Krooniset myöhästyjät
En millään pysty ymmärtämään kroonisen myöhästyjän ajattelutapaa, joten voisikohan joku tällaisen ominaisuuden omaava avata vähän mitä teidän päässä liikkuu? Viimeisin esimerkki minulla on harrastuskaveri, joka on joka kerta 15-30min myöhässä. Harrastamme lajia jossa pitää olla minimimäärä pelaajia, lisäksi hallin ovi menee lukkoon 10min vuoron alkamisen jälkeen, joten jonkun täytyy käydä päästämässä myöhästyjä sisään. Eli kaikille muille tulee odotusta ja haittaa siitä kun yksi on myöhässä. Alan alla todella ärsyyntynyt siihen että saman henkilön takia odotellaan viikosta toiseen, joten tällä viikolla kysyin hänen saapuessaan että huomaako hän miten paljon on myöhässä. Nyt hän on vihoitellut minulle jo kolme päivää ja lähettelee ryhmän yhteiseen keskusteluun jatkuvasti viestejä miten hän nyt lopettaa koko harrastuksen. Kertokaa joku mitä minulta jää tajuamatta, kun en millään ymmärrä miten minä nyt olen se pahis?
Kommentit (447)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälittäviä nämä kellokalle-tyypit jotka kyttäävät jokaista minuuttia. Pikkusieluisia, itsekeskeisiä ja olemattomalla itsetunnolla varustettuja. Kaikki pyörii vain heidän oman napansa ympärillä: jos joku myöhästyy 5 minuuttia, ottavat sen henkilökohtaisena hyökkäyksenä ja loukkaantuvat verisesti, hyvä etteivät lähetä laskua siitä että joku "tuhlasi" heidän arvokasta aikaansa.
Minulla on yksi tällainen kellokallekaveri, jos olen myöhässä tapaamisesta 5 minuuttia, jonka odottelee esim. kauppakeskuksessa johon on sovittu treffit, on kuin myrskyn merkki, naama norsunvtulla, puhisee vain eikä puhu mitään ensimmäiseen puoleen tuntiin. Pyytelee treffeille ja ihmettelee kun en koskaan enää lähde.
No tämän kanssa en enää sovikaan mitään tapaamisia, on minulla sentään järkeviä rentoja hyvällä itsetunnolla varustettuja fiksuja kavereita joiden maailma ei kaadu muutaman minu
Millään itsetunnolla ole asian kanssa yhtään mitään tekemistä, eikä kyllä rentouskaan kuulu asiaan 😆😆😆😆😆
Kyllä sillä vaan on. Myöhästymisestä herneet nenään vetävällä on heikko itsetunto, ottavat sen henkilökohtaisena loukkauksena, ja jopa kuvittelevat myöhästyjän myöhästyvän tahallaan heidän kiusakseen, ovat siis jopa vainoharhaisia.
Minä myöhästyn usein, koska jostain syystä odottelu stressaa ja yritän osua minuutilleen. Ja se tietysti onnistuu harvoin. Olen yrittänyt skarpata tämän suhteen, koska ei se odottelu ole kivaa muillekaan
Olen ollut aikavammaisen kanssa naimisissa pari vuosikymmentä. Olen tullut siihen tulokseen, että ajan tajuamattomuus on kuin joku lukihäiriö. Hän ei hahmota kuinka paljon aikaa kuluu sarjaan x kpl asioita tai hän ajattelee ajan käytön ylioptimaalisesti.
Esimerkiksi näin. Harrastuspaikkaan ajaa 15 minuuttia. Klo 16:00 alkaviin harjoituksiin ei siis kannata lähteä aikaisemmin kuin 15:45. Jokainen normaalisti kelloa hahmottava ihminen ymmärtää, että noin ollaan myöhässä kun klo 15:45 lähdetään kerämään kassiin harrastustavarat, ( tehdään vielä jotain ylimääräistä), puetaan ulkovaatteet, siirrytään autolle, ajetaan 15 min, etsitään parkkipaikka, siirrytään harrastuspaikkaan, vaihdetaan harrastusvaatteet päälle, siirrytään pelikentälle.
Mieheni kaltaiset ihmiset oppivat vain, jos heidät jättää peleistä pois eikä jäädä odottamaan. Yhteisiin tärkeisiin juttuihin kerron puoli tuntia aikaisemman aloitusajan. Todella aikataulukriittisiin tapahtumiin otan aikataulun hallintaan molempien puolesta. Jos hän ei ole valmis, en jää odottelemaan. Vain niin hän on oppinut, että ajoissa olemattomuudesta on hänelle itselleen ikäviä seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei aikaa ole olemassa. Miksi pitäisi elää jonkun sellaisen mukaan, mitä ei ole edes olemassa? En ymmärrä ihmisiä, joille aika on ihmistä tärkeämpi.
Päinvastoin, kun olet ajoissa osoitat, että se ihminen on tärkeä. Muutetn osoitat, että et kunnioita häntä.
Krooninen myöhästely on kyvyttömyyttä hallita ajankäyttöä. Myöhästelijä pitää jättää sovitusta kyydistä, estää pääsy myöhässä harjoituksiin tai tapahtumiin. Pitää oppia se, että heitä ei loputtomiin odoteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälittäviä nämä kellokalle-tyypit jotka kyttäävät jokaista minuuttia. Pikkusieluisia, itsekeskeisiä ja olemattomalla itsetunnolla varustettuja. Kaikki pyörii vain heidän oman napansa ympärillä: jos joku myöhästyy 5 minuuttia, ottavat sen henkilökohtaisena hyökkäyksenä ja loukkaantuvat verisesti, hyvä etteivät lähetä laskua siitä että joku "tuhlasi" heidän arvokasta aikaansa.
Minulla on yksi tällainen kellokallekaveri, jos olen myöhässä tapaamisesta 5 minuuttia, jonka odottelee esim. kauppakeskuksessa johon on sovittu treffit, on kuin myrskyn merkki, naama norsunvtulla, puhisee vain eikä puhu mitään ensimmäiseen puoleen tuntiin. Pyytelee treffeille ja ihmettelee kun en koskaan enää lähde.
No tämän kanssa en enää sovikaan mitään tapaamisia, on minulla sentään järke
Kyllä sillä vaan on. Myöhästymisestä herneet nenään vetävällä on heikko itsetunto, ottavat sen henkilökohtaisena loukkauksena, ja jopa kuvittelevat myöhästyjän myöhästyvän tahallaan heidän kiusakseen, ovat siis jopa vainoharhaisia.
Kyllä se on henkilökohtaista. Jos henkilö ehtii ajoissa lennolle, ylioppilaskirjoituksiin, ym. muuhun tärkeään, mutta ei ole koskaan ajoissa tapaamisessa sinun kanssasi, niin kyllä siitä voi päätellä, ettei tapaaminen ole hänelle kovin tärkeä asia. Lisäksi hän ei arvosta toisten ihmisten aikaa, olettaen, että muut joutavat kyllä odottelemaan häntä. Se on röyhkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aikaa ole olemassa. Miksi pitäisi elää jonkun sellaisen mukaan, mitä ei ole edes olemassa? En ymmärrä ihmisiä, joille aika on ihmistä tärkeämpi.
Päinvastoin, kun olet ajoissa osoitat, että se ihminen on tärkeä. Muutetn osoitat, että et kunnioita häntä.
Mitäpä jos kasvattaisit itsetunnon?
Vierailija kirjoitti:
Itsekkyys sen aiheuttaa ei mikään muu. Minä minä ja muiden odotuttamisesta viis.
Juuri näin. Oma saapuminen myöhässä tekee heistä itsestään tärkeitä ja kiireisiä. :D Saa herätettyä paremmin itseen kohdistuvaa huomiota kun saapuu vähän myöhässä. On ollu taas niin kiireistä että!
Se on paskantärkeän narsisti johtajan tapa. Kun johtaja on aina myöhässä, niin jää se luulo alaisille, että hänellä on aina kiire. Firma halusi onnitella kun täytin 60v. Paikalla oli pikkupomo ja työkaverit. 15 min päästä isopomokin suvaitsi tulla paikalle. Otti kakkua ja istui minun ja pikkupomon viereen. Mitään onnitteluun viittaavaa lausahdusta ei kuulunut. Yhden lauseen sanoi koko aikana, "mitä tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämän kanssa en enää sovik
Kyllä se on henkilökohtaista. Jos henkilö ehtii ajoissa lennolle, ylioppilaskirjoituksiin, ym. muuhun tärkeään, mutta ei ole koskaan ajoissa tapaamisessa sinun kanssasi, niin kyllä siitä voi päätellä, ettei tapaaminen ole hänelle kovin tärkeä asia. Lisäksi hän ei arvosta toisten ihmisten aikaa, olettaen, että muut joutavat kyllä odottelemaan häntä. Se on röyhkeää.
Et ole sitten lukenut ketjua vai miksi jankutat?
Olen myöhästelijä, joka myöhästyy usein, ihan. joka. paikasta.
Lääkäristä, hammaslääkäristä, kampaajalta, junasta, töistä, työhaastattelusta, treffeiltä ym.
Kun myöhästyn junasta niin pitääkö VR:n loukkaantua kun en kunnioita sitä???? Tai myöhästyin kaupasta jonka ovi sulkeutui nenän edestä. Pitäisikö kauppiaan suuttua ja loukkaantua??
Kasvata sinäkin itsetunto ja hae apua vainoharhoihisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulle ainakaan se itsetunto ei tuo yhtään enempää peliaikaa, vaan ihan siitä riippumatta minun pelivuoroni jää vajaaksi jos siitä ison osan joutuu odottamaan myöhästyjää. Miten sinä voit olla se joka suuttuu minulle kun pahastun siitä?
ap
Mutta ei tämäkään kusipää aina ole myöhässä. Hän ei pysty myöhästymään omista hautajaisista.
Putin on aika myöhässä, eikös Merkelinkin pitänyt odottaa joku tunti. Eli vallankäytön väline - olen tärkeämpi kuin sinä.
Sitähän se tavistenkin kesken tuntuu olevan välillä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei tämäkään kusipää aina ole myöhässä. Hän ei pysty myöhästymään omista hautajaisista.
Mistäs tiedät, katoaa pysyvästi niin ei pystytä järjestämään hautajaisia ollenkaan. Siinähän odottelette korvat savuten! 😂😂😁😁😁😁😂
Vierailija kirjoitti:
Minä myöhästyn usein, koska jostain syystä odottelu stressaa ja yritän osua minuutilleen. Ja se tietysti onnistuu harvoin. Olen yrittänyt skarpata tämän suhteen, koska ei se odottelu ole kivaa muillekaan
Niinpäniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos opettelisit käytöstapoja, tai vaihtoehtoisesti hyväksyisit sen, ettei myöhästelijöiden seuraa pääsääntöisesti kaivata.
Lähisukulaiseni on aikavammainen. Ei hahmota, kuinka paljon aikaa eri asioiden hoitamiseen kuluu. Hänellä selvästikään ei ole sellaista sisäistä kelloa, että hän osaisi arvioida aikaa. Jos hän vaikka kesällä elää katsomatta kelloa, niin hän hyvinkin voi luulla että on keskipäivä, vaikka kello olisi viisi iltapäivästä. Koska kaikkeen kuluu hänen mielestään todella vähän aikaa, hän ylibuukkaa kalenterinsa jatkuvasti. Jos hänellä on töitä klo 9-17, ei hän VOI enää saman päivän aikana ehtiä sekä kaupungin toiselle puolelle Ikeaan ostamaan uutta sohvaa, että ystävänsä luo illalliselle klo 18:00. Totta hitossa siellä Ikeassa kuluu aikaa valita sohva, noutaa se noutovarastosta ja lastata se autoon ja sitten pitikin vielä tankata ja tuli vessahätä ja tähän päälle vielä ajomatkat. Normaali ihminen ymmärtää tämän, mutta aikaoptimisti kuvittelee suoriutuvansa tästä kaikesta tunnissa.
Mä oon yleensä aina ajoissa töissä ja junissa ym mut kunnolla myöhässä tapaamisista ja sellasista. Ihan rehellisesti sanottuna myöhästyn koska voin, kyl mua yleensä odotellaan eikä enää vuosiin oo jaksettu edes huomauttaa asiasta ku kaikki tietää et se on mun tapa :D. Isommista jutuista kuin juhlat ym myöhästyn ihan tarkotuksella vähintään tunnin, jotenki tykkään siitä huomiosta jota sillä saa. Ajoissa tulijoita ei huomata.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon yleensä aina ajoissa töissä ja junissa ym mut kunnolla myöhässä tapaamisista ja sellasista. Ihan rehellisesti sanottuna myöhästyn koska voin, kyl mua yleensä odotellaan eikä enää vuosiin oo jaksettu edes huomauttaa asiasta ku kaikki tietää et se on mun tapa :D. Isommista jutuista kuin juhlat ym myöhästyn ihan tarkotuksella vähintään tunnin, jotenki tykkään siitä huomiosta jota sillä saa. Ajoissa tulijoita ei huomata.
Hyvä että joku teistä sentään on rehellinen eikä vetoa mihinkään kuvitteelliseen vammaan.
Millään itsetunnolla ole asian kanssa yhtään mitään tekemistä, eikä kyllä rentouskaan kuulu asiaan 😆😆😆😆😆