Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Krooniset myöhästyjät

Vierailija
20.02.2025 |

En millään pysty ymmärtämään kroonisen myöhästyjän ajattelutapaa, joten voisikohan joku tällaisen ominaisuuden omaava avata vähän mitä teidän päässä liikkuu? Viimeisin esimerkki minulla on harrastuskaveri, joka on joka kerta 15-30min myöhässä. Harrastamme lajia jossa pitää olla minimimäärä pelaajia, lisäksi hallin ovi menee lukkoon 10min vuoron alkamisen jälkeen, joten jonkun täytyy käydä päästämässä myöhästyjä sisään. Eli kaikille muille tulee odotusta ja haittaa siitä kun yksi on myöhässä. Alan alla todella ärsyyntynyt siihen että saman henkilön takia odotellaan viikosta toiseen, joten tällä viikolla kysyin hänen saapuessaan että huomaako hän miten paljon on myöhässä. Nyt hän on vihoitellut minulle jo kolme päivää ja lähettelee ryhmän yhteiseen keskusteluun jatkuvasti viestejä miten hän nyt lopettaa koko harrastuksen. Kertokaa joku mitä minulta jää tajuamatta, kun en millään ymmärrä miten minä nyt olen se pahis? 

Kommentit (447)

Vierailija
341/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinustako on kohteliasta keskeyttää luento anteeksipyynnöllä ja pitkällä selostuksella siitä kuinka kissa kaatoi kukkamaljakon eikä parkkipaikkaakaan meinannut millään löytyä?

Ei tässä ole puhuttu mistään luennosta, vaan harrastusvuorosta jossa kaikki muutkin joutuvat odottamaan myöhästyjää. 

Ja silloinko myöhästyminen haittaa vähemmän, jos pyytää anteeksi? Sitä yritän tässä selvittää. 

Tietysti se haittaa, mutta silloin siitä saa edes vaikutelman että henkilö itse tajuaa aiheuttaneensa haittaa muille ihmisille ja yrittää ehkä korjata toimintaansa seuraavalla kerralla. Nythän tuo yksi ei edes tajua miksi muita ärsyttää että hän on aina myöhässä, vaikka hänelle on selitetty että pitää aukoa hänelle erikseen ovia jne.

Entä jos hän pyytäisi anteeksi joka kerta, mutta olisi silti myöhässä? Muuttaisiko se asiaa?

Vierailija
342/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seli seli seli - kaiken takana on omahyväisyys, itsekkyys ja välinpitämättömyys.

Vain joku perheetön yksin asuva ihminen jolla on säännöllinen työaika voi ajatella noin. Useimmat muut joutuvat tekemään kiireisessä elämässään päivittäin vaikeita valintoja.

Hoitaako vastuuntuntoisesti työasiat vai satsatako omaan terveyteen ja liikuntaharrastuksiin ?  

Hakeako lapset tarhasta ja kuunnellako heitä hetki ennen kuin lähtee itse harrastamaan ?

Suunnitellako miehen kanssa 10min kokoperheen yhteistä talvilomaa, ennen kuin lähtee itse harrastuksiin ? Vai jätetäänkö matka varaamatta ?

Kaikelle pitäisi jotenkin aikaa löytää. 

Yksinasuvallako ei ole työtä, harrastushaluja ja lomamatkoja? Lisäksi joka ikinen asia on tehtävä ihan itse, koska ei voi sopia, että toinen käy kaupassa tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se anteeksipyyntö tässä tapauksessa edes auttaisi? En mäkään pyydä anteeksi, jos olen jostain myöhässä enkä ainakaan ala selittelemään mitään, kun se ei tilannetta muuta miksikään. Meni jo, ja tiedän kyllä mitä kello näyttää.

Eikö ihmiset osaa nykyään enää edes alkeellisimpia käytöstapoja?

Muuttaako se anteeksipyyntö tilannetta jotenkin? Kääntää ehkä kelloa taaksepäin?

