Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Krooniset myöhästyjät

Vierailija
20.02.2025 |

En millään pysty ymmärtämään kroonisen myöhästyjän ajattelutapaa, joten voisikohan joku tällaisen ominaisuuden omaava avata vähän mitä teidän päässä liikkuu? Viimeisin esimerkki minulla on harrastuskaveri, joka on joka kerta 15-30min myöhässä. Harrastamme lajia jossa pitää olla minimimäärä pelaajia, lisäksi hallin ovi menee lukkoon 10min vuoron alkamisen jälkeen, joten jonkun täytyy käydä päästämässä myöhästyjä sisään. Eli kaikille muille tulee odotusta ja haittaa siitä kun yksi on myöhässä. Alan alla todella ärsyyntynyt siihen että saman henkilön takia odotellaan viikosta toiseen, joten tällä viikolla kysyin hänen saapuessaan että huomaako hän miten paljon on myöhässä. Nyt hän on vihoitellut minulle jo kolme päivää ja lähettelee ryhmän yhteiseen keskusteluun jatkuvasti viestejä miten hän nyt lopettaa koko harrastuksen. Kertokaa joku mitä minulta jää tajuamatta, kun en millään ymmärrä miten minä nyt olen se pahis? 

Kommentit (447)

Vierailija
421/447 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seli seli seli - kaiken takana on omahyväisyys, itsekkyys ja välinpitämättömyys.

Vain joku perheetön yksin asuva ihminen jolla on säännöllinen työaika voi ajatella noin. Useimmat muut joutuvat tekemään kiireisessä elämässään päivittäin vaikeita valintoja.

Hoitaako vastuuntuntoisesti työasiat vai satsatako omaan terveyteen ja liikuntaharrastuksiin ?  

Hakeako lapset tarhasta ja kuunnellako heitä hetki ennen kuin lähtee itse harrastamaan ?

Suunnitellako miehen kanssa 10min kokoperheen yhteistä talvilomaa, ennen kuin lähtee itse harrastuksiin ? Vai jätetäänkö matka varaamatta ?

Kaikelle pitäisi jotenkin aikaa löytää. 

Tässä vastaukset:

Työasiat hoidetaan vastuun

Jaa että mistä luopuisin? No ainakin ihmisistä, jotka oikeasti viitsivät nipottaa 5 minuutin myöhästymisestä. Kavereita riittää, ja siedän oikein hyvin kavereiltanikin aikataulujen venymistä. Toisaalta, en lähtökohtaisesti halua elää tiukasti aikataulutettua elämää enkä kyttää kelloa kovin paljon. Ei kaikkien kanssa tarvitse olla tekemisissä.

Vierailija
422/447 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajoissa olevat ei ole yhtään parempia ihmisiä. Heidän tapansa olla ajoissa on yhtä mekanistinen.

Ymmärrätkö mistä tulee ihmisen tarve olla ajoissa? Siitä että hän tietää odottamisen olevan sille toiselle ihmiselle epämukavaa. Siksi hän laittaa omat omat mahdolliset tarpeensa (kuten kynsien lakkaamisen tai maton suorittamisen juuri lähdön hetkellä) sivuun ja sen sijaan priorisoi sitä että toinen ei joudu odottamaan. Myöhästyjä sen sijaan priorisoi omaa mukavuuttaan välittämättä siitä minkälaista haittaa aiheuttaa muille. 

Ajioissa olijat ja eritoten etuajassa tulevat ovat epävarmoja ihmisiä kun pelkäävät olevansa myöhässä. Hataran egon omaavia kun hermostuvat kun juuri heitdän tulee odottaa. Kuvittelevat olevansa parempia ihmisiä ja 5-15min myöhässä saapuva on onneton elämän hallinnon menettänyt. Kokeilkaa siedätyshoitos Espanjassa, huomaatt

Täysin samaa mieltä. Ulkomailla asuminen on tuonut minulle tervettä perspektiiviä tähän, miten typerää ajoissa olemisesta stressaaminen on, kunhan ei kohtuuttomuuksiin veny.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/447 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

joillakin on sellainen tapa 

Vierailija
424/447 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku on myöhässsä yli 15 minuuttia mitään ilmoittamatta, nostan kytkintä.

Teetkö näin lääkärin vastaanotolla myös, heidän aikataulut eivät yleensä pidä ja joutuu odottamaan pitkiäkin aikoja odotushuoneessa. Ainakin näin täällä pks missä on enemmän elämää.

Vierailija
425/447 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän pois kyydistä. Paleltukoot.

Vierailija
426/447 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akka: " Anteeksi, että me olemme myöhässä. "

Minä: " Emme ME ole myöhässä. Tuo akka on myöhäs ja meillä on vain yksi auto."

Nyttemmin en ole myöhästellyt.

Vierailija
427/447 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpainetauti on yksi suomalaisten kansansairauksista. Laskisikohan meidän verenpaineet, jos otettais vähän rennommin jos me lopetettais minuutintarkkojen aikataulujen noudattaminen ja niiden kanssa stressaaminen. Lentokoneet ja junat voi lähteä minuutilleen ja lääkäriajoissa pyrkiä siihen, mutta vapaa-ajan kaveritapaamisten kanssa ei ole mitään järkeä stressata ja käyttää minuuttiaikataulua. 

Vierailija
428/447 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite lopetin ajat sitten yhteydenpidon erääseen kaveriin, joka kyttäsi jatkuvasti kelloa ja lateli minuutin tarkkoja aikatauluja. Sitten nipotti jostain yhden minuutin myöhästymisestä kahvilatapaamisesta, vaikka sai istua mukavasti sisällä kahvilan pöydässä odotellessa. Niitä tapaamisaikoja oli lisäksi todella vaikea muistaa, kun se ei ollut koskaan muodossa "Nähdään vartin yli kuus" vaan "Nähdään 18.13" Siis aina joku eri minuutti. En tiedä miten joku pystyy edes noin minuutin tarkkuudella elämään. Mahtaa olla kireää. 

Vierailija
429/447 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäristä ei kannata myöhästyä. Minulle kävi niin viime kerralla. Kallo vaan rutisi kun käänneltiin ja väänneltiin rutakalla voimalla. Paikka jäi korkeaksi ja hammas kivistää. No, opinpahan olemaan!

Liian korkea paikka ei ole mikään pikkujuttu. Suosittelen menemään hammaslääkäriin ensitilassa. 

Vierailija
430/447 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ystävänä parikymppisenä tuollainen toisista piittaamaton myöhästelijä.

Kaikki muu kuin aikataulut olivat tärkeämpää.

Hiukset piti ehdottomasti värjätä vaikka lähtö oli viiden minuutin päästä ja vaatteitakin oli kiva ommella juuri ennen lähtöä.

Kuinkahan monta elokuvateatterielokuvaa näinkään puolivälistä ja kuinka moniin juhliin åäästiin vähän ennen valomerkkiä.

Heivasin mokoman elämästäni ja heti helpotti.

Itse lähden yli puoli tuntia etuajassa kaikkialle, sillä mieluummin odottelen sen puoli tuntia kuin juoksen hiki päässä ehtiäkseni. Kukaan ystävistäni ei myöskään ole tällainen minä minä ja minä -myöhästelijä, sillä yksikään näistä myöhästelijöistä ei ole enää tuon yhden jälkeen päässyt ystävätasolle.

Vierailija
431/447 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krooniset myöhästyjät oppii tuntemaan. Täytyy yrittää siis itsekin saapua n 15-30 minuuttia myöhässä. Ehkä jopa tunnin myöhässä ja antaa kroonisesti myöhästyvän vaihteeksi odotella ja nostaa verenpaineitaan. Tapaaminen toki jää sitten aiottua lyhkäisemmäksi, mutta se voi olla vain hyvä. 👍

Vierailija
432/447 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on oikein hyvä, jos ehdin kahvilaan ennen treffiseuraa. Voi ostaa kahvin ja leivonnaisen vain itselle, eikä tarvitse tarjota.

Vierailija
433/447 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osaa arvostaa muiden aikaa/arvottaa oman aikansa muiden ajan edelle. Auta armias, jos myöhästyt itse tämmöisen ihmisen tapaamisesta. .

Vierailija
434/447 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Krooniset myöhästyjät oppii tuntemaan. Täytyy yrittää siis itsekin saapua n 15-30 minuuttia myöhässä. Ehkä jopa tunnin myöhässä ja antaa kroonisesti myöhästyvän vaihteeksi odotella ja nostaa verenpaineitaan. Tapaaminen toki jää sitten aiottua lyhkäisemmäksi, mutta se voi olla vain hyvä. 👍

Kerran kokeilin mennä 30min myöhässä tapaamaan myöhästelijää. En ilmoittanut mitään. Hän ei ollut tapaamispaikalla. Kysyin, missä menee (oletin, että oli kyllästynyt odottamaan). Vastaus oli: "Ai niin, no mulle tuli asia x. Pääsen ihan kohta lähtemään." Hän oli 1.5h myöhässä.

Vierailija
435/447 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä minä ehdin vielä tehdä tämän ja tämän ennen kuin pitää lähteä"

Tämä! Jotenkin ajattelen että kaikki aika pitää käyttää hyödyksi, sitten tuleekin kiire. Olen minuuttia, kahta vaille paikalla, se ei ole myöhästymistä, mutta nostaa kyllä sitä omaa sykettä kyllä matkan aikana. 

Etkö voi päättää ettet tee YHTÄÄN MITÄÄN silloin kun olet lähdössä jonnekin? Ei edes mitään pienenpientä jonka muka ehtii, kun et kuitenkaan ehdi? 

Vierailija
436/447 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maassa maan tavalla. Suomessa ollaan täsmällisiä. Outoa että perustelet myöhästymistä sillä että kyllä minä voin   tehdä näin koska Espanjassa tämä olisi ihan normaalia. Sama kuin suuttuessa heittäytyisit lattialle kirkumaan ja potkimaan ja selittäisit että kyllä minä voin tehdä näin koska 4-vuotiaalla tämä olisi ihan normaalia. 

Vierailija
437/447 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos myöhästelijä vaatii että hänen käytöstään pitää suvaita sillä perusteella että minä nyt olen sellainen kuin olen, en voi sille mitään, en pysty muuttumaan, muiden pitää ymmärtää ja hyväksyä, minua ei saa moittia, tätä asiaa ei voi auttaa,

niin

enkö minä voi samalla logiikalla selittää että olen sellainen ihminen joka ei siedä myöhästelemistä, olen kerta kaikkiaan tällainen etten siedä sitä, saan raivarin kun joku myöhästyy ja alan huutaa ja haukkua, en voi asialle mitään, sitä ei voi muuttaa, en ole vastuussa koska en mahda asialle mitään, minä muutun ihmishirviöksi kun joku on myöhässä, minua ei saa moittia?

Myöhästelijän mielestä en tietenkään voi! Minun pitää hänen mielestään olla kiltti ja lempeä ja ymmärtää että hän ei voi muuttua. Jos minua suututtaa kun hän myöhästyy niin minun pitää muuttua sellaiseksi jota myöhästely ei suututa. Häntä ei saa vaatia muuttumaan. Minulla ei ole oikeutta olla tietynlainen, se oikeus on vain hänellä. 

Vierailija
438/447 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tekevät asioita niin kauan kun niitä suvaitaan. Jos sovitaan että nähdään tasalta, en tule olemaan paikalla enää parin minuutin päästä. Jos sovitaan että velka maksetaan viikon päästä, kahdeksan päivän päästä sinulla on yksi ystävä vähemmän.

Vierailija
439/447 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verenpainetauti on yksi suomalaisten kansansairauksista. Laskisikohan meidän verenpaineet, jos otettais vähän rennommin jos me lopetettais minuutintarkkojen aikataulujen noudattaminen ja niiden kanssa stressaaminen. Lentokoneet ja junat voi lähteä minuutilleen ja lääkäriajoissa pyrkiä siihen, mutta vapaa-ajan kaveritapaamisten kanssa ei ole mitään järkeä stressata ja käyttää minuuttiaikataulua. 

Ei kukaan ole puhunut minuuttiaikataulusta kun kyse on kavereiden tapaamisesta. Minuuttiaikataulusta puhuminen on olkiukko. Kyse on siitä että yksi ja sama ihminen myöhästyy aina vähintään puoli tuntia, useimmiten enemmänkin. 

Vierailija
440/447 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpäs muutaman minuutin myöhästely nostaa raivoa joissakin. Mitä se kertoo raivoajista?

Muutaman minuutin????? Jos kaksi tuntia on sinun mielestäsi yhtä kuin muutama minuutti, niin mitä se kertoo yleistietojesi tasosta? Kymmenvuotias poikanikin tietää että kaksi tuntia on 120 minuuttia. Siis paljon enemmän kuin muutama minuutti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi