Krooniset myöhästyjät
En millään pysty ymmärtämään kroonisen myöhästyjän ajattelutapaa, joten voisikohan joku tällaisen ominaisuuden omaava avata vähän mitä teidän päässä liikkuu? Viimeisin esimerkki minulla on harrastuskaveri, joka on joka kerta 15-30min myöhässä. Harrastamme lajia jossa pitää olla minimimäärä pelaajia, lisäksi hallin ovi menee lukkoon 10min vuoron alkamisen jälkeen, joten jonkun täytyy käydä päästämässä myöhästyjä sisään. Eli kaikille muille tulee odotusta ja haittaa siitä kun yksi on myöhässä. Alan alla todella ärsyyntynyt siihen että saman henkilön takia odotellaan viikosta toiseen, joten tällä viikolla kysyin hänen saapuessaan että huomaako hän miten paljon on myöhässä. Nyt hän on vihoitellut minulle jo kolme päivää ja lähettelee ryhmän yhteiseen keskusteluun jatkuvasti viestejä miten hän nyt lopettaa koko harrastuksen. Kertokaa joku mitä minulta jää tajuamatta, kun en millään ymmärrä miten minä nyt olen se pahis?
Kommentit (447)
Voihan siellä taustalla olla joku pakko-oireinen häiriö. Helposti saa 30 minuuttia kulumaan että pääsee kotoa ovesta ulos kun pitää tehdä vaikka tarkistelurituaalit ennen kuin voi lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VIHAAN myöhästelijöitä. Ei kiinnosta terveydelliset syyt. Olen aina etuajassa.
Se on kyllä huomattu että te sekunteja laskevat olette täynnä vihaa.
Jep. Jos ei siedä sitä, että toinen on vain pari minuuttia myöhässä, on sen tasoinen nipottaja että lähden paikan päältä pois saman tien. Ei kenenkään tarvitse sietää noin takakireetä seuraa, jos tarkoitus oli käydä vaikkapa kahvittelemassa. Onneksi en tunne tuollaisia ihmisiä. Nipotus ja turhasta nariseminen näkyy muissakin asioissa.
Kysyin eräältä myöhästelijältä, tulisiko hän ajoissa, jos maksaisin aina ajoissa tulemisesta 100e. Vastasi, että kyllä.
Sitä en ole kysynyt, miltä heistä itsestään tuntuu odotta jotain toista, joka on myöhässä. Onkohan sellaista edes koskaan tapahtunut? Itse kerran join rauhassa kahvini ja lähdin kahvilasta myöhästyjän tullessa ovella vastaan 45min myöhässä. Huikkasin vain hein ja kerroin, että minun täytyy ehtiä seuraavaan paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuollainen ajanhallintaongelma. Olen juuri se, joka laskee, että matkaan menee vartti, joten lähden varttia vaille. - Kuitenkin ajantajustani ja laskelmasta toistuvasti puuttuu pukeminen, kävely parkkipaikalle, parkkipaikan etsiminen ja sieltä kävely tapaamispaikkaan. Tulen paikalle siis ylinopeutta ajaneena ja juoksemalla kolme minuuttia myöhässä.
Minua ei häiritse, jos joku oikeasti yrittää tulla paikalle ajoissa ja myöhästyy vähän. Sen sijaan harmittaa täysi piittaamattomuus, että sovittuna aikana ollaan vielä kotona tekemässä jotain muuta.
Onko sinulla vaikeuksia myös muunlaisten asioiden oppimisessa? Kyllähän tuo nyt kuulostaa pahemman luokan oppimishäiriöltä jos ei vielä usean kerran jälkeenkään tajua että myös se pukeutuminen ja parkkipaikan hakeminen vie aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin eräältä myöhästelijältä, tulisiko hän ajoissa, jos maksaisin aina ajoissa tulemisesta 100e. Vastasi, että kyllä.
Sitä en ole kysynyt, miltä heistä itsestään tuntuu odotta jotain toista, joka on myöhässä. Onkohan sellaista edes koskaan tapahtunut? Itse kerran join rauhassa kahvini ja lähdin kahvilasta myöhästyjän tullessa ovella vastaan 45min myöhässä. Huikkasin vain hein ja kerroin, että minun täytyy ehtiä seuraavaan paikkaan.
Tuo on aika paha myöhästyminen. En hyväksyisi enkä tee itse tuollaista, mutta mikä pointti on edes sopia tapaamista noin tiukan aikataulun puitteissa, jos sulla oikeasti oli vain vajaa tunti aikaa? Oliko myöhästyjä itse tietoinen tästä? Jos ei, pitäisi aika törkeänä sopia tapaamista tuollaisella ajatuksella, että nähdäämpä pikaisesti.
En muista, että olisin koskaan hermostunut toisen myöhästelystä. Olen odotellut kaveria vartin ainakin, mutta en keksi mitään syytä hermostua asiasta koska varaan runsaasti aikaa ihmisten tapaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se on. Ne jotka oikeasti kärsii tästä niin voi myöhästyä vaikka joka päivä töistä. Usein vielä täsmälleen saman verran eli junan ovet meni kiinni naaman edestä ja töissä ollaan sitten 20 min myöhässä. Kukaan ei pysty selittämään mistä se johtuu.
No selitä sitten edes se, että miten tällainen ihminen ei sitten edes tajua pyytää muilta anteeksi sitä haittaa mitä on myöhästymisellään aiheuttanut, vaan päin vastoin suuttuu itse jos joku huomaa hänen myöhästyneen?
Mulla on tälläinen tuttu, jonka kanssa ennen olimme ihan ystäviä.
Hänelle on tyypillistä sekä olla aina myöhässä että kääntää kaikki itseään koskeva kritiikki väärin päin. Jos hänen toimintaansa kritisoi, hän menee ensin aivan tolaltaan ja sitten ilmeisesti muistaa koko asiasta vain sen poissa tolaltaan olon, josta hän syyttää aina ja kiihkeästi kritisoijaa. Ei kykene itseanalyysiin.
Nämä ovat sellaisia piirteitä, jotka tekevät ihmisestä minulle niin vastenmielisen, että ollaan tosiaan vain tuttuja enää. Heippati hei.👋
Vierailija kirjoitti:
Oltiin eilen sovittu luistelutreffit klo 12.00 urheilukentälle. Meinattiin lapsen kanssa myöhästyä, joten kiireellä syötiin ja vähän hermostuinkin pukemisessa ja huusin lapselle, että sovituista kellon ajoista pidetään kiinni, eikä anneta toisten odottaa. Olumme pakkalla tasan kello 12. ja odottelimme autossa hetken, kun kaveriperhettä (äiti ja kaksi lasta) ei näkynyt. Sitten menimme luistelemaan. 12.30 soitin tuolle äidille, että jokohan kohta tulevat. Oli vielä kotona keittämässä perunoita, että heidän täytyy syödä ensin, menee reilu tunti...
No me luisteltiin vielä hetki ja lähdettiin kotiin. Valtava pettymys lapselle, kun ei ollutkaan kavereita ja ikävä kokemus sovittuun aikatauluun kiirehtimisestä.
En ole koskaan törmännyt tuollaiseen. Tuo ei ole edes myöhästymistä vaan totaalista piittaamattomuutta aikataulusta.
Lapsesi saivat ainakin samalta päivältä hyvän (he itse) ja huonon esimerkin elävästä elämästä.
"Vierailija kirjoitti:
Tuo on aika paha myöhästyminen. En hyväksyisi enkä tee itse tuollaista, mutta mikä pointti on edes sopia tapaamista noin tiukan aikataulun puitteissa, jos sulla oikeasti oli vain vajaa tunti aikaa? Oliko myöhästyjä itse tietoinen tästä? Jos ei, pitäisi aika törkeänä sopia tapaamista tuollaisella ajatuksella, että nähdäämpä pikaisesti.
En muista, että olisin koskaan hermostunut toisen myöhästelystä. Olen odotellut kaveria vartin ainakin, mutta en keksi mitään syytä hermostua asiasta koska varaan runsaasti aikaa ihmisten tapaamiseen."
------
Eihän tuo kommentoija varmaan ollut sopinut niin tiukkaa aikataulua, vaan oli ymmärrettävästi todennut, että onpas törkeän myöhässä tämä tuttuni, no minä juon rauhassa kahvini ja lähden. Ja sitten lähtenyt.
45 minuuttia odotuttaminen aikana, jolloin kaikilla on kännykät on todella törkeää käytöstä. Ihminen voi toki olla muuten ihan mukava, mutta ei tällä mitään käytöstapoja ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuollainen ajanhallintaongelma. Olen juuri se, joka laskee, että matkaan menee vartti, joten lähden varttia vaille. - Kuitenkin ajantajustani ja laskelmasta toistuvasti puuttuu pukeminen, kävely parkkipaikalle, parkkipaikan etsiminen ja sieltä kävely tapaamispaikkaan. Tulen paikalle siis ylinopeutta ajaneena ja juoksemalla kolme minuuttia myöhässä.
Minua ei häiritse, jos joku oikeasti yrittää tulla paikalle ajoissa ja myöhästyy vähän. Sen sijaan harmittaa täysi piittaamattomuus, että sovittuna aikana ollaan vielä kotona tekemässä jotain muuta.
Onko sinulla vaikeuksia myös muunlaisten asioiden oppimisessa? Kyllähän tuo nyt kuulostaa pahemman luokan oppimishäiriöltä jos ei vielä usean kerran jälkeenkään tajua että myös se pukeutuminen ja parkkipaikan hakeminen vie aikaa.
Olen samanlainen. Ja menestynyt opinnoissa ja töissä hyvin. Epäilen ADHD tms. ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen usein myöhässä liikuntaharrastuksesta joka alkaa klo 17 työpäivän jälkeen.
Vaikka kuinka yritän, lähteminen viivästyy melkein aina. Kellossa on kaksi hälytystä hyvissä ajoin. Yritän saada kesken olevan asian valmiiksi, vastaan viimeiseen mailiin, yritän sulkea tietokonetta joka jää junnaamaan , juuri kun olen lähdössä pomo haluaa jotain pikapalaveria tai joku asiakas soittaa. Auto pitää lapioida lumihangesta tai keskustan liikenne on tukittu täysin ja yllättäen uudella työmaalla tms.ja joudun kiertämään koko keskustan.
Asioita vaan on paljon ja helposti unohdun tekemään niistä yhtä. On myös vaikea hahmottaa moneen asiaan kuluvaa aikaa.
Myöhästelen muualtakin. Jään esim. lukemaan mielenkiintoista uutista tai artikkelia. Unohdan muut asiat ja ajan kulun.
Minulla sama tilanne. Olen ollut aina myöhästelijä ja minulla on heikko ajantaju. Olen esim. myöhästynyt joskus korkeakoulun pääsykokeesta.
Olen ehkä jotenkin vähän autistinen tutkijatyyppi. Saan töisä flow-kokemuksia kun pystyn uppoutumaan asioihin niin että ajantaju katoaa täysin. Olen joutunut laittamaan puhelimeen hälytykset lounastauolle, muuten unohdan syödä.
Aina joskus esim. päivän viimeinen sähköpostikysymys johon yritän vastata saattaa romuttaa aikataulut kun uppoudun selvittämään asiaa ja unohdan mitä muuta piti tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Barack Obama tunnettiin siitä, että hän oli aina ajoissa kokouksissa ja piti kiinni sovituista aikatauluista, vaikka hänen työnsä vaati valtavaa ajanhallintaa. Samoin edesmennyt kuningatar Elisabet II oli aina täsmällinen.
Tämä on muuten usein niin, että elämässään erittäin hyvin menestyneet ihmiset ovat täsmällisiä, kun taas monet vähemmän menestyneet ovat aina myöhässä, vaikka heillä on huomattavasti vähemmän vastuuta. Ei taida olla silkkaa sattumaa ja toki poikkeuksiakin on, mutta täsmällisyys on yksi menestyksen osatekijöistä, sillä se viestii luotettavuudesta ja hyvästä ajanhallinnasta.
Nämä myöhästelyjutut elävät taas ihan omaa elämäänsä. Ap kertoi kaveristaan, joka myöhästyy säännönmukaisesti varatulta liikuntavuorolta, jossa vielä jokaisella osallistujalla on merkittävä rooli, jota ilman muu porukka ei voi aloittaa. Kaikki siis odottavat.
On ajallisesti rajattu vuoro, joka kuluu hukkaan kaikilta kun vain yksi puuttuu. Vuoroa ei voi myöskään joustavasti jatkaa kun kaikki ovat paikalla, vaan se loppuu tietyllä kellonlyömällä. Vähän sama kuin opettaja aina myöhästyisi luennoiltaan.
Ja aika on aina sama, viikosta ja vuodesta toiseen. Ei tule kenellekään yllätyksenä.
Onkohan tällä kroonisella myöhästelijällä ADHD tai vastaava neuroepätyypillisyys? Käytöstavat ainakin järkyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Mutta auta armias, jos se krooninen myöhästyjä joutuukin jostain syystä odottamaan jotakuta toista. Silloin lähtee saman tien vihainen puhelu tai viesti sille, joka ei olekaan häntä odottamassa. Ja jos ei vastaa heti, häipyy paikalta ja suuttuu verisesti.
Mitähän tapahtuu, jos kaksi kroonista myöhästelijää sopivat tapailevansa säännöllisesti? Kumpikin haluaa varmistella, ettei joudu odottamaan toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Barack Obama tunnettiin siitä, että hän oli aina ajoissa kokouksissa ja piti kiinni sovituista aikatauluista, vaikka hänen työnsä vaati valtavaa ajanhallintaa. Samoin edesmennyt kuningatar Elisabet II oli aina täsmällinen.
Tämä on muuten usein niin, että elämässään erittäin hyvin menestyneet ihmiset ovat täsmällisiä, kun taas monet vähemmän menestyneet ovat aina myöhässä, vaikka heillä on huomattavasti vähemmän vastuuta. Ei taida olla silkkaa sattumaa ja toki poikkeuksiakin on, mutta täsmällisyys on yksi menestyksen osatekijöistä, sillä se viestii luotettavuudesta ja hyvästä ajanhallinnasta.
Kuinka lapsellinen pitää olla, että kuvittelee Obaman itse huolehtineen aikatauluistaan? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös ennen kaikkea kunnioituksesta toisia ihmisiä kohtaan!
Kokemukseni mukaan aika monet duunit ovat pääosin sellaisia, että erinomaiseen uraan riittää että kunhan vain tulee aina sovitusti paikalle.
"Harrastamme lajia jossa pitää olla minimimäärä pelaajia"
Miten tämä käytännössä onnistuu, jos porukkaan kuuluu tasan tämä määrä väkeä? Kukaan ei ole koskaan pois?
En avaisi ovea tuolle myöhästyjälle. Sanoisin vaan, että ei pelin tiimellyksessä huomattu tulla.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Adhd-ihmisillä on ominaista myöhästely. Yhteiskunta pyörii taasen neurotyypillisten ihmisten mukaan.
Niin pitääkin. Jos ensihoitoyksikkö ei pääse liikenteeseen siksi, että joku puuttuu tai kirurgi ei nyt ehdi siksi ajoissa elinsiirtoleikkaukseen, koska keittää perunoita viime hetkellä, niin mitähän mahtaisi seurata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen usein myöhässä liikuntaharrastuksesta joka alkaa klo 17 työpäivän jälkeen.
Vaikka kuinka yritän, lähteminen viivästyy melkein aina. Kellossa on kaksi hälytystä hyvissä ajoin. Yritän saada kesken olevan asian valmiiksi, vastaan viimeiseen mailiin, yritän sulkea tietokonetta joka jää junnaamaan , juuri kun olen lähdössä pomo haluaa jotain pikapalaveria tai joku asiakas soittaa. Auto pitää lapioida lumihangesta tai keskustan liikenne on tukittu täysin ja yllättäen uudella työmaalla tms.ja joudun kiertämään koko keskustan.
Asioita vaan on paljon ja helposti unohdun tekemään niistä yhtä. On myös vaikea hahmottaa moneen asiaan kuluvaa aikaa.
Myöhästelen muualtakin. Jään esim. lukemaan mielenkiintoista uutista tai artikkelia. Unohdan muut asiat ja ajan kulun.
Minulla sama tilanne. Olen ollut aina myöhästelijä ja minulla on heikko ajantaju. Olen esim. myöhästynyt joskus korkeakoulun pääsykokeesta.
Olen ehkä jotenkin vähän autistinen tutkijatyyppi. Saan töisä flow-kokemuksia kun pystyn uppoutumaan asioihin niin että ajantaju katoaa täysin. Olen joutunut laittamaan puhelimeen hälytykset lounastauolle, muuten unohdan syödä.
Aina joskus esim. päivän viimeinen sähköpostikysymys johon yritän vastata saattaa romuttaa aikataulut kun uppoudun selvittämään asiaa ja unohdan mitä muuta piti tehdä.
Tätä olen aina nimenomaan ihmetellyt, että miksi ne myöhästelijät eivät sitten juuri kehitä jotain muistutussysteemiä, joka auttaa heitä pysymään aikataulussa. Kirjoittaa vaikka listan etukäteen kaikista asioista, jotka pitää tehdä ennen lähteä ja kauanko jokaiseen asiaan kuluu enimmillään aikaa ja tasaisin väliajoin se puhelin muistuttaa mitä pitäisi tehdä just sillä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka lapsellinen pitää olla, että kuvittelee Obaman itse huolehtineen aikatauluistaan? :D
Kuinka tietämätön pitää olla, että kuvittelee Obaman aina olleen presidentti?
Obama on tehnyt elämässään aika paljon muutakin, minkä seurauksena hänestä sitten joskus tuli mm. presidentti. Ei ole varmasti ollut sihteeriä tms assistenttia kuin murto-osan hänen työurastaan.
Tämäpä se on. En itse jaksa ihmisiä, jotka elävät tiukan aikataulun mukaan. En kertakaikkiaan pysty nauttimaan seurasta, joka pitää itseään kiireisenä. On minullakin menoja ja aikatauluja, mutta en koskaan sopisi tapaamista kenenkään kanssa 1-2 tunnin aikavälille, vaan vähintään 3 tuntia. Arvostan suuresti kiireettömiä ja rentoja ystäviäni (yksikään heistä ei ole työtön tms.), eikä meistä kenellekään ole tärkeää olla paikan päällä tietyllä kellonlyömällä. 5-15 minuutin jousto on meidän porukassa aivan normaalia. Tämä on kunnioitusta meitä kaikkia kohtaan, kun ei luoda paineita olla aikataulussa. Ollaan kaikki reissattu maailmalla mañana-kulttuurissa, ja ollaan yksimielisiä siitä, että rentous aikataulujen kanssa parantaa elämänlaatua.
Myöhästelijä ei siis välttämättä ole myöhässä ilkeyttään, vaan siksi, että hänen on vaikea ymmärtää sitä miksi muutaman minuutin myöhästyminen vetää toisen pannan kireälle. Eri asia, jos kysymys on junaan ehtimisestä tms.