Pyydän kyllä anteeksi, jos astun jonkun jaloille tai joudun puikahtamaan selän takaa tms. Myöhästymistä en pyydä anteeksi, koska en halua aiheuttaa enää ylimääräistä ajanhukkaa tai herättää lisähuomiota. Ärsyttää, jos joku keskeyttää esim. luennon selittelyillään sen sijaan, että hiippailisi äänettömästi penkkiin istumaan.

Sinustako on kohteliasta keskeyttää luento anteeksipyynnöllä ja pitkällä selostuksella siitä kuinka kissa kaatoi kukkamaljakon eikä parkkipaikkaakaan meinannut millään löytyä?

Kuten itsekin huomaat, se ei ole kohteliasta. Mutta nopeasti voi pahoitella ja mennä paikalleen. Häiriö ei suinkaan tule parista sanasta vaan siitä, että aiheuttaa hälyä/kolinaa/oven narinaa/luennoijan keskittymisen herpaantumista jne.

Tietenkään ei aleta ovensuussa selittelemään, eihän se ketään kiinnosta mitä sinulle on tapahtunut. Jos välttämättä täytyy selittää, voi mennä luennon jälkeen pahoittelemaan ja käymään asian perusteellisemmin läpi.

Näitä hyviä käytöstapoja voi ihan opetella.

Vierailija
344/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap nyt oikein haluat?

Vierailija
345/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä ole puhuttu mistään luennosta, vaan harrastusvuorosta jossa kaikki muutkin joutuvat odottamaan myöhästyjää. 

Ja silloinko myöhästyminen haittaa vähemmän, jos pyytää anteeksi? Sitä yritän tässä selvittää. 

Tietysti se haittaa, mutta silloin siitä saa edes vaikutelman että henkilö itse tajuaa aiheuttaneensa haittaa muille ihmisille ja yrittää ehkä korjata toimintaansa seuraavalla kerralla. Nythän tuo yksi ei edes tajua miksi muita ärsyttää että hän on aina myöhässä, vaikka hänelle on selitetty että pitää aukoa hänelle erikse

Entä jos hän pyytäisi anteeksi joka kerta, mutta olisi silti myöhässä? Muuttaisiko se asiaa?

En tiedä. Jos hänelle olisi yhtä vastenmielistä kuin sinulle pyytää anteeksi, ehkä hän alkaisi muuttaa käytöstään eli alkaisi tulemaan ajoissa. Silloin ei tarvitsisi pyytää anteeksi.

Vierailija
346/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle kun kerran anteeksi pyytämisen konsepti ei ole tuttu, niin kerrottakoon että siihen sisältyy myös se että lupaa ettei sama toistu. Ja seuraavalla kerralla tekee tarvittavat toimenpiteet jotta voi pitää lupauksestaan kiinni.

Vierailija
347/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se mielenkiintoista, että jollekin siitä omasta myöhästelystä kiinni pitäminen on tärkeämpää kuin kaikki nuo ystävyyssuhteet, joita koettelee.

Vierailija
348/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kysynyt, miksi hän on myöhässä? Joskus voi olla jokin väliaikainen, hankala elämäntilanne, josta on vaikea irrottautua.

Vierailija
349/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kysynyt, miksi hän on myöhässä? Joskus voi olla jokin väliaikainen, hankala elämäntilanne, josta on vaikea irrottautua.

Siis on aina, joka kerta myöhässä. Ehkä tästä harrastuksesta olisi helpompaa irrottautua.

Vierailija
350/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono ajantaju, ei osaa arvioida miten paljon aikaa vaatii perille pääsyyn tai ei huomaa ajan kulua, että osaisi lähteä ajoissa. Tai sit vaan ei välitä. Minua kyllä hävettää olla myöhässä, enkä noin paljon muista olleeni myöhässä. 

Viikosta toiseen ajaa sen saman matkan, mutta ei osaa arvioida kauanko siihen kuluu aikaa?

Luultavasti palstamamma tai moniosaaja.

Persuinseli saapui paikalle.

Vierailija
351/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuollainen ajanhallintaongelma. Olen juuri se, joka laskee, että matkaan menee vartti, joten lähden varttia vaille. - Kuitenkin ajantajustani ja laskelmasta toistuvasti puuttuu pukeminen, kävely parkkipaikalle, parkkipaikan etsiminen ja sieltä kävely tapaamispaikkaan. Tulen paikalle siis ylinopeutta ajaneena ja juoksemalla kolme minuuttia myöhässä. 

Minua ei häiritse, jos joku oikeasti yrittää tulla paikalle ajoissa ja myöhästyy vähän. Sen sijaan harmittaa täysi piittaamattomuus, että sovittuna aikana ollaan vielä kotona tekemässä jotain muuta.

Onko sinulla vaikeuksia myös muunlaisten asioiden oppimisessa? Kyllähän tuo nyt kuulostaa pahemman luokan oppimishäiriöltä jos ei vielä usean kerran jälkeenkään tajua että myös se pukeutuminen ja parkkipaikan hakeminen vie aikaa.

No, kyllä pahin tuntemani myöhästelijä on toiminut pitkään professorin virassa, joten tuskin on oppimishäiriötä takana. Hän on onnistunut myöhästymään jopa kaksista hautajaisista. 

Vierailija
352/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seli seli seli - kaiken takana on omahyväisyys, itsekkyys ja välinpitämättömyys.

Vain joku perheetön yksin asuva ihminen jolla on säännöllinen työaika voi ajatella noin. Useimmat muut joutuvat tekemään kiireisessä elämässään päivittäin vaikeita valintoja.

Hoitaako vastuuntuntoisesti työasiat vai satsatako omaan terveyteen ja liikuntaharrastuksiin ?  

Hakeako lapset tarhasta ja kuunnellako heitä hetki ennen kuin lähtee itse harrastamaan ?

Suunnitellako miehen kanssa 10min kokoperheen yhteistä talvilomaa, ennen kuin lähtee itse harrastuksiin ? Vai jätetäänkö matka varaamatta ?

Kaikelle pitäisi jotenkin aikaa löytää. 

Meillä kaikilla on yhtä monta tuntia vuorokaudessa. Sun ajanhallinta on äärimmäisen huonoa jo loma jää sen takia pitämättä jos 10 minuuttia kaataa koko loman.

Vierailija
353/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomaa tässäkin keskustelussa miten nää myöhästelijät ovat lähinnä kiinnostuneita omasta navastaan, ja mieluusti esittävät kiireistä ja sääliäkin heitä pitäisi. Sitten kun tulevat paikalle, pitäisi kaiken pysähtyä ja heitä pitäisi ruveta ihailemaan kun ovat ollenkaan kyenneet tulemaan.

On siinäkin seuraa... paras kun jättää tuollaiset oman elämänsä sankarit omilleen.

Vierailija
354/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulle kun kerran anteeksi pyytämisen konsepti ei ole tuttu, niin kerrottakoon että siihen sisältyy myös se että lupaa ettei sama toistu. Ja seuraavalla kerralla tekee tarvittavat toimenpiteet jotta voi pitää lupauksestaan kiinni.

Ei tuollaista voi millään luvata. 

Vierailija
355/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huomaa tässäkin keskustelussa miten nää myöhästelijät ovat lähinnä kiinnostuneita omasta navastaan, ja mieluusti esittävät kiireistä ja sääliäkin heitä pitäisi. Sitten kun tulevat paikalle, pitäisi kaiken pysähtyä ja heitä pitäisi ruveta ihailemaan kun ovat ollenkaan kyenneet tulemaan.

On siinäkin seuraa... paras kun jättää tuollaiset oman elämänsä sankarit omilleen.

Itse ainakin yritän keksiä ratkaisua ap:n ongelmaan, mutta ap ilmeisesti olisi vaan vailla polvillaan suoritettua anteeksipyyntöä ja kyynelsilmin vannottua "en enää ikinä" -lupausta. 

