Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömyys, alkaa masentaa, työttömyys pitkittyy, masennus pahenee -kierre. Miten siitä eroon?

Vierailija
21.02.2025 |

Jäin yt:den vuoksi työttömäksi. En ole saanut uutta työtä. Ja alkaa masentamaan ja ahdistamaan. Päivät toistuu melkein samanlaisina, lapsen huolehtiminen päiväkotiin, työhakemuksia ja töiden etsimistä, kodin siivousta ja ruoanlaittoa, lapsi päiväkodista, ulkoilua jne. Ei ole rahaa harrastaa mitään eikä käydä missään. Työkkäri eväsi opiskelun, koska minulla on jo ammatti, joka heidän mielestä työllistää. Masennus alkaa pahentumaan kun pää leviää tekemättömyyden keskellä. Töiden haku muuttuu vaikeammaksi kun masentaa ja on saamaton. Masentaa lisää. Jne. Tiedätte tämän kierteen. Millä päästä siitä kierteestä eroon? 

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Päivät toistuu melkein samanlaisina, lapsen huolehtiminen päiväkotiin, työhakemuksia ja töiden etsimistä, kodin siivousta ja ruoanlaittoa, lapsi päiväkodista, ulkoilua jne."

Ihan samoja juttuja ihmiset tekee, vaikka olisivat töissä. Päivät toistuvat samanlaisina kaikilla. Tuskin sinunkaan työ oli niin vaihtelevaa, että yhtenä päivänä hoidit laskutusta, toisena ajoit rekkaa ja kolmantena suunnittelit uudisrakennuksia. 

Työ tuo päiviin sisältöä ja merkityksellisyyden tunnetta. Jos on töissä päivät ei mene velloessa toimettomuudessa. 

Vierailija
42/94 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rupea perhepäivähoitajaksi. Niistä on iso pula, eikä koulutusta tarvita.

Edellyttää isohkoa asuntoa, joka täyttää perhepäivähoidon tilojen kriteerit (pitää olla tilaa toiminnalle, jokaiselle lapselle päiväunipaikka, tilaa keittiössä valmistaa ja säilyttää koko lapsijoukon ruoat, riittävän isot ruokailutilat että mahtuu kaikille syöttötuolit jne. Lisäksi tulee persoonaltaan ja käyttäytymiseltään soveltua lasten hoitajaksi. Harvalla täyttyy nämä kriteerit. Joillain täyttyy ja he voi sitten ryhtyä jos haluaa. Mutta ei sillä kyllä tienaamaan pääse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rupea perhepäivähoitajaksi. Niistä on iso pula, eikä koulutusta tarvita.

Kyllä tarvitaan. Varhaiskasvatuksen pätevyydet on ihan eri luokkaa kuin ennen muinoin.

Vierailija
44/94 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pettynyt työelämän vittumaisuuteen siinä määrin, että suorastaan nautin työttömyydestä. Mutta meitä on moneen. Itselleni työttömyys on vain helpotus. Saan käyttää aikani mihin haluan, enkä kaipaa mitään luksusta. Oma aika on itse asiassa parasta luksusta.

Jaksan korkeintaan päivän viikossa itseni kanssa. Ei kovin hauskaa puuhaa.

Vierailija
45/94 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Espoo sanoo sivuillaan näin: 

Jotta voit ryhtyä yksityiseksi perhepäivähoitajaksi, sinulla on oltava soveltuva varhaiskasvatusalan ammattitutkinto (varhaiskasvatuslaki 29 ).Tutkintosi voi olla esimerkiksi perhepäivähoitaja, lastenohjaaja, päivähoitaja, lastenhoitaja, lähihoitaja (suuntautumisopintoina lapset ja nuoret), varhaiskasvatuksen opettaja tai varhaiskasvatuksen sosionomi. Edellytämme, että tutkinto on suoritettu ennen toiminnan aloittamista.

Vierailija
46/94 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen pettynyt työelämän vittumaisuuteen siinä määrin, että suorastaan nautin työttömyydestä. Mutta meitä on moneen. Itselleni työttömyys on vain helpotus. Saan käyttää aikani mihin haluan, enkä kaipaa mitään luksusta. Oma aika on itse asiassa parasta luksusta.

Jaksan korkeintaan päivän viikossa itseni kanssa. Ei kovin hauskaa puuhaa.

Harmi sulle.

Vierailija
47/94 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin se menee. Olisi hyvä, että ainakin kaupungeissa olisi tarjolla työttömille suunnattua fiksua, motivoivaa, älykästä ja riittävän haastavaa (eli mielekästä) mutta vapaaehtoista tekemistä. Ammattiin / alaan liittyviä teemapäiviä, lukupiirejä, yritysvierailuja ym. Jotain tällaisia on muista maista muuttaneille tai matalasti koulutetuille, mutta akateemiset työttömät on jätetty yksin ja oman onnensa nojaan. Ja heitä on muuten nykyään aika paljon. 

Vierailija
48/94 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso leffoja, nuku päiväunia, syö herkkuja, nauti vapaudesta.

Vierailija
49/94 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia. Elämä pitää tuossa tilanteessa vaan ottaa jollain tavalla omiin käsiin, aloite itselle. Vaikka tuntuisi tosi turhalta panostaa vaikka johonkin liikuntalajeihin niin se tekee henkisesti hyvää, piristyy ja sitten hyviä asioita alkaa tapahtua.

Olen kokenut tuon tilanteen itse kahdesti. Vieläkin yllättää miten paljon pystymme itse omilla teoillamme vaikuttamaan siihen, miten meille käy.

Vierailija
50/94 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit vaikka joogata.

Vierailija
51/94 |
21.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo että työttömänä ei saa opiskella on kyllä typerintä ikinä.

Vierailija
52/94 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia <3

Voisiko aloittaa jonkun omatoimisen, merkitystä itselle tuovan projektin? Ryhtyä vaikka omaksi iloksi kirjoittamaan kirjaa tai opiskelemaan uutta kieltä. 

Vierailija
53/94 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä töitä löytyy jos tosiaan vasn kiinnostaa, mutta kun on helppo nostaa ilmaista rahaa joka paikasta niin ajatellaan että turha sitä mitään on tehdä ja voivotellaan. Työtä on jos ei ole niin vaativa ja etsi vain omaa alaansa, vaikka vaan pätkä töitä.

Vierailija
54/94 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä töitä löytyy jos tosiaan vasn kiinnostaa, mutta kun on helppo nostaa ilmaista rahaa joka paikasta niin ajatellaan että turha sitä mitään on tehdä ja voivotellaan. Työtä on jos ei ole niin vaativa ja etsi vain omaa alaansa, vaikka vaan pätkä töitä.

Typerä väite. Olen itse etsinyt vaikka mitä muitakin töitä kuin oman koulutukseni. Myös lyhyitä pätkiä, keikkoja, puolella työajalla jne. Niihin en pääse edes haastatteluun. Oman alan paikkoihin sentään välillä pääsee haastatteluunkin. 

Vierailija
55/94 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idiootti. Jos on taloushuolia (työttömän tuet eivät oikesti ole tuhansia euroja käteen kuussa), niin ei siinä mitään nautita. Tässä kommentissasi kiteytyy joidenkin työssäkäyvien harhainen katkeruus työttömiä kohtaan, kun kuvitellaan että työttömänä olo on kuin pitkä vuosiloma. Tiedoksi nyt sinullekin, että taloushuolten kanssa eläminen ei ole ihanaa vaan stressaavaa.

Tsemppiä ap, kyllä se työpaikka vielä napsahtaa. Kokeile esim. uuden kielen opettelua taikka muu uusi harrastus, se voi piristää. 

Vierailija
56/94 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuta vaa. Nii mäki tein

Vierailija
57/94 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
58/94 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
59/94 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nuo pidemmän päälle ole kivaa. T. Työtön +10kg

Vierailija
60/94 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme siinä tekemättömyydessä ahdistaa? Työ on vain sosiaalinen normi, jossa ihmisen pitäisi jatkuvasti juosta oravanpyörässä. Jos sinulla on lapset, katto pään päällä ja ruokaa lautasella, niin sinun tulisi olla paremminiin kiitollinen näistä asioista. Monilla ei ole edes näitä.