Krooniset myöhästyjät
En millään pysty ymmärtämään kroonisen myöhästyjän ajattelutapaa, joten voisikohan joku tällaisen ominaisuuden omaava avata vähän mitä teidän päässä liikkuu? Viimeisin esimerkki minulla on harrastuskaveri, joka on joka kerta 15-30min myöhässä. Harrastamme lajia jossa pitää olla minimimäärä pelaajia, lisäksi hallin ovi menee lukkoon 10min vuoron alkamisen jälkeen, joten jonkun täytyy käydä päästämässä myöhästyjä sisään. Eli kaikille muille tulee odotusta ja haittaa siitä kun yksi on myöhässä. Alan alla todella ärsyyntynyt siihen että saman henkilön takia odotellaan viikosta toiseen, joten tällä viikolla kysyin hänen saapuessaan että huomaako hän miten paljon on myöhässä. Nyt hän on vihoitellut minulle jo kolme päivää ja lähettelee ryhmän yhteiseen keskusteluun jatkuvasti viestejä miten hän nyt lopettaa koko harrastuksen. Kertokaa joku mitä minulta jää tajuamatta, kun en millään ymmärrä miten minä nyt olen se pahis?
Kommentit (447)
Vierailija kirjoitti:
"Keski-ikäisenä perheenäitinä olen myös uupunut siihen että kaikki hoidettavat asiat tuntuvat jäävän harteilleni ja omaa aika jonka käyttöä voisi suunnitella on lopulta aika vähän.
Olen oikeasti töissä hirveän kuormitettu. Vedän useampaa tiimiä, hoidan asiakkaille selvitystä ja dokumenttia hirveää vauhtia ja palaveeraan pomojen kanssa milloin ne sitä haluavat.Jos jätän asioita hoitamatta siitä seuraa helposti aikatauluviiveitä ja isoja kustannuksia asiakkaalle ja firmalle. Paineet ovat kovat.
Yritän ehtiä liikuntaharrastuksiini, mutta usein vaan työpaineet, asiakkaat, puhelut ja pikapalaverit ja viikonloppuna kotityötkin ajavat ohi. Viikonloppuisin mieheni pyytää jatkuvasti selvittämään jotain asiaa tai päättämään toista, eikä pyykkikonettakaan tunnut kukaan muu osaavan käytää.
Sitten kun harrastuksen pitäisi olla sitä omaa rentouttavaa aikaa, siinäkin on hektinen minuu
Oletpa sinä hieno ihminen, vailla vikoja ilmeisesti. Sillä suurin synti elämässä on olla myöhässä näköjään ja kaikki muut ovat täydellisiä ja heidän vikansa ovat parempia. Jotain rajaa. Mieluummin otan työkaveriksi vaikka jonkun mukavan joka välillä myöhästelee palavereista tms, kuin jonkun ilkeilijän ja muuten vaikean tyypin joka on ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seli seli seli - kaiken takana on omahyväisyys, itsekkyys ja välinpitämättömyys.
Vain joku perheetön yksin asuva ihminen jolla on säännöllinen työaika voi ajatella noin. Useimmat muut joutuvat tekemään kiireisessä elämässään päivittäin vaikeita valintoja.
Hoitaako vastuuntuntoisesti työasiat vai satsatako omaan terveyteen ja liikuntaharrastuksiin ?
Hakeako lapset tarhasta ja kuunnellako heitä hetki ennen kuin lähtee itse harrastamaan ?
Suunnitellako miehen kanssa 10min kokoperheen yhteistä talvilomaa, ennen kuin lähtee itse harrastuksiin ? Vai jätetäänkö matka varaamatta ?
Kaikelle pitäisi jotenkin aikaa löytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mietin tuttavapiiriäni ja ihmisiä jotka ovat aina ajoissa niin nämä ajoissa olevat ovat
- virkamiehiä vaatimattomissa tehtävissä sellaisilla aloilla joilla työpäiviä ei stressi paljoa paina
- työttömiä
Ja myöhässä olevat ovat
- IT-ihmisiä tai suunnittelijoita joilla on aina joku hoidettavat kriisi päällä.
- päivystäviä lääkäreitä
- yksityisellä puolella vastuullisessa asemassa olevia
- perheellisiä joiden kaikilla perheenjäsenillä on paljon tapahtumaa, harrastusta ja menoja
Omassa tuttavapiirissäni ei olla hirveän täsmällisiä. 5-20 min. myöhästelyä pidetään vielä kohtuullisena. Ainakin juhlista voidana myöhästellä enemmänkin. Ihmiset ovat niin kiireisiä että ollaan vaan onnellisia jos onnistutaan tapaamaan.
No tämä kyseinen myöhästelijä lähinnä harrastelee pientä t
Sinäpäs harrastuskaverin elämän ja ajankäytön tarkkaan tiedät...
No mutta mikä on ongelma, pääsit sanomaan asiasta ja nyt voit olla tyytyväinen? Eikö ongelma ole nyt ratkaistu osaltasi? Muita teidän harrastuksessa ei taida noin paljon kiinnostaa kuin sinua.
No mutta mikä on ongelma, pääsit sanomaan asiasta ja nyt voit olla tyytyväinen? Eikö ongelma ole nyt ratkaistu osaltasi? Muita teidän harrastuksessa ei taida noin paljon kiinnostaa kuin sinua.
No tiedän nyt kun hän on kenenkään pyytämättä niitä tässä jo useamman päivän halunnut avata koko ryhmälle. Muutkin kyllä on minulle kompanneet että heitä vituttaa tuo käytös, eivät vaan itse uskalla suoraan sanoa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaisin oven ainoastaan silloin, kun se on välttämätöntä, mutta en myöskään läksyttäisi tai moittisi aikuista ihmistä sanallisesti. Ongelma ratkaistu, ole hyvä.
Yhä ihmettelen että onko tosiaan noin pahaa läksyttämistä ja moittimista kysyä toiselta että huomaako hän olevansa puoli tuntia myöhässä?ap
Kai hän nyt kellonajat osaa ja tämän asian huomaa. Pitäisin tuollaista näpäyttäjää ärsyttävänä tyyppinä.
Eri asia on sanoa, että harmittaa, kun peliaika jäi tänään tosi lyhyeksi, koska päästiin Pentin myöhästymisen takia aloittamaan puoli tuntia myöhemmin.
Ei vaikuta huomaavan kun ei kerran tajua edes pyytää sitä anteeksi kuten normaali ihminen tekisi.
ap
Mitä se anteeksipyyntö tässä tapauksessa edes auttaisi? En mäkään pyydä anteeksi, jos olen jostain myöhässä enkä ainakaan ala selittelemään mitään, kun se ei tilannetta muuta miksikään. Meni jo, ja tiedän kyllä mitä kello näyttää.
Jotenkin hassua ja lapsellista tivata anteeksipyyntöä. Lakkaatte vaan avaamasta sitä ovea ja unohdatte, että tämä ihminen on edes olemassa. Joko hän oppii tulemaan ajoissa tai lopettaa kokonaan.
Mitä se anteeksipyyntö tässä tapauksessa edes auttaisi? En mäkään pyydä anteeksi, jos olen jostain myöhässä enkä ainakaan ala selittelemään mitään, kun se ei tilannetta muuta miksikään. Meni jo, ja tiedän kyllä mitä kello näyttää.
Eikö ihmiset osaa nykyään enää edes alkeellisimpia käytöstapoja?
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmiset osaa nykyään enää edes alkeellisimpia käytöstapoja?
Muuttaako se anteeksipyyntö tilannetta jotenkin? Kääntää ehkä kelloa taaksepäin?
Pyydän kyllä anteeksi, jos astun jonkun jaloille tai joudun puikahtamaan selän takaa tms. Myöhästymistä en pyydä anteeksi, koska en halua aiheuttaa enää ylimääräistä ajanhukkaa tai herättää lisähuomiota. Ärsyttää, jos joku keskeyttää esim. luennon selittelyillään sen sijaan, että hiippailisi äänettömästi penkkiin istumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmiset osaa nykyään enää edes alkeellisimpia käytöstapoja?Muuttaako se anteeksipyyntö tilannetta jotenkin? Kääntää ehkä kelloa taaksepäin?
Pyydän kyllä anteeksi, jos astun jonkun jaloille tai joudun puikahtamaan selän takaa tms. Myöhästymistä en pyydä anteeksi, koska en halua aiheuttaa enää ylimääräistä ajanhukkaa tai herättää lisähuomiota. Ärsyttää, jos joku keskeyttää esim. luennon selittelyillään sen sijaan, että hiippailisi äänettömästi penkkiin istumaan.
En voi sille mitään jos et ole saanut minkäänlaista kotikasvatusta.
Vierailija kirjoitti:
Kun mietin tuttavapiiriäni ja ihmisiä jotka ovat aina ajoissa niin nämä ajoissa olevat ovat
- virkamiehiä vaatimattomissa tehtävissä sellaisilla aloilla joilla työpäiviä ei stressi paljoa paina
- työttömiä
Ja myöhässä olevat ovat
- IT-ihmisiä tai suunnittelijoita joilla on aina joku hoidettavat kriisi päällä.
- päivystäviä lääkäreitä
- perheellisiä joiden kaikilla perheenjäsenillä on paljon tapahtumaa, harrastusta ja menoja
Omassa tuttavapiirissäni ei olla hirveän täsmällisiä. 5-20 min. myöhästelyä pidetään vielä kohtuullisena. Ainakin juhlista voidana myöhästellä enemmänkin. Ihmiset ovat niin kiireisiä että ollaan vaan onnellisia jos onnistutaan tapaamaan.
Mä olen yhtälailla ajoissa nyt kun mulla on perhe ja vastuullinen manageritason duuni kuin silloin kun olin työtön sinkku.
Vierailija kirjoitti:
No tiedän nyt kun hän on kenenkään pyytämättä niitä tässä jo useamman päivän halunnut avata koko ryhmälle. Muutkin kyllä on minulle kompanneet että heitä vituttaa tuo käytös, eivät vaan itse uskalla suoraan sanoa mitään.
Niin, ja mitä sinä nyt sitten haluat? Pääsit sanomaan asiasta, eikö tuo ole osaltasi käsitelty nyt? Jos muitakin ärsyttää, senkun olette avaamatta ovea sitten jos joku reilusti myöhässä? Miten aikuiset ihmiset on näin avuttomia ratkomaan asioita ja mikä tarve tuota on vatvoa, antaa vaan olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tiedän nyt kun hän on kenenkään pyytämättä niitä tässä jo useamman päivän halunnut avata koko ryhmälle. Muutkin kyllä on minulle kompanneet että heitä vituttaa tuo käytös, eivät vaan itse uskalla suoraan sanoa mitään.Niin, ja mitä sinä nyt sitten haluat? Pääsit sanomaan asiasta, eikö tuo ole osaltasi käsitelty nyt? Jos muitakin ärsyttää, senkun olette avaamatta ovea sitten jos joku reilusti myöhässä? Miten aikuiset ihmiset on näin avuttomia ratkomaan asioita ja mikä tarve tuota on vatvoa, antaa vaan olla?
Halusin keskustella keskustelupalstalla. Olinko ymmärtänyt tämän asian jotenkin väärin kun luulin että se on vähän sen tarkoitus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ihmiset osaa nykyään enää edes alkeellisimpia käytöstapoja?Muuttaako se anteeksipyyntö tilannetta jotenkin? Kääntää ehkä kelloa taaksepäin?
En voi sille mitään jos et ole saanut minkää
Sinustako on kohteliasta keskeyttää luento anteeksipyynnöllä ja pitkällä selostuksella siitä kuinka kissa kaatoi kukkamaljakon eikä parkkipaikkaakaan meinannut millään löytyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tiedän nyt kun hän on kenenkään pyytämättä niitä tässä jo useamman päivän halunnut avata koko ryhmälle. Muutkin kyllä on minulle kompanneet että heitä vituttaa tuo käytös, eivät vaan itse uskalla suoraan sanoa mitään.Niin, ja mitä sinä nyt sitten haluat? Pääsit sanomaan asiasta, eikö tuo ole osaltasi käsitelty nyt? Jos muitakin ärsyttää, senkun olette avaamatta ovea sitten jos joku reilusti myöhässä? Miten aikuiset ihmiset on näin avuttomia ratkomaan asioita ja mikä tarve tuota on vatvoa, antaa vaan olla?
Ap haluaa anteeksipyynnön.
Sinustako on kohteliasta keskeyttää luento anteeksipyynnöllä ja pitkällä selostuksella siitä kuinka kissa kaatoi kukkamaljakon eikä parkkipaikkaakaan meinannut millään löytyä?
Ei tässä ole puhuttu mistään luennosta, vaan harrastusvuorosta jossa kaikki muutkin joutuvat odottamaan myöhästyjää.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ole puhuttu mistään luennosta, vaan harrastusvuorosta jossa kaikki muutkin joutuvat odottamaan myöhästyjää.
Ja silloinko myöhästyminen haittaa vähemmän, jos pyytää anteeksi? Sitä yritän tässä selvittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä ole puhuttu mistään luennosta, vaan harrastusvuorosta jossa kaikki muutkin joutuvat odottamaan myöhästyjää.Ja silloinko myöhästyminen haittaa vähemmän, jos pyytää anteeksi? Sitä yritän tässä selvittää.
Tietysti se haittaa, mutta silloin siitä saa edes vaikutelman että henkilö itse tajuaa aiheuttaneensa haittaa muille ihmisille ja yrittää ehkä korjata toimintaansa seuraavalla kerralla. Nythän tuo yksi ei edes tajua miksi muita ärsyttää että hän on aina myöhässä, vaikka hänelle on selitetty että pitää aukoa hänelle erikseen ovia jne.
Vierailija kirjoitti:
Voihan siellä taustalla olla joku pakko-oireinen häiriö. Helposti saa 30 minuuttia kulumaan että pääsee kotoa ovesta ulos kun pitää tehdä vaikka tarkistelurituaalit ennen kuin voi lähteä.
Kyse on taas siitä ajankäytön hallitsemisesta: ota huomioon että tarvitset sen ajan ennenkuin lähdet kotoa. Ihan järjestelykysymys, ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- työttömiä
Ja myöhässä olevat ovat
- päivystäviä lääkäreitä
Mä olen yhtälailla ajoissa nyt kun mulla on per
Laiminlyötkö sitten työasioita vai perhettä ? Miten lapsillasi menee ?
Vierailija kirjoitti:
Nämä myöhästelyjutut elävät taas ihan omaa elämäänsä. Ap kertoi kaveristaan, joka myöhästyy säännönmukaisesti varatulta liikuntavuorolta, jossa vielä jokaisella osallistujalla on merkittävä rooli, jota ilman muu porukka ei voi aloittaa. Kaikki siis odottavat.
On ajallisesti rajattu vuoro, joka kuluu hukkaan kaikilta kun vain yksi puuttuu. Vuoroa ei voi myöskään joustavasti jatkaa kun kaikki ovat paikalla, vaan se loppuu tietyllä kellonlyömällä. Vähän sama kuin opettaja aina myöhästyisi luennoiltaan.
Ja aika on aina sama, viikosta ja vuodesta toiseen. Ei tule kenellekään yllätyksenä.
Onkohan tällä kroonisella myöhästelijällä ADHD tai vastaava neuroepätyypillisyys? Käytöstavat ainakin järkyttävät.
En ymmärrä, miksei porukka ole potkinut tätä pihalle.
Joillain on adhd, huonompi ajantaju jne. Ei lienee ole kovin vakavasta asiasta kyse, jos huomataan että joko on myöhässä niin voi sitten vaan touhuta ja aloitella jo. Toki ei ole kivaa jos joku antaa odotuttaa itseään toistuvasti esim. tapaamiselle sovittaessa. Mutta on se omituista kun ihmisille pienenkin hetken odotus joskus näyttää olevan aika järkyttävän kamalaa. Ihmeen vihamielisiä kommentteja täällä, mihin on unohtunut empatia toisten vikoja kohtaan? Ja joo ei tarvitse loputtomiin odotella ja olla sanomatta jos joku on jatkuvasti paljon myöhässä, mutta fiksummat osaavat toimia sen mukaan ja vetää asiasta johtopäätöksensä.
Ja kyllä, itse olin nuorena myöhästelijä, ihan vaikka sen pari minuuttia tai vartin jne. En ilkeyttäni tai etten olisi arvostanut muiden aikaa, jotenkin vain kuvittelin usein että ehdin paremmin tai hukkasin ajantajun puuhatessa jotain muuta. Nykyisin ja vuosiin en ole myöhästynyt juuri ikinä mistään, mutta tosiaan ei ole kaikilla pahantahtoisuudesta tuossa kyse.