapa vääränmuotoinen nenä, joten olet täten hyväksynyt sen, että sinua saa halveksua, syrjiä, solvata.

Sisäisistä me jo tiedämmekin yksinkertaisuuden ja sivitymättömyyden, jonka vuoksi sinua todennäköisti kartellaankin ihan oikeassa elämässä.

Vierailija
38/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että esim. vammaisia, maahanmuuttajia, vanhuksia, köyhiä, rumia, tyhmiä ja muuten alempiarvoisia ihmisiä saa ja täytyykin kiusata. Eiväthän esim. vammaiset edes itse kärsi kun heitä kiusataan, koska he eivät edes tajua mistään mitään eivätkä huomaa kun heitä kiusaa. Itsekin kiusaan usein vammaisia, esim. erästä tuntemaani lievästi kehitysvammaista miestä pilkkaan aina kun näen hänet.

Toivottavasti oma lapsesi vammautuu tai vammaudut itse tai että saisit vammaisen lapsen.osoitit OMAN tyhmyytesi tuolla tekstilläsi.raivostuttaa tuollaiset ihmiset.

jopa se olisi sinulle oikein mikäli tuleva lapsenlapsesi olisi vammainen

Isäni on juuri tuollainen paska arvostelija ja rasisti.yhteyttä en ole moneen vuoteen pitänyt enkä pidä.

Omat tyttöni tajuavat paljonkin vaikka ovatkin vammaisia.juu käyvät erityiskoulua mutta eivät miellä itseään vammaiseksi.kyllä 11v pahoitti mielensä kun joku pälli huusi vammainen.Onneksi meillä ymmärtäväiset naapurit jotka ovat omille lapsilleenkin puhuneet että ihmisiä on erilaisia.

ja kaikki huutelijat olen raahannut kotiin ja pitänyt vanhemmille saarnan jos pidempään on jatkunut

T:lihava köyhä kahden kehitysvammaisen lapsen ylpeä äiti

Vierailija
39/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti oma lapsesi vammautuu tai vammaudut itse tai että saisit vammaisen lapsen.osoitit OMAN tyhmyytesi tuolla tekstilläsi.raivostuttaa tuollaiset ihmiset.

jopa se olisi sinulle oikein mikäli tuleva lapsenlapsesi olisi vammainen

Isäni on juuri tuollainen paska arvostelija ja rasisti.yhteyttä en ole moneen vuoteen pitänyt enkä pidä.

Omat tyttöni tajuavat paljonkin vaikka ovatkin vammaisia.juu käyvät erityiskoulua mutta eivät miellä itseään vammaiseksi.kyllä 11v pahoitti mielensä kun joku pälli huusi vammainen.Onneksi meillä ymmärtäväiset naapurit jotka ovat omille lapsilleenkin puhuneet että ihmisiä on erilaisia.

ja kaikki huutelijat olen raahannut kotiin ja pitänyt vanhemmille saarnan jos pidempään on jatkunut

T:lihava köyhä kahden kehitysvammaisen lapsen ylpeä äiti

Vierailija
40/84 |
05.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeasti pelottaa tulevaisuus, kun tuollaiset "äidit" ja "isät" kasvattavat jälkikasvuaan, joiden mielestä on normaalia nimitellä jos on outo tai erilainen. =(