Työttömyys, alkaa masentaa, työttömyys pitkittyy, masennus pahenee -kierre. Miten siitä eroon?
Jäin yt:den vuoksi työttömäksi. En ole saanut uutta työtä. Ja alkaa masentamaan ja ahdistamaan. Päivät toistuu melkein samanlaisina, lapsen huolehtiminen päiväkotiin, työhakemuksia ja töiden etsimistä, kodin siivousta ja ruoanlaittoa, lapsi päiväkodista, ulkoilua jne. Ei ole rahaa harrastaa mitään eikä käydä missään. Työkkäri eväsi opiskelun, koska minulla on jo ammatti, joka heidän mielestä työllistää. Masennus alkaa pahentumaan kun pää leviää tekemättömyyden keskellä. Töiden haku muuttuu vaikeammaksi kun masentaa ja on saamaton. Masentaa lisää. Jne. Tiedätte tämän kierteen. Millä päästä siitä kierteestä eroon?
Kommentit (94)
Lottovoitolla. Rahattomana ja tarpeettomana arki nyt vain on turhaa, tylsää ja surullista. Rahaa on saatava.
En stressaa enkä etsi töitä. Nautin siitä, että mulla on loputtomasti aikaa nukkua, harrastaa liikuntaa, lukea kirjata, tehdä kotitöitä, meditoida, leipoa, laittaa ruokaa, katsoa elokuvia, maalata, pelata jne. Rahaa on melko vähän, mutta toimeentulotuki paikkaa ansiosidonnaisen porrastuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso leffoja, nuku päiväunia, syö herkkuja, nauti vapaudesta.
Idiootti. Jos on taloushuolia (työttömän tuet eivät oikesti ole tuhansia euroja käteen kuussa), niin ei siinä mitään nautita. Tässä kommentissasi kiteytyy joidenkin työssäkäyvien harhainen katkeruus työttömiä kohtaan, kun kuvitellaan että työttömänä olo on kuin pitkä vuosiloma. Tiedoksi nyt sinullekin, että taloushuolten kanssa eläminen ei ole ihanaa vaan stressaavaa.
Tsemppiä ap, kyllä se työpaikka vielä napsahtaa. Kokeile esim. uuden kielen opettelua taikka muu uusi harrastus, se voi piristää.
Kulut tietysti laitetaan ensin minimiin. Auto ja kalliit harrastukset ihan ekana pois. Minä ainakin nautin vaikka päiväraha on vain 980 euroa netto.
Eihän suurimmalla osalla töissä käyvistäkään jää rahaa koskaan mihinkään, eivät voi matkustella, eivät voi ostaa herkkuja, ei ole varaa kesämökkiin, eli ei tätä tilannetta muuta se, onko töissä vai työttömänä.
Sitten kun nämä pienipalkkaiset ovat siellä töissä, niin koko ajan narisevat "olispa jo loma", "saispa pitää taas heinäkuussa", "saisi enemmän lomaa", "pitäisikö ottaa taas sairauslomaa.".
Miksi ette osaa nauttia siitä super lomasta, joka teillä nyt työttömänä on, kun se on ainoa ero siihen, että olisitte töissä, mikään muu ei muuttuisi, vain se että pitäisi herätä aamulla ja olisi vapaa-aikaa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso leffoja, nuku päiväunia, syö herkkuja, nauti vapaudesta.
Idiootti. Jos on taloushuolia (työttömän tuet eivät oikesti ole tuhansia euroja käteen kuussa), niin ei siinä mitään nautita. Tässä kommentissasi kiteytyy joidenkin työssäkäyvien harhainen katkeruus työttömiä kohtaan, kun kuvitellaan että työttömänä olo on kuin pitkä vuosiloma. Tiedoksi nyt sinullekin, että taloushuolten kanssa eläminen ei ole ihanaa vaan stressaavaa.
Tsemppiä ap, kyllä se työpaikka vielä napsahtaa. Kokeile esim. uuden kielen opettelua taikka muu uusi harrastus, se voi piristää.
Kulut tietysti laitetaan ensin minimiin. Auto ja kalliit harrastukset ihan ekana pois. Minä ainakin nautin vaikka päiväraha on vain 980 euroa netto.
Mulla bruttopalkka on noin 950e kun käyn 5 päivänä viikossa töissä, että tässä se taas nähdään ja joku voisi taas sen kannattavuuden perustella, vapaalla pystyy kuitenkin tekemään kaikenlaisia nettikirppiksiä, naapurien auttamista, pullojen keruuta, eikä tarvitse edes työmatkoja maksaa, saisinko perustellun vastauksen???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on pitkä työkokemus, kiinnostaisiko yrittäjyys? Vaikka puolitosissaan yritysidean ja toimintasuunnitelman tekoa, siinä ois aiheellista puuhaa. Yrittäjyyskurssinkin voi käydä (nämä ei velvoita yrittäjyyteen). Myös erilaiset lisäopinnot kannattaa tehdä nyt. Ja kyllä niitä työttömänä saa tehdä, pitää vaan etukäteen jutella asiasta. Mäkin oon opiskellu vaikka ja mitä työttömänä.
Yrittäjyyttä aina tyrkytetään työttömille, etenkin koulutetuille. Että jos et saa töitä niin ala myymään sitä osaamistasi. Ja ei siinä, kyllähän koulutettu ihminen pystyy ainakin yrittäjyyskurssin käytyään perustamaan yrityksen. Mutta ei yrittäjyys kannata, jos ei ole maksavia asiakkaita. Vaikka miten markkinoisi ei monellakaan alalla löydy niitä maksavia asiakkaita. Ainakaan sen verran, että saisi kassavirtaa enemmän kuin mitä yritystoiminnan kulut on. Eli ei kannata. Yr
Hahhah, mulla ekaa kertaa työkkäristä ehdotettiin yrittäjyyttä. Yhtäkkiä vaan mies totes, et mitä jos alkaisit yrittäjäksi? Olin ihan et häh? Olin hänen kanssaan puhelimessa eka kertaa; työkkärin tyyppi vaihtui tässä kun palvelut siirtyi kunnalle. Kysyin et mitä siis yrittäisin? Miten mä yhtäkkiä osaisin ilman mitään kokemusta jne. Tyhjästä on paha nyhjästä vai miten se meni. Mulla siis yhteiskuntatieteiden koulutus, lukenut mm. sosiologiaa, hallintotiedettä ja psykologiaa. Eikä työkokemusta juurikaan, ainakaan omalta alalta. Olikohan sen vaan pakko täytttää joku työkkärin vaatimus, et pitää ehdottaa jotain niin ehdotti sitten yrittäjyyttä. Hah :D
Tehokkain hoito masennukseen on sähköhoito.
Ei työttömyys masenna, vaan rahan vähyys. Jäin itsekin juuri työttömäksi ja olen yli viisikymppinen, joten eiköhän se ura ollut siinä. Nyt on aikaa eikä stressiä. Teen kaikkea sitä, mitä en aiemmin jaksanut ja ehtinyt.
Nyt kannattaa ottaa työ vastaan, työn vastaanottaminen kannattaa nyt.
Ensimmäinen tärkeä asia on lakata olemasta tehokas missään tekemisessä. Mikroaaltouuni kierrätykseen, et tarvitse sitä enää. Se on liian helppo, nopea ja tehokas. Itsellä menee yksin aina se puolitoista tuntia ruuan valmistukseen ja ruokailuun. Työttömyydessä rankimmat ovat ne ensimmäiset viisi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
En stressaa enkä etsi töitä. Nautin siitä, että mulla on loputtomasti aikaa nukkua, harrastaa liikuntaa, lukea kirjata, tehdä kotitöitä, meditoida, leipoa, laittaa ruokaa, katsoa elokuvia, maalata, pelata jne. Rahaa on melko vähän, mutta toimeentulotuki paikkaa ansiosidonnaisen porrastuksen.
Sinä et ole ollut kovin kauan työtön, jos saat yhä ansiosidonnaista. Palataan asiaan sitten, kun saat vain minimin.
Kun olin vuoden työttömänä, pidin vuoden lomaa ja se oli ehkä paras vuosi mitä on aikuisena ollut.
Kaiken lisäksi ansiosidonnainen oli suurempi kuin esimerkiksi nykyinen palkka, eikä se tilikään tyhjillään ollut kun potkut tuli ja kämpät, autot ja kesämökit sun muut oli jo velatta maksettu, en voi sanoa kuin "ihanaa".
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa ottaa työ vastaan, työn vastaanottaminen kannattaa nyt.
Toinen vaihtoehto on mennä töihin.
Samoista ominaisuuksista jotka auttavat nousukauden aikana menestymään, tulee työttömälle vaarallisia työttömänä. Kilpailuhenkisyys, tehokkuus, vahva työidentiteetti, jne. Kaikki hengenvaarallisia ominaisuuksia pitkäaikaistyöttömänä.
Työtön joutuu ikään kuin vaihtamaan sielunsa selviytyäkseen, vaihtamaan identiteettinsä, omakuvansa.
Mukaudun työttömyyteen. Makaan ja syljeksin kattoon. Senverran paljon yrittänyt tyhjää tavoitella, että uskon jo. Toki määrätyt kuviot täytän työnhaussa edelleen. Uskon, että tämä maa on lopullisesti hunningolla,rahat herrain percheessä ja jaettu ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Samoista ominaisuuksista jotka auttavat nousukauden aikana menestymään, tulee työttömälle vaarallisia työttömänä. Kilpailuhenkisyys, tehokkuus, vahva työidentiteetti, jne. Kaikki hengenvaarallisia ominaisuuksia pitkäaikaistyöttömänä.
Työtön joutuu ikään kuin vaihtamaan sielunsa selviytyäkseen, vaihtamaan identiteettinsä, omakuvansa.
Kavereiden, harrastusten ja kulttuuririentojen vaihtamisesta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa auttaa, itsellä luultavasti yt:iden puolesta myös sama homma edessä. Ikinä en ole ennen ollut työtön joten kyllä kauhistuttaa :(
Itsellänikin tämä ensimmäinen kerta työttömänä ikinä. Olen 43. Tähän saakka ollut 16-vuotiaasta alkaen aina ylitarjontaa töistä ja voinut valita mieluisimman. Nyt ei mitään. Ja todella ahdistaa. Toimettomuus on pahinta. Ei tätä kerrostaloasuntoakaan kauaa siivoa, ruoat on hetkessä laitettu jne. Aikaa olisi, mutta ei rahaa tehdä mitään. Ap
Olen 43v ja jäin viime vuonna YT takia työttömäksi, ja olen ollut viimeksi työn haussa yli 13vuotta sitten. Oon huomannut ettei meinaa päästä edes haastatteluun tämän ikäisenä. huomaan itsekin että lievää ahdistusta on lisääntynyt.
Tuossahan on kivasti päivän täytettä. Minäkin olin pitkään työtön kunnes jäin työeläkkeelle. Oli ihanaa, kun saattoi päivällä touhuta vaikka mitä eikä olla töissä.
Yrittäminen kannattaa aina, UKKO.fi