Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä kotimainen vaateteollisuus saataisiin nousuun?

Vierailija
20.02.2025 |

Yksi kerrallaan kotimaiset pienet ja isommat vaate/muotibrändit ilmoittavat mittavista talousvaikeuksistaan ja lopettamisesta. 

Mitä sun mielestä olisi pitänyt tehdä toisin? Olisiko yrityksen voinut pelastaa jokin? 

Kommentit (1942)

Vierailija
1901/1942 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä Papun Juicy-uutuuskuosista?

https://papudesign.fi/products/flow-dress-juicy-multicolor

tämä ja muutakin on nyt ennakkotilattavissa, mikä on mielestäni hyvä kehitys. Vähentää osaltaan turhaa tuotantoa. 

Minua tuo kuosi ja väri miellyttävät, mutta mekolle ei juuri nyt ole tarvetta. 

Näyttää yöpaidalta. Etenkin kuvissa, jossa vyö ei ole solmittuna. 

Vierailija
1902/1942 |
29.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tämä ja muutakin on nyt ennakkotilattavissa, mikä on mielestäni hyvä kehitys. Vähentää osaltaan turhaa tuotantoa. 

Näyttää yöpaidalta. Etenkin kuvissa, jossa vyö ei ole solmittuna. 

Ei minusta. Trikoisena en käyttäisi, mutta trikoo ja kuosit yhdessä noin ylipäätään ovat minulle vaikea laji, en juuri käytä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1903/1942 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos suomimerkit tekisivät sopivankokoista ja eivät tunkis sitä elastaania kaikkialle niin tietenkin ostaisin. Mutkun eivät tee ja tunkevat.

Jep. Muakin ärsyttää se elastaani. Inhoan sitä vaatteen venyvyyttä. Mikään ei istu ryhdikkäästi. Ja lyhytikäinenkin elastaanivaate on.

Vierailija
1904/1942 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaamea. Mallia myöten.

Noi on just niitä mekkoja mitä en osta. Edes vahingossa.

Vierailija
1905/1942 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos suomimerkit tekisivät sopivankokoista ja eivät tunkis sitä elastaania kaikkialle niin tietenkin ostaisin. Mutkun eivät tee ja tunkevat.

Jep. Muakin ärsyttää se elastaani. Inhoan sitä vaatteen venyvyyttä. Mikään ei istu ryhdikkäästi. Ja lyhytikäinenkin elastaanivaate on.

Teollinen tuotanto + jäykät materiaalit ja sidokset + istuvuus = no can do

Ihmiset ovat eri kokoisia ja mallisia, ei pysty tuottamaan tällaista teollisessa mittakaavassa, varsinkin kun mitoituksen lisäksi on 10000000 muuta vaatimusta väristä ja kuosista malliin, jne. Voit ostaa tuotteen ja viedä sen ompelijattarelle sovitettavaksi tai käydä suoraan ateljeeompelimosta tilaamassa tällaisia tuotteita omien mittojen ja mieltymysten mukaisesti

Teollisessa tuotannossa toimii väljyys ja/tai joustavuus (trikoo, elastaani) sekä monelle sopivat kuviot/kuosit. Jos nämä eivät sovi juuri sinulle, niin olet todennäköisesti vähemmistössä, sillä teollinen tuotanto on kaupallista ja palevelee maksavaa asiakasta

Vierailija
1906/1942 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaamea. Mallia myöten.

Juu ei ole pakko. 98% ihmisistä ei osta, mutta ei heillä ole tarvetta tehdä siitä mitään numeroa. Olisko terapian paikka sulla?

Vierailija
1907/1942 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on myös siinä että ei tuoda tietoisuuteen mitkä merkit on kotimaisia. Ei tavista kiinnosta alkaa etsimään tietoa erikseen jostain tietystä merkistä. Jos mainostettaisiin kotimaisuudella (ja ei ois perunasäkkejä) niin voisi mennä kaupaksikin.

Aika moni mitään vaatteista tietävä on kyllä kartalla siitä mitkä brändit ovat kotimaisia. Jos brändi mainostaa "olemme KOTIMAINEN yritys" niin siitä tulee lähinnä olo että onko tämä joku persujen brändi.

Vierailija
1908/1942 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaatisi idänkaupan suhteet jos vaateteollisuudella menisi hyvin.

Vierailija
1909/1942 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on myös siinä että ei tuoda tietoisuuteen mitkä merkit on kotimaisia. Ei tavista kiinnosta alkaa etsimään tietoa erikseen jostain tietystä merkistä. Jos mainostettaisiin kotimaisuudella (ja ei ois perunasäkkejä) niin voisi mennä kaupaksikin.

Aika moni mitään vaatteista tietävä on kyllä kartalla siitä mitkä brändit ovat kotimaisia. Jos brändi mainostaa "olemme KOTIMAINEN yritys" niin siitä tulee lähinnä olo että onko tämä joku persujen brändi.

Älä sotke persuja tähän. Kotimaiseksi itseään mainostavat yritykset teettävät vaatteensä kuitenkin jossain ulkomailla kuten Kiinassa. (Esim. Nanso.) Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Ostan harvemmin kotimaista kun niillä ei ole sitä mistä tykkään.

Vierailija
1910/1942 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisesti mulle on lopulta ihan sama missä ne vaatteet tuotetaan. Mutta miksi on niin vaikea löytää sopivia vaatteita yhtään mistään? Kalliista ja halvoista, ei löydy. 

Pahin ongelma on housuissa. Jos ne istuu reisistä, ne on kauhean isot vyötäröstä. Jos ne on vyötäröstä ok, muualta ne on superpienet.

Ainoa keino on pienentää. Mutta kalliita ei raski alkaa leikkaamaan ja modaamaan, ja halvoista ei tule hyviä, eikä niitä ole mielekästä viedä ammattilaiselle. Ainoa tapa saada istuvat housut on ostaa tosi kalliit liian isot ja viedä ne ammattiompelijalle. Sitten niistä tulee niin kalliit, ettei niiden käyttämisessä arjessa ole mitään järkeä. 

Onko kenelläkään muulla tätä ongelmaa, erityisesti istuvien housujen kanssa? Vai te kaikki muutko olette niitä, joille nuo housut on mitoitettu? Jotenkin tuntuu, että monissa vaatteissa kokojen välitkin on kauhean isoja. Esim. koko 40 soi päällä, eikä veri kierrä, mutta 42 on ihan liian väljä. Ja malli on slim fit. Ihan hullua. 

Vierailija
1911/1942 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaamea. Mallia myöten.

Juu ei ole pakko. 98% ihmisistä ei osta, mutta ei heillä ole tarvetta tehdä siitä mitään numeroa. Olisko terapian paikka sulla?

No kerros mikä into yrittäjillä on tehdä vaatteita vain 2% tarpeita varten ja sitten valittaa kun kauppa ei käy.

Mene sinä terapiaan jos haluat. Mä haluan tuoda tietoisuuteen sitä, että elastaani on ei toivottu materiaali kuluttajien keskuudessa.

Vierailija
1912/1942 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä odotellessa. En osta halpakaupparyysyä. Aivan kauheita kertakäyttövaatteita kaikki, hiostavia, muodottomia säkkejä. 

Onneksi on Ommellinen- vaatekauppa. 

Vierailija
1913/1942 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtaisesti mulle on lopulta ihan sama missä ne vaatteet tuotetaan. Mutta miksi on niin vaikea löytää sopivia vaatteita yhtään mistään? Kalliista ja halvoista, ei löydy. 

Pahin ongelma on housuissa. Jos ne istuu reisistä, ne on kauhean isot vyötäröstä. Jos ne on vyötäröstä ok, muualta ne on superpienet.

Ainoa keino on pienentää. Mutta kalliita ei raski alkaa leikkaamaan ja modaamaan, ja halvoista ei tule hyviä, eikä niitä ole mielekästä viedä ammattilaiselle. Ainoa tapa saada istuvat housut on ostaa tosi kalliit liian isot ja viedä ne ammattiompelijalle. Sitten niistä tulee niin kalliit, ettei niiden käyttämisessä arjessa ole mitään järkeä. 

Onko kenelläkään muulla tätä ongelmaa, erityisesti istuvien housujen kanssa? Vai te kaikki muutko olette niitä, joille nuo housut on mitoitettu? Jotenkin tuntuu, että monissa vaatteissa kokojen välitkin on kauhean isoja. Esim. koko 40 soi päällä, eikä

Mulla on nyt vain yhdet istuvat housut merkiltä Claire. Ei ole suomalaiset. Ja sitten Leviksiä ja collareita. Olet oikeassa siinä, että istuvia housuja on vaikea löytää. On ollut aina. Lee Cooper oli suomimerkeistä paras mutta sitten ne pilasivat laatunsa. Esprit oli myös hyvä.

Vierailija
1914/1942 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään muulla tätä ongelmaa, erityisesti istuvien housujen kanssa? Vai te kaikki muutko olette niitä, joille nuo housut on mitoitettu? Jotenkin tuntuu, että monissa vaatteissa kokojen välitkin o

Totta. Lee Cooperin farkkuja mulla oli useammatkin. 

Lisäksi mustissa farkuissa kautta linjan on nykyään miltei mahdotonta löytää sellaisia, jotka eivät haalistu muutamassa pesussa. Mulla on yhdet, itse asiassa H&M:ltä ostetut farkut, joiden kangas on tosi laadukas, kestänyt pitkään kuin uuden näköisenä, ei ole siis haalistunut väriltään, eikä muutenkaan näytä yhtään kuluneelta. Malli on valitettavasti ruma, eikä niitä ole enää edes saatavilla. 

Vierailija
1915/1942 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään muulla tätä ongelmaa, erityisesti istuvien housujen kanssa? Vai te kaikki muutko olette niitä, joille nuo housut on mitoitettu? Jotenkin

Mä löysin h&m:stä yhteen aikaan tosi hyviä rintsikoita. Onneksi ostin silloin kahdet heti koska myöhemmin ei enää löytynytkään.

Hyvät vaatteet on valitettavan harvinaisia. Jos löytää jotain sopivaa, kannattaa heti ostaa toinenkin jos vielä ehtii saada.

Vierailija
1916/1942 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään muulla tätä ongelmaa, erityisesti istuvien housujen kanssa? Vai te kaikki muutko olett

En voi sietää kaaritukia, enkä niitä koe tarvitsevani. Haluan mukavat rintaliivit, jotka kuitenkin peittävät tarpeeksi ja tukevat sopivasti. Yllättäen olen sopivan mallin löytänyt H&M:ltä, ja mulla on nyt niitä kuudet. Pitäisi ehkä ostaa vielä yksi pari (ne myy niitä kahden kappaleen pakkauksissa!), niin olisi riittävästi järkevään pyykkikiertoon. 

Vierailija
1917/1942 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis se kiva jos pystyis ostaan laadukkaita kotimaisia vaatteita mutta en pysty satasta yhdestä t-paidasta maksamaan. Olen laiha viiskymppinen nainen niin satasella saa Henkkamaukasta jo monta vaatetta. Ei ne laadullisesti kummosia ole mutta mulle kelpaa ja osa on kestänyt yllättävän kauan, useita vuosia.

Vierailija
1918/1942 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassisia värejä, navy, khaki, musta, vaaleanharmaa. Ei kuvioita. Yksinkertaiset mallit, jotka toteutetaan tilauksesta kaikkiin mittoihin. Kokeilukappaleen voi panttia vastaan lainata ennen sitovan tilauksen tekoa.

Vierailija
1919/1942 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo homma. 

Myykää paljon kalliimmalla kuin valmistus. Valmistus voi siloin olla kallistakin. Korkea myyntihinta tarkoittaisi varmaan hyvää brandia, maksukykyistä asiakaskuntaa ja trenditietoisuutta, joka vaihtuu nopeastikin.

eli ei helppo homma.

2 euroa tunti siellä, 20 täällä ja voi tilata sieltä. Tosin ne kopioi siellä kaikki kuitenkin.

Vierailija
1920/1942 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Klassisia värejä, navy, khaki, musta, vaaleanharmaa. Ei kuvioita. Yksinkertaiset mallit, jotka toteutetaan tilauksesta kaikkiin mittoihin. Kokeilukappaleen voi panttia vastaan lainata ennen sitovan tilauksen tekoa.

Eli käytännössä kaipaat ompelimon palveluja miinus tuo kokeilukappaleen lainaus. Suomi on täynnä ompelimoja, ei muuta kuin valitsemaan oma mieluisa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme