Krooniset myöhästyjät
En millään pysty ymmärtämään kroonisen myöhästyjän ajattelutapaa, joten voisikohan joku tällaisen ominaisuuden omaava avata vähän mitä teidän päässä liikkuu? Viimeisin esimerkki minulla on harrastuskaveri, joka on joka kerta 15-30min myöhässä. Harrastamme lajia jossa pitää olla minimimäärä pelaajia, lisäksi hallin ovi menee lukkoon 10min vuoron alkamisen jälkeen, joten jonkun täytyy käydä päästämässä myöhästyjä sisään. Eli kaikille muille tulee odotusta ja haittaa siitä kun yksi on myöhässä. Alan alla todella ärsyyntynyt siihen että saman henkilön takia odotellaan viikosta toiseen, joten tällä viikolla kysyin hänen saapuessaan että huomaako hän miten paljon on myöhässä. Nyt hän on vihoitellut minulle jo kolme päivää ja lähettelee ryhmän yhteiseen keskusteluun jatkuvasti viestejä miten hän nyt lopettaa koko harrastuksen. Kertokaa joku mitä minulta jää tajuamatta, kun en millään ymmärrä miten minä nyt olen se pahis?
Kommentit (447)
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sitten parempi, että myöhästelijä syrjäytyisi eikä enää edes yrittäisi käydä missään, mihin liittyy aikamääre? Olen itsekin aiemmin mennyt vain takaisin kotiin, kun en ole kehdannut mennä myöhässä, mutta en enää halua vain kököttää kotona ja esim. harrastukset ovat valinnaisia ja olen niistä maksanut. Joten menen myöhässä ja esitän etten välitä.
Monella näyttää olevan vaikeuksia ymmärtää aivan todellisia ajanhallintaongelmia.
Tuosta myöhästelemisestä on niin helppo "parantua". Varaa vain tarpeeksi aikaa ja opetella tuntemaan kello ja muistaa myös katsoa sitä.
Voi ottaa ruutupaperin ja merkitä siihen realistiset ajat mitkä valmisteluihin kuluu aikaa. Siihen täytyy laittaa myös 15-30 minuuttia unelmointiin.
Ymmärrän kyllä että on ajankäytön suhteen kirjolla olevia, mutta kyllä he onnistuvat ja oppivat kun vain itse haluavat sitä tarpeeksi.
Muiden hoputtaminen vain pahentaa asiaa. Silti muiden ei ole pakko tuntien myöhästelyä sietää. Jossain tilanteessa se 15 minuuttiakin on liikaa.
Kylläpäs muutaman minuutin myöhästely nostaa raivoa joissakin. Mitä se kertoo raivoajista?
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs muutaman minuutin myöhästely nostaa raivoa joissakin. Mitä se kertoo raivoajista?
Osaatko lukea? Aloituksessa puhutaan puolesta tunnista. Ei muutamasta minuutista. Mitä se kertoo sinusta että vähättelet tuollaista välinpitämättömyyttä?
Vierailija kirjoitti:
30+min = muutama minuutti?
Jos jonkun jatkuva tuntien myöhästely tarpeeksi paljon ärsyttää, tee niinkuin minä olen tehnyt eli katkaise välit kokonaan. Ei ole mitään järkeä kiusata itseään, jos jonkun toisen käytös saa verenpaineet kohoamaan.
Tämä on varmasti molemmille parempi. Jos se myöhästelijä kysyy syytä miksi et enää halua tavata, niin kannattaa kertoa suoraan että et siedä aikavarkaita. Jos myöhästelijälle olet tarpeeksi tärkeä, hän parantaa tapansa tai näet edes jonkinlaista kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
No en raivoa. Olen vain loputtoman kyllästynyt olemaan se "ymmärtäjä". Minun vain aina pitäisi jaksaa ymmärtää ...kaikenlaisia syitä...ottaa vastaan selittelyjä...samalla tuhlata omaa aikaani... Ystävyys on laimentunut.
Itse olen myöhässä monesti sen takia, että haluan lähteä kotoa puhtaana ja joskus esim. hiusten kuivaamiseen menee tuplasti pitempään kuin jonain toisena päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen myöhässä monesti sen takia, että haluan lähteä kotoa puhtaana ja joskus esim. hiusten kuivaamiseen menee tuplasti pitempään kuin jonain toisena päivänä.
Minäkin lähden puhtaana kotoa, mutta jos minulla ei ole aikaa kuivata hiuksia, en pese hiuksia tai lähden kosteilla hiuksilla.
Pitäisikö sinun ostaa tehokkaampi fööni?
Vierailija kirjoitti:
Just joo, hiusten syy tällä kertaa. Ikinä ei oma syy.
Vierailija kirjoitti:
Ootko niitä samoja tyyppejä, jotka välttelee suihkussa käyntiä koska kylmä ja koska hiukset ja koska mitäkin ja sitten haiset kauhealla ja sitäkin pitäisi ymmärtää. Ja myöhästyt kun ei ole puhtaita vaatteita. Ja sen kerran kun käyt siellä suihkussa muöhästyt koska hiukset?
Vierailija kirjoitti:
Onhan siihen myöhästymiseen monia syitä kuin pelkkä ilkeys. Täälläkin jo mainitut adhd, ocd. Sitten myös suolistosairaudet. Aina ei voi ennakoida kuinka monesti joutuu käymään ripaskalla. Muitakin varmasti on. Tahallista on varmasti vain jatkuva useiden tuntien myöhästely. Alle vartin myöhästymisestä ei kannata vetää hernettä nenään. Se tuskin on tahallista.
Minulla oli sappikivileikkauksen jälkeen aika pitkään ns. sappiripuli. Mitä enemmän stressasin lähtöjä, sitä enemmän keho eritti stressihormoneja ja näin vatsa oli vielä enemmän sekaisin. Monta kertaa olin jo käsi oven kahvalla lähdössä kun piti pyörtää takaisin vessaan. Kesti muutaman vuoden kun se meni ohi, mutta oli kyllä erittäin stressaavaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mun viestiin sateli alanuolia?
Osaatteko ajatella erilaisuutta? Ei me kaikki olla samanlaisia.
Kaikilla ei ole samanlaisia älynlahjoja ja on ihmisiä jotka eivät kertakaikkiaan osaa ajatella laajemmasta perspektiivistä.
Mun tuntema myöhästelijä on taatusti älykkäämpi kuin minä, joka en myöhästele. Hän on itsekäs, minä aina muita ajatteleva. Älynlahjoilla ei asian kanssa ole tekemistä.
Mä en puhunut kaikista myöhästelijöistä. Vain niistä jotka eivät osaa hahmottaa kokonaiskuvaa.
Tällä palstalla vaikuttaa monilla olevan luetun ymmärtämisessä ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Se kertoo sen, että ovat saaneet tarpeekseen tapamyöhästelystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin lähden puhtaana kotoa, mutta jos minulla ei ole aikaa kuivata hiuksia, en pese hiuksia tai lähden kosteilla hiuksilla.
Pitäisikö sinun ostaa tehokkaampi fööni?
Föönissä ei ole vikaa, mutta jos on muutenkin kiire, niin hiukset eivät ole ehtineet juurikaan ilmakuivua ennen föönausta. Silloin kuivaaminen kestää 5 min sijaan 10.
Puhtaana kotoa lähteminen tarkoittaa myös puhtaita hiuksia ja talvipakkasilla ei voi lähteä kosteilla hiuksilla ulos, en tosin muinakaan vuodenaikoina lähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko niitä samoja tyyppejä, jotka välttelee suihkussa käyntiä koska kylmä ja koska hiukset ja koska mitäkin ja sitten haiset kauhealla ja sitäkin pitäisi ymmärtää. Ja myöhästyt kun ei ole puhtaita vaatteita. Ja sen kerran kun käyt siellä suihkussa muöhästyt koska hiukset?
En todellakaan ole, päin vastoin, hiukset pestään joka päivä ja suihkun jälkeen puetaan puhtaat vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Ennakoi ja varaa aikaa reilummin kaikkiin toimiisi. Jos alkaa olla kiire niin sitten toimitaankin ripeästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennakoi ja varaa aikaa reilummin kaikkiin toimiisi. Jos alkaa olla kiire niin sitten toimitaankin ripeästi.
Ei ole aina mahdollista varata reilusti aikaa kaikkeen. Loppuu vuorokaudesta tunnit kesken.
Krooninen myöhästyjä ei tajua kunnolla ajan kulua. Luulee ehtivänsä tehdä enemmän kuin todellisuudessa kerkiää.
Siksi lähtö jää viime tippaan ja lopulta myöhästyy. Näin luulen...
Sanokaa hälle 15 minuuttia todellista varhaisempi treenien alkamisaika. Esim. 17.45. Muut voit tulla iltakuuteen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole aina mahdollista varata reilusti aikaa kaikkeen. Loppuu vuorokaudesta tunnit kesken.
Kyse on aikatauluttamisesta. Ole täsmällinen jokaisessa asiassa mitä on aivan pakko tehdä, jotta voisi olla ajoissa kaikissa tarvittavissa paikoissa.
Toivottavasti on kaikille selvää, että milloin pitää olla työvalmiudessa, riittääkö 15.59 vai onko tuolloin jo jonkun mielestä myöhässä?