Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyys, alkaa masentaa, työttömyys pitkittyy, masennus pahenee -kierre. Miten siitä eroon?

Vierailija
21.02.2025 |

Jäin yt:den vuoksi työttömäksi. En ole saanut uutta työtä. Ja alkaa masentamaan ja ahdistamaan. Päivät toistuu melkein samanlaisina, lapsen huolehtiminen päiväkotiin, työhakemuksia ja töiden etsimistä, kodin siivousta ja ruoanlaittoa, lapsi päiväkodista, ulkoilua jne. Ei ole rahaa harrastaa mitään eikä käydä missään. Työkkäri eväsi opiskelun, koska minulla on jo ammatti, joka heidän mielestä työllistää. Masennus alkaa pahentumaan kun pää leviää tekemättömyyden keskellä. Töiden haku muuttuu vaikeammaksi kun masentaa ja on saamaton. Masentaa lisää. Jne. Tiedätte tämän kierteen. Millä päästä siitä kierteestä eroon? 

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku tavoite, projekti. Ei tarvitse edes liittyä työhön/työnsaantiin. Vaikka harrastukseen liittyvä, itsellä tavoitteena saada 1 leuanveto tehtyä, sitä kohti treenaan. Joku liikunta, käsityö tms. harrastus. Ettei jää täysin paikalleen, niin pienikin liike tai uusi suunta auttaa. Liikkeessä syntyy uusia ajatuksia. Ystävien/perheen tuki  myös. Tsemppiä! Et ole yksin! Mieti mikä on pienin mahdollinen askel jonka pystyt nyt ottamaan kohti unelmiesi elämää ja ota se!

Mietin jos keksisin jonkun tavoitteen. Masentaa jo vain sen verran, että vaikea löytää motivaatiota pieniin tavoitteisiin, ne tuntuu yhdentekeviltä. Ystävien ja läheisten tukea minulla ei ole, koska puolisoni vain valittaa työttömyydestäni, mutta ei millään tavalla auta työn saamisessa. Ystävät viime aikoina jääneet, kun ei minulla ole rahaa käydä ulkona syömässä ym mitä he taas tekevät ja haluavat.

Olet rakentanut elämäsi palkkatyön, työn arvostuksen ja työympäristön ympärille. Nyt on aika laittaa elämän arvot ja näkemykset uusiksi.

Vierailija
82/94 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työttömyys masenna, vaan rahan vähyys. Jäin itsekin juuri työttömäksi ja olen yli viisikymppinen, joten eiköhän se ura ollut siinä. Nyt on aikaa eikä stressiä. Teen kaikkea sitä, mitä en aiemmin jaksanut ja ehtinyt. 

Ei minustakaan työttömyys sinänsä masenna, vaan ne odotukset muilta ja rahan puute. Jos työttömänä voisi olla vaan rennosti, kuten eläkkeellä voi olla ja rahaakin olisi tarpeeksi, niin mikäs olisi ollessa; keksisi omia puuhasteluja ja hommia. Ei mulla ainakaan ole vaikeaa keksiä tekemistä. Mutta kun pitää koko ajan olla ns. varpaillaan etsimässä sitä työtä ja muut odottaa, et meet töihin ja koska saat töitä ja mistä saat ja mene sinne ja yritä tuonne ja mitä jos sinne hakisit tai entä joku opiskelu tms. Itse en ainakaan rennosti voi vaan retkeillä päivät pitkät, tehdä palapeliä, jumpata tms. koska sit oon vaan muka laiskotellu, koska en ole etsinyt töitä enkä kuulema ota tosissaan työn hakua. Vaikka siis olisin tehnyt sitäkin, mut sitä pitäis vissiin tehdä 8-16 joka päivä eikä saa lähteä keskellä päivää vaikka metsään vaeltamaan tai tehdä 5h putkeen palapeliä.. tms. Kotityöt toki teen, puolison ei tarvi tehdä oikeastaan ollenkaan. Silti laiskottelen, jos en hae töitä 24h. Näin kärjistetysti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joukossa on varmasti porukkaa joka on puhunut pahaa työttömistä. On ihan hyvä tutustua siihen todellisuuteen. Monella vaihtuu puolue.

Vierailija
84/94 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaistyöttömän täytyy selviytyäkseen muuttua sellaiseksi ihmiseksi, ettei häntä kukaan enää halua töihin. Päästä eroon kaikista "positiivisista" ominaisuuksista, koska ne ovat työttömänä masennuksen lähde. Vaarallisin on vahva työidentiteetti.

Vierailija
85/94 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä suurin vaara ovat muut ihmiset ja heidän asenteensa. Rahapulasta ja tylsyydestä kyllä selviää, mutta muut ihmiset ovat se vaara pitkän päälle. Ei kannata surra sitä, ettei enää pääse "vanhan porukan" mukaan menoihin. Heistä tulisi sinulle kuitenkin myrkyllisiä jossain vaiheessa koska Suomessa status ja työidentiteetti ovat jumala.

Vierailija
86/94 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

HÄÄTÖJEN määrät ovat kasvaneet Suomessa, kertoo Uutissuomalainen. Ulosottolaitos toimitti viime vuonna runsaat 5400 häätöä. Se on noin 10 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Vuodesta 2015 häätöjen määrä on kasvanut 55 prosenttia.

Valtakunnanvouti Veikko Minkkinen kertoo Uutissuomalaiselle, että merkittävin syy häätöihin ovat vuokrarästit. Häätöjen kasvun taustalla vaikuttaa Minkkisen mukaan suomalaisten talousongelmien lisääntyminen.

Tavallisilla ihmisillä alkaa olla vaikeuksia selvitä taloutensa kanssa. Siellä alkaa tulla esille ryhmä, joka ei ennen ole ollut häätöjen kohteena, hän kertoo.

Noin kolmannes maan kaikista häädöistä toimitettiin Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. Häätöjen määrä kasvoi hieman koko maata enemmän myös Jyväskylässä, Lahdessa ja Kuopiossa.

Vierailija
87/94 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työttömyys masenna, vaan rahan vähyys. Jäin itsekin juuri työttömäksi ja olen yli viisikymppinen, joten eiköhän se ura ollut siinä. Nyt on aikaa eikä stressiä. Teen kaikkea sitä, mitä en aiemmin jaksanut ja ehtinyt. 

Ei minustakaan työttömyys sinänsä masenna, vaan ne odotukset muilta ja rahan puute. Jos työttömänä voisi olla vaan rennosti, kuten eläkkeellä voi olla ja rahaakin olisi tarpeeksi, niin mikäs olisi ollessa; keksisi omia puuhasteluja ja hommia. Ei mulla ainakaan ole vaikeaa keksiä tekemistä. Mutta kun pitää koko ajan olla ns. varpaillaan etsimässä sitä työtä ja muut odottaa, et meet töihin ja koska saat töitä ja mistä saat ja mene sinne ja yritä tuonne ja mitä jos sinne hakisit tai entä joku opiskelu tms. Itse en ainakaan rennosti voi vaan retkeillä päivät pitkät, tehdä palapeliä, jumpata tms. koska sit oon vaan muka laiskotellu, kosk

Pitäis vissiin erota, niin sais olla työttömänä rauhassa. Toki myös muualta tulee paineet; yhteiskunnalta yleensäkin ja hävettäähän se sanoa tutuille ja tuntemattomille et on työtön. Vältän töistä puhumista enkä sano, et oon työtön. Sanon, et oon edelleen niissä osa-aikatöissä, joissa olin vielä vuosi sitten. Vaikka oikeasti en ole. Siis tutut toki tietää, mut jotkut puolitutut tms. niin sama niille vaikkei kerro totuutta. 

Vierailija
88/94 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku tavoite, projekti. Ei tarvitse edes liittyä työhön/työnsaantiin. Vaikka harrastukseen liittyvä, itsellä tavoitteena saada 1 leuanveto tehtyä, sitä kohti treenaan. Joku liikunta, käsityö tms. harrastus. Ettei jää täysin paikalleen, niin pienikin liike tai uusi suunta auttaa. Liikkeessä syntyy uusia ajatuksia. Ystävien/perheen tuki  myös. Tsemppiä! Et ole yksin! Mieti mikä on pienin mahdollinen askel jonka pystyt nyt ottamaan kohti unelmiesi elämää ja ota se!

Mietin jos keksisin jonkun tavoitteen. Masentaa jo vain sen verran, että vaikea löytää motivaatiota pieniin tavoitteisiin, ne tuntuu yhdentekeviltä. Ystävien ja läheisten tukea minulla ei ole, koska puolisoni vain valittaa työttömyydestäni, mutta ei millään tavalla auta työn saamisessa. Ystävät viime aikoina jääneet, kun ei minulla ole rahaa käydä ulkona

Mitä se auttaa, jos koko muu ympäröivä maailma kokee asian toisin? 

Vierailija
89/94 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis et saa aikuisopintotukea? Ei kukaan estä ottamasta opintolainaa. Mene yrittäjäkurssille -opit, miten yhteiskunta pyörii. Muuten joudut pian laittamaan kaupassa tavaroita hyllyyn kympin päiväpalkalla.

Äläpä valehtele! Ei siitä niin paljon saa, 9 € on oikea summa.

Vierailija
90/94 |
18.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En stressaa enkä etsi töitä. Nautin siitä, että mulla on loputtomasti aikaa nukkua, harrastaa liikuntaa, lukea kirjata, tehdä kotitöitä, meditoida, leipoa, laittaa ruokaa, katsoa elokuvia, maalata, pelata jne. Rahaa on melko vähän, mutta toimeentulotuki paikkaa ansiosidonnaisen porrastuksen. 

Sinä et ole ollut kovin kauan työtön, jos saat yhä ansiosidonnaista. Palataan asiaan sitten, kun saat vain minimin.

Saan jo nyt toimeentulotukea, joten kokonaistulot ei muutu mihinkään suuntaan siinä vaiheessa, kun työttömyyspäivärahan osuus pienenee.

Vierailija
91/94 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn tuoman turva ja rutiini puuttuessaan on se syy masennukseen. Näet kun Muu perheesi lähtee aamulla töihin/kouluun, se sattuu niin kauheasti. 😭.  

Vierailija
92/94 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus vaihtoon!

Vierailija
93/94 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys on hirveää

Vierailija
94/94 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausi työttömänä ja oon jo ihan ahdistunut tästä joutilaisuudesta.