Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Krooniset myöhästyjät

Vierailija
20.02.2025 |

En millään pysty ymmärtämään kroonisen myöhästyjän ajattelutapaa, joten voisikohan joku tällaisen ominaisuuden omaava avata vähän mitä teidän päässä liikkuu? Viimeisin esimerkki minulla on harrastuskaveri, joka on joka kerta 15-30min myöhässä. Harrastamme lajia jossa pitää olla minimimäärä pelaajia, lisäksi hallin ovi menee lukkoon 10min vuoron alkamisen jälkeen, joten jonkun täytyy käydä päästämässä myöhästyjä sisään. Eli kaikille muille tulee odotusta ja haittaa siitä kun yksi on myöhässä. Alan alla todella ärsyyntynyt siihen että saman henkilön takia odotellaan viikosta toiseen, joten tällä viikolla kysyin hänen saapuessaan että huomaako hän miten paljon on myöhässä. Nyt hän on vihoitellut minulle jo kolme päivää ja lähettelee ryhmän yhteiseen keskusteluun jatkuvasti viestejä miten hän nyt lopettaa koko harrastuksen. Kertokaa joku mitä minulta jää tajuamatta, kun en millään ymmärrä miten minä nyt olen se pahis? 

Kommentit (447)

Vierailija
361/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen usein myöhässä liikuntaharrastuksesta joka alkaa klo 17 työpäivän jälkeen.

Vaikka kuinka yritän, lähteminen viivästyy melkein aina. Kellossa on kaksi hälytystä hyvissä ajoin. Yritän saada kesken olevan asian valmiiksi, vastaan viimeiseen mailiin, yritän sulkea tietokonetta joka jää junnaamaan , juuri kun olen lähdössä pomo haluaa jotain pikapalaveria tai joku asiakas soittaa. Auto pitää lapioida lumihangesta tai keskustan liikenne on tukittu täysin ja yllättäen uudella työmaalla tms.ja joudun kiertämään koko keskustan.

Asioita vaan on paljon ja helposti unohdun tekemään niistä yhtä. On myös vaikea hahmottaa moneen asiaan kuluvaa aikaa.

Myöhästelen muualtakin. Jään esim. lukemaan mielenkiintoista uutista tai artikkelia. Unohdan muut asiat ja ajan kulun.

Minulla sama tilanne. Olen ollut aina myöhästelijä ja minulla on heikko ajantaju. Olen esim. myöhästynyt joskus korkeakoulun pääsykokeesta.

Olen ehkä jotenkin vähän autistinen tutkijatyyppi. Saan töisä flow-kokemuksia kun pystyn uppoutumaan asioihin niin että ajantaju katoaa täysin. Olen joutunut laittamaan puhelimeen hälytykset lounastauolle, muuten unohdan syödä.

Aina joskus esim. päivän viimeinen sähköpostikysymys johon yritän vastata saattaa romuttaa aikataulut kun uppoudun selvittämään asiaa ja unohdan mitä muuta piti tehdä.

Olen juuri samanlainen. En ehkä ihan täysin neurotyypillinen minäkään. Yliopiston pääsykokeeseen tms. kyllä kerkesin ajoissa, koska stressasin asiasta niin paljon, mutta joka päivä ei pysty tuon kaltaiseen stressiin. Olisi pian burn outissa. 

Vierailija
362/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siihen myöhästymiseen monia syitä kuin pelkkä ilkeys. Täälläkin jo mainitut adhd, ocd. Sitten myös suolistosairaudet. Aina ei voi ennakoida kuinka monesti joutuu käymään ripaskalla. Muitakin varmasti on. Tahallista on varmasti vain jatkuva useiden tuntien myöhästely. Alle vartin myöhästymisestä ei kannata vetää hernettä nenään. Se tuskin on tahallista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli kerran ainakin kahdella kurssilla opiskelutoveri, joka oli täsmällinen kuin kello. Aina tasan 20 minsaa myöhässä.

Oma aikataulunsa ei liittynyt näihin kursseihin, joista toinen oli illalla ja toinen iltapäivällä. Ei siitä sinänsä haittaa ollut, mutta harmitti varmaan kurssien opettajia. Onhan se epäkunnioittavaa skipata suuri osa luennoista "laillisesti". Vaikka myöhästyi kunnolla, ei ollut kuitenkaan poissa.

Kulki varmaan bussilla ja bussit meni puolen tunnin välein. Ei ikinä ehtinyt siihen, jolla olisi ollut 10 min ajoissa ja meni sitten sillä seuraavalla eli oli näin ollen aina tasan 20 min myöhässä.

Vierailija
364/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huomaa tässäkin keskustelussa miten nää myöhästelijät ovat lähinnä kiinnostuneita omasta navastaan, ja mieluusti esittävät kiireistä ja sääliäkin heitä pitäisi. Sitten kun tulevat paikalle, pitäisi kaiken pysähtyä ja heitä pitäisi ruveta ihailemaan kun ovat ollenkaan kyenneet tulemaan.

On siinäkin seuraa... paras kun jättää tuollaiset oman elämänsä sankarit omilleen.

Itse ainakin yritän keksiä ratkaisua ap:n ongelmaan, mutta ap ilmeisesti olisi vaan vailla polvillaan suoritettua anteeksipyyntöä ja kyynelsilmin vannottua "en enää ikinä" -lupausta. 

Ei kai se ole mitään tähtitiedettä, ratkaisu on se että tuo henkilö tulisi jatkossa ajoissa.

ap

Vierailija
365/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap nyt oikein haluat?

Tietysti että tuo yksi ottaisi opikseen ja tulisi jatkossa edes suunnilleen siihen aikaan kun vuoro alkaa.

Vierailija
366/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko sitten parempi, että myöhästelijä syrjäytyisi eikä enää edes yrittäisi käydä missään, mihin liittyy aikamääre? Olen itsekin aiemmin mennyt vain takaisin kotiin, kun en ole kehdannut mennä myöhässä, mutta en enää halua vain kököttää kotona ja esim. harrastukset ovat valinnaisia ja olen niistä maksanut. Joten menen myöhässä ja esitän etten välitä.

Monella näyttää olevan vaikeuksia ymmärtää aivan todellisia ajanhallintaongelmia. 

Vierailija
367/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä huomaa tässäkin keskustelussa miten nää myöhästelijät ovat lähinnä kiinnostuneita omasta navastaan, ja mieluusti esittävät kiireistä ja sääliäkin heitä pitäisi. Sitten kun tulevat paikalle, pitäisi kaiken pysähtyä ja heitä pitäisi ruveta ihailemaan kun ovat ollenkaan kyenneet tulemaan.

On siinäkin seuraa... paras kun jättää tuollaiset oman elämänsä sankarit omilleen.

Itse ainakin yritän keksiä ratkaisua ap:n ongelmaan, mutta ap ilmeisesti olisi vaan vailla polvillaan suoritettua anteeksipyyntöä ja kyynelsilmin vannottua "en enää ikinä" -lupausta. 

Ei kai se ole mitään tähtitiedettä, ratkaisu on se että tuo henkilö tulisi jatkossa ajoissa.

ap

En usko, että tulee tapahtumaan eikä ainakaan palstalla kitiseminen tuo siihen muutosta. Ette vaan avaa sitä ovea niin hän oppii, että ei pääse sisälle, jos ei ole paikalla klo xx.xx mennessä. Ei tarvita anteeksipyyntöjä tai nokkelia näpäytyksiä.

Vierailija
368/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sitten parempi, että myöhästelijä syrjäytyisi eikä enää edes yrittäisi käydä missään, mihin liittyy aikamääre? Olen itsekin aiemmin mennyt vain takaisin kotiin, kun en ole kehdannut mennä myöhässä, mutta en enää halua vain kököttää kotona ja esim. harrastukset ovat valinnaisia ja olen niistä maksanut. Joten menen myöhässä ja esitän etten välitä.

Monella näyttää olevan vaikeuksia ymmärtää aivan todellisia ajanhallintaongelmia. 

Jos se muka on ihan sula mahdottomuus olla ajoissa, niin eikö sitten ainakin voi valita ne harrastukset niin että kaikki muut ei joudu kärsimään sinun myöhästymisestäsi? Ilmoittautuu vaikka jonnekin jumppatunnille, jonne voi vaivihkaa hiipiä takariviin kun muut on jo rehkineet vartin. 

Vierailija
369/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

En usko, että tulee tapahtumaan eikä ain

Ihmettelen aina näitä jotka valittaa ettei palstalla kitiseminen muuta mitään, kun eikö täällä nyt kuitenkin ole tarkoitus keskustella asioista jotka itse kutakin askarruttaa?

Vierailija
370/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä konkreettisia toimenpiteitä te krooniset myöhästyjät olette yrittäneet ottaa jotta myöhästely loppuisi?

Vierailija
371/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VIHAAN myöhästelijöitä. Ei kiinnosta terveydelliset syyt. Olen aina etuajassa. 

Se on kyllä huomattu että te sekunteja laskevat olette täynnä vihaa.

Myöhästelijöillä ei ole kysymys sekunneista vaan tunneista!

Itse koulutan myöhästelijöitä poistumalla sovituista tapaamisista. Etenkin jos myöhästymisestä ei kerrota.

Minulla nyt vain on parempaakin tekemistä kuin odotella jotain, jota tapaaminen ei tarpeeksi kiinnosta.

Vierailija
372/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VIHAAN myöhästelijöitä. Ei kiinnosta terveydelliset syyt. Olen aina etuajassa. 

Se on kyllä huomattu että te sekunteja laskevat olette täynnä vihaa.

Myöhästelijöillä ei ole kysymys sekunneista vaan tunneista!

Itse koulutan myöhästelijöitä poistumalla sovituista tapaamisista. Etenkin jos myöhästymisestä ei kerrota.

Minulla nyt vain on parempaakin tekemistä kuin odotella jotain, jota tapaaminen ei tarpeeksi kiinnosta.

Jännä myös se, että nämä myöhästyjät ei tunnu tajuavan että se viha johtuu vain ja ainoastaan heidän käytöksestään. En minä tietenkään alun perin mene vihaa täynnä kaveriani tapaamaan, mutta kyllä se väistämättä alkaa siinä kehittyä jos joutuu tunninkin odottelemaan.

Vierailija
373/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikäisenä perheenäitinä olen myös uupunut siihen että kaikki hoidettavat asiat tuntuvat jäävän harteilleni ja omaa aika jonka käyttöä voisi suunnitella on lopulta aika vähän. 

Olen oikeasti töissä hirveän kuormitettu. Vedän useampaa tiimiä, hoidan asiakkaille selvitystä ja dokumenttia hirveää vauhtia ja palaveeraan pomojen kanssa milloin ne sitä haluavat.Jos jätän asioita hoitamatta siitä seuraa helposti aikatauluviiveitä ja isoja kustannuksia asiakkaalle ja firmalle. Paineet ovat kovat.

Yritän ehtiä liikuntaharrastuksiini, mutta usein vaan työpaineet, asiakkaat, puhelut ja pikapalaverit ja viikonloppuna kotityötkin ajavat ohi. Viikonloppuisin mieheni pyytää jatkuvasti selvittämään jotain asiaa tai päättämään toista, eikä pyykkikonettakaan tunnut kukaan muu osaavan käytää.

Sitten kun harrastuksen pitäisi olla sitä omaa rentouttavaa aikaa, siinäkin on hektinen minuuttiaikataulu jossa epätoivoises

Kuulostaa että elämäsi ei ole ihan täysin hallinnassa jos et pysty tekemään kaikkea mitä olet itsellesi haalinut. Ihminen ehtii vain rajallisen määrään asioita, loput on vaan karsittava pois. Esimerkiksi liikuntaharrastuksiksi voi valita sellaisia lajeja, jotka ei ole sidottuja tiettyyn kellonaikaan tai muihin ihmisiin. Siivousta voi ulkoistaa, voit myös vaatia miestäsi osallistumaan enemmän. Nämä on ihan valintakysymyksiä eikä ainakaan muiden ihmisten pitäisi joutua kärsimään sinun valinnoistasi. 

Vierailija
374/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulla aikaisemmin herääminen ei auta mitään. Silti on saman 5-15 minuuttia myöhässä. Olen kokeillut jopa valvoa koko yön. Silti olen aamulla myöhässä. Pitkin päivää olen myöhässä. Se on ihan käsittämätöntä. Tuntuu samalta kuin joku kiusallaan kävisi siirtämässä kellon viisareita reippaasti eteenpäin. Ajattelen että on hyvin aikaa ja sitten kun katson kelloa, niin se onkin paljon enemmän kuin sen piti olla. Täysin käsittämätöntä. Pari kertaa olen jopa kokeillut katsoa kelloa irrottamatta siitä katsetta hetkeksikään. Toisella kerralla yhtäkkiä viisari teki kerralla useamman minuutin hyppäyksen suoraan mun silmien edessä!  Toisella kerralla katsoin puhelimen kelloa, niin yhtäkkiä minuuttinumero hyppäsi useamman numeron kerralla eteenpäin! Matrixissa täytyy tapahtua outoja asioita. Maailma ei ole sitä miltä näyttää. Eikä normaalitilanteessa kelloa voi katsoa irrottamatta siitä katsetta hetkeksikään. Mutta kokeilkaapa oikeasti katsoa kelloa irrottamatta siitä katsetta, niin ne viisarit ja numerot ei menekään loogisesti niin kuin pitäisi, vaan ne välillä hyppää eikä sitä pysty edes ennustamaan että milloin ne hyppää!

Tämä oli kieltämättä kyllä kaikista luovin selitys myöhästymiselle. Matrix muutteellee kelloa aikoja...

Vierailija
375/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinäpäs harrastuskaverin elämän ja ajankäytön tarkkaan tiedät...

No mutta mikä on ongelma, pääsit sanomaan asiasta ja nyt voit olla tyytyväinen? Eikö ongelma ole nyt ratkaistu osaltasi? Muita teidän harrastuksessa ei taida noin paljon kiinnostaa kuin sinua. 

No tiedän nyt kun hän on kenenkään pyytämättä niitä tässä jo useamman päivän halunnut avata koko ryhmälle. Muutkin kyllä on minulle kompanneet että heitä vituttaa tuo käytös, eivät vaan itse uskalla suoraan sanoa mitään.

Niin, ja mitä sinä nyt sitten haluat? Pääsit sanomaan asiasta, eikö tuo ole osaltasi käsitelty nyt? Jos muitakin ärsyttää, senkun olette avaamatta ovea sitten jos joku reilusti myöhässä? Miten aikuiset ihmiset on näin avuttomia ratkomaan asioita ja mikä tarve tuota on vatvoa, antaa vaan olla? 

Tyypillistä! Sen sijaan että puhutaan siitä oikeasta ongelmasta eli tässä tapauksessa myöhästelystä, aletaan analysoida sitä miten ne, jotka joutuvat kärsimään tuosta myöhästelystä, siihen suhtautuvat. Huomio kiinnittyy näihin muihin. Heistä tehdään ongelman ydin.

Tässä tapauksessa ap on se ongelmaköyttäytyjä. Voi kauheaa kun hän esitti sen asian ihan väärin! Ei saa kysyä toiselta että tajuatko miten paljon olet myöhässä! Se oli väärin sanottu!    

Todella tyypillistä että syytökset ja arvostelu kohdistetaan niihin muihin. Osaavatko he suhtautua asiaan oikein (eivät tietenkään osaa!), suuttuvatko liikaa vai liian vähän, eivätkö osaa pitää puoliaan, oma syynsä kun sietävät tuollaista. Vai pitävätkö puoliaan ihan liikaa, pitävätkö he puoliaan oikealla tavalla (eivät tietenkään pidä, he tekevät sen ihan väärin!). Sanovatko he asiasta liian aikaisin vai liian myöhään (aivan varmasti jommin kummin mutta eivät missään nimessä oikeaan aikaan!), voi voi kun sanoivat väärällä hetkellä, voi kun käyttivät vääriä sanoja, kyllä he sanoivat  liian kipakasti vai liian pehmeästi, sanovatko edes tarpeeksi selvästi niin että varmasti meni perille, jankkaavatko liikaa, puhuvatko liian selkokieltä  niin kuin idiootille. Se on ainakin varmaa että se asiasta sanominen menee jotenkin pieleen! Menikö sanojalla  liikaa tunteisiin vai onko käsittämättömän kylmä ja tunteeton jne.

Analyysia muista, muiden syyllistämistä. Myöhästeleminen ei ole ongelma, ongelma on muiden ihan ihan vääränlainen suhtautuminen myöhästelyyn. Myöhästelijää pitää ymmärtää loputtomasti, hänellä on syynsä myöhästelyyn. Muita ei tarvitse ymmärtää yhtään. Muilla ei ole  mitään syitä eikä lieventäviä asianhaaroja sille että suhtautuvat asiaan ihan väärin. 

Vierailija
376/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just. Eli muiden pitää ymmärtää sinun ajanhallintaongelmiasi. Kuule, ei heidän tarvitse. Sinä voisit itse koettaa ymmärtää heitä. Voisit ymmärtää heidän mielipahaansa ja vahinkoa jota aiheutat heille. Voisit ottaa muut ihmiset huomioon.  Aiheutat muille todellista ja toistuvaa harmia.

Lopeta ainakin se itsesi surkutteleminen. 

Kyllä se niin on että joko opettelet olemaan ajoissa tai sitten todella lopetat harrastamisen ja jäät kotiin. Esitit nuo vaihtoehdot muka todisteena siitä että voit vaatia muita suostumaan siihen että jatkossakin kiusaat heitä. Nuo vaihtoehdot muka ovat aivan kohtuuttomat. Kuule, eivät ne ole. Nykyinen tilanne on kohtuuton muita ihmisiä kohtaan. Luulit esittäväsi todisteen siitä ettei sinua voi vaatia muuttumaan. Mutta tulit  sanoneeksi totuuden. Sori vain, mutta siinä tosiaankin on ne vaihtoehdot. Joko rupeat olemaan ajoissa tai luovut sellaisista harrastuksista jotka on sidottu aikatauluun. Se ei käy että jatkat muiden kiusaamista. Koska sitä myöhästely on: muiden kiusaamista! Ymmärrätkö? 

Vierailija
377/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

En usko, että tulee tapahtumaan eikä ain

Älä itse kitise täällä jos et usko että siitä on kenellekään hyötyä. 

Vierailija
378/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä konkreettisia toimenpiteitä te krooniset myöhästyjät olette yrittäneet ottaa jotta myöhästely loppuisi?

Eivät mitään. He eivät halua muuttua. He vaativat  muita ymmärtämään ja sopeutumaan. 

Vierailija
379/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulen yleensä paikalle tasan sovittuna aikana tai max. 5 minuuttia myöhässä. En tee tätä tahallani ja syitä on varmaan monia. Yksi on jatkuva kroonisen sairauden aiheuttama väsymys, jonka takia en jaksa ruveta valmistautumaan kuin viime tingassa. Toinen iso syy on se, että suunnitteleminen, ihan minkä vaan, stressaa minua jostain syystä todella paljon, joten kaikkien tekemisten ja siirtymisen vievän ajan miettiminen tuntuu ylivoimaiselta. Menen siis mutu-tuntumalla. Ehdin parhaiten ajoissa niihin paikkoihin, joihin menen usein. Silloin tiedän, mihin aikaan täytyy tehdä mitäkin.

Vierailija
380/447 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä pitää olla jonkun aina paikalla 24/7. Jos sinä tulet myöhässä, edellinen ei pääse lähtemään töistä.

Joskus joku voi paikata, mutta mielummin ei. Etenkin tämä klo 16 eteenpäin -työvuoro, jos koeajalla myöhästyy kerrankin ilman oikeaa syytä, silloin saa lähteä. Hyviäkin tyyppejä on laitettu pois, kun ei pysty sitoutumaan.

Meidän ystäväpiirissä yks mamma tulee miten tulee.

Käydään n 3 krt vuodessa ulkona ja ennen käytiin ekana syömässä, sitten leffassa. Joskus tuli niin myöhään, ettei kerennyt syömään, kun me muut oltiin jo syömässä. Hänen toiveesta vaihdettiin järjestystä.

On joka krt myöhästynyt leffasta. Ihme, kuinka myöhään päästetään vielä saliin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi