Krooniset myöhästyjät
En millään pysty ymmärtämään kroonisen myöhästyjän ajattelutapaa, joten voisikohan joku tällaisen ominaisuuden omaava avata vähän mitä teidän päässä liikkuu? Viimeisin esimerkki minulla on harrastuskaveri, joka on joka kerta 15-30min myöhässä. Harrastamme lajia jossa pitää olla minimimäärä pelaajia, lisäksi hallin ovi menee lukkoon 10min vuoron alkamisen jälkeen, joten jonkun täytyy käydä päästämässä myöhästyjä sisään. Eli kaikille muille tulee odotusta ja haittaa siitä kun yksi on myöhässä. Alan alla todella ärsyyntynyt siihen että saman henkilön takia odotellaan viikosta toiseen, joten tällä viikolla kysyin hänen saapuessaan että huomaako hän miten paljon on myöhässä. Nyt hän on vihoitellut minulle jo kolme päivää ja lähettelee ryhmän yhteiseen keskusteluun jatkuvasti viestejä miten hän nyt lopettaa koko harrastuksen. Kertokaa joku mitä minulta jää tajuamatta, kun en millään ymmärrä miten minä nyt olen se pahis?
Kommentit (447)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen myöhässä monesti sen takia, että haluan lähteä kotoa puhtaana ja joskus esim. hiusten kuivaamiseen menee tuplasti pitempään kuin jonain toisena päivänä.
Minä haluan myös meikata huolellisesti ja kihartaa hiukseni. Siinä ei voi kiirehtiä.
Juu ja minä haluan matkustaa maapallon ympäri. En silti tee sitä juuri silloin kun joku muu jo odottaa minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VIHAAN myöhästelijöitä. Ei kiinnosta terveydelliset syyt. Olen aina etuajassa.
Se on kyllä huomattu että te sekunteja laskevat olette täynnä vihaa.
Myöhästelijöillä ei ole kysymys sekunneista vaan tunneista!
Itse koulutan myöhästelijöitä poistumalla sovituista tapaamisista. Etenkin jos myöhästymisestä ei kerrota.
Minulla nyt vain on parempaakin tekemistä kuin odotella jotain, jota tapaaminen ei tarpeeksi kiinnosta.
En tiedä ketään, joka olisi ollut koskaan tunteja myöhässä. Eihän tuo ole mitään myöhästelyä, se on oharit.
Hammaslääkäristä ei kannata myöhästyä. Minulle kävi niin viime kerralla. Kallo vaan rutisi kun käänneltiin ja väänneltiin rutakalla voimalla. Paikka jäi korkeaksi ja hammas kivistää. No, opinpahan olemaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VIHAAN myöhästelijöitä. Ei kiinnosta terveydelliset syyt. Olen aina etuajassa.
Se on kyllä huomattu että te sekunteja laskevat olette täynnä vihaa.
Myöhästelijöillä ei ole kysymys sekunneista vaan tunneista!
Itse koulutan myöhästelijöitä poistumalla sovituista tapaamisista. Etenkin jos myöhästymisestä ei kerrota.
Minulla nyt vain on parempaakin tekemistä kuin odotella jotain, jota tapaaminen ei tarpeeksi kiinnosta.
En tiedä ketään, joka olisi ollut koskaan tunteja myöhässä. Eihän tuo ole mitään myöhästelyä, se on oharit.
En minäkään. Itse olen maksimissaan 10 minuuttia myöhässä, harvoin niinkään paljon.
T. Hiuksiaan kuivaava
Vierailija kirjoitti:
Itse olen myöhässä monesti sen takia, että haluan lähteä kotoa puhtaana ja joskus esim. hiusten kuivaamiseen menee tuplasti pitempään kuin jonain toisena päivänä.
No jatkossa osaat varata aikaa hiustenkuivaamiselle sen maksimiajan mukaan ja varata siihen lisäksi vielä vaikka vartti ylimääräistä. Kai sille joskus joku raja tulee kuinka kauan hiuksia ihmisen täytyy kuivata. Luulen, että suurin ongelma myöhästyväisillä on se, että he eivät jättää niihin lähtöä edeltäviin hommiinsa yhtään extra-aikaa sen verralta, että nyt menisi kauemmin. Samaten myöhästelijät tähtäävät olla paikalla tasahetkellä kun taas ajoissa olijat tähtäävät olla siellä jo jonkin verran ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin lähden puhtaana kotoa, mutta jos minulla ei ole aikaa kuivata hiuksia, en pese hiuksia tai lähden kosteilla hiuksilla.
Pitäisikö sinun ostaa tehokkaampi fööni?
Föönissä ei ole vikaa, mutta jos on muutenkin kiire, niin hiukset eivät ole ehtineet juurikaan ilmakuivua ennen föönausta. Silloin kuivaaminen kestää 5 min sijaan 10.
Puhtaana kotoa lähteminen tarkoittaa myös puhtaita hiuksia ja talvipakkasilla ei voi lähteä kosteilla hiuksilla ulos, en tosin muinakaan vuodenaikoina lähde.
Tähän on hyvin yksinkertainen ratkaisu. Et yksinkertaisesti tee alunperinkään sellaista aikataulua itsellesi, että jää noi vähän aikaa hiusten kuivaamiseen. Jos et ehdi just tuona hetkenä pestä niin kuivashampoo tai hattu päähän.
En halua tavata paskantärkeitä itseään täydellisenä pitäviä ihmisiä jotka saavat raivokohtauksia toisen myöhästymisestä.
Vihaan pilkunviilaajia ja täydellisyydentavoittelijoita ja aivan erityisesti sellaisia joilta ei löydy empatiaa liian kiireisille perheenäideille jotka yrittävät vaan selviytyä päivän kerrallaan.
Jos joku ryhmäliikunta ei suju niin sitten vaan vaihdetaan porukkaan joku joka ehtii.
Mutta kaikki muu myöhästelyiden vahiminen on tympeää ja vastenmielistä. Viettäkää iltanne yksin minuuttipoliisit !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaveripiiriin kuului tällainen oman elämänsä prinsessa. Viimeisellä kerralla neljä tuntia myöhässä sovitusta ajasta, jolloin teki vasta lähtöä, jolloin ilmoitin, että ei kuule tarvitse tulla ollenkaan. Hänen asenteensa oli, että ei muilla voi olla mitään tärkeämpääkään kuin hänen odottelunsa. Että jos hänet on luvattu tavata vaikka aamupäivällä, niin kalenteri on tyhjennettävä koko loppupäivältä, jos hän ei vaikka jaksakaan nousta ajoissa sängystä ja lähteä liikkeelle ollakseen perillä suunnilleen sovittuun aikaan.
Alapeukuttaja on hyvä ja selittää, miksi tällainen käytös pitäisi hyväksyä?
Selitä sinä, miksi siedät tällaista käytöstä. Tuohan on aivan törkeää piittaamattomuutta muita kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin lähden puhtaana kotoa, mutta jos minulla ei ole aikaa kuivata hiuksia, en pese hiuksia tai lähden kosteilla hiuksilla.
Pitäisikö sinun ostaa tehokkaampi fööni?
Föönissä ei ole vikaa, mutta jos on muutenkin kiire, niin hiukset eivät ole ehtineet juurikaan ilmakuivua ennen föönausta. Silloin kuivaaminen kestää 5 min sijaan 10.
Puhtaana kotoa lähteminen tarkoittaa myös puhtaita hiuksia ja talvipakkasilla ei voi lähteä kosteilla hiuksilla ulos, en tosin muinakaan vuodenaikoina lähde.
Tähän on hyvin yksinkertainen ratkaisu. Et yksinkertaisesti tee alunperinkään sellaista aikataulua itsellesi, että jää noi vähän aikaa hiusten kuivaamiseen. Jos et ehdi just tuona hetkenä pestä niin kuivashampoo tai hattu päähän.
Olen kokeillut tätäkin, mutta koko päivä on silloin pilalla pesemättömien hiusten takia.
Jos joku on myöhässsä yli 15 minuuttia mitään ilmoittamatta, nostan kytkintä.
Toiminnanohjauksen ongelmat on todellisia, mutta niistä huolimatta myöhästelijä on itse vastuussa myöhästelystään. Jos onnistuu olemaan ajoissa esim lennolla, mutta myöhästelee kaikkialta muualta, niin kyseessä on piittamattomuus, ei kyvyttömyys olla ajoissa. Myöhästelijät voisivat aivan hyvin laittaa kellon lähtemisen merkiksi ja ajoittaa saapumisensa vaikka puoli tuntia etukäteen, mutta kerta toisensa jälkeen eivät vaan näin tee.
Vierailija kirjoitti:
En halua tavata paskantärkeitä itseään täydellisenä pitäviä ihmisiä jotka saavat raivokohtauksia toisen myöhästymisestä.
Vihaan pilkunviilaajia ja täydellisyydentavoittelijoita ja aivan erityisesti sellaisia joilta ei löydy empatiaa liian kiireisille perheenäideille jotka yrittävät vaan selviytyä päivän kerrallaan.
Jos joku ryhmäliikunta ei suju niin sitten vaan vaihdetaan porukkaan joku joka ehtii.
Mutta kaikki muu myöhästelyiden vahiminen on tympeää ja vastenmielistä. Viettäkää iltanne yksin minuuttipoliisit !
Olen kiireinen, töissä käyvä, kotia pyörittävä ja harrastava perheen äiti, joka ei ole koskaan myöhässä enkä ollut silloinkaan kun lapset olivat pieniä / uhmaikäisiä taaperoita.
Pahin perhesyihin vetoava myhästelijä-kaverini on ollut myöhästelijä jo ennen kuin sai ensimmäistäkään lastaan. Ne lapset on usein tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennakoi ja varaa aikaa reilummin kaikkiin toimiisi. Jos alkaa olla kiire niin sitten toimitaankin ripeästi.
Ei ole aina mahdollista varata reilusti aikaa kaikkeen. Loppuu vuorokaudesta tunnit kesken.
Aivan hyvin voi ajoittaa peseytymisen ennen nukkumaanmenoa, jolloin hiusten kuivaamisen venähtäminen ei ole niin justiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Joillain on adhd, huonompi ajantaju jne. Ei lienee ole kovin vakavasta asiasta kyse, jos huomataan että joko on myöhässä niin voi sitten vaan touhuta ja aloitella jo. Toki ei ole kivaa jos joku antaa odotuttaa itseään toistuvasti esim. tapaamiselle sovittaessa. Mutta on se omituista kun ihmisille pienenkin hetken odotus joskus näyttää olevan aika järkyttävän kamalaa. Ihmeen vihamielisiä kommentteja täällä, mihin on unohtunut empatia toisten vikoja kohtaan? Ja joo ei tarvitse loputtomiin odotella ja olla sanomatta jos joku on jatkuvasti paljon myöhässä, mutta fiksummat osaavat toimia sen mukaan ja vetää asiasta johtopäätöksensä.
Ja kyllä, itse olin nuorena myöhästelijä, ihan vaikka sen pari minuuttia tai vartin jne. En ilkeyttäni tai etten olisi arvostanut muiden aikaa, jotenkin vain kuvittelin usein että ehdin paremmin tai hukkasin ajantajun puuhatessa jotain muuta. Nykyisin ja vuosiin en ole myöhästynyt juuri ikinä mistään, mutta tosiaa
Adhd:n aiheuttamiin ajanhallintaongelmiin on saatavilla apua ja toimintamalleja. Jos ihminen ei tällaisia käytä, niin se on kyllä hänen omalla vastuullaan.
Totta kai odottaminen on ikävää, sehän myöhästelijöitä usein estää olemasta paikalla etukäteen, koska eivät tykkää odottaa. Eli priorisoivat oman mukavuutensa ja laittavat toiset odottamaan mieluummin.
Jos kerta toisensa jälkeen kuvittelee ehtivänsä ja ei kuitenkaan ehdi, niin siitä kuuluu vetää johtopäätökset ja muuttaa toimintaa. Niinkun ilmeisesti olet tehnyt. Ja samaa voi odottaa myöhästelijöiltä yleensäkin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuollainen ajanhallintaongelma. Olen juuri se, joka laskee, että matkaan menee vartti, joten lähden varttia vaille. - Kuitenkin ajantajustani ja laskelmasta toistuvasti puuttuu pukeminen, kävely parkkipaikalle, parkkipaikan etsiminen ja sieltä kävely tapaamispaikkaan. Tulen paikalle siis ylinopeutta ajaneena ja juoksemalla kolme minuuttia myöhässä.
Minua ei häiritse, jos joku oikeasti yrittää tulla paikalle ajoissa ja myöhästyy vähän. Sen sijaan harmittaa täysi piittaamattomuus, että sovittuna aikana ollaan vielä kotona tekemässä jotain muuta.
Mikä sinua estää heti huomenna ottamasta aikaa, että miten kauan menee noihin mainittuihin asioihin ja jatkossa lisäämästä niitä matka-aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seli seli seli - kaiken takana on omahyväisyys, itsekkyys ja välinpitämättömyys.
Vain joku perheetön yksin asuva ihminen jolla on säännöllinen työaika voi ajatella noin. Useimmat muut joutuvat tekemään kiireisessä elämässään päivittäin vaikeita valintoja.
Hoitaako vastuuntuntoisesti työasiat vai satsatako omaan terveyteen ja liikuntaharrastuksiin ?
Hakeako lapset tarhasta ja kuunnellako heitä hetki ennen kuin lähtee itse harrastamaan ?
Suunnitellako miehen kanssa 10min kokoperheen yhteistä talvilomaa, ennen kuin lähtee itse harrastuksiin ? Vai jätetäänkö matka varaamatta ?
Kaikelle pitäisi jotenkin aikaa löytää.
Tässä vastaukset:
Työasiat hoidetaan vastuuntuntoisesti työajalla. Jos on aina tiukkoja kelloon sidottuja menoja (lasten haku, harrastus) työajan jälkeen, siirtymään varataan etukäteen riittävästi aikaa.
Lasten hakuun varataan aina riittävästi aikaa, eikä sovita harrastusmenoja jotka vetävät aikataulun liian kireäksi.
10 minuuttia ennen harrastukseen lähtöä ei aleta suunnitelemaan tai varaaman matkaa, vaan huikataan että katsotaan sitä sitten vaikka illalla.
Yleisesti: Ei tehdä ylioptimistisia aikatauluja. Jos aika ei riitä kaikkeen, on mietittävä, mistä täytyy väliaikaisesti luopua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennakoi ja varaa aikaa reilummin kaikkiin toimiisi. Jos alkaa olla kiire niin sitten toimitaankin ripeästi.
Ei ole aina mahdollista varata reilusti aikaa kaikkeen. Loppuu vuorokaudesta tunnit kesken.
Aivan hyvin voi ajoittaa peseytymisen ennen nukkumaanmenoa, jolloin hiusten kuivaamisen venähtäminen ei ole niin justiinsa.
Eihän se auta seuraavaan päivään, jos on edellisenä päivänä käynyt suihkussa.
Vierailija kirjoitti:
Ajoissa olevat ei ole yhtään parempia ihmisiä. Heidän tapansa olla ajoissa on yhtä mekanistinen.
Ymmärrätkö mistä tulee ihmisen tarve olla ajoissa? Siitä että hän tietää odottamisen olevan sille toiselle ihmiselle epämukavaa. Siksi hän laittaa omat omat mahdolliset tarpeensa (kuten kynsien lakkaamisen tai maton suorittamisen juuri lähdön hetkellä) sivuun ja sen sijaan priorisoi sitä että toinen ei joudu odottamaan. Myöhästyjä sen sijaan priorisoi omaa mukavuuttaan välittämättä siitä minkälaista haittaa aiheuttaa muille.
Ajioissa olijat ja eritoten etuajassa tulevat ovat epävarmoja ihmisiä kun pelkäävät olevansa myöhässä. Hataran egon omaavia kun hermostuvat kun juuri heitdän tulee odottaa. Kuvittelevat olevansa parempia ihmisiä ja 5-15min myöhässä saapuva on onneton elämän hallinnon menettänyt. Kokeilkaa siedätyshoitos Espanjassa, huomaatte elämässä olevan muutakin kuin neuroottista kelloon tuijotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kiireinen, töissä käyvä, kotia pyörittävä ja harrastava perheen äiti, joka ei ole koskaan myöhässä enkä ollut silloinkaan kun lapset olivat pieniä / uhmaikäisiä taaperoita.
Pahin perhesyihin vetoava myhästelijä-kaverini on ollut myöhästelijä jo ennen kuin sai ensimmäistäkään lasta
Oi, miten täydellinen ihminen ja vielä tulet jakamaan sen muiden kanssa. Todennäköisesti häiriinnyt pahasti kun joku antaa itseään odottaa viisi min.
Minä haluan myös meikata huolellisesti ja kihartaa hiukseni. Siinä ei voi kiirehtiä.