Vierailija
356/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite myöhästyn siksi että aika kuluu mulle niin hemmetin nopeaa, Tuntuu että mun päivä kestää vain muiden yhden tunnin. Muut ehtii päivässä vaikka mitä. Aamulla lukevat aamulehden ja käyvät lenkillä ja suihkussa ja  menevät rauhassa töihin. Syövät lounaan puolilta päivin. Töiden jälkeen käyvät kaupassa ja kokkaavat ja syövät tasan viideltä ruoan. Sitten menevät harrastuksiin ja illalla syvät iltapalan ja katsovat telkkaria ja menevät kymmeneltä nukkumaan. Itsestä tuntuu että juoksen koko  päivän tukka putkella. Mitään en ehdi tehdä. Kaikki on yhtä sähläystä. Aika vain katoaa. En ehdi syömään mitään lounaita enkä noudattamaan ruokailuaikoja. Yleensä kun ehdin laittamaan päivän ekan ruoan, niin kello on jo jotain 20-22. Harrastuksia ei voi miettiäkään. Telkkaria en ehdi ikinä katsomaan. Jossain vaiheessa luulin, että ehkä olen vain muita hidasälyisempi. Mutta virallinen älykkyystesti osoittikin että äo on 129. 

Aamulla aikaisemmin herääminen ei auta mitään. Silti on saman 5-15 minuuttia myöhässä. Olen kokeillut jopa valvoa koko yön. Silti olen aamulla myöhässä. Pitkin päivää olen myöhässä. Se on ihan käsittämätöntä. Tuntuu samalta kuin joku kiusallaan kävisi siirtämässä kellon viisareita reippaasti eteenpäin. Ajattelen että on hyvin aikaa ja sitten kun katson kelloa, niin se onkin paljon enemmän kuin sen piti olla. Täysin käsittämätöntä. Pari kertaa olen jopa kokeillut katsoa kelloa irrottamatta siitä katsetta hetkeksikään. Toisella kerralla yhtäkkiä viisari teki kerralla useamman minuutin hyppäyksen suoraan mun silmien edessä!  Toisella kerralla katsoin puhelimen kelloa, niin yhtäkkiä minuuttinumero hyppäsi useamman numeron kerralla eteenpäin! Matrixissa täytyy tapahtua outoja asioita. Maailma ei ole sitä miltä näyttää. Eikä normaalitilanteessa kelloa voi katsoa irrottamatta siitä katsetta hetkeksikään. Mutta kokeilkaapa oikeasti katsoa kelloa irrottamatta siitä katsetta, niin ne viisarit ja numerot ei menekään loogisesti niin kuin pitäisi, vaan ne välillä hyppää eikä sitä pysty edes ennustamaan että milloin ne hyppää!

Ainoa hyvä puoli tässä on se että itse en harmistu yhtään toisten myöhästymisistä. Alle vartin myöhästymistä en edes yleensä ehdi huomata ollenkaan. Muutenkin ymmärrän ajan kiitämisen hyvin. Äkkiä mulla se odotteluaikakin vilahtaa, vaikka joutuisi tunninkin jotain toista odottamaan.  Ymmärrän myös, että miksi teitä normaaleja ärsyttää odottelu. Kun teidän aika kuluu niin paljon hitaampaa, että teidän tunti kestää todennäköisesti minun päivän verran. Ehkä itsekin saattaisin jo hieman turhautua jos kokonaisen päivän odottelisin, vaikka turhan nopeasti vilahtaa päivätkin kyllä. Mutta olkaa onnekaita, että teidän aivot kokee ajan kuluvan hitaasti. Elämässä ehtii paljon enemmän kaikkea. Vaihtaisin itsekin niin mieluusti aivoni sellaisiksi, jotka kokee ajan kuluvan hitaasti.

Vierailija
357/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mietin tuttavapiiriäni ja ihmisiä jotka ovat aina ajoissa niin nämä ajoissa olevat ovat

- virkamiehiä vaatimattomissa tehtävissä sellaisilla aloilla joilla työpäiviä ei stressi paljoa paina

- työttömiä

Ja myöhässä olevat ovat

- IT-ihmisiä tai suunnittelijoita joilla on aina joku hoidettavat kriisi päällä.

- päivystäviä lääkäreitä

- yksityisellä puolella vastuullisessa asemassa olevia

- perheellisiä joiden kaikilla perheenjäsenillä on paljon tapahtumaa, harrastusta ja menoja

Omassa tuttavapiirissäni ei olla hirveän täsmällisiä. 5-20 min. myöhästelyä pidetään vielä kohtuullisena. Ainakin juhlista voidana myöhästellä enemmänkin. Ihmiset ovat niin kiireisiä että ollaan vaan onnellisia jos onnistutaan tapaamaan.

Mä olen yhtä

Laiminlyötkö sitten työasioita vai perhettä ? Miten lapsillasi menee ?

Työaika on työaikaa ja perheaika on perheaikaa, pidän nämä erillään ja hoidan molemmat omalla ajallaan. Selkeät rajat auttavat keskittymään olennaiseen ilman jatkuvaa stressiä ja päällekkäisyyksiä. Toki yllättävät tilanteet voivat joskus vaatia joustoa, mutta jos tällaisia sattuu jatkuvasti, kyse on yksinkertaisesti huonosta ajanhallinnasta.

Vierailija
358/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta auta armias, jos se krooninen myöhästyjä joutuukin jostain syystä odottamaan jotakuta toista. Silloin lähtee saman tien vihainen puhelu tai viesti sille, joka ei olekaan häntä odottamassa. Ja jos ei vastaa heti, häipyy paikalta ja suuttuu verisesti.

Mitähän tapahtuu, jos kaksi kroonista myöhästelijää sopivat tapailevansa säännöllisesti? Kumpikin haluaa varmistella, ettei joudu odottamaan toista.

Höpö höpö. Koska itse olen krooninen myöhästelijä, muutkin tulevat tapaamiseen mun kanssa usein myöhässä. Nykyään minä olen useammin se, joka on ajoissa. Tämä mulle ihan täysin fine. Odotan kiltisti. Mulla ei ole todellakaan varaa valittaa kenellekään myöhästelystä. 

Vierailija
359/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajoissa olevat ei ole yhtään parempia ihmisiä. Heidän tapansa olla ajoissa on yhtä mekanistinen.

Ymmärrätkö mistä tulee ihmisen tarve olla ajoissa? Siitä että hän tietää odottamisen olevan sille toiselle ihmiselle epämukavaa. Siksi hän laittaa omat omat mahdolliset tarpeensa (kuten kynsien lakkaamisen tai maton suorittamisen juuri lähdön hetkellä) sivuun ja sen sijaan priorisoi sitä että toinen ei joudu odottamaan. Myöhästyjä sen sijaan priorisoi omaa mukavuuttaan välittämättä siitä minkälaista haittaa aiheuttaa muille. 

Juuri näin. Ajoissa olevat ottavat muut ihmiset huomioon joten he OVAT parempia ihmisiä kuin myöhästelijät. 

Vierailija
360/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän myöhästelijä menee kyllä ajoissa töihin ja muihin virallisempiin, mutta ei välitä tulla ajoissa vapaamuotoisiin menoihin kuten että jos on sovittu perheen kanssa jotain. Piittaamattomuutta. Meillä perheellä, ystävillä jne ei ole niin väliä ilmeisesti.

Minun työpaikallani tullaan ja mennään miten lystätään. Kiva jos yövuoro tulee myöhässä, silloin iltavuorosta jonkun pitää jäädä odottamaan koska työpaikkaa ei saa jättää tyhjilleen. Ja joskus joku mattimyöhänen pitää vielä perehdyttääkin.

Porukka myöhästelee muistakin vuoroista ja myös lähtee töistä etuajassa, ja silloin muut joutuvat huolehtimaan myöhästyjän töistä kunnes tämä suvaitsee saapua